Transportudvalget 2019-20
L 151 Bilag 17
Offentligt
2211861_0001.png
Til lovforslag nr.
L 151
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Transportudvalget den 00. juni 2020
2. udkast til
(Nye ÆF fra transportministeren)
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om godkendelse og syn af køretøjer
(Godkendelse af motorkøretøjer, tekniske tjenester m.v.)
[af transportministeren (Benny Engelbrecht)]
1. Ændringsforslag
Transportministeren har stillet 6 ændringsforslag til lov‐
forslaget.
2. Indstillinger
<>
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokku‐
rin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen
ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at
komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i be‐
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
transportministeren,
tiltrådt af <>:
Til § 1
1)
De under
nr. 5
foreslåede
§§ 1 e
og
1 f
udgår.
[Godkendelsesramme for godkendelse af køretøjer, der ikke
er omfattet af §§ 1 a-1 c, udgår]
6)
Stk. 2
udgår.
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 2 og 3.
[Lovteknisk rettelse som konsekvens af ændringsforslag nr.
1]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at de to bestemmelser i lovforslaget, som
vedrører den retlige godkendelsesramme for de køretøjer,
2)
I det under
nr. 9
foreslåede
§ 12 c
ændres i
stk. 1
», tek‐
niske tjenester eller tredjepartsorganer« til: »eller tekniske
tjenester«.
[Lovteknisk rettelse som konsekvens af ændringsforslag nr.
1]
3)
I den under
nr. 9
foreslåede
§ 12 d
udgår »og tredje‐
partsorganer, der er udpeget i henhold til regler fastsat i
medfør af § 1 e, stk. 3«.
[Lovteknisk rettelse som konsekvens af ændringsforslag nr.
1]
4)
I den under
nr. 12
foreslåede
§ 15 b
ændres »og tredje‐
partsorganer, jf. §§ 1 a-1 c og 1 e« til: », jf. §§ 1 a-1 c«.
[Lovteknisk rettelse som konsekvens af ændringsforslag nr.
1]
Til § 2
5)
I
stk. 1
udgår », jf. dog stk. 2«.
[Lovteknisk rettelse som konsekvens af ændringsforslag nr.
1]
DokumentId
Journalnummer
L 151 - 2019-20 - Bilag 17: 2. udkast til betænkning
2211861_0002.png
2
som ikke er omfattet af Europa-Parlamentets og Rådets for‐
ordning (EU) 2018/858 af 30. maj 2018 om godkendelse og
markedsovervågning af motorkøretøjer og påhængskøretøjer
dertil samt af systemer, komponenter og separate tekniske
enheder til sådanne køretøjer, om ændring af forordning
(EF) nr. 715/2007 og (EF) nr. 595/2009 og om ophævelse af
direktiv 2007/46/EF for motorkøretøjer, Europa-Parlamen‐
tets og Rådets forordning (EU) nr. 168/2013 af 15. januar
2013 om godkendelse og markedsovervågning af to- og tre‐
hjulede køretøjer samt quadricykler samt Europa-Parlamen‐
tets og Rådets forordning (EU) nr. 167/2013 af 5. februar
2013 om godkendelse og markedsovervågning af landbrugs-
og skovbrugstraktorer, dvs. de tre typegodkendelsesforord‐
ninger, udgår af lovforslaget. Der er i forbindelse med såvel
lovforslagets offentlige høringer som under selve lovbe‐
handlingen i Folketinget givet udtryk for betydelig bekym‐
ring ved indholdet af de nationale godkendelsesordninger,
som ikke er omfattet af forordningerne, og som i medfør af
lovforslaget skal udmøntes ved bekendtgørelse og efter hen‐
sigten træde i kraft den 1. januar 2022. Det er på den bag‐
grund besluttet at lade de to lovbestemmelser herom udgå af
lovforslaget, således at forslaget i første omgang alene in‐
korporerer godkendelsesordninger for de køretøjer, som er
omfattet af de tre typegodkendelsesforordninger, i dansk ret.
Herefter vil Færdselsstyrelsen udarbejde udkast til de ad‐
ministrative forskrifter, som skal udmønte de nationale god‐
kendelsesordninger uden for forordningernes anvendelses‐
område og gå i dialog med branchen om indholdet heraf.
Transportministeren fremsætter således i folketingssamlin‐
gen 2021-22 et nyt lovforslag om ændring af synsloven med
den nationale godkendelsesramme, som er en forudsætning
for endeligt at kunne udstede de administrative forskrifter
herom. På den måde er det nærmere indhold af de nationale
godkendelsesordninger kendt stof for branchen og Folketin‐
get, når lovforslaget på dette punkt behandles igen.
Det bemærkes, at Færdselsstyrelsens gebyrer for at sags‐
behandle godkendelse af køretøjer ikke ændres. Det forud‐
sætter, dog at de nationale godkendelsesordninger udmøntes
pr. 1. januar 2022, idet den timepris på 700-1000 kr. for
sagsbehandling er beregnet på baggrund af det samlede antal
godkendelsessager for såvel køretøjer omfattet af de tre ty‐
pegodkendelsesforordninger, som køretøjer omfattet af nati‐
onale godkendelsesordninger uden for forordningernes an‐
vendelsesområder. Skulle sidstnævnte godkendelsesordnin‐
ger ikke blive klar pr. 1. januar 2022, kan det ikke udeluk‐
kes, at Færdselsstyrelsen vil være nødsaget til at hæve geby‐
ret med henblik på at få dækning for alle udgifter.
