Transportudvalget 2019-20
L 151 Bilag 15
Offentligt
2211283_0001.png
NOTAT
Dato
J. nr.
16. juni 2020
2019-4815
Udkast til ændringsforslag til forslag til lov om ændring af lov om
godkendelse og syn af køretøjer (L 151)
Ændringsforslag
Til § 1
01)
De under nr. 5 foreslåede
§ 1 e
og
§ 1 f
udgår.
[Godkendelsesramme for godkendelse af køretøjer, der ikke er omfattet af § 1 a-
§ 1 c, udgår]
02)
I det under nr. 9 foreslåede
§ 12 c, stk. 1,
ændres
”,
tekniske tjenester eller
tredjepartsorganer” til: ”eller tekniske tjenester”.
[Lovteknisk rettelse som konsekvens af ændringsforslaget til § 1, nr. 01]
03)
I den under nr. 9 foreslåede
§ 12 d
udgår ”og tredjepartsorganer, der er
udpeget i henhold til regler fastsat i medfør af § 1 e, stk. 3”.
[Lovteknisk rettelse som konsekvens af ændringsforslaget til § 1, nr. 01]
04)
I den under nr. 12 foreslåede
§ 15 b
ændres ”og tredjepartsorganer, jf. §§ 1
a-1
c og 1 e” til: , jf. §§ 1 a-1 c”.
[Lovteknisk rettelse som konsekvens af ændringsforslaget til § 1, nr. 01]
Til § 2
05)
I
stk. 1
udgår ”, jf. dog stk. 2”.
[Lovteknisk rettelse som konsekvens af ændringsforslaget til § 1, nr. 01]
06)
Stk.
2
udgår.
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 2 og 3.
[Lovteknisk rettelse som konsekvens af ændringsforslaget til § 1, nr. 01]
Bemærkninger
Til § 1, nr. 01
L 151 - 2019-20 - Bilag 15: Yderligere ændringsforslag fra transportministeren
2211283_0002.png
Det foreslås, at de to bestemmelser i lovforslaget, som vedrører den retlige
godkendelsesramme for de køretøjer, som ikke er omfattet af
Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2018/858 af 30. maj 2018 om god-
kendelse og markedsovervågning af motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil
samt af systemer, komponenter og separate tekniske enheder til sådanne køre-
tøjer, om ændring af forordning (EF) nr. 715/2007 og (EF) nr. 595/2009 og om
ophævelse af direktiv 2007/46/EF for motorkøretøjer, Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) nr. 168/2013 af 15. januar 2013 om godkendelse og
markedsovervågning af to- og trehjulede køretøjer samt quadricykler samt Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 167/2013 af 5. februar 2013
om godkendelse og markedsovervågning af landbrugs- og skovbrugstraktorer,
dvs.
de tre typegodkendelsesforordninger, udgår af lovforslaget. Der er i for-
bindelse med såvel lovforslagets offentlige høringer som under selve lovbe-
handlingen i Folketinget givet udtryk for betydelig bekymring ved indholdet af
de nationale godkendelsesordninger, som ikke er omfattet af forordningerne,
og som i medfør af lovforslaget skal udmøntes ved bekendtgørelse og efter hen-
sigten træde i kraft den 1. januar 2022. Det er på den baggrund besluttet at lade
de to lovbestemmelser herom udgå af lovforslaget, således at forslaget i første
omgang alene inkorporerer godkendelsesordninger for de køretøjer, som er
omfattet af de tre typegodkendelsesforordninger, i dansk ret.
Herefter vil Færdselsstyrelsen udarbejde udkast til de administrative forskrif-
ter, som skal udmønte de nationale godkendelsesordninger uden for forordnin-
gernes anvendelsesområde, og gå i dialog med branchen om indholdet heraf.
Transportministeren fremsætter således i folketingssamlingen 2021/2022 et
nyt lovforslag om ændring af synsloven med den nationale godkendelsesram-
me, som er en forudsætning for endeligt at udstede de administrative forskrif-
ter herom. På den måde er det nærmere indhold af de nationale godkendelses-
ordninger kendt stof for branchen og Folketinget, når lovforslaget på dette
punkt behandles igen.
