Transportudvalget 2019-20
L 151 Bilag 18
Offentligt
2212689_0001.png
Transportudvalget
Fremsendt pr. e-mail til Per Movritzen og Julie Agersnap.
Køretøjsopbyggerne har gennemgået Transportministerens besvarelse af spørgsmål 21, i hvilket
Transportministeren anmodes om at kommentere talepapiret fra Dansk Bilbrancheråd.
Køretøjsopbyggernes gennemgang viser, at der er
Transportministerens opfattelse og Køretøjsopbyggernes.
Samlet set har vi følgende bemærkninger:
-
Baseret på Transportministerens svar
og i erkendelse af, at synsloven, som den foreligger, rummer
mulighed for en alternativ, national model for individuelle opbygninger
har Køretøjsopbyggerne
ingen indsigelser mod synsloven, som den foreligger med ændringsforslag.
Køretøjsopbyggerne efterspørger dog en
garanti
for
o
At
den alternative model, som store dele af branchens aktører har anvist, danner grundlag
for de regler, der kommer til at virke for nationale, individuelle godkendelser efter 31.
december 2021. (vedhæftet)
At
Færdselsstyrelsen aktivt inddrager samtlige branchens aktører ved fastsættelsen af det
kommende regelsæt for nationale, individuelle godkendelser
forud
for udarbejdelse af de
egentlige bekendtgørelser,
At
Færdselsstyrelsen undlader en overimplementering
”for e heds skyld” og a ve der de
ressourcer, der allerede ER i branchen, herunder hos synsvirksomhederne og
At
Færdselsstyrelsen iværksætter arbejdet hurtigst muligt, da der allerede nu skrives ordre
til levering efter 31. december 2021.
en
række
uoverensstemmelser
mellem
o
o
o
Ad. anvendelsen af art. 45
en alternativ model:
-
Den af Færdselsstyrelsen særligt nedsatte Følgegruppe har påpeget nødvendigheden af at fastholde
den danske model for opbygninger, som hjemles i forordning nr. 585/2018 artikel 45. En delmængde
af Følgegruppen har anvist en alternativ model, der bygger på fabrikanterklæringer, et teknisk
dossier og opgraderede synsvirksomheder, men Færdselsstyrelsen har afvist denne ud fra, at den
ikke skaber en tilstrækkelig sikkerhed. Dette argument er gentaget i Transportministerens svar (side
4, sidste afsnit m.f.), hvor det skråsikkert konstateres, at den foreslåede løsning ikke vil sikre samme
høje niveau af sikkerhed, som forordningen kræver. Uden dokumentation for, at sikkerheden reelt
set kompromitteres ved enhver anden løsning end en, der baseres på Tekniske Tjenester, henstår
denne oplysning som en skamløs udskamning af de danske køretøjsopbyggere, som disse opbygger i
dag, opbyggede i går og opbygger i morgen.
L 151 - 2019-20 - Bilag 18: Henvendelse af 18/6-20 fra Dansk Bilbrancheråd
2212689_0002.png
Vi skal understrege
som det er understreget overfor Færdselsstyrelsen
at:
o
o
o
forordningen IKKE kræver brug Tekniske Tjenester ved udnyttelse af artikel 45,
der ingen restriktioner er på, hvilke af forordningens krav, der kan ændres ved anvendelse
af art. 45
det er en ren national beslutning og vurdering.
transportministeriet alt andet lige må have pligt til at dokumentere, at sikkerheden
kompromitteres ved den foreslåede alternative model, der kontrolmæssigt er skrappere,
end de regler, der gælder for opbygninger af køretøjer i dag.
de grundlæggende tekniske krav
til styrke, forurening m.v.
–naturligvis
skal overholdes;
præcis som de bliver i dag.
o
Uddybende bemærkes følgende:
1.
Ad. antal omfattede enheder og samarbejdet med Færdselsstyrelsen:
Køretøjsopbyggerne under Dansk Bilbrancheråd har deltaget som én af 11 aktører i Færdselsstyrelsens
Følgegruppe, i hvilken der er afholdt tre møder. På alle møderne er Færdselsstyrelsen blev gjort bekendt med
branchens bekymring for massive tab af arbejdspladser, men uden at lytte. Disse følgegruppemøder har fra
flere sider været beskyldt for at være afholdt på skrømt.
