Transportudvalget 2019-20
L 151 Bilag 15
Offentligt
2211282_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
17. juni 2020
2019-4815
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Ændringsforslag til lovforslag L 151 om ændring af synsloven
Til udvalgets orientering fremsendes vedlagte ændringsforslag til lovforslag L
151. Der er i forbindelse med såvel lovforslagets offentlige høringer som under
selve lovbehandlingen i Folketinget givet udtryk for betydelig bekymring ved
indholdet af de nationale godkendelsesordninger, som ikke er omfattet af de tre
typegodkendelsesforordninger
i
, og som i medfør af lovforslaget skal udmøntes
ved bekendtgørelser og efter hensigten træde i kraft den 1. januar 2022.
Jeg har, som jeg også har givet udtryk for under 1. behandlingen af lovforslaget,
stor forståelse for, at branchen i Danmark er bekymret for, hvilke regler om
nationale godkendelser og tekniske krav som køretøjer skal opfylde fra og med
den 1. januar 2022. Som det er udvalget bekendt, skal disse regler udmøntes
ved bekendtgørelser udstedt af Færdselsstyrelsen. Det er et meget omfattende
regelarbejde, som styrelsen har sat i gang
dels fordi reglerne vil omfatte man-
ge køretøjstyper, komponenter m.v., men også dels fordi disse regler i en læn-
gere årrække ikke har undergået løbende opdateringer i dansk ret. Der er der-
for også et betydeligt efterslæb på dette retsområde i Danmark.
Det var den oprindelige plan for Færdselsstyrelsens bekendtgørelsesarbejde at
udarbejde dem med henblik på udstedelse pr. 1. juli 2021, således at branchen
havde et halvt år til at sætte sig ind i reglerne, inden de efter planen skulle træ-
de i kraft ved årsskiftet.
Jeg har på baggrund af de bekymringer, som er kommet til udtryk under lov-
processen besluttet at lade de to lovbestemmelser, som vedrører nationale god-
kendelsesordninger uden for de tre typegodkendelsesforordningers anvendel-
sesområde, jf. de foreslåede § 1 e og § 1 f, udgå af lovforslaget, således at forsla-
get i første omgang alene inkorporerer de tre typegodkendelsesforordninger i
dansk ret. De nationale godkendelsesordninger fortsætter således efter de gæl-
dende regler herfor.
Det er herefter planen at vende den resterende del af det lovforberedende ar-
bejde om, således at Færdselsstyrelsen først udarbejder udkast til bekendtgø-
relser, som skal udmønte de nationale godkendelsesordninger uden for forord-
ningernes anvendelsesområde, og gå i dialog med branchen herom, og først
derefter, dvs. i folketingssamlingen 2021/2022, fremsætte et nyt lovforslag om
ændring af synsloven med den nationale godkendelsesramme, som er en forud-
L 151 - 2019-20 - Bilag 15: Yderligere ændringsforslag fra transportministeren
2211282_0002.png
Side 2/2
sætning for endeligt at udstede bekendtgørelserne. Det vil fortsat være hensig-
ten at tilvejebringe en national godkendelsesramme, der så vidt muligt flugter
med godkendelsesprocesserne i de tre typegodkendelsesforordninger, ligesom
det fortsat er hensigten, at den nationale godkendelsesramme samtidig skal
tage højde for nationale forhold og i fornødent omfang tilpasses herefter.
På den måde er det præcise indhold af de nationale godkendelsesordninger
gennemarbejdet i dialog med branchen
og dermed kendt stof
inden lov-
forslaget i forhold til dette punkt fremsættes og behandles igen i Folketinget.
Denne proces ændrer således ikke på den overordnede tidsplan, hvorefter nati-
onale godkendelsesordninger efter hensigten fortsat skal gælde fra og med den
1. januar 2022. Til gengæld er det mit håb, at processen giver alle relevante
aktører et bedre grundlag for at forholde sig til den lovbestemte godkendelses-
ramme, som jeg fortsat agter at gennemføre ved en kommende ændring af
synsloven.
Med venlig hilsen
Benny Engelbrecht
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2018/858 af 30. maj 2018 om
godkendelse og markedsovervågning af motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil
samt af systemer, komponenter og separate tekniske enheder til sådanne køretøjer,
om ændring af forordning (EF) nr. 715/2007 og (EF) nr. 595/2009 og om ophævel-
se af direktiv 2007/46/EF for motorkøretøjer, Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) nr. 168/2013 af 15. januar 2013 om godkendelse og markedsover-
vågning af to- og trehjulede køretøjer samt quadricykler samt Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EU) nr. 167/2013 af 5. februar 2013 om godkendelse og
markedsovervågning af landbrugs- og skovbrugstraktorer.
i