Transportudvalget 2019-20
L 151 Bilag 2
Offentligt
2179773_0001.png
Sorsigvej 35
6760 Ribe
Telefon: +45 7221 8899
Mail: [email protected]
www.fstyr.dk
Notat
Sagsnr.:
[Sagsnr.]
Dato:
[Brevdato]
Høringsnotat vedrørende forslag til lov om ændring af lov om
syn og godkendelse af køretøjer
Transport- og Boligministeriet hørte den 18. december 2019 en række my n-
digheder og organisationer, jf. vedlagte høringsliste i bilag 1, over udkast til
forslag til lov om ændring af lov om syn og godkendelse af køretøjer. Hø-
ringsfristen udløb den 22. januar 2020. Transport- og Boligministeriet frem-
sendte et revideret udkast til lovforslag i en supplerende høring i perioden
fra den 10. til den 24. februar 2020. I det følgende redegøres for indkomne
høringssvar fra begge høringer.
1. Følgende myndigheder og organisationer har afgivet bemærkninger til
lovforslaget: Applus Danmark A/S, AutoConsult, Bilbranchen, Bilsyns-
Branchen.dk (med undtagelse af Applus Bilsyn, DEKRA Bilsyn og FDM Bil-
syn), Camping Outdoor Danmark, Danish Street Rod Association, Dansk
Bilbrancheråd, Danske Motorcyklister, DMC, Dansk Maskinstationer og
Entreprenører , Dansk Transport og Logistik
DTL, Datatilsynet, De Dan-
ske Bilimportører, Forenede Danske Amerikanerbilklubber (FDA), Forene-
de Dansk Motorejere
FDM, Forbrugerrådet TÆNK, ITD, Landbrug og Fø-
devarer, Landsforeningen for motorcyklister (MCTS), Motorcykel Forhand-
ler Foreningen (MFF), Motorhistorisk Samråd, Sammenslutningen af Ka-
rosseribyggere og Autooprettere i Danmark (SKAD) og Foreningen Tekni-
ske Konsulenter for Vejtransport.
2. Følgende myndigheder og organisationer har ikke afgivet høringssvar til
lovforslaget: Arbejdstilsynet, Arriva Danmark A/S, AUTIG (Automobil-
branchens Handels- og Industriforening), AutoCamperRådet (ACR), As-
faltindustrien, AutoBranchen Danmark, BAT, Beredskabsstyrelsen, Bil-
branchen, Brancheforeningen for Forretningslimousiner, Brancheforenin-
gen for Limousine Vogn-mænd, Campingbranchen, Centralforeningen af
Side 1 (23)
L 151 - 2019-20 - Bilag 2: Revideret høringsnotat fra transportministeren
2179773_0002.png
Taxiforeninger i Danmark (C.A.T.), Danmarks Frie AutoCampere, Da n-
mark Motor Union, Dansk Bil-Forhandler Union, Dansk Camping Union,
Dansk Cyklistforbund, Dansk Erhverv-Høringssager, Dansk Handicap For-
bund, Dansk Kranforening, Dansk Kørelærer-Union, Dansk Maskinhand-
lerforening, Dansk Taxi Råd, Danske Biludlejere, Dansk Busvognmænd,
Dansk Handicaporganisationer, Danske Kørelæreres Landsforbund, Dan-
ske Regioner, Danske Sidevogns Klub, Danske Speditører, Den Danske
Akkrediterings-og Metrologifond (DANAK), Det Centrale Handicapråd, DI
Transport, DPT, DTL KranBlok, DTU Transport, Dækbranchen Danmark,
BilsynsBranchen.dk, Forbrugerrådet, Foreningen af Danske Vognfabrik-
ker, Foreningen af Vognimportører i Danmark, Frie Danske Lastbilvogn-
mænd (FDL), Havarikommissionen for Vejtrafikulykker, Kommunernes
Landsforening
KL, Maskinleverandørerne, MC-Touring Club, Motorcykel
Importør Foreningen, Motorstyrelsen, Movia, NOAH-Trafik, Nordjyllands
Trafikselskab, Rigspolitiet, Rådet for Bæredygtig Trafik, Rådet for Sikker
Trafik, Sikkerhedsstyrelsen, SLD, Taxinævnet i Region Hovedstaden,
Teknologisk Institut, Trafikselskaberne i Danmark og Transporterhvervets
uddannelser (TUR).
3. Følgende organisationer, som ikke var angivet på lovforslagets høringsli-
ste, har afgivet høringssvar til lovforslaget:
Danske Kartofler og Danske Sukkerroer.
Bemærkninger til lovforslaget
I det følgende gengives hovedindholdet af de modtagne høringssvar til det
fremsatte lovforslag til lov om ændring af lov om syn og godkendelse af kø-
retøjer samt Transport- og Boligministeriets bemærkninger hertil.
Bemærkninger af generel politisk karakter samt forslag og bemærkninger,
der ikke vedrører det fremsatte lovforslag, indgår ikke i notatet. Ligeledes
fremgår bemærkninger vedrørende andre ministeriers ressortområder,
f.eks. om registreringsafgifter, ikke i notatet.
Generelle bemærkninger
DTL ser mange fordele ved en større standardisering, højere kvalitet, større
og bedre mulighed for eksport og import af rullende materiel på tværs af
landegrænser og hurtigere ibrugtagning.
Bilbranchen er positive over, at der med forslaget sørges for, at processen
for godkendelse af køretøjer med videre vil blive den samme, uanset hvilken
godkendelse der er tale om.
De Danske Bilimportører bakker overordnet op om forordning 2018/858 og
målsætningerne om at forbedre håndhævelsen af rammen for typegodken-
delse af køretøjer ved at harmonisere og forbedre de procedurer for type-
godkendelse og produktionens overensstemmelse, som anvendes af me d-
Side 2 (23)
L 151 - 2019-20 - Bilag 2: Revideret høringsnotat fra transportministeren
2179773_0003.png
lemsstaternes myndigheder og tekniske tjenester. De Danske Bilimportører
støtter generelt en opstramning af godkendelsesprocedurerne, som det er
hensigten med forordning 2018/858 og de foreslåede ændringer til synslo-
ven.
FDM anser det ud fra et trafiksikkerhedsmæssigt og miljømæssigt perspe k-
tiv for positivt, at der sikres et mere enkelt og gennemskueligt regelgrund-
lag.
Landbrug og Fødevarer er af den opfattelse, at det er for tidligt at ændre
synsloven, fordi der fortsat er for mange ubekendte spørgsmål. Desuden
udtrykker Landbrug og Fødevarer bekymring for, at ændring er loven er for-
ceret, og at der sættes nogle rammer, som man ikke helt kan gennemskue
konsekvenserne af, fordi meget af indholdet fortsat er ukendt.
AutoConsult anfører, at lovforslaget samlet set giver anledning til stor be-
kymring og vurderes ikke at drage tilstrækkelig omsorg for branchens særli-
ge behov, og at forslaget på mange områder bærer præg af hastværk og
manglende overblik. AutoConsult kan derfor ikke henstille, at forslaget fre m-
lægges for folketinget i nuværende form.
Landbrug og Fødevarer, Danske Maskinstationer og Entreprenører, Danske
Sukkerroedyrkere, Danske Kartofler og Dansk Maskinhandlerforening er po-
sitive overfor tidlig udskydelse for indførelse af nye krav, at ministeriet udsi-
der forståelse for at benytte rummelighed og fleksibilitet, der er for land-
brugskøretøjer i medfør af forordning 167/2013, og at ikke alle køretøjer
skal gennem en teknisk tjeneste, men gør opmærksom på, at der ikke er
tale om tilstrækkelige lempelser ift. det mulige.
SKAD og Bilsynsbranchen.dk bemærker, at der ikke er noget at vinde ved
lovforslaget i forhold til at sikre et højt sikkerheds-, sundheds- og miljøbe-
skyttelsesniveau.
BilsynsBranchen.dk bemærker, at de administrative skærpelser anses i væ-
sentligt omfang at skade dansk konkurrenceevne unødigt, uden at forbe dre
sikkerhed og beskyttelse af sundhed og miljø.
Transport- og Boligministeriet har noteret sig ovenstående kommentarer.
Transport- og Boligministeriet skal hertil bemærke, at det er et grundlæg-
gende princip i typegodkendelsesforordningerne, at der er en klar afgræns-
ning af roller og ansvarsområder for fabrikant, teknisk tjeneste, godkende n-
de myndighed og markedsovervågningsmyndighed. Færdselsstyrelsen vil i
denne sammenhæng være godkendende myndighed. Det er Transport- og
Boligministeriets vurdering, at der med denne klare afgrænsning sikres lige
konkurrenceforhold for alle aktører, fordi alle godkendelser skal meddeles af
samme myndighed, der ikke er påvirket af de frie markedskonkurrencer,
som det er tilfældet med synsvirksomhederne i dag. Derudover vil der hos
de godkendende myndigheder være medarbejdere, der specialisere r sig i
typegodkendelsesprocessen, og som besidder et indgående kendskab til ty-
pegodkendelsesforordningerne, herunder de bl.a. de FN-regulativer, der
henvises til i forordningerne, hvilket ikke kan sikres i samme omfang ved
Side 3 (23)
L 151 - 2019-20 - Bilag 2: Revideret høringsnotat fra transportministeren
2179773_0004.png
alle synsvirksomheder. Endvidere medfører afgrænsningen af rolle- og an-
svarsfordeling mellem fabrikant og den tekniske tjeneste, at der foretages
en uvildig og objektiv kontrol af køretøjerne, som ikke på samme måde kan
sikres, hvis fabrikanten og den tekniske tjeneste, er den samme .
