Transportudvalget 2019-20
L 151 Bilag 1
Offentligt
2171407_0001.png
Til:
Cc:
TRM Amalie Kipp ([email protected]), Transportministeriet ([email protected])
'Anders Damgaard' ([email protected]), Carsten Crone Møller ([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected]
([email protected]), Kurt W. Hansen ([email protected]), 'Niels Rask Larsen' ([email protected]), Paul Christensen
([email protected]), Regnar Johnsen ([email protected])
'Niels Rask Larsen' ([email protected])
Fra:
Titel:
Journalnummer 2019-4815. - Supplerende høring vedrørende forslag til lov om ændring af lov om godkendelse og syn af
køretøjer (ny køretøjsteknisk godkendelses-proces)
Sendt:
25-02-2020 08:02:35
Transport- og Boligministeriet
Høringssvar vedrørende fornyet udkast til lov om ændring af lov om godkendelse og syn af køretøjer
Dette høringssvar sendes på vegne af BilsynsBranchen.dk, med undtagelse af Applus Bilsyn, DEKRA Bilsyn og FDM Bilsyn.
Vi hilser de nye lempelsesmuligheder velkomne i form af udsættelsesmulighederne, og at der nu mhp. visse nationale
godkendelser alternativt til tekniske tjenester vil kunne udpeges tredjepartsorganer.
Vi fastholder imidlertid vores tidligere fremsatte synspunkter, der fortsat anses relevante for nye køretøjer der enten ikke
er e-godkendte, eller ikke er e-godkendte i deres endelige udførelser.
Vi finder det således strengt nødvendigt for dansk bevarelse af arbejdspladser, konkurrenceevne, kompetencer og
nationaløkonomi, at der også vil kunne udpeges tredjepartsorganer mhp. opnåelse af nationale individuelle godkendelser
af nye køretøjer.
Venlig hilsen
Niels Rask
Formand BilsynsBranchen
Telefon:
70 26 09 88
Mobil:
40 41 09 88
[email protected]
www.bilsynsbranchen.dk
Trafikcenter Allè 16
4200 Slagelse
L 151 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2171407_0002.png
L 151 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2171407_0003.png
L 151 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2171407_0004.png
L 151 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2171407_0005.png
L 151 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2171407_0006.png
L 151 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2171407_0007.png
L 151 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2171407_0008.png
L 151 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2171407_0009.png
L 151 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2171407_0010.png
L 151 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2171407_0011.png
L 151 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2171407_0012.png
Til Transport- og Boligministeriet
Sendt via mail til [email protected] og
[email protected]
Journalnummer: 2019-4815.
24. februar 2020
Bemærkninger til supplerende høring på ændringer af synsloven
Indledningsvis kvitteres for, at der gennemføres en supplerende høring på ændringer af synsloven og at
ministeriet overordnet har taget budskabet om at lempelser vedrørende kommende regler for godkendelse af
landbrugskøretøjer er nødvendige til sig. Vi takker for at måtte afgive kommentarer på denne supplerende
høring.
Generelle bemærkninger
Vi er overordnet set positive overfor, at der med den supplerende høring er lagt op til bl.a. tidslig udskydelse
for indførelse af nye krav, samt at ministeriet viser en gryende forståelse for at benytte den rummelighed og
fleksibilitet, der er for landbrugskøretøjerne i medfør af Forordning 167/2013 for Landbrugskøretøjer. Dog
mener vi på nogle områder, at der ikke er tale om tilstrækkelige lempelser ift. det mulige. Dette uddybes
senere.
Vi kvitterer også for forståelsen for, at
alle
køretøjer ikke skal gennem en teknisk tjeneste, men har fortsat
nogle forbehold overfor, hvad det nærmere indhold af en ny model må være. Ift. godkendelse af
landbrugskøretøjer er det vigtigt at holde sig for øje, at de ikke er skabt til en transportopgave, men til at
udføre en specifik arbejdsopgave i marken
om det er såning, udlægning af gylle, pløjning
samt at
køretøjerne også ofte er udviklet til nicheproduktioner, der skal udføre en særlig og specifik opgave.
Derudover minder vi også om, at der kontinuerligt foregår en del innovation og udvikling vedrørende
køretøjerne i relation til deres arbejdsopgaver
in situ
en innovationskraft, som det bør sikres ikke tages ud
af erhvervet med nye regler.
Afslutningsvis har vi fortsat forbehold overfor udvidede beføjelser til ministeren vedrørende periodisk syn,
samt hvad registrering vil indebære. Disse forhold er ikke ændret ifm. denne supplerende høring. Vi må
endvidere bemærke, at vi fortsat er nervøse og skeptiske overfor processen og deadline til 1. september
2020. Der er mange delelementer ift. den samlede typegodkendelsesproces vi fortsat ikke har indsigt i.
Under de specifikke bemærkninger uddybes nærmere vedrørende:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
Udskydelse af ikrafttrædelse
Alternative krav til små serier
National godkendelse af nye individuelle køretøjer
Tredjepartsorgan
Periodisk syn
Registrering
Specifikke bemærkninger
1. Udskydelse af ikrafttrædelse
I første høringssvar problematiserede vi ikrafttrædelsesdatoen
1. september 2020. For det første fordi
datoen ikke har sammenhæng til forordningen for landbrugskøretøjer. For det andet fordi vi frygter, at
systemet ikke er klar til denne dato og derved bliver en flaskehals for erhvervet. Og for det tredje fordi en
række køretøjer allerede er på vej på markedet, og vi ikke kender deres stilling i denne proces. Det var
derfor en klar opfordring, at ikrafttrædelsesdatoen blev udskudt.
