Fra:
Sendt:
17. juni 2020 16:30
Emne:
SV: Transportministerens kommentar
Mange tak for fremsendte, som vi har gennemgået med stor interesse.
Vi finder det desværre slående, at ministeren ikke forholder sig til sine egne svar på spørgsmålene til
Transportudvalget, især spørgsmål 10 og 15, hvori der ikke oversendes dokumentation for, at sikkerheden
vil højnes ved den kommende, totale, kontrol af opbygninger, og hvori ministeren selv angiver, at
implementeringen alene forventes at medføre mer-omkostninger på 5.000 kr. pr. køretøj.
Vi skal særligt hæfte os ved oplysningerne om, at
-
Færdselsstyrelsen er ikke bekendt med, hvad det kommer til at koste at få et køretøj godkendt hos
en Teknisk Tjeneste, hvorfor det henstår noget uklart, hvorfra ministerens svar kommer,
Og
-
Branchen har ikke dokumenteret, at det vil koste arbejdspladser!
I forhold til sidstnævnte er det korrekt; der foreligger ikke fyresedler, men det kan aldrig blive borgerens
pligt at dokumentere et sådant forhold
–
den blotte risiko, der i øvrigt er tilstrækkelig underbygget af andre
momenter, må være nok.
Det skal endelig påpeges, at det er de individuelle opbygninger, Køretøjsopbyggerne under Dansk
Bilbrancheråd ønsker at anvende artikel 45 på
–
og ikke, som anført i ministerens svar
–
hverken EU-
typegodkendelse eller nationale typegodkendelser af småserier.
Med venlig hilsen
Johanne Berner Hansen
Juridisk chef, advokat
(L)
Dansk Bilbrancheråd
Kirkevej 1-3
2630 Taastrup
Mobil +45 2241 5103
Mail
Tel +45 4399 6633
www.dbr.dk
For vores privatlivspolitik se
her.