Transportudvalget 2019-20
L 151 Bilag 10
Offentligt
2205497_0001.png
Fra:
Ove Holm <[email protected]>
Dato:
8. juni 2020 kl. 14.36.11 CEST
Emne: Bekymring om konsekvenser af den danske implementering (L151) af EU-forordning 2018/858
Kære Kristian,
DTL er blevet mødt med en række bekymringer fra forskellige danske leverandører af køretøjer til
vognmandsbranchen, og vi har også i vores høringssvar til L151 om forslag til lov om ændring af lov om
godkendelse og syn af køretøjer (Godkendelse af motorkøretøjer, tekniske tjenester m.v.)., haft en række
forbehold til udkastet til lovforslag, herunder i forhold til omkostningsniveau for godkendelser og mulighed
for at fastsætte alternative krav, i de tilfælde hvor det vurderes hensigtsmæssigt. DTL har opfordret til, at
alle danske særregler fortsat vil være gældende, eksempelvis totalhøjde for køretøjer.
DTL har også peget på, at tunge blokvognstrækkere, der anvendes til særtransporter, ikke bør blive
begrænset af en EU-regel om parkeringsbremser.
Vi noterer i ministerens svar på dit spørgsmål (nr.
til L 5 ), at ”Det er Færdselsstyrelse s vurderi g, at
hverken forordningen eller lovforslaget vil føre til ændring af betingelserne for særtransport.”
https://www.ft.dk/samling/20191/lovforslag/L151/spm/12/svar/1665993/2201775.pdf
Parallelt med behandlingen af L 151 har Færdselsstyrelsen udsendt en stribe høringer af tilhørende
bekendtgørelser senest en meget omfattende høring vedr. disse tre bekendtgørelser:
Bekendtgørelse om godkendelse af nye motorkøretøjer m.v., j.nr. TS20000-00274
Bekendtgørelse om godkendelse af nye to- og trehjulede køretøjer m.v., j.nr. TS20000-00275
Bekendtgørelse om godkendelse af nye landbrugs- og skovbrugskøretøjer m.v., j.nr. TS20000-00276
Det er en meget omfattende høring, men DTL har indtil videre fx konstateret, at der er et stort problem i
forhold til
køretøjer til særtransport, fx for lastbiler som trækkraft for bloksættevogn, som i henhold til EU-regler (ECE
R-13) skal have parkeringsbremse, der kan holde vogntoget på 12 % stigning.
I Danmark har vi i dag en undtagelse, som siger at kravet ved kørsel med blokvogn beregnes ud fra en
totalvægt på højest 48 tons. Hvor en almindelige typisk blokvognstrækker kan køre med 200 tons
vogntogsvægt, vil den tilladte vogntogsvægt falde ned på 140 tons og omkring 90 tons for den tilkoblede
blokvogn, hvis undtagelsen ikke bliver videreført. Reglen har i øvrigt ingen praktisk, sikkerhedsmæssig
betydning, idet lastvognsproducenterne leverer blokvognstrækkerne, hvor alle hjul på blokvognen
automatisk bremses, når håndbremsen bliver aktiveret.
Samtidig har andre lande særregler på området, og det vil betyde, at udenlandske blokvognstrækkere i
stedet vil udføre tunge transportopgaver med den samme type materiel, blot med andre værdier i
blokvognsattesten. Det vil betyde et farvel til danske særtransportører.
Det er blevet æv t i høri gssvar fra DTL’s side
undtagelserne bliver videreført.
e desværre ude
oge tilbage eldi g o , o
Nuværende regler findes i vejledning om syn af køretøjer (VOSAK) pkt. 5.03.020 (4) parkeringsbremse
vogntog/blokvogn.
L 151 - 2019-20 - Bilag 10: Henvendelse af 8/6-20 vedrørende implementering af EU-forordning 2018/858, fra DTL
2205497_0002.png
KONKLUSION:
DTL er derfor uenig i Færdselsstyrelsens vurdering af, som videregivet af ministeren i svaret
på spørgsmål 12 til L151, at hverken forordningen eller lovforslaget vil føre til ændring af betingelserne for
særtransport.
Andre eksempler på elementer, der giver anledning til bekymring, hævebar bogieaksel, fjernlys,
totalhøjde på 4,10 meter og alternative drivliner
For en meget stor del af vognmændene vil en anden EU-regel ramme meget hårdt, hvis undtagelserne ikke
videreføres
som det fx sker i vore nordiske nabolande. Det gælder 3- og 4-akslede lastvogne med en
hævebar bogieaksel, specielt de 3-akslede, hvor man ved igangsætning i dårligt føre kan lægge ekstra tryk
på drivakslen.
Hvis a der vil gå efter EU’s regler o
aks. 5 % ekstra tyk på drivaksle , så vil a ge da ske
vognmænd skulle lukke, fordi de ikke længere vil kunne køre til fx Norge om vinteren, og mange danske
vognmænd vil ikke kunne anvende deres 6x2 trækkere til kørsel med fx tipsættevogne.
Disse vognmænd vil i stedet blive tvunget til at investere i 6x4 lastvogne (altså træk på flere aksler) med
forøget vægt og forøget brændstofforbrug til følge samt ikke mindst en betydelig større nyinvestering
samtidig med, at den ekstra vægt betyder lavere lastevne. Det vil betyde, at transporterne vil flytte til andre
landes vognmænd, hvor man ikke har denne EU-regel som den eneste mulighed.
De nuværende danske regler, som bør videreføres, findes i Vejledning om syn af køretøjer (VOSAK) pkt.
8.03.003 om bogiekonstruktioner.
Reglerne for antal fjernlys på lastvogne bør også videreføres, da det er vigtigt for vognmænd og chauffører,
der kører til det nordiske udland om vinteren. Herudover er det også vigtigt, at den nyligt indførte regel om
totalhøjde på 4,10 m
mod før 4,00 m
fastholdes.
Vi skal i øvrigt pege på, at der i de kommende år må forventes et stigende antal lastbiler og andre
erhvervskøretøjer, som vil blive opbygget med alternative drivliner, dvs. med alternative motorer og
drivmidler fx el og brint, og som derfor vil blive bygget enkeltvis eller meget små serier. En meget
omfattende og kostbar godkendelsesprocedure for disse opbygninger vil i sig selv være hæmmende for en
udvikling af den danske transportbranche i en grøn og klimavenlig retning, og jo helst med dansk knowhow
og leverandører bag.
DTL er bekymret for, om der er fuldt overblik over, hvor gennemgribende regelændring kommer til at
påvirke de danske vognmandserhverv og deres leverandører i Danmark, og vi skal opfordre til, at der skeles
til nogle af de pragmatiske løsninger, som fx kendes fra de øvrige nordiske lande, hvor der tages hensyn til
små serier og enkeltopbygninger.
P.S. Jeg forstår at der er frist for spørgsmål til L151 i dag, 8. juni!
Med venlig hilsen
Ove Holm
Underdirektør
Erhvervspolitisk chef
Dansk Transport og Logistik
Grønningen 17
L 151 - 2019-20 - Bilag 10: Henvendelse af 8/6-20 vedrørende implementering af EU-forordning 2018/858, fra DTL
2205497_0003.png
1270 København K
Mobil: +45 23 44 29 09
Mail:
[email protected]