Møde
Dato 16.06.2020
Sted: Folketinget
ed Tra sportudvalget a g. FO 858/
8
Tak fordi vi måtte komme og få foretræde for udvalget.
Vi der er tilstede er:
Johanne Berner Hansen, Dansk Bilbrancheråd
Johnny Hansen, Foreningen for Tekniske Konsulenter for Vejtransport
Jens Erik Platz, BP-trailer med opbygning og salg af materiel til transportbranchen.
Vi repræsenterer 43 opbyggervirksomheder med ialt ca. 5000 produktionsmedarbejdere
Disse firmaer opbygger ca. 10.000 enheder pr år, som alle skal gennem en synsvirksomhed for at få
nr.plader.
90% af opbygningerne sker på fabriksnye chassiser.
Det totale antal enheder, der bliver omfattet af den nye synslov udgør imidlertid i størrelsesordenen
200.000.
Vi har intet mod FO 858/2018.
Vi ønsker blot at man udnytter de fleksible muligheder der ligger i forordningen, altså at art 45 om
alternative krav til nationale individuelle godkendelser finder anvendelse. Dette har indtil nu ikke haft
FÆRDSELSSTYRELSENS interesse.
Alle nye opbygninger i DK dokumenteres gennem en såkaldt Godkendelseserklæring og kontrolleres af en
synsvirksomhed f.eks Applus for alle tekniske komponenter og gennem en bremsetest før ibrugtagning.
Bruger man ikke art 45 skal hver enkelt opbygning gennem en Teknisk Tjeneste for fysisk test af de
komponenter, der ikke har en EU typegodkendelse til det pågældende lastvognschassis.
En sådan tjeneste findes ikke i DK og vi skal derfor til f.eks Tyskland for at få disse tests gennemført.
Efter test og godkendelse skal dokumenterne sendes til FÆRDSELSSTYRELSEN for at de kan godkende det,
der allerede er blevet godkendt.
Eksempler på komponenter der skal testes og godkendes er underkøringsbeskyttelse, cyklistværn,
baghjulsafskærmning og lygtemontering.
Pris for en sådan test og rapport pr. komponent der testes kr. 35-45.000,-
Merpris pr. køretøj kan svinge mellem kr. 50.000,- og kr. 300.000,-
Hertil kommer tidsforbruget som skal tillægges den dato, hvor køretøjet under de nuværende
bestemmelser er klar til syn, registrering og levering til kunden.
Med den nuværende behandlingstid hos de tyske tekniske tjenester og vores egen FÆRDSELSSTYRELSE
taler vi om alt mellem 1 og 4 måneder.
Jeg har i min virksomhed i feb.20 gennemført en test omkring godssikring med tyske TÜV som teknisk
tjeneste. Pris for test netto kr. 85.000,-
En dag med deltagelse af en TÜV medarbejder for afklaring af et evt senere testforløb koster ca. kr.
22.500,-
(€3.000,-)
Jeg har i et svar til udvalget set et samlet beløb på kr. 5.000,- til gennemførelse af 4 test omkring
underkøringsbeskyttelse, cyklistværn, baghjulsafskærmning og lygtemontering. Det har ingen gang på jord.