Transport- og Boligministeriet skal endvidere bemærke, at der af hensyn til
at sikre et ensartet højt sikkerheds-, sundheds- og miljøbeskyttelsesniveau
er behov for at fastsætte krav, om at alle køretøjer, der færdes sig på færd-
selslovens område, skal afprøves, kontrolleres m.v. af en uafhængig og
upartisk tredjepart, der kan sikre overensstemmelse m ellem køretøjerne og
relevante tekniske krav, således at risikoen for, at køretøjet udgør en fare,
mindskes mest muligt.
Bemærkninger til lovforslagets konkrete indhold
Nedenfor redegøres for hovedindholdet i de modtagne høringssvar opdelt
efter relevante emner. Der henvises i øvrigt til de fremsendte høringssvar.
1. Definitioner
AutoConsult og Tekniske Konsulenter for Vejtransport er af den opfattelse,
at der mangler definitioner af f.eks. ”motorkøretøjer”, ”to-
og trehjulede kø-
retøjer” og ”quadricykler” og henviser til færdselslovens definitionsbestem-
melse.
Bilsynsbranchen.dk foreslår, at køretøjsbetegnelserne genovervejes for at
tydeliggøre de formodede hensigter i forhold til både forordningerne og
færdselsloven.
Transport- og Boligministeriet skal hertil oplyse, at i forhold til godkendelse
af de forskellige køretøjer anvendes definitionerne af eksempelvis ”motorkø-
retøj” og ”to-
eller
trehjulede køretøjer”, som fremgår af typegodkendelses-
forordningerne. Ministeriet er opmærksom på forskellene mellem køretøjs-
kategorierne i typegodkendelsesforordningerne og køretøjsdefinitionerne i
færdselsloven og skal samtidigt bemærke, at synsloven angår godkendelse
og syn af køretøjer, mens færdselsloven i hovedsagen er en adfærdslov.
2. Bemyndigelsesbestemmelser
BilsynsBranchen.dk bemærker, at de ønsker brede rammer, så ministeren
administrativt har mulighed for at tilgodese de danske konkurrenceforhold,
som især opbyggerbranchen og agroindustrien har i forhold til at undgå
langsom og ufleksibel sagsbehandling.
Landbrug og Fødevarer frygter, at bemyndigelser til ministeren vil medføre
en mindre demokratisk proces, f.eks. når det kommer til at definere, hvilke
køretøjer, der skal indkaldes til periodisk syn og ønsker en fast definering af,
hvilke køretøjer, der skal pålægges krav om periodisk syn.
Side 4 (23)
L 151 - 2019-20 - Bilag 2: Revideret høringsnotat fra transportministeren
2179773_0005.png
Dansk Bilbrancheråd stiller forslag om, at der indføres en bemyndigelse i §§
1a-1c, hvorefter transportministeren gives adgang til at udstede nærmere
regler om udstedelse af nationale, individuelle godkendelser af enhe-
der/køretøjer omfattet af de respektive bestemmelser.
Transport- og Boligministeriet skal hertil oplyse, at § 2, stk. 1, i den gæl-
dende synslov, fastsætter regler om, hvilke køretøjer Færdselsstyrelsen kan
indkalde til syn. Køretøjstyperne er imidlertid under løbende udvikling, og de
definitioner, der fremgår af synsloven på nuværende tidspunkt, er ikke i
overensstemmelse med de definitioner, der anvendes i EU. Begrundelsen
for, at bestemmelsen foreslås ændret til en bemyndigelsesbestemmelse, er
således, at transportministeren herved får mulighed for løbende at kunne
tilpasse periodesynsreglerne til de aktuelle relevante køretøjstyper. Det be-
mærkes i øvrigt, at traktorer i klasse T5 i dag er omfattet af reglerne om
periodesyn.
Transport- og Boligministeriet skal endvidere i forhold til godkendelsesom-
rådet bemærke, at de nuværende regler for godkendelse af køretøjer m.v.,
herunder de køretøjstekniske regler, er et særdeles omfattende og ko m-
plekst område med mange køretøjstekniske specifikationer og krav. Lo v-
forslaget er en rammelov, som har til formål et sikre en enkel og tydelig re-
gelstruktur. De foreslåede bemyndigelsesbestemmelser fastsætter de over-
ordnede rammer for godkendelse af køretøjer m.v. Det er hensigten, at be-
myndigelsesbestemmelserne anvendes til at udarbejde køretøjsspecifikke
bekendtgørelser, der enten indeholder de relevante tekniske krav, eller hen-
viser til de tekniske krav i typegodkendelsesforordningerne.
Transport- og Boligministeriet skal oplyse, at det med lovforslaget er fore-
slået, at Færdselsstyrelsen bemyndiges til at fastsætte regler, der er nø d-
vendige for anvendelse her i landet af typegodkendelsesforordningerne,
herunder til at fastsætte relevante alternative krav i henhold til forordnin-
gernes fleksibilitetsmuligheder. Det er ydermere foreslået med lovforslaget,
at Færdselsstyrelsen kan fastsætte regler om godkendelse af køretøjer, som
ikke er omfattet af typegodkendelsesforordningerne.
3. Godkendelse af køretøjer
Tekniske Konsulenter for Vejtransport, AutoConsult og De Danske Bilimpor-
tører foreslår, at man bevarer de eksisterende prøvningsinstanser, men at
køretøjer, der alene skal have en nationale individuel godkendelse skal kun-
ne godkendes ved udvalgte synsvirksomheder. Derudover er Tekniske Kon-
sulenter for Vejtransport og AutoConsult af den holdning, at såfremt der fo-
religger en prøvningsrapport fra en godkendt prøvningsinstans eller go d-
kendt teknisk tjeneste, bør en synsvirksomhed, der hidtil har foretaget go d-
kendelse af sådanne køretøjer, også fremover kunne forestå endelig god-
kendelse og registrering af sådanne køretøjer.
SKAD foreslår, at man etablerer specialiserede eller opgraderede synsvirk-
somheder.
Side 5 (23)
L 151 - 2019-20 - Bilag 2: Revideret høringsnotat fra transportministeren
2179773_0006.png
Bilsynsbranchen.dk, Applus Danmark A/S og FDM foreslår, at man kan an-
vende samme model som i Finland.
Dansk Bilbrancheråd har angivet en model for national individuel godkendel-
se, som i det væsentligste går ud på, at nationale individuelle godkendelse
skal kunne udstedes efter nærmere kontrol af en synsvirksomhed og at der i
den forbindelse skal ske en opgradering af synsvirksomhederne. Dansk Bil-
brancheråd bemærker, at der kan blive behov for at indføre en mulighed for
at hjemle prøvningsinstanser til brug for nationale individuelle godkendelser,
ligesom også tekniske vejkonsulenter kan spille en rolle i forbindelse med
fabrikantens udarbejdelse af beregninger m.v. Derudover er det ønsket, at
fabrikanten pålægges at udarbejde et ”teknisk dossier” og at anmeldelse
s-
dokumentet udstedes på baggrund af skemaet, benævnt ”Model D” til fo
r-
ordning 183/2011. Endeligt foreslår Dansk Bilbrancheråd i den alternative
model, at der skal være pligt til at lægge materialet ind i den samme doku-
mentportal, som de tekniske tjenester står til at skulle bruge.
ITD støtter Dansk Bilbrancheråds forslag til en alternativ model.
Transport- og Boligministeriet skal hertil bemærke, at et af grundprincipper-
ne i typegodkendelsesforordning 2018/858 er uafhængighed mellem parter-
ne i godkendelsesprocessen, dvs. at en teknisk tjeneste ikke må være invol-
veret i fremstillingen af køretøjer, og at godkendelse af nye køretøjer er en
myndighedsopgave. Med henblik på at sikre den mest optimale vurdering og
overvågning af de tekniske tjenester vil der blive indført et krav om, at alle
tekniske tjenester, der udpeges af Færdselsstyrelsen, skal være akkreditere t
i henhold til deres arbejdsområde. Akkrediteringen varetages af et nationalt
akkrediteringsorgan, der samtidig skal stå for den løbende overvågning og
kvalitetssikring af de udpegede tekniske tjenester.
