Transportudvalget
Fremsendt pr. e-mail til Per Movritzen og Julie Agersnap.
Køretøjsopbyggerne har gennemgået Transportministerens besvarelse af spørgsmål 21, i hvilket
Transportministeren anmodes om at kommentere talepapiret fra Dansk Bilbrancheråd.
Køretøjsopbyggernes gennemgang viser, at der er
Transportministerens opfattelse og Køretøjsopbyggernes.
Samlet set har vi følgende bemærkninger:
-
Baseret på Transportministerens svar
–
og i erkendelse af, at synsloven, som den foreligger, rummer
mulighed for en alternativ, national model for individuelle opbygninger
–
har Køretøjsopbyggerne
ingen indsigelser mod synsloven, som den foreligger med ændringsforslag.
Køretøjsopbyggerne efterspørger dog en
garanti
for
o
At
den alternative model, som store dele af branchens aktører har anvist, danner grundlag
for de regler, der kommer til at virke for nationale, individuelle godkendelser efter 31.
december 2021. (vedhæftet)
At
Færdselsstyrelsen aktivt inddrager samtlige branchens aktører ved fastsættelsen af det
kommende regelsæt for nationale, individuelle godkendelser
forud
for udarbejdelse af de
egentlige bekendtgørelser,
At
Færdselsstyrelsen undlader en overimplementering
”for e heds skyld” og a ve der de
ressourcer, der allerede ER i branchen, herunder hos synsvirksomhederne og
At
Færdselsstyrelsen iværksætter arbejdet hurtigst muligt, da der allerede nu skrives ordre
til levering efter 31. december 2021.
en
række
uoverensstemmelser
mellem
o
o
o
Ad. anvendelsen af art. 45
–
en alternativ model:
-
Den af Færdselsstyrelsen særligt nedsatte Følgegruppe har påpeget nødvendigheden af at fastholde
den danske model for opbygninger, som hjemles i forordning nr. 585/2018 artikel 45. En delmængde
af Følgegruppen har anvist en alternativ model, der bygger på fabrikanterklæringer, et teknisk
dossier og opgraderede synsvirksomheder, men Færdselsstyrelsen har afvist denne ud fra, at den
ikke skaber en tilstrækkelig sikkerhed. Dette argument er gentaget i Transportministerens svar (side
4, sidste afsnit m.f.), hvor det skråsikkert konstateres, at den foreslåede løsning ikke vil sikre samme
høje niveau af sikkerhed, som forordningen kræver. Uden dokumentation for, at sikkerheden reelt
set kompromitteres ved enhver anden løsning end en, der baseres på Tekniske Tjenester, henstår
denne oplysning som en skamløs udskamning af de danske køretøjsopbyggere, som disse opbygger i
dag, opbyggede i går og opbygger i morgen.