Det bemærkes, at Færdselsstyrelsens gebyrer for at sagsbehandle godkendelse
af køretøjer ikke ændres, men at det dog forudsætter, at de nationale godken-
delsesordninger udmøntes pr. 1. januar 2022, idet den timepris på 700-1000
kr. for sagsbehandling er beregnet på baggrund af det samlede antal godken-
delsessager for såvel køretøjer omfattet af de tre typegodkendelsesforordninger
som køretøjer omfattet af nationale godkendelsesordninger uden for forord-
ningernes anvendelsesområder. Skulle sidstnævnte godkendelsesordninger
ikke blive klar pr. 1. januar 2022, kan det ikke udelukkes, at Færdselsstyrelsen
vil være nødsaget til at hæve gebyret med henblik på at få dækning for alle ud-
gifter.
Til § 1, nr. 02
Efter det foreslåede § 12 c, stk. 1, kan transportministeren
fastsætte regler om,
at administrative forskrifter udstedt i medfør af denne lov, som indeholder krav
Side 2/4
L 151 - 2019-20 - Bilag 15: Yderligere ændringsforslag fra transportministeren
2211283_0003.png
til køretøjer m.v., tekniske tjenester eller tredjepartsorganer, og tekniske speci-
fikationer, der henvises til i sådanne forskrifter, ikke indføres i Lovtidende.
Som konsekvens af, at § 1 e og § 1 f udgår, jf. dette ændringsforslags § 1, nr. 01,
vil der ikke blive behov for, at bemyndigelseshjemlen i § 12 c, stk. 1, også omfat-
ter tredjepartsorganer. Derfor foreslås en ændring af bestemmelsen, således at
den alene angår de godkendelsesordninger, som relaterer sig til de tre typegod-
kendelsesforordninger.
Til § 1, nr. 03
Efter den foreslåede § 12 d kan transportministeren fastsætte regler om offent-
liggørelse af informationer om tekniske tjenester og tredjepartsorganer, der er
udpeget i henhold til regler fastsat i medfør af § 1 e, stk. 3. Som konsekvens af,
at § 1 e og § 1 f udgår, jf. dette ændringsforslags § 1, nr. 01, vil der ikke blive
behov for, at bemyndigelseshjemlen i § 12 d også omfatter tredjepartsorganer.
Derfor foreslås en ændring af bestemmelsen, således at den alene angår de
godkendelsesordninger, som relaterer sig til de tre typegodkendelsesforordnin-
ger.
Til § 1, nr. 04
Efter den foreslåede § 15 b kan transportministeren fastsætte regler om beta-
ling af gebyr i forbindelse med udpegelse af tekniske tjenester og tredjepartsor-
ganer, jf. §§ 1 a-1 c og 1 e, herunder regler om betaling for rykkerskrivelser. Som
konsekvens af, at § 1 e og § 1 f udgår, jf. dette ændringsforslags § 1, nr. 01, vil
der ikke blive behov for, at bemyndigelseshjemlen i § 15 b også omfatter tredje-
partsorganer. Derfor foreslås en ændring af bestemmelsen, således at den alene
angår de godkendelsesordninger, som relaterer sig til de tre typegodkendelses-
forordninger.
Til § 2, nr. 05
Efter det foreslåede § 2, stk. 1, træder lovforslaget i kraft den 1. september
2020. Der henvises dog til § 2, stk. 2, hvorefter transportministeren fastsætter
tidspunktet for ikrafttrædelse af § 1 f. Som konsekvens af, at § 1 f udgår, jf. dette
ændringsforslags § 1, nr. 01, vil der ikke blive behov for at henvise til det fore-
slåede stk. 2, idet denne udgår af lovforslaget, jf. dette ændringsforslag § 2, nr.
06.
Til § 2, nr. 06
Efter det foreslåede § 2, stk. 2, fastsætter transportministeren tidspunktet for
ikrafttrædelse af § 1 f, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 5, i lov om godkendel-
se og syn af køretøjer, jf. lovbekendtgørelse nr. 959 af 24. september 2012. Mi-
nisteren kan herunder bestemme, at dele af § 1 f, stk. 1, nr. 1-6, som affattet ved
denne lovs § 1, nr. 5, kan træde i kraft på forskellige tidspunkter. Som konse-
Side 3/4
L 151 - 2019-20 - Bilag 15: Yderligere ændringsforslag fra transportministeren
2211283_0004.png
kvens af, at § 1 e og § 1 f udgår, jf. dette ændringsforslags § 1, nr. 01, vil der ikke
blive behov for denne bestemmelse. Det er derimod hensigten, at transportmi-
nisteren i folketingssamlingen 2021/2022 fremsætter et nyt lovforslag
om æn-
dring af synsloven med den nationale godkendelsesramme.
Side 4/4