Vurdering og overvågning af tekniske tjenester i henhold til typegodkende l-
sesforordningen skal foretages enten af den godkendende myndighed eller
af et nationalt akkrediteringsorgan. Det er Transport- og Boligministeriets
klare vurdering, at vi ved at vælge ordningen, hvor akkrediteringen af tekni-
ske tjenester ved et nationalt akkrediteringsorgan, bedst muligt sikrer den
høje grad af kompetence, uvildighed og international troværdighed i de te k-
niske tjenesters arbejde, som er en forudsætning i typegodkendelsesforord-
ningerne. Det bemærkes hertil, at Færdselsstyrelsen ikke besidder samme
kompetenceniveau som det nationale akkrediteringsorgan. Derudover er
Danmark ikke et bilproducerende land, hvorfor det vil være uforholdsmæs-
sigt dyrt og vanskeligt for Færdselsstyrelsen som myndighed at oppebære
de nødvendige kompetencer og ressourcer. Det er Transport- og Boligmini-
steriets vurdering, at forslaget om en alternativ national individuel godken-
delsesordning af motorkøretøjer, som omfattet af forordning 2018/858, der
baserer sig på fabrikantens egenkontrol og et kompetenceløft i synsvirk-
somhederne, ikke vil sikre samme høje niveau som den godkendelsesord-
ning, der følger af forordningen. Når en medlemsstat fastsætter alternative
krav, som fraviger forordningens krav, er det en forudsætning, at de alte r-
native krav sikrer et niveau af funktionel sikkerhed, miljøbeskyttelse og a r-
bejdssikkerhed som i videst mulige omfang svarer til niveauet i forordnin-
Side 6 (23)
L 151 - 2019-20 - Bilag 2: Revideret høringsnotat fra transportministeren
gen. Det er Transport- og Boligministeriets vurdering, at der for alle køre-
tøjer
uanset om der fremstilles flere køretøjer af samme slags eller om der
kun fremstilles et enkelt køretøj
er et klart behov for, at en uafhængig
tredjepart (som i henhold til forordningerne er tekniske tjenester) foretager
en kontrol af, om køretøjerne er i overensstemmelse med de relevante te k-
niske krav, og at køretøjerne godkendes ved en kompetent myndighed.
Transport- og Boligministeriet skal i denne sammenhæng gøre opmærksom
på, at der på udvalgte tekniske emneområder (som fremgår af forordning
2018/85) i et begrænset omfang og hvor det vurderes hensigtsmæssigt, er
muligt for fabrikanten at udføre prøvninger m.v. af køretøjer. Det gælder
f.eks. anbringelse og fastgørelse af nummerplader. Fabrikanters adgang til
at udføre prøvninger m.v. skal ses som et frivilligt alternativ til anvendelse
af henholdsvis tekniske tjenester og tredjepartsorganer, som er udgang s-
punktet for dette lovforslag, og dets følgende bemærkninger.
Transport- og Boligministeriet skal i denne sammenhæng oplyse, at lov-
forslaget er blevet præciseret således, at muligheden for, at en fabrikant
kan udføre prøvninger m.v. i forhold til visse udvalgte tekniske emneområ-
der tydeligt fremgår af lovforslaget.
I forhold til forslaget om at anvende ”den finske model” kan Transport
- og
Boligministeriet oplyse, at der i Finland foretages en national individuel god-
kendelse af ibrugtagne køretøjer, som er ombygget eller importeret fra et
tredjeland, hvor prøvningen foretages af en teknisk tjeneste, som ikke er
akkrediteret ved et akkrediteringsorgan, men som er godkendt af myndig-
heden i henhold til relevante standarder.
Ministeriet skal i den forbindelse oplyse, at lovforslaget, i forbindelse med
den supplerende høring, er blevet justeret således, at der i forhold til ibrug-
tagne køretøjer, som er enten ombygget eller importeret fra et tredjeland,
er indført et krav om sådanne køretøjer skal kontrolleres ved et tredjepart s-
organ. Denne løsning er baseret på et ønske om at kunne etablere en ord-
ning med tredjepartsorganer som et alternativ til de almindelige tekniske
tjenester. Hensigten er bl.a. at kunne udpege tredjepartsorganer til mindre
prøvningsområder og ud fra lempeligere krav end dem, der stilles til tekni-
ske tjenester. De nærmere regler om hvilke tredjepartsorganer, der kan ud-
føre prøvninger, kontrol m.v. af ovenstående køretøjer samt de nærmere
krav om kompetencer, kvalitetsledelsessystem m.v., vil blive udmøntet i en
bekendtgørelse. Hensigten er på sigt at nedlægge prøvningsinstanserne,
som de kendes i dag. Der er imidlertid ikke noget til hinder for, at prøv-
ningsinstanser kan fortsætte deres virke som tredjepartsorgan eller teknisk
tjeneste, hvis de relevante krav herfor er opfyldt.
3.1. Antal godkendelser som på sigt overføres fra synsvirksomhe-
derne til Færdselsstyrelsen
Side 7 (23)
L 151 - 2019-20 - Bilag 2: Revideret høringsnotat fra transportministeren
2179773_0008.png
BilsynsBranchen.dk vurderer, at det anslåede antal godkendelser, som
synsvirksomhederne ikke længere skal foretage, er mange gange højere end
de i lovforslaget anførte.
Dansk Bilbrancheråd spørger ind til antallet af køretøjer, der forventes at
blive berørt af lovforslaget og opfordrer til, at den faktisk beregning offent-
liggøres.
Transport- og Boligministeriet skal hertil bemærke, at køretøjer, der efter en
overgangsordning ikke længere skal fremstilles til syn med henblik på god-
kendelse, men som i stedet skal godkendes af Færdselsstyrelsen, drejer sig
primært om konstruktivt ændrede køretøjer (ombyggede køretøjer), som
pga. ombygningen mister sin godkendelse, og derfor skal godkendes på ny ,
importerede køretøjer uden EU-typegodkendelse og opbyggede køretøjer
(oftest lastbiler, busser og varebiler), der bliver opbygget fra bunden eller
færdiggjort i sidste etape, hvor sidste etape ikke er godkendt i Danmark e l-
ler et andet EU-land.
Transport- og Boligministeriet vurderer, at at ca. 15.000-20.000 køretøjer,
efter en overgangsperiode, ikke længere skal fremstilles til syn med henblik
på godkendelse, men derimod skal godkendes af Færdselsstyrelsen enten
som individuelt køretøj eller som seriefremstillet køretøj. Dette skøn baserer
sig på data fra databaser, som er konfigureret til at håndtere andre opgaver
og ikke til at give estimater om det fremtidige antal godkendelser . Derfor
kan der kun leveres et skøn over det forventede antal køretøjer, der skal
godkendes af Færdselsstyrelsen.
Vurderingen baserer sig på data, der findes i databaserne eSyn, der leverer
data om alle syn, der foretages af synsvirksomheder, E-Tys, der leverer da-
ta om individuelle nationale godkendelser af tunge køretøjer og Dokument-
portalen, der rummer oplysninger om, hvilket synsgrundlag et køretøj er
godkendt på baggrund af.
Transport- og Boligministeriet skal endvidere bemærke at Færdselsstyrelsen
har afholdt møder med repræsentanter fra branchen, hvor Færdselsstyre l-
sen har fremvist et estimat på forventede antal godkendelser, som det vur-
deres, at Færdselsstyrelsen skal udstede som følge af den foreslåede go d-
kendelsesproces. Der er ikke i denne forbindelse fremført andre oplysninger
eller tal fra branchen, som giver anledning til at justere Færdselsstyrelsens
estimat.
3.2. Tekniske krav
Motorhistorisk samråd og DSRA opfordrer til, at de nuværende nationale
krav til ombyggede ibrugtagne køretøjer, jf. VOSAK 18.05, videreføres i
uændret form.
DTL ser positivt på, at de foreslåede bestemmelser §§ 1 a
1 c, stk. 2 er
justeret således, at bemyndigelsen omfatter mulighed for at fastsætte alter-
native krav, i de tilfælde hvor det vurderes hensigtsmæssigt. Endvidere o p-
fordrer DTL til, at alle danske særregler fortsat vil være gældende , eksem-
pelvis totalhøjde for køretøjer.
Side 8 (23)
L 151 - 2019-20 - Bilag 2: Revideret høringsnotat fra transportministeren
2179773_0009.png
ITD skal kraftigt appellere til, at forordningen (2018/858) ikke overimple-
menteres på en sådan måde, at der opsættes skrappere nationale godke n-
delseskrav end nødvendigt, set i forhold til de muligheder, der i forordnin-
gen gives for at anvende alternative nationale om forenklede godkende l-
sesmuligheder, og at en overimplementering kan være ødelæggende for en
stor del af branchen. ITD ser forslaget om Færdselsstyrelsens bemyndigelse
som en indgang til, at der kan indføres en model for nationale, fleksible og
individuelle muligheder for godkendelse af nævnte køretøjer. ITD støtter
forslaget og appellerer til, at en alternativ model for nationale individuelle
godkendelser udformes i nær dialog med opbygger- og vognmandsbran-
chen.
Transport- og Boligministeriet skal bemærke, at det med lovforslaget fore-
slås, at de køretøjstekniske krav som udgangspunkt følger typegodkende l-
sesforordningerne. Typegodkendelsesforordningerne rummer mulighed for,
at medlemsstaterne i forbindelse med national typegodkendelse af køretøjer
fremstillet i små serier i henhold til forordningerne 2018/858, 168/2013 og
167/2013 samt national individuel godkendelse i henhold til forordning
2018/858, kan fastsætte alternative krav, som har til formål at sikre et ni-
veau af funktionel sikkerhed, miljøbeskyttelse og arbejdssikkerhed, og som i
videst muligt omfang svarer til det niveau, der er sikret ved typegodkende l-
sesforordningerne.