Til nr. 2
Efter det foreslåede § 12 c, stk. 1, kan transportministe‐
ren fastsætte regler om, at administrative forskrifter udstedt i
medfør af denne lov, som indeholder krav til køretøjer m.v.,
tekniske tjenester eller tredjepartsorganer, og tekniske speci‐
fikationer, der henvises til i sådanne forskrifter, ikke indfø‐
res i Lovtidende. Som konsekvens af, at § 1 e og § 1 f udgår,
jf. ændringsforslag nr. 1, vil der ikke blive behov for, at be‐
myndigelseshjemlen i § 12 c, stk. 1, også omfatter tredje‐
partsorganer. Derfor foreslås en ændring af bestemmelsen,
således at den alene angår de godkendelsesordninger, som
relaterer sig til de tre typegodkendelsesforordninger.
Til nr. 3
Efter den foreslåede § 12 d kan transportministeren fast‐
sætte regler om offentliggørelse af informationer om tekni‐
ske tjenester og tredjepartsorganer, der er udpeget i henhold
til regler fastsat i medfør af § 1 e, stk. 3. Som konsekvens af,
at § 1 e og § 1 f udgår, jf. ændringsforslag nr. 1, vil der ikke
blive behov for, at bemyndigelseshjemlen i § 12 d også om‐
fatter tredjepartsorganer. Derfor foreslås en ændring af be‐
stemmelsen, således at den alene angår de godkendelsesord‐
ninger, som relaterer sig til de tre typegodkendelsesforord‐
ninger.
Til nr. 4
Efter den foreslåede § 15 b kan transportministeren fast‐
sætte regler om betaling af gebyr i forbindelse med udpegel‐
se af tekniske tjenester og tredjepartsorganer, jf. §§ 1 a-1 c
og 1 e, herunder regler om betaling for rykkerskrivelser.
Som konsekvens af, at § 1 e og § 1 f udgår, jf. ændringsfor‐
slag nr. 1, vil der ikke blive behov for, at bemyndigelses‐
hjemlen i § 15 b også omfatter tredjepartsorganer. Derfor
foreslås en ændring af bestemmelsen, således at den alene
angår de godkendelsesordninger, som relaterer sig til de tre
typegodkendelsesforordninger.
Til nr. 5
Efter det foreslåede § 2, stk. 1, træder lovforslaget i kraft
den 1. september 2020. Der henvises dog til § 2, stk. 2,
hvorefter transportministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttrædelse af § 1 f. Som konsekvens af, at § 1 f udgår, jf.
ændringsforslag nr. 1, vil der ikke blive behov for at henvise
til det foreslåede stk. 2, idet dette udgår af lovforslaget, jf.
ændringsforslag nr. 6.
Til nr. 6
Efter det foreslåede § 2, stk. 2, fastsætter transportmini‐
steren tidspunktet for ikrafttrædelse af § 1 f, som affattet ved
denne lovs § 1, nr. 5, i lov om godkendelse og syn af køretø‐
jer, jf. lovbekendtgørelse nr. 959 af 24. september 2012. Mi‐
nisteren kan herunder bestemme, at dele af § 1 f, stk. 1, nr.
1-6, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 5, kan træde i kraft
på forskellige tidspunkter. Som konsekvens af, at § 1 e og §
1 f udgår, jf. ændringsforslag nr. 1, vil der ikke blive behov
for denne bestemmelse. Det er derimod hensigten, at trans‐
portministeren i folketingssamlingen 2021-22 fremsætter et
nyt lovforslag om ændring af synsloven med den nationale
godkendelsesramme.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. marts 2020 og var til 1.
behandling den 30. april 2020. Lovforslaget blev efter 1. be‐
handling henvist til behandling i Transportudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
L 151 - 2019-20 - Bilag 17: 2. udkast til betænkning
2211861_0003.png
3
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <2> møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og transportministeren sendte den 17. decem‐
ber 2019 dette udkast til udvalget, jf. TRU alm. del – bilag
123. Den 11. februar 2020 sendte transportministeren et re‐
videret udkast til udvalget, jf. TRU alm. del – bilag 223.
Den 30. marts 2020 sendte transportministeren høringssva‐
rene og et høringsnotat til udvalget. Den 22. april 2020
fremsendte transportministeren et revideret høringsnotat til
udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 16 bilag på lovfor‐
slaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 5 skriftlige
henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 deputa‐
tion, der mundtligt har redegjort for sin holdning til lovfor‐
slaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 23 spørgsmål
til transportministeren til skriftlig besvarelse, [som ministe‐
ren har besvaret. ]
Henrik Møller (S) Jan Johansen (S) Jeppe Bruus (S)
fmd.
Jesper Petersen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S)
Malte Larsen (S) Orla Hav (S) Thomas Jensen (S) Andreas Steenberg (RV) Jens Rohde (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV)
Anne Valentina Berthelsen (SF) Karsten Hønge (SF) Henning Hyllested (EL) Eva Flyvholm (EL) Susanne Zimmer (UFG)
Kristian Pihl Lorentzen (V) Hans Andersen (V) Hans Christian Schmidt (V)
nfmd.
Ellen Trane Nørby (V) Heidi Bank (V)
Martin Geertsen (V) Christian Langballe (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Hans Kristian Skibby (DF)
Niels Flemming Hansen (KF) Mona Juul (KF) Mette Thiesen (NB) Ole Birk Olesen (LA)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
48
42
16
16
15
13
13
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
4