VISION/MODEL
Vi ønsker en alternativ vision/model til den af Færdselsstyrelsen, tekstnære, fuldstændige implementering af forordning
nr. 858/2018, samt forordning nr. 167 og 168 fra 2013, der er tilpas fleksibelt til, at køretøjer til brug i Danmark fortsat
kan godkendes uden inddragelse af Tekniske Tjenester.
Vi er særligt opmærksom på, at den foreslåede vision/model har færdselssikkerhed og folkesundhed i højsædet.
Vi ønsker et regelsæt til udstedelse af nationale, individuelle godkendelser, med afsæt i forordning nr. 858/2018 art. 45,
stk. 1 samt de tilsvarende bestemmelser i forordning nr. 167 og 168 fra 2013.
Vi stiller i den forbindelse følgende forslag til de i art. 45, stk. 1 anførte alternative krav, som ikke på nogen vis
kompromitterer de tekniske krav, der stilles til opbygningerne i dag.
Vision/model vedr. ansvar
Fabrikanten skal sikre, at køretøjet er fremstillet i overensstemmelse med kravene i forordningen, især art. 5, der
omhandler de tekniske krav til opbygninger.
Arbejdsgruppen ønsker at fastholde et sådant ansvar for fabrikanten/opbyggeren, uanset hvor i opbygningsprocessen,
han befinder sig.
Vision/model vedr. Tekniske Tjenester:
–
til den nationale, individuelle godkendelse:
Arbejdsgruppen bekræfter at der er et behov for Tekniske Tjenester til de opbygninger, hvor fabrikanten ønsker en
egentlig EU-typegodkendelse. Arbejdsgruppen har til brug herfor ingen indvendinger mod, at Tekniske Tjenester til brug
herfor akkrediteres via DANAK.
Arbejdsgruppens vision/model vedrørende nationale, individuelle godkendelser, tager afsæt i forordningens art. 73, og
er at disse, nationale individuelle, godkendelser kan udstedes efter nærmere kontrol udført af en synshal.
Der kan i den forbindelse ske en opgradering af de synshaller, der ønsker at kunne foretage denne kontrol.
Arbejdsgruppen foreslår, at opgraderingen sker på baggrund af vidensniveauet og kompetencerne i kategori 3 og 4-
synshallerne.
Arbejdsgruppen vurderer, at der kan blive behov for at indføre en mulighed for at hjemle prøvningsinstanser til brug for
nationale, individuelle godkendelser, herunder til udstedelse af konformitetsdokumenter, udførelse af forskellige
målinger, herunder i forhold til støj, emission, bremseevner m.v. ligesom også tekniske vejkonsulenter kan spille en rolle
i forbindelse med fabrikantens udarbejdelse af beregninger m.v.
Vision/model vedr. udarbejdelse af et teknisk dossier som dokumentation for opbygningen:
Arbejdsgruppen ønsker, at fabrikanten pålægges en pligt til at udarbejde et teknisk dossier (informationsmateriale), der
indeholder:
-
-
-
-
dokumentation for anvendte, typegodkendte dele
fotos af de foretagne ændringer
beregninger
et anmeldelses-dokument.