Tekniske tjenester foretager prøvninger og kontrol af køretøjets overens-
stemmelse med de tekniske krav. Dog indeholder typegodkendelsesforord-
ningerne i forhold til national godkendelse af køretøjer fremstillet i små ser i-
er mulighed for, at fabrikanter i et begrænset omfang kan udføre prøvninger
m.v. inden for udvalgte tekniske områder, hvor det vurderes hensigtsmæs-
sigt. Det kan eksempelvis være i forhold til anbringelse og fastgørelse af
nummerplader. Fabrikanters adgang til at udføre prøvninger m.v. skal ses
som et frivilligt alternativ til anvendelse af henholdsvis tekniske tjenester og
tredjepartsorganer, som er udgangspunktet for dette lovforslag.
Lovforslagets § 1 a, stk. 2, § 1 b, stk. 2 og § 1 c, stk. 2 rummer mulighed
for, at Færdselsstyrelsen ved gennemførelse af forordningerne kan fastsætte
krav om, at fabrikanter i et begrænset omfang kan udføre prøvninger, er-
klæringer m.v. i stedet for tekniske tjenester. Ministeriet har på den bag-
grund præciseret lovforslagets bemærkninger til ovenstående bestemmel-
ser. Samtidigt er lovforslagets § 1 f, stk. 4, justeret, hvorefter der også vil
være mulighed for, at fabrikanter i visse tilfælde selv kan foretage prøvnin-
ger, erklæringer m.v. i forbindelse med nationale godkendelsesordninger,
som ikke er omfattet af typegodkendelsesforordningerne. Eksempelvis nat i-
onal individuel godkendelse af en ny traktor eller ombygning af en traktor.
I forhold til bevarelse af VOSAK kan Transport- og Boligministeriet oplyse, at
Færdselsstyrelsen har iværksat en revision af gældende nationale regler, og
at der i den forbindelse vil blive foretaget en vurdering af de tekniske krav,
eksempelvis i forbindelse med ombygning af køretøjer.
Side 9 (23)
L 151 - 2019-20 - Bilag 2: Revideret høringsnotat fra transportministeren
2179773_0010.png
3.3. Individuel godkendelse af et nyt landbrugs- eller skovbrugskø-
retøj
Landbrug og Fødevarer, Danske Maskinstationer og Entreprenører, Danske
Sukkerroedyrkere, Danske Kartofler og Dansk Maskinhandlerforening anfø-
rer, at det ikke er et krav i forordning 167/2013, at individuelle køretøjer
skal gennem en national godkendelsesproces.
Transport- og Boligministeriet er enig i, at forordning 167/2013 ikke finder
anvendelse på godkendelse af individuelle godkendelser af landbrugskøret ø-
jer. Det medfører, at der er behov for at supplere forordningen med natio-
nale godkendelsesregler, som det er op til den enkelte medlemsstat at fast-
sætte.
Transport- og Boligministeriet skal endvidere bemærke, at der i lighed med
national individuel godkendelse af nye motorkøretøjer og påhængskøretøjer,
vil være mulighed for at fastsætte alternative krav for national individuel
godkendelse af nye traktorer, påhængskøretøjer og udskifteligt trukket ud-
styr hertil. I forhold til godkendelsesprocessen finder ministeriet ikke, at det
kan anses for overimplementering at indrette EU-godkendelsesprocesserne
og de supplerende nationale godkendelsesprocesser ensartet, idet det er
markant mere enkel regulering, som giver borgere og virksomheder m.v. et
betydeligt bedre overblik over regelsættet.
4. Tekniske tjenester og tredjepartsorganer
Forbrugerrådet TÆNK er positive overfor, at den endelige godkendelse af
køretøjer skal overgå til Færdselsstyrelsen, mens afprøvning og tests skal
foretages af en teknisk tjeneste.
SKAD er generelt positiv over for de tekniske tjenester, idet
det er SKAD’s
opfattelse, at der, på nuværende tidspunkt, er manglende konkurrence og
monopollignende tilstande, når det kommer til prøvning af køretøjer.
Motorhistorisk Samråd og DSRA angiver, at det nye lovforslag gør tingene
mere komplicerede og vanskelige at gennemskue og foreslår, at man kun
operer med begrebet ”teknisk tjeneste”. Endvidere finder Motorhistorisk
Samråd, at de nuværende regler og krav for prøvningsinstanser fuldt ud er
tilstrækkelige.
AutoConsult anfører, at lovforslaget indfører 2 begreber (tekniske tjenester
og tredjepartsorganer) for samme organ uden egentlig beskrivelse af forskel
(kompetencer, krav om kvalitetsledelsessystem, muligheder). Endvidere an-
føres, at
prøvningsinstanser i alt væsentligt opfylder definitionerne af ”te
k-
nisk tjeneste” og ”tredjepartsorgan” med eneste væsentlige forskel, at
prøvningsinstanser ikke er akkrediteret. AutoConsult opfordrer til, at mini-
steriet opstiller klare forskelle mellem tekniske tjenester, prøvningsinstanser
og øvrige tredjeparter, og at prøvningsinstanser fsva. nationale godkende l-
ser, kan operere på lige fod med tekniske tjenester og øvrige tredjepartso r-
ganer.
Side 10 (23)
L 151 - 2019-20 - Bilag 2: Revideret høringsnotat fra transportministeren
2179773_0011.png
Landbrug og Fødevarer, Danske Maskinstationer og Entreprenører, Danske
Sukkerroedyrkere, Danske Kartofler og Dansk Maskinhandlerforening anfø-
rer, at det er så voldsomt fordyrende, at national individuel godkendelse af
et nyt landbrugskøretøj skal gennem en teknisk tjeneste, at det vil kunne
lukke produktionen af individuelle køretøjer, da omkostningen kun kan for-
deles på et køretøj
og ikke på flere som små serier EU-type-serier som
forordningen kræver gennem en teknisk tjeneste.
De Danske Bilimportører opfordrer til, at mulighederne i art. 45 i forordning
2018/858 udnyttes ved, at Færdselsstyrelsen selv godkender virksomheder
til at fungere som tekniske tjenester med begrænset kompetence til test og
prøvning af et køretøj i forbindelse med national individuel godkendelse.
DSRA og Tekniske Konsulenter for Vejtransport mener, at der for tekniske
tjenester, på området for nationale individuelle godkendelser, ikke bør være
krav om akkreditering.
Transport- og Boligministeriet skal hertil bemærke, at hensigten med at ind-
føre begrebet tredjepartsorgan til prøvninger af ibrugtagne køretøjer med
konstruktive ændringer eller køretøjer, som er importeret fra tredjeland, er
at køretøjet underlægges en tredjepartskontrol ved et kontrolorgan, der
uafhængigt og upartisk sikrer, at f.eks. konstruktive ændringer, der er fore-
taget på et køretøj, og som medfører, at køretøjets oprindelige godkendelse
bortfalder, er udført i overensstemmelse med de tekniske krav, der skal sik-
re, at køretøjet efter ombygning er i en trafiksikkerhedsmæssig forsvarlig
stand, således at køretøjet ikke efterfølgende udgør en fare. Den nationale
godkendelsesordning er baseret på et ønske om at kunne etablere en or d-
ning med tredjepartsorganer som et alternativ til tekniske tjenester. Hensig-
ten er bl.a. at kunne udpege tredjepartsorganer til mindre prøvningsomr å-
der og ud fra lempeligere krav end dem, der stilles til tekniske tjenester.
Transport- og Boligministeriet skal endvidere bemærke, at et af grundprin-
cipperne i typegodkendelsesforordning 2018/858 er uafhængighed mellem
parterne i godkendelsesprocessen, dvs. at en teknisk tjeneste ikke må være
involveret i fremstillingen af køretøjer, og at godkendelse af nye køretøjer er
en myndighedsopgave. Med henblik på at sikre den mest optimale vurdering
og overvågning af de tekniske tjenester vil der blive indført et krav om, at
alle tekniske tjenester, der udpeges af Færdselsstyre lsen, skal være akkre-
diteret i henhold til deres arbejdsområde. Akkrediteringen varetages af et
nationalt akkrediteringsorgan, der samtidig skal stå for den løbende over-
vågning og kvalitetssikring af de udpegede tekniske tjenester, hvilket er et
krav i typegodkendelsesforordningen.
Færdselsstyrelsen besidder ikke
samme kompetenceniveau som det nationale akkrediteringsorgan, som er
en forudsætning for at sikre en tilstrækkelig vurdering og overvågning af de
tekniske tjenester. Akkreditering af tekniske tjenester ved det nationale ak-
krediteringsorgan vil sikre det niveau af kompetence, uvildighed og interna-
tional troværdighed i de tekniske tjenesters arbejde, som er en forudsæt-
ning i typegodkendelsesforordningerne.
