Transportudvalget 2019-20
L 151 Bilag 18
Offentligt
2212690_0001.png
VISION/MODEL
Vi ønsker en alternativ vision/model til den af Færdselsstyrelsen, tekstnære, fuldstændige implementering af forordning
nr. 858/2018, samt forordning nr. 167 og 168 fra 2013, der er tilpas fleksibelt til, at køretøjer til brug i Danmark fortsat
kan godkendes uden inddragelse af Tekniske Tjenester.
Vi er særligt opmærksom på, at den foreslåede vision/model har færdselssikkerhed og folkesundhed i højsædet.
Vi ønsker et regelsæt til udstedelse af nationale, individuelle godkendelser, med afsæt i forordning nr. 858/2018 art. 45,
stk. 1 samt de tilsvarende bestemmelser i forordning nr. 167 og 168 fra 2013.
Vi stiller i den forbindelse følgende forslag til de i art. 45, stk. 1 anførte alternative krav, som ikke på nogen vis
kompromitterer de tekniske krav, der stilles til opbygningerne i dag.
Vision/model vedr. ansvar
Fabrikanten skal sikre, at køretøjet er fremstillet i overensstemmelse med kravene i forordningen, især art. 5, der
omhandler de tekniske krav til opbygninger.
Arbejdsgruppen ønsker at fastholde et sådant ansvar for fabrikanten/opbyggeren, uanset hvor i opbygningsprocessen,
han befinder sig.
Vision/model vedr. Tekniske Tjenester:
til den nationale, individuelle godkendelse:
Arbejdsgruppen bekræfter at der er et behov for Tekniske Tjenester til de opbygninger, hvor fabrikanten ønsker en
egentlig EU-typegodkendelse. Arbejdsgruppen har til brug herfor ingen indvendinger mod, at Tekniske Tjenester til brug
herfor akkrediteres via DANAK.
Arbejdsgruppens vision/model vedrørende nationale, individuelle godkendelser, tager afsæt i forordningens art. 73, og
er at disse, nationale individuelle, godkendelser kan udstedes efter nærmere kontrol udført af en synshal.
Der kan i den forbindelse ske en opgradering af de synshaller, der ønsker at kunne foretage denne kontrol.
Arbejdsgruppen foreslår, at opgraderingen sker på baggrund af vidensniveauet og kompetencerne i kategori 3 og 4-
synshallerne.
Arbejdsgruppen vurderer, at der kan blive behov for at indføre en mulighed for at hjemle prøvningsinstanser til brug for
nationale, individuelle godkendelser, herunder til udstedelse af konformitetsdokumenter, udførelse af forskellige
målinger, herunder i forhold til støj, emission, bremseevner m.v. ligesom også tekniske vejkonsulenter kan spille en rolle
i forbindelse med fabrikantens udarbejdelse af beregninger m.v.
Vision/model vedr. udarbejdelse af et teknisk dossier som dokumentation for opbygningen:
Arbejdsgruppen ønsker, at fabrikanten pålægges en pligt til at udarbejde et teknisk dossier (informationsmateriale), der
indeholder:
-
-
-
-
dokumentation for anvendte, typegodkendte dele
fotos af de foretagne ændringer
beregninger
et anmeldelses-dokument.
L 151 - 2019-20 - Bilag 18: Henvendelse af 18/6-20 fra Dansk Bilbrancheråd
2212690_0002.png
Arbejdsgruppen foreslår, at anmeldelsesdokumentet udstedes på baggrund af skemaet, benævnt
”Model D” til
forordning nr. 183/2011, der efter arbejdsgruppens opfattelse til fulde opfylder de
oplysningskrav, der er nødvendige for, at køretøjet/opbygningen kan vurderes i henhold til forordning
nr. 858/2018. Til udformning af skemaer for køretøjskategorier iht. forordninger 167-168/2013 vil der
antageligt kunne anvendes tilsvarende skemaer, ligesom skemaerne vil kunne tilpasses national
særlovgivning.
Arbejdsgruppen foreslår, at denne pligt opfyldes ved at lægge materialet ind i den samme dokumentportal, som de
Tekniske Tjenester står til at skulle, jf. hertil forordningens art. 24.
I den forbindelse foreslår arbejdsgruppen, at materiale tillige skal kunne uploades i dokumentportalen af den enkelte
opbygger på trinvis opbygning, således at ansvaret iht. art. 13, stk. 1, kan følges bagudrettet.
Vision/model vedr. de tidsmæssige betragtninger
Det er arbejdsgruppens sikre opfattelse, at det tidsmæssige forløb omkring godkendelse af bilen herefter kan forkortes
til det, vi kender i dag, fremfor de uundgåelige flaskehalse, som forventes med den af Færdselsstyrelsen foreslåede
tekstnære implementering af forordning 858/2018.
Herefter skal al dokumentation ligge i det tekniske dossier forud for, at køretøjet kan stilles til syn. Synsvirksomheden
skal så kontrollere, at materialet er tilgængeligt, og foretage en overordnet vurdering, herunder fysisk gennemgang af
den foretagne opbygning.
Arbejdsgruppen indstiller til, at synsvirksomheden skal have mulighed for at udstede en midlertidig godkendelse,
såfremt synsvirksomheden vurderer, at det er nødvendigt at foretage en nøjere gennemgang eller anden belysning af
ét eller flere af dokumenterne i det tekniske dossier, såfremt synsvirksomheden IKKE vurderer, at denne gennemgang
kræver, at køretøjet får kørselsforbud.