Det er Køretøjsopbyggernes opfattelse, at den eneste landvinding, der reelt set er kommet ud af disse møder
(og høringssvarene til forslaget til synslov) er indførelsen af hjemlen til at anvende artikel 45, der indeholder
mulighed for alternative krav til nationale, individuelle godkendelser
en hjemmel, som i øvrigt ville finde
anvendelse direkte som følge af forordningens direkte anvendelighed.
På branchens vegne frygter Køretøjsopbyggerne dog, at også denne hjemmel er indført på skrømt, jf.
nedenfor pkt. 3.
Færdselsstyrelsen har i arbejdet med den særligt nedsatte Følgegruppe fået dokumentation fra synsregistret
for, at op mod 200.000 enheder vil blive berørt, hvortil kommer hele landsbrugssegmentet, som ingen har
tal på. Færdselsstyrelsen har afvist dokumentationen og henvist til eget skøn
ca. 15.-20.000 enheder.
Skønnet er
fortsat
udokumenteret.
Derfor fastholdes det estimerede antal, der indeholder mere dokumentation, end Færdselsstyrelsen skøn
2.
Ad. henvisningen til regler for nationale småserier
Det er korrekt, at der netop er afsluttet en høring om alternative krav til godkendelse af småserier, men disse
krav er på ingen måde lempelige nok til at kunne overføres til de individuelle køretøjer. Småserier kan bygges
i serier på helt op til 250 enheder/køretøjer pr. år, hvorimod individuelle køretøjer netop kendetegnes ved
at være individuelle. Ikke to er ens
og derfor vil udgifterne til kontrol være forholdsmæssigt alt for store for
kontrollen af det enkelte køretøj.
Derfor forekommer det Køretøjsopbyggerne at være misvisende, når Transportministeren henviser til, at det
opstillede regelsæt for godkendelse af nationale småserier, kan og bør overføres direkte til en model for
nationale, enkeltstyk-godkendelser af individuelle køretøjer.
L 151 - 2019-20 - Bilag 18: Henvendelse af 18/6-20 fra Dansk Bilbrancheråd
2212689_0003.png
3.
Ad opbygning udenfor typegodkendelsen
Ministeren anfører, at en enhed ikke skal kontrolleres ved en Teknisk Tjeneste, hvis en ombygning ikke
ændrer på den eksisterende typegodkendelse, der følger chassiet, jf. side 2, afsnit 2 m.f. Men det er jo netop
kernen i de individuelle opbygninger
der sker der (næsten) ALTID en ændring af den eksisterende
typegodkendelse, og sluttet modsætningsvist, så erkender Transportministeren, at alle individuelle
opbygninger skal kontrolleres ved en Teknisk Tjeneste.
Derved vil indførelsen af art. 45 i synsloven blive illusorisk.
4.
Ad de fremsendte fakturaer
De foreviste fakturaer skal
alene
tjene til påvisning af det markante misforhold, der er mellem det overslag,
som Transportministeren giver i sin besvarelse af spørgsmål 15 og det, der foregår i praksis. Fakturaernes
udvisende vil næppe være forskellig fra TÜV til en dansk Teknisk Tjeneste.
Køretøjsopbyggerne har flere gange
også til Følgegruppemøder
oplyst den potentielle mer-udgift til
Færdselsstyrelsen, men uden gehør. Det er således ukorrekt, når Færdselsstyrelsen oplyser, at de ikke er
bekendte hermed. Færdselsstyrelsen
og Transportministeriet
har ovenikøbet være direkte opfordret til
at opgøre de økonomiske konsekvenser for opbyggerne forud for fremsættelsen af synsloven i Folketinget
men uden respons.
5.
Øvrige bemærkninger
Køretøjsopbyggerne under Dansk Bilbrancheråd er fuldt beviste om, at ved at anmode om en alternativ
model for nationale, individuelle køretøjer, så er der kun sikkerhed for, at disse køretøjer kan anvendes
nationalt. Med indførelsen af forskellige modeller for EU-typegodkendelse og national typegodkendelse til
enkeltstyks-godkendelser er det op til producenten at bestemme, hvilken han ønsker at anvende, ligesom
det samlede regelsæt vil være tilpas fleksibelt til, at vi fastholder de danske arbejdspladser og det gode
danske håndværk.
Køretøjsopbyggerne finder derfor indsigelserne omkring eksportmuligheder m.v. helt irrelevante for
Køretøjsopbyggernes ærinde.
På Køretøjsopbyggerne under Dansk Bilbrancheråds vegne
Johanne Berner Hansen
Juridisk chef
Koordinator
Tlf: 22 41 51 03
[email protected].