Side 11 (23)
L 151 - 2019-20 - Bilag 2: Revideret høringsnotat fra transportministeren
2179773_0012.png
Transport- og Boligministeriet skal endelig bemærke, at Færdselsstyrelsen
har iværksat en proces med henblik på at afdække, hvordan ordningen for
tredjepartskontrol skal etableres, herunder hvilke krav der skal stilles til et
tredjepartsorgan. Det er hensigten på sigt at nedlægge prøvningsinstanser-
ne, som de kendes i dag. Der er imidlertid ikke noget til hinder for, at prøv-
ningsinstanser kan fortsætte deres virke som tredjepartsorgan eller teknisk
tjeneste, hvis de relevante krav herfor er opfyldt.
4.1. Antal tekniske tjenester
Konsulenter for Vejtransport, AutoConsult og Motorhistorisk Samråd udtryk-
ker bekymring for, om der vil blive etableret et tilstrækkeligt antal tekniske
tjenester, for den geografiske spredning på de tekniske tjenester og for, om
der vil være tilstrækkelig konkurrence på området til at holde omkostnin-
gerne på et rimeligt niveau.
Tekniske Konsulenter for Vejtransport og AutoConsult bemærker endvidere,
at det må forventes, at der på mange prøvningsområder kun vil være en
enkelt virksomhed, som opnår godkendelse, hvorved der opnås en monopo l-
lignende markedssituation.
Camping Outdoor, SKAD, De Danske Bilimportører og Landbrug og Fødev a-
rer udtrykker bekymring for, eller anser det for urealistisk, at et passende
antal tekniske tjenester kan nå at blive klar til den 1. september 2020.
ITD gør opmærksom på de mulige udfordringer med at få etableret en pas-
sende kapacitet af tekniske tjenester, der vil kunne håndtere den store
mængde af eventuelle nye og nødvendige opgaver inden for en kort og re a-
listisk tidsramme, hvilket vil føre til større forsinkelser i produktionsappara-
tet og dermed resultere i længere leveringstid for de køretøjer, som er om-
fattet af de foreslåede ændringer.
Transport- og Boligministeriet skal hertil bemærke, at ministeriet er enig i,
at det er væsentligt, at der skal være et tilstrækkeligt antal tekniske tjene-
ster til at kunne forestå de vurderinger og prøvninger, der er nødvendige for
også fremover at kunne få godkendt køretøjer m.v.
Transport- og Boligministeriet er ikke bekymret for monopollignende tilstan-
de for de ydelser, der vil blive udbudt af tekniske tjenester. Transport- og
Boligministeriet kan oplyse, at der i vores nabolande og i de øvrige europæi-
ske lande er etableret et stort antal tekniske tjenester, der allerede i dag
servicerer danske virksomheder, der sælger køretøjer til både det danske og
det europæiske marked. Tekniske tjenester skal ikke være etableret og ud-
peget i Danmark for at kunne foretage vurderinger og prøvninger for danske
fabrikanter.
Transport- og Boligministeriet imødeser nye aktører på markedet for tekni-
ske tjenester og ser ingen problemer i, at f.eks. eksisterende synsvirksom-
heder forbereder sig på at kunne leve op til kravene til at kunne blive udpe-
get som teknisk tjeneste.
Side 12 (23)
L 151 - 2019-20 - Bilag 2: Revideret høringsnotat fra transportministeren
2179773_0013.png
Færdselsstyrelsen er på nuværende tidspunkt blevet kontaktet af flere virk-
somheder, der ønsker at etablere sig som teknisk tjeneste i Danmark. Der
er blandt andet tale om virksomheder, som allerede er udpeget eller akkre-
diteret i andre EU-lande.
4.2. Krav om akkreditering
Forbrugerrådet TÆNK finder det positivt, at de tekniske tjenester skal ak-
krediteres, ligesom Dansk Bilbrancheråd ikke har indvendinger mod, at tek-
niske tjenester akkrediteres via DANAK.
Danish Street Rod Association, Bilsynsbranchen.dk og Forenede Danske
Amerikanerbilklubber bemærker, at der ikke er krav om, at individuelle god-
kendelser skal udføres af en akkrediteret teknisk tjeneste.
SKAD, Tekniske Konsulenter for Vejtransport og AutoConsult udtrykker be-
kymring for, at krav til akkreditering medfører så store omkostninger, at
kun få vil søge om godkendelse, mens Motorhistorisk Samråd udtrykker be-
kymring for, om udgifterne ved akkreditering vil blive pålagt de borgere og
virksomheder, der ønsker at få godkendt køretøjer.
SKAD bemærker desuden, at de tekniske tjenester vil skulle specialisere sig
på et begrænset udvalg af køretøjer for at kunne fungere rentabelt. Derud-
over udtrykker SKAD bekymring for, at DANAK ikke har den fornødne erf a-
ring med køretøjstekniske forhold.
Motorhistorisk samråd bemærker, at det vil blive svært at finde virksomhe-
der, der ønsker at blive akkrediteret på områder, hvor den vurderede om-
sætning ikke vil være så stor.
Tekniske Konsulenter for Vejtransport og AutoConsult anfører, at det vil væ-
re en meget dyr godkendelsesproces, såfremt tekniske tjenester skal være
akkrediterede på hvert enkelt arbejdsområde. Endvidere bemærkes, at DA-
NAK har oplyst, at man normalt kun laver akkreditering i forhold til interna-
tionale standarder. Det er således uvist, hvordan man vil skulle kunne lave
akkreditering for nationale individuelle godkendelsesprocesser eller for om-
byggede biler og motorcykler.
Motorhistorisk Samråd vil stærkt fraråde krav om, at akkreditering af in-
stanser, som varetager ombyggede ibrugtagne køretøjer.
Transport- og Boligministeriet skal hertil bemærke, at vurdering og over-
vågning af tekniske tjenester i henhold til typegodkendelsesforordningen
skal foretages enten af den godkendende myndighed eller af et nationalt a k-
krediteringsorgan.
Det er Transport- og Boligministeriets klare vurdering, at vi ved at vælge
ordningen, hvor akkrediteringen af tekniske tjenester ved et nationalt ak-
krediteringsorgan, bedst muligt sikrer den høje grad af kompetence, uvildig-
hed og international troværdighed i de tekniske tjenesters arbejde, som er
en forudsætning i typegodkendelsesforordningerne. Det bemærkes hertil at
Færdselsstyrelsen ikke besidder samme kompetenceniveau som det natio-
Side 13 (23)
L 151 - 2019-20 - Bilag 2: Revideret høringsnotat fra transportministeren
2179773_0014.png
nale akkrediteringsorgan. DANAK, der er det udpegede danske akkredit e-
ringsorgan og er en non-profit organisation, har til stadighed kompetence til
at varetage opgaver med at vurdere virksomheders overholdelse af de kr æ-
vede internationale standarder. Hvis DANAK ikke er i besiddelse af de tek-
nisk-faglige kompetencer, som vurderes nødvendige i forbindelse med vur-
dering af virksomhederne med henblik på kompetencevurdering og akkredi-
tering, bliver DANAK’s ledende assessorer ledsaget af en eller flere tekniske
assessorer for at sikre, at virksomhedens teknisk-faglige kompetence bliver
behørigt omfattet af vurderingen.
Transport- og Boligministeriet kan oplyse, at der i vores nabolande og i de
øvrige europæiske lande er etableret et stort antal tekniske tjenester, der
allerede i dag servicerer danske virksomheder, der sælger køretøjer til både
det danske og til det europæiske marked. Tekniske t jenester skal ikke være
etableret og udpeget i Danmark for at kunne foretage vurderinger og prø v-
ninger for danske fabrikanter og borgere, der ønsker at få prøvet køretøjer
med henblik på godkendelse, så ministeriet er ikke bekymret for, at det
danske markeds behov for vurdering af køretøjer ikke skulle kunne løftes af
de tekniske tjenester.
Transport- og Boligministeriet skal endvidere bemærke, at for så vidt angår
akkreditering af tekniske tjenester i forbindelse med national individuelle
godkendelsesprocesser, foretages vurderingen af den tekniske tjeneste på
baggrund af internationale inspektions- og prøvningsstandarder. Derudover
foretages vurderingen af prøvningerne i henhold til typegodkendelsesforor d-
ningen, for godkendelser der bygger på forordningen eller forordningens
krav, mens vurderingen af prøvninger, der er fastsat nationalt, bygger på de
nationale tekniske krav.
4.3. Anerkendelse af udenlandske tekniske tjenester
Landsforeningen for Motorcyklister og Motorcykel Forhandler Foreningen
bemærker, at de læser ud af lovforslaget, at Danmark ikke vil anerkende
udenlandske tekniske tjenester, hvilket anses for at være i strid med den fri
bevægelighed i EU's indre marked.
Transport- og Boligministeriet er enig i, at det vil være i strid med den fri
bevægelighed i EU's indre marked, hvis Danmark ikke anerkender prø v-
ningsrapporter, som er udarbejdet af tekniske tjenester, der er udpeget af
typegodkendende myndigheder i andre EU-medlemslande. Det bemærkes
hertil, at Danmark er forpligtet til at anerkende prøvningsrapporter, som er
udarbejdet af tekniske tjenester, der er udpeget af typegodkendende my n-
digheder i andre EU-medlemslande. Transport - og Boligministeriet mener
ikke, at der er noget i lovforslaget, som er til hinder herfor.
