Fra:
Dato:
8. juni 2020 kl. 14.36.11 CEST
Emne: Bekymring om konsekvenser af den danske implementering (L151) af EU-forordning 2018/858
Kære Kristian,
DTL er blevet mødt med en række bekymringer fra forskellige danske leverandører af køretøjer til
vognmandsbranchen, og vi har også i vores høringssvar til L151 om forslag til lov om ændring af lov om
godkendelse og syn af køretøjer (Godkendelse af motorkøretøjer, tekniske tjenester m.v.)., haft en række
forbehold til udkastet til lovforslag, herunder i forhold til omkostningsniveau for godkendelser og mulighed
for at fastsætte alternative krav, i de tilfælde hvor det vurderes hensigtsmæssigt. DTL har opfordret til, at
alle danske særregler fortsat vil være gældende, eksempelvis totalhøjde for køretøjer.
DTL har også peget på, at tunge blokvognstrækkere, der anvendes til særtransporter, ikke bør blive
begrænset af en EU-regel om parkeringsbremser.
Vi noterer i ministerens svar på dit spørgsmål (nr.
til L 5 ), at ”Det er Færdselsstyrelse s vurderi g, at
hverken forordningen eller lovforslaget vil føre til ændring af betingelserne for særtransport.”
https://www.ft.dk/samling/20191/lovforslag/L151/spm/12/svar/1665993/2201775.pdf
Parallelt med behandlingen af L 151 har Færdselsstyrelsen udsendt en stribe høringer af tilhørende
bekendtgørelser senest en meget omfattende høring vedr. disse tre bekendtgørelser:
Bekendtgørelse om godkendelse af nye motorkøretøjer m.v., j.nr. TS20000-00274
Bekendtgørelse om godkendelse af nye to- og trehjulede køretøjer m.v., j.nr. TS20000-00275
Bekendtgørelse om godkendelse af nye landbrugs- og skovbrugskøretøjer m.v., j.nr. TS20000-00276
Det er en meget omfattende høring, men DTL har indtil videre fx konstateret, at der er et stort problem i
forhold til
køretøjer til særtransport, fx for lastbiler som trækkraft for bloksættevogn, som i henhold til EU-regler (ECE
R-13) skal have parkeringsbremse, der kan holde vogntoget på 12 % stigning.
I Danmark har vi i dag en undtagelse, som siger at kravet ved kørsel med blokvogn beregnes ud fra en
totalvægt på højest 48 tons. Hvor en almindelige typisk blokvognstrækker kan køre med 200 tons
vogntogsvægt, vil den tilladte vogntogsvægt falde ned på 140 tons og omkring 90 tons for den tilkoblede
blokvogn, hvis undtagelsen ikke bliver videreført. Reglen har i øvrigt ingen praktisk, sikkerhedsmæssig
betydning, idet lastvognsproducenterne leverer blokvognstrækkerne, hvor alle hjul på blokvognen
automatisk bremses, når håndbremsen bliver aktiveret.
Samtidig har andre lande særregler på området, og det vil betyde, at udenlandske blokvognstrækkere i
stedet vil udføre tunge transportopgaver med den samme type materiel, blot med andre værdier i
blokvognsattesten. Det vil betyde et farvel til danske særtransportører.
Det er blevet æv t i høri gssvar fra DTL’s side
undtagelserne bliver videreført.
e desværre ude
oge tilbage eldi g o , o
Nuværende regler findes i vejledning om syn af køretøjer (VOSAK) pkt. 5.03.020 (4) parkeringsbremse
vogntog/blokvogn.