Transportudvalget 2019-20
L 151 Bilag 13
Offentligt
Møde
Dato 16.06.2020
Sted: Folketinget
ed Tra sportudvalget a g. FO 858/
8
Tak fordi vi måtte komme og få foretræde for udvalget.
Vi der er tilstede er:
Johanne Berner Hansen, Dansk Bilbrancheråd
Johnny Hansen, Foreningen for Tekniske Konsulenter for Vejtransport
Jens Erik Platz, BP-trailer med opbygning og salg af materiel til transportbranchen.
Vi repræsenterer 43 opbyggervirksomheder med ialt ca. 5000 produktionsmedarbejdere
Disse firmaer opbygger ca. 10.000 enheder pr år, som alle skal gennem en synsvirksomhed for at få
nr.plader.
90% af opbygningerne sker på fabriksnye chassiser.
Det totale antal enheder, der bliver omfattet af den nye synslov udgør imidlertid i størrelsesordenen
200.000.
Vi har intet mod FO 858/2018.
Vi ønsker blot at man udnytter de fleksible muligheder der ligger i forordningen, altså at art 45 om
alternative krav til nationale individuelle godkendelser finder anvendelse. Dette har indtil nu ikke haft
FÆRDSELSSTYRELSENS interesse.
Alle nye opbygninger i DK dokumenteres gennem en såkaldt Godkendelseserklæring og kontrolleres af en
synsvirksomhed f.eks Applus for alle tekniske komponenter og gennem en bremsetest før ibrugtagning.
Bruger man ikke art 45 skal hver enkelt opbygning gennem en Teknisk Tjeneste for fysisk test af de
komponenter, der ikke har en EU typegodkendelse til det pågældende lastvognschassis.
En sådan tjeneste findes ikke i DK og vi skal derfor til f.eks Tyskland for at få disse tests gennemført.
Efter test og godkendelse skal dokumenterne sendes til FÆRDSELSSTYRELSEN for at de kan godkende det,
der allerede er blevet godkendt.
Eksempler på komponenter der skal testes og godkendes er underkøringsbeskyttelse, cyklistværn,
baghjulsafskærmning og lygtemontering.
Pris for en sådan test og rapport pr. komponent der testes kr. 35-45.000,-
Merpris pr. køretøj kan svinge mellem kr. 50.000,- og kr. 300.000,-
Hertil kommer tidsforbruget som skal tillægges den dato, hvor køretøjet under de nuværende
bestemmelser er klar til syn, registrering og levering til kunden.
Med den nuværende behandlingstid hos de tyske tekniske tjenester og vores egen FÆRDSELSSTYRELSE
taler vi om alt mellem 1 og 4 måneder.
Jeg har i min virksomhed i feb.20 gennemført en test omkring godssikring med tyske TÜV som teknisk
tjeneste. Pris for test netto kr. 85.000,-
En dag med deltagelse af en TÜV medarbejder for afklaring af et evt senere testforløb koster ca. kr.
22.500,-
(€3.000,-)
Jeg har i et svar til udvalget set et samlet beløb på kr. 5.000,- til gennemførelse af 4 test omkring
underkøringsbeskyttelse, cyklistværn, baghjulsafskærmning og lygtemontering. Det har ingen gang på jord.
L 151 - 2019-20 - Bilag 13: Talepapir fra Dansk Bilbrancheråds foretræde for udvalget 16/6-20 om implementeringen af forordning nr. 858/2018
2211049_0002.png
Følger vi FO858/2018 uden brug af den nationale individuelle godkendelse står vi med følgende
problematik:
I EU syd for Danmark eksisterer der
ikke
tilladelse til køretøjer med en totalvægt på mere end 40 ton., en
totallængde på mere end 18,75 m og en totalhøjde på mere end 4 meter.
I DK har vi en tilladt totalvægt på 60 ton, en totallængde på 25 meter, en totalhøjde på 4,1 meter og langt
skrappere krav til afprøvning af køretøjernes bremser og de BLIVER rent faktisk afprøvet før det er muligt at
få nr. plader på.
Hvad er konsekvenserne hvis ikke vi udnytter muligheden for nationale individuelle godkendelser?:
-Vi står vi med en vognpark der ikke kan godkendes efter 01.09.20.
-Vi skal i værste fald øge vognparken med 25-30% for at transportere de samme godsmængder.
-En forøget miljøbelastning. 3 lastbiler for at klare det samme som 2 lastbiler klarer i dag.
-Forringet trafiksikkerhed og kø på vejene.
Argumenterne for at indføre FO858/2018 er bl.a.
Færdselssikkerhed
Folkesundhed.
Vi forudser, at vi desværre opnår det stik modsatte.
Derudover lægger vi den danske transportbranche ned grundet:
Markante prisstigninger grundet omk. til gennemførelse af test hos Teknisk. Tj i i f.eks Tyskland.
Manglende fleksibilitet i transportleddet som følge af manglende kundespecifikke opbygninger.
Når transportbranchen er lagt ned følger opbyggerbranchen efter:
Markedet overtages af udenlandske masseproducerede standardprodukter
1000-vis af tabte arbejdspladser. I Norge er opbyggerbranchen reduceret med 50%, efter at en
lignende ordning er blevet indført.
Den nødvendige fleksibilitet, der kendetegner den danske vognmandsbranche, går tabt.
Det vi fra branchen gerne ser som et udkomme af indførelsen af FO 858/2018 er:
Fabrikant ansvar med fabrikanterklæringer og teknisk dossier som dokumentation.
Kontrol af opbygningerne i en opgraderet synsvirksomhed.
Jeg behøver næppe fortælle Jer, at det haster med en afklaring.
Vi har kun frem til 31.12.2021.
Tak for Jeres lydhørhed.