4.4. Tredjepartsorgan
Side 14 (23)
L 151 - 2019-20 - Bilag 2: Revideret høringsnotat fra transportministeren
2179773_0015.png
Bilsynsbranchen.dk hilser det velkomment, at der, mhp. visse nationale
godkendelser alternativt til tekniske tjenester, vil kunne udpeges tredje-
partsorganer. Samtidigt finder Bilsynsbranchen.dk det for strengt nødven-
digt for danske bevarelse af arbejdspladser, konkurrenceevne, kompetencer
og nationaløkonomi, at der også vil kunne udpeges tredjepartsorganer mhp.
opnåelse af nationale individuelle godkendelser af nye køretøjer.
Tekniske Konsulenter for Vejtransport glæder sig over mulighed for at ud-
nævne andre tredjepartsorganer, men angiver at bemærkningerne om le m-
peligere vilkår for andre tredjepartsorganer end tekniske tjenester bør frem-
gå af lovteksten. Tekniske Konsulenter for Vejtransport fortolker de lempeli-
gere vilkår som bl.a. fritagelse for akkreditering. Endvidere er Tekniske Vej-
konsulenter for Vejtransport af den opfattelse, at tredjepartsorganer også
bør have mulighed for at behandle national individuel godkendelse.
AutoConsult angiver, at der i lovforslaget er indført positive initiationer s om
mulighed for andre tredjepartsorganer end akkrediterede tekniske tjenester.
ITD glæder sig over, at der etableres en national godkendelsesordning for
ibrugtagne og konstruktivt ændrede køretøjer, samt ibrugtagne køretøjer
importeret fra tredjelande, hvor konstruktive ændringer på køretøjer alene
kan verificeres af prøvningsorganer. Desuden beder ITD ministeriet om me-
re præcist at redegøre for, hvad der ligger i ordet ”tredjepartsorgan”.
FDM hilser den foreslåede § 1 f, stk. 2 og 3 velkommen, da det er F
DM’s
forståelse, at et tredjepartsorgan for eksempel kan være en synsvirksomhed
med udvidede beføjelser, ex kategori 3+ og 4+, eller en synsvirksomhed,
der i forvejen har test af køretøjer, og som har fået beføjelser, jf. § 1 f.
Endvidere er det FDM’s vurdering,
at med indførelse af begrebet tredje-
partskontrol bliver det mere fleksibelt og billigere for bilisten at få en syns-
virksomhed til at kontrollere den konstruktive ændring, ibrugtagne køretøjer
importeret fra tredjeland, etc.
De Danske Bilimportører anfører, at alternativet som national individuel
godkendelse via en uafhængig tredjepart, som minimum også gælder for
national individuel godkendelse af et nyt køretøj, jf. lovforslagets § 1 a, stk.
1, nr. 5, og at hverken art. 45 eller art. 73 i forordning 2018/858 skelner
mellem nye og ibrugtagne køretøjer på dette punkt.
SKAD udtrykker bekymring for, at markedssituationen i landet betyder, at
den nuværende monopollignende situation får lov til at fortsætte, da SKAD
for fortolker ”tredjepartsorgan” som en fortsættelse af prøvningsinstansen.
Landbrug og Fødevarer, Danske Maskinstationer og Entreprenører, Danske
Sukkerroedyrkere, Danske Kartofler og Dansk Maskinhandlerforening har
svært ved at vurdere tredjepartsorganet og værdien af denne på nuværende
tidspunkt og mangler viden for at kunne vurdere konsekvenserne.
Transport- og Boligministeriets skal hertil bemærke, at når der på et køretøj
foretages konstruktive ændringer, som f.eks. medfører, at køretøjets oprin-
delige godkendelse bortfalder, eller når et køretøj importeres fra et tredje-
land, er der et behov for at sikre, at køretøjet af hensyn til trafiksikkerheden
Side 15 (23)
L 151 - 2019-20 - Bilag 2: Revideret høringsnotat fra transportministeren
2179773_0016.png
og miljøet er i en forsvarlig stand. Det er ministeriets klare vurdering, at så-
danne køretøjer skal godkendes forud for ibrugtagning på færdselslovens
område på baggrund af dokumentation for køretøjets overensstemmelse
med de tekniske krav. Det betyder, at sådanne køretøjer fremadrettet skal
godkendes ved Færdselsstyrelsen på baggrund af et tredjepartsorgans ver i-
fikation af køretøjets overensstemmelse med de tekniske krav, og derved
følger godkendelsesprocessen som foreslås ensr ettet på hele det køretøjs-
tekniske område.
Den foreslåede ordning beror på et ønske om at kunne etablere en ordning
med tredjepartsorganer som et alternativ til de almindelige tekniske tjene-
ster. Hensigten er bl.a. at kunne udpege tredjepartsorganer til m indre prøv-
ningsområder og ud fra lempeligere krav end dem, der stilles til tekniske
tjenester. Det er hensigten, at reglerne om hvilke tredjepartsorganer, der
kan udføre prøvninger, kontrol m.v. af ovenstående køretøjer samt de nær-
mere krav om kompetencer, kvalitetsledelsessystem m.v., vil blive udmøn-
tet i en bekendtgørelse. Det er således ikke med lovforslaget bestemt, at
tredjepartsorganerne er de eksisterende prøvningsinstanser, men det er en
mulighed, som Færdselsstyrelsen vil afdække i forbindelse med bekendtgø-
relsesarbejdet.
I forhold til at anvende ovennævnte tredjepartsorganer i forbindelse med
verifikation af et individuelt nyt køretøj er det ministeriets vurdering, at alle
nye køretøjer
uanset om der er tale om et eller flere af samme køretøjer -
skal kontrolleres ved en teknisk tjeneste, således at godkendelsesprocessen
for nye køretøjer er det samme. Endvidere sikres samme trafiksikkerheds -,
sundheds- og miljømæssige niveau, ligesom det sikrer et betydeligt mere
enkelt regelgrundlag, som er mere gennemskueligt for borgere og virksom-
heder.
4.5. Beskrivelse af prøvningsprocesser
SKAD bemærker, at der i Danmark ikke findes standardiserede og godkend-
te prøvningsprocesbeskrivelser for alle typer prøvninger og på alle typer af
køretøjer. Der vil være et behov for at få udarbejdet sådanne procesbeskri-
velser, før de tekniske tjenester kan teste køretøjer. SKAD bemærker de r-
udover, at det vil være nødvendigt, at Færdselsstyrelsen oparbejder praktisk
erfaring med afprøvning af køretøjer, ligesom der vil være behov for etable-
ring af testbaner m.v.
Transport- og Boligministeriet skal hertil bemærke, at for nye køretøjer, der
ibrugtages m.v. efter de ikrafttrædelsestidspunkter, der fremgår af lov-
forslaget, vil krav og prøvningsmetoder fremgå af den relevante EU-
forordning med delegerede retsakter eller af FN-regulativer. Ministeriet skal
endvidere oplyse, at der ikke er konkrete planer om at ændre i de krav og
prøvningsmetoder, der gælder for køretøjer, der er ibrugtaget mv. inden de
ikrafttrædelsestidspunkter, der fremgår af lovforslaget. De ibrugtagne kør e-
tøjer vil derfor fortsat skulle leve op til de krav, der var gældende på tids-
punktet for første ibrugtagning m.v.
Side 16 (23)
L 151 - 2019-20 - Bilag 2: Revideret høringsnotat fra transportministeren
2179773_0017.png
5. Periodisk syn
Landbrug og Fødevarer er bekymrede for, at ministeriet vil ændre på, hvor-
vidt landbrugskøretøjer skal være underlagt krav om periodisk syn, og det
ud fra ordlyden i lovforslaget er uklart, om registreringsforholdene for tra k-
torer, påhængskøretøjer og motorredskaber ændres. Landbrug og Fødevarer
insisterer på, at ændring af synsloven ikke vil medføre registreringspligt for
f.eks. godkendte traktorer og ikke godkendte, ikke registrerede traktorer,
påhængsvogne og motorredskaber og kan ikke bakke op om formuleringen
af lovforslagets § 4.
Dansk Bilbrancheråd er positive overfor, at ministeren skal kunne beslutte,
hvilke køretøjer, der skal pålægges krav om periodisk syn og ønsker at få
indført periodisk syn på alle påhængskøretøjer med bremser.
Motorcykel Forhandler Foreningen udtrykker bekymring for, om motorcykler
vil blive underlagt krav om periodisk syn. Motorcykel Forhandler Foreningen
anslår, at et krav om periodisk syn af motorcykler vil medføre en nedgang i
totalbestanden på omkring 25 % med deraf følgende provenutab for stat en.
Landsforeningen for Motorcyklister har spurgt ind til, om det er tilfældigt, at
den estimerede nedgang i antallet af syn svarer til det antal nye syn der vil
skulle ske, hvis der bliver indført krav om periodisk syn af motorcykler.
Transport- og Boligministeriet skal hertil bemærke, at § 2, stk. 1, i den gæl-
dende synslov, fastsætter regler om, hvilke køretøjer Færdselsstyrelsen kan
indkalde til syn. Køretøjstyperne er under løbende udvikling, og de definitio-
ner, der fremgår af synsloven i dag, er ikke i overensstemmelse med de de-
finitioner, der anvendes i EU. Bestemmelsen foreslås ændret til en bemyndi-
gelsesbestemmelse, hvorefter transportministeren har mulighed for løbende
at kunne tilpasse periodesynsreglerne til de relevante køretøjstyper. I øvrigt
kan det oplyses, at traktorer i klasse T5 i dag er omfattet af reglerne om pe-
riodesyn.
Endvidere kan Transport- og Boligministeriet oplyse, at det fremgår af direk-
tiv 2014/45/EU (periodesynsdirektivet) artikel 2, stk. 1, at direktivet fra den
1. januar 2022 finder anvendelse på to- eller trehjulede motordrevne køre-
tøjer
køretøjsklasse L3e, L4e, L5e og L7e med en slagvolumen på over
125 cm3. Af stk. 2 fremgår det videre, at medlemsstaterne kan undtage kø-
retøjer i køretøjsklasse L3e, L4e, L5e og L7e med en s lagvolumen på over
125 cm3, hvor medlemsstaten har indført effektive alternative trafiksikke r-
hedsforanstaltninger for to- og trehjulede køretøjer under hensyntagen til
navnlig de relevante trafiksikkerhedsstatistikker dækkende de seneste fem
år. Det er på nuværende tidspunkt ikke besluttet hvorvidt motorcykler skal
underlægges krav om periodisk syn eller om der skal sættes andre krav som
følge af undtagelsesmuligheden i periodesynsdirektivet. Derudover kan oply-
ses, at den estimerede nedgang i antallet af syn ikke har noget med antallet
af nye syn, såfremt der vil blive indført krav om periodisk syn af motorcy k-
ler.
Side 17 (23)
L 151 - 2019-20 - Bilag 2: Revideret høringsnotat fra transportministeren
2179773_0018.png
6. Ikrafttrædelse og overgangsbestemmelse
Camping Outdoor Danmark foreslår, at det gamle system bibeholder ufor-
andret og overlapper det nye system i en periode, eller at campingvogne og
campingbiler bibeholdes i det nuværende system.
Bilbranchen foreslår en glidende overgang til de nye regler, f.eks. ved at la-
de synsvirksomheder fungere som både teknisk tjeneste og godkendende
myndighed i den periode.
Bilbranchen, DTL-Danske Vognmænd og Landbrug og Fødevarer bemærker,
at det ikke er usædvanligt, at opbygning af køretøjer kan strække sig over
en længere periode. Bilbranc hen angiver 6-12 måneder, DTL angiver op
mod 2 år og Landbrug og Fødevarer oplyser 2-3 år for køretøjer til agroin-
dustrien. Brancherne giver udtryk for, at der opleves usikkerhed om, hvo r-
dan godkendelsesprocesserne vil forløbe, fordi man endnu ikke kender de-
tailreguleringen og DTL bemærker, at implementeringen bør ske over en pe-
riode på mindst to år.
DTL-Danske Vognmænd ser med tilfredshed, at den forventede ikrafttrædel-
sesdato er udskudt til 1. januar 2022 og gør opmærksom på vigtigheden af,
at der er mindst 24 måneder fra, man kender de nye spilleregler, til de får
virkning for nye køretøjer, eller at der indføres en overgangsperiode for kø-
retøjer, der er indkøbt, men som ikke er færdigopbyggede og førstegangs-
registrerede, når de nye regler bliver lagt frem.
SKAD finder det glædeligt, at der er sket en udskydelse indtil 1. januar
2022, hvilket vil give virksomheder og Færdselsstyrelsen tid til at tilpasse
sig kravene og etablere de fornødne forhold.
Motorhistorisk Samråd og DSRA finder det ønskeligt, at tidsplanen konkret i-
seres nærmere, herunder at den nævnte overgangsordning beskrives mere
præcist.
ITD anset forslaget om at fastsætte en overgangsperiode i forhold til natio-
nal individuel godkendelse af motor- og påhængskøretøjer frem til tidligst
den 1. januar 2022 for kærkomment og nødvendigt. I forlængelse heraf ap-
pellerer ITD kraftigt til, at overgangsordningen bruges til at udforme og ind-
føre en national alternativ og fleksibel model for godkendelsesprocedurer
gældende for alle relevante typer af nye som ibrugtagne køretøjer i tæt dia-
log med opbygger- og vognmandsbranchen.
AutoConsult angiver, at der bør opstilles en egentlig tidsplan med forvent e-
de datoer for ikrafttræden af de enkelte krav og henviser til bilag XIX til di-
rektiv 2007/46/EF.
Transport- og Boligministeriet skal hertil bemærke, at Færdselsstyrelsen er
opmærksom på, at branchen i god tid bliver bekendt med det regelsæt, som
ventes udstedt efter en overgangsperiode.
Side 18 (23)
L 151 - 2019-20 - Bilag 2: Revideret høringsnotat fra transportministeren
2179773_0019.png
7. Økonomiske og administrative konsekvenser
Amerikanerbilklubber, Dansk Bilbrancheråd, Tekniske Konsulenter for Vej-
transport og AutoConsult udtrykker bekymring for, at omkostningerne til
individuelle nationale godkendelser vil stige voldsomt og potentielt kan me d-
føre, at ingen længere vil ombygge ibrugtagne biler.
Dansk Bilbrancheråd, Tekniske Konsulenter for Vejtransport og AutoConsult ,
bemærker, at lovforslaget vil medføre en voldsom stigning i branchens ud-
gifter.
SKAD, Dansk Bilbrancheråd, Tekniske Konsulenter for Vejtransport og Aut o-
Consult udtrykker bekymring for, at lovforslaget kan medføre lukning af hele
eller dele af branchen og dermed mistede arbejdspladser.
SKAD bemærker endvidere, at producenter af individuelle om- og opbygge-
de køretøjer som en konsekvens af lovforslaget vil blive pålagt uvant arbe j-
de og store investeringer, idet man ikke har været vant til store krav om
administration, kvalitetssikringssystemer m.v. Endvidere bemærker SKAD,
at lovforslaget vil medføre, at køretøjsforhandlere, der sælger dansk om- og
opbyggede køretøjer, ikke længere vil kunne konkurrere med udenlandske
leverandører, fordi omkostningsniveauet vil stige og sagsbehandlingstiden
vil blive længere.
Applus Danmark A/S foreslår, at prissætningen for individuelle godkendelser
af nye biler fastsættes af staten, således at de tekniske tjenester ikke må
justere taksten.
Dansk Bilbrancheråd bemærker, at branchen er indstillet på en øget doku-
mentation og en øget egenkontrol.
Tekniske Konsulenter for Vejtransport, AutoConsult , DTL-Danske Vognmænd
og Bilsynsbranchen.dk bemærker, at stat, kommuner og regioner anvender
et stort antal specialkøretøjer, f.eks. køret øjer til vej og park, renovation og
offentligtransport, som medfører, at køretøjerne godkendes individuelt, hvil-
ket vil medføre øgede anskaffelsespriser, mindre konkurrence og mindre
udvalg af tilpassede køretøjer.
Landbrug og Fødevarer bemærker, at det ikke er anført i lovforslaget, hvad
det vil koste med de nye godkendelsesprocesser for landsbrugskøretøjer.
Landbrug og Fødevarer mener, at de administrative og økonomiske kons e-
kvenser bør være opgjort, inden Folketinget skal træffe beslutning.
DTL-Danske Vognmænd vurderer, at godkendelse som teknisk tjeneste på
baggrund af akkreditering hos DANAK koster i størrelsesordenen 1 mil. Kro-
ner inkl. gebyrer til DANAK og dokumentation af interne procedurer m.v.
Derudover anfører DTL-Danske Vognmænd, at hvor det i dag koster få
hundrede kr. at få køretøjer verificeret ved en synsvirksomhed, vurderes
prisen at kunne stige til over 100.000 kr. pr. køretøj, afhængigt af nødve n-
dige prøvningers omfang.
Danish Street Rod Association, Forenede Danske Amerikanerbilklubber,
Dansk Bilbrancheråd, Tekniske Konsulenter for Vejtransport og AutoConsult
Side 19 (23)
L 151 - 2019-20 - Bilag 2: Revideret høringsnotat fra transportministeren
2179773_0020.png
udtrykker bekymring for, at omkostningerne til individuelle nationale go d-
kendelser vil stige voldsomt og potentielt kan medføre, at ingen længere vil
ombygge ibrugtagne biler.
Det er Transport- og Boligministeriets vurdering, at lovforslaget medfører
både økonomiske og administrative lettelser og byrder, som samlet set ikke
overstiger bagatelgrænserne. De nærmere økonomiske konsekvenser vil bli-
ve beskrevet i forbindelse med udarbejdelse af de bekendtgørelser, som ud-
stedes i medfør af lovforslaget.
I forhold til gebyr for Færdselsstyrelsens udstedelse af godkendelser skal
Transport- og Boligministeriet bemærke, at gebyret vil blive fastlagt fra sag
til sag på baggrund af ansøgningens omfang og kompleksitet. Med lovforsla-
get foreslås det, at gebyret for den enkelte ansøgning fastsættes efter re g-
ning med udgangspunkt i en timepris på omkring 700-1.000 kr. Gebyrerne
har til hensigt at dække Færdselsstyrelsens omkostninger i forbindelse med
godkendelse af køretøjer eller udpegelse af tekniske tjenester eller tredje-
partsorganer, herunder behandling af ansøgninger og vedligehold af det ju-
ridiske grundlag.
I forhold til konkurrence med udenlandske leverandører skal Transport - og
Boligministeriet bemærke, at om- og opbyggere i Danmark vil blive under-
lagt samme vilkår som leverandører i de øvrige medlemslande, da branchen
vil følge samme proces på tværs af medlemslandene, hvilket medfører lige
konkurrencevilkår.
8. Udvikling af IT-system
De Danske Bilimportører bemærker, de estimerede udgifter er urealistiske
og bekymrende, idet budgettet efter deres opfattelse er meget lavt for et
nyudviklet IT-system og man er bekymret for, hvor meget IT-systemet vil
hjælpe branchen i forhold til dokumentationskravet for nationale individuelle
godkendelser. De Danske Bilimportører udtrykker bekymring for, hvorvidt
dokumentation og erklæringer kan gemmes på en fornuftig måde, eller om
man vil få stort manuelt arbejde hermed. De Danske Bilimportører henstiller
til, at Færdselsstyrelsen indtænker muligheden for, at private aktører kan
interagere med det nye/videreudviklede IT -system via API, som det er sket
hidtil med eTys og DMR, samt at indgå i en konstruktiv dialog med branchen
om at få specificeret de kommende dokumentationskrav i god tid.
Landbrug og Fødevarer udtrykker bekymring for, hvorvidt Færdselsstyrelsen
kan nå at implementere et nyt IT -system til den nye godkendelsesproces
inden skæringsdagen den 1. september 2020.
Dansk Bilbrancheråd og Landbrug og Fødevarer opfordrer Transport- og Bo-
ligministeriet til at oplyse nærmere udvikling af IT -system og hvornår det
kan forventes, at IT -systemet er færdigudviklet.
Side 20 (23)
L 151 - 2019-20 - Bilag 2: Revideret høringsnotat fra transportministeren
2179773_0021.png
Motorhistorisk Samråd udtrykker bekymring for, om borgerne og virksom-
hederne vil komme til at betale om Færdselsstyrelsens nyansættelser og det
nye IT-system.
Efter den supplerende høring af lovforslaget er der blevet foretaget en just e-
ring af bemærkningerne til digital kommunikation, herunder de specielle
bemærkningerne til lovforslagets § 12. Færdselsstyrelsen er blevet gjort
opmærksom på, at Virk.dk formentligt alligevel vil være den mest hensigt s-
mæssige løsning til indsendelse af en ansøgning om f.eks. godkendelse af
køretøjer. En ansøgning skal derfor som udgangspunkt indsendes til Fær d-
selsstyrelsen via Virk.dk Såfremt det viser sig, at Virk.dk ikke kan håndtere
de store datamængder, der er forbundet med dokumentationen til en a n-
søgning, vil Færdselsstyrelsen som en alternativ løsning, arbejde på udvik-
ling af et IT-system, der kan understøtte Færdselsstyrelsens sagsbehandling
og som vil være nemt og enkelt for virksomheder og fysiske personer at a n-
vende.
9. Diverse tekniske forhold
9.1. Færdselssikkerhed for så vidt angår køretøjsklasse O3 og O4
Tekniske Konsulenter for Vejtransport og AutoConsult bemærker, at lov-
forslaget ikke vil have en gavnlig effekt på færdselssikkerheden, for så vidt
angår køretøjsklasse O3 og O4, idet importerede påhængs- og sættevogne
ofte ses at have væsentlig svagere, konstruktiv betinget, bremseevne end
dansk producerede- eller dansk typegodkendte vogne.
Transport- og Boligministeriet skal bemærke at der fremover stadig vil være
mulighed for at ansøge om en national typegodkendelse af lille serie eller
national individuel typegodkendelse med det formål at øge bremsepræstat i-
onen for påhængskøretøjer.
9.2. Synsmedarbejdernes kompetencer
BilsynsBranchen.dk og Dansk Bilbrancheråd giver udtryk for, at lovforslaget
vil medføre en svækkelse af synsmedarbejdernes faglighed og bemærker, at
synsmedarbejderne vil få vanskeligere ved at afsløre ikke -godkendte æn-
dringer ved senere syn.
Transport- og Boligministeriet skal hertil bemærke, at det er ministeriets
opfattelse, at der ikke vil ske en svækkelse af synsmedarbejderens faglighed
i forhold til de opgaver, som en synsvirksomhed fremadrettet skal udføre.
For så vidt angår bemærkningerne om, at det vil blive vanskeligt for syns-
virksomhederne at afsløre ikke-godkendte ændringer ved senere syn, er det
Færdselsstyrelsens vurdering, at mulighederne herfor ikke vil forringes som
følge af, at kontrol og godkendelse af opbyggede og ombyggede køretøjer
overgår til henholdsvis de tekniske tjenester, tredjepartsorganer og Fær d-
selsstyrelsen.
Side 21 (23)
L 151 - 2019-20 - Bilag 2: Revideret høringsnotat fra transportministeren
2179773_0022.png
Transport- og Boligministeriet skal endvidere bemærke, at der ikke er noget
til hinder for, at en synsvirksomhed viderefører sit virke som teknisk tjene-
ste eller tredjepartsorgan, såfremt de relevante krav er opfyldt.
9.3. Alternativ til CoC-dokument
Tekniske Konsulenter for Vejtransport og AutoConsult bemærker, at det ofte
ikke er muligt for slutbruger at indhente kopi af køretøjet CoC-dokument,
f.eks. i forbindelse med importeret køretøj. Der er derfor behov for et alte r-
nativ til CoC-dokumentet.
Transport- og Boligministeriet skal hertil bemærke, at det omtalte CoC-
dokument er en forkortelse af Certificate of Comformity på typeattest eller
overensstemmelsesattest. En fabrikant udsteder et sådant dokument, hvor
fabrikanten erklærer, at det nærværende eksemplar af et køretøj st emmer
nøje overens med det typegodkendte eksemplar. De Tekniske Konsulenter
for Vejtransport og AutoConsult foreslår, at bibeholde de såkaldte data-
erklæringer, som alternativ til CoC-dokumentet. For et EU-typegodkendt
ibrugtaget køretøj, vil køretøjets vigtigste data fremgå af dens registrerings-
attest, som er udstedt til køretøjet. Dermed er en dataerklæring overflødig.
I Danmark er et køretøjs grønne afgift dog afhængig af køretøjets brænd-
stofforbrug opgivet i kilometer pr. liter. Da ikke alle lande har s amme af-
giftssystem, er det ikke givet, at sådan en værdi fremgår af den udenland-
ske registreringsattest. Denne oplysning kan indhentes hos køretøjsfabr i-
kanten, som er i besiddelse af den typegodkendelse, som fremgår af reg i-
streringsattesten.
9.4. Rekruttering af medarbejdere til Færdselsstyrelsen
Dansk Bilbrancheråd anfører, at Færdselsstyrelsen har anslået, at der skal
rekrutteres op mod 50 personer.
Transport- og Boligministeriet skal hertil bemærke, at Færdselsstyrelsen ik-
ke har anslået, at der skal rekrutteres op mod 50 personer. Færdselsstyre l-
sen er ikke bekendt med, hvor tallet stammer fra.
9.5. Pålideligheden af prøvningsrapporter
BilsynsBranchen.dk anfører, at man oplever upålidelige udstedelser fra visse
EU-akkrediterede tekniske tjenester og fra visse mindre repræsentanter for
køretøjsfabrikanter, der aktuelt ikke kræver nogen anerkendelse fra Færd-
selsstyrelsen.
Transport- og Boligministeriet skal hertil bemærke, at
godkendelsesprocessen for køretøjer bliver ændret f remover, så det er eu-
ropæisk udpegede tekniske tjenester eller tredjepartsorganer, der prøver
køretøjer, hvorefter Færdselsstyrelsen vurderer på de nødvendige prøv-
ningsrapporter i forbindelse med godkendelse af køretøjerne. Derudover sik-
Side 22 (23)
L 151 - 2019-20 - Bilag 2: Revideret høringsnotat fra transportministeren
rer de tre typegodkendelsesforordninger en proces for tilbagekaldelse af kø-
retøjer, som fejlagtigt er typegodkendt på baggrund af f.eks. forfalskede
dokumenter. Er et køretøj ledsaget af ufuldstændig, manglende eller forfal-
sket dokumentation, vil det blive håndteret i forbindelse med denne nye
godkendelsesproces.
10. Øvrige tekniske forhold
Transport- og Boligministeriet har modtaget en række kommentarer og
spørgsmål, der ikke som sådan relaterer sig til selve godkendelsesproce s-
sen, men som er af mere teknisk karakter. Transport- og Boligministeriet
har noteret sig disse kommentarer, som vil indgå i overvejelserne omkring
udarbejdelse af de bekendtgørelser, der udstedes i medfør af lovforslaget
samt tilhørende vejledninger.
Side 23 (23)