L 151 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2171407_0013.png
Det er positivt at konstatere, at der er foretaget ændringer vedrørende ikrafttrædelsesdatoen. Udskydelsen
laves med henvisning til §1e og §1f, dvs. de individuelle køretøjer og de ibrugtagne og konstruktivt ændrede,
for hvilke eksisterende regler gælder til 2022.
Der kan her være en vis usikkerhed om fortolkning. Vi forstår, at man som producent kan vælge at betragte
sit køretøjer som individuelt køretøj, hvormed ens køretøjer kan køre efter eksisterende regler frem til 2022.
Er dette den rette forståelse, så er udskydelsen af ikrafttrædelse meget positiv. Bør tolkningen være mere
stram, så hvis en producent har en serie, så skal den gennem de nye godkendelsesregler, dvs. ikke kan
dækkes ind under §1e, men nødvendigvis skal forstås som køretøj under §1c, så er den tidslige udskydelse
ikke meget værd. Derved vil der ikke være tale om nævneværdige lempelser for agroindustrien og
problematikken med manglende tid til omstilling er den samme, hvilket vi i det tilfælde kun forholde os
kritiske overfor.
Agroindustrien kan på mange områder se god gavn af EU-typegodkendelsen og små serie godkendelse på
sigt. Det kan gavne eksporten især. Det er blot ønsket, at ikrafttrædelsen har en tidshorisont, der giver
branchen mulighed for at være klar til dette. Som fremført i tidligere høringssvar arbejdes med tidshorisonter
på 2-3 år, når branchen udvikler køretøjer.
Forslag:
Ministeriet bedes bekræfte, at tolkningen af udskydelse af ikrafttrædelsesdato kan omfatte alle
typer køretøjer, fordi producenter kan betragte deres produkt som individuelt køretøj.
Er dette ikke den rettet tolkning, foreslås nedenstående ændring:
Forslag til ændring:
At § 2, stk. 2 udvides til også at omfatte køretøjer i §1 c, dvs. ordlyden ændres til:
”Transportministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelse af
§ 1 c,
§ 1 e og § 1 f (…)”
Ved ovenstående ændring vil agroindustrien have mulighed for den nødvendige omstilling, ligesom man vil
være ude over problematikken om køretøjer på vej på marked.
2. Alternative krav til små serie
Vi noterer os, at ministeriet har lyttet til opfordringen om at anvende den fleksibilitet Forordning 167/2013
tillader. I hvert fald vedrørende de små serier, hvor man vil benytte forordningens mulighed for at stille
”alternative krav”.
Dog bekymrer følgende formulering i høringsbrevet:
”Alternative krav skal i videst mulige omfang svare til
forordningernes krav ”.
Det gør erhvervet tvivlende overfor, om der reelt kan forventes mere
fleksibilitet/lempelser.
Vi stiller os meget gerne til rådighed for drøftelser om definitionen af alternative krav.
Spørgsmål:
Et afklarende spørgsmål til de små serier og hvilke køretøjer, der er omfattet af denne
mulighed: Af bilag II i Forordning 167/2013 er det alene køretøjskategorier T og C, der er defineret og sat
grænser for hvornår er små serie.
Betyder det at R og S ikke kan defineres inden for rammen af ”små serie”?
Og hvis de kan, hvad er så grænserne for disse?
3. National godkendelse af nye individuelle køretøjer
Med den supplerende høring er der lagt op til lempelser for de individuelle køretøjer. Lempelserne vedrører
udskydelse af reglernes ikrafttrædelse og at ministeriet lægger op til lempelse ift. EU-typegodkendelse, da
man også for de nationale individuelle godkendelser vil finde alternative krav.
I udgangspunktet vil vi gerne kvittere for, at der bliver tænkt i lempelser. Men vi må fastholde, at det
ikke
er
et krav i forordningen, at disse køretøjer skal igennem en national godkendelsesproces.
Forordning 167/2013, Art. 1:
”Denne forordning finder ikke anvendelse på godkendelse af
individuelle køretøjer.”
L 151 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2171407_0014.png
Med den supplerende høring fremgår det, at ministeriet fortsat ønsker, at disse køretøjer skal gennem en
teknisk tjeneste. Det forudser vi er så voldsomt fordyrende, at det vil kunne lukke produktionen af individuelle
køretøjer, da omkostningen kun kan fordeles på ét køretøjer
og ikke på flere som små serier eller EU-type-
serier som forordningen kræver skal gennem teknisk tjeneste.
Den danske agroindustri har erfaringer med nationale godkendelser fra fx Tyskland ift. produkter de laver
serier af. Her er erfaringerne, at det koster mere end en halv mio. kr. at komme gennem denne
godkendelsesproces, hvilket indbefatter udgifter til tekniske tjeneste, ingeniøromkostninger til forberedelse,
værkstedsomkostninger til test og implementeringsomkostninger. Dertil kommer årlige omkostninger til
løbende vedligeholdelse af relevant materiale.
En sådan omkostning på individuelle køretøjer, der vil skulle gennem teknisk tjeneste for godkendelse her i
Danmark, kan simpelthen ikke honoreres. Ét køretøj kan ikke bære den ekstraudgift, og resultatet vil være,
at produktionen ophører.
De individuelle køretøjer laves typisk til at løse en meget specifik opgave gerne i en nicheproduktion. Man
risikerer derved både at ramme selve produktionen af disse køretøjer og dernæst nicheproduktionen ude på
markerne.
4. Tredjepartsorgan og konstruktive ændringer
Med den supplerende høring indføres begrebet tredjepartsorgan. Som vi forstår det, er det en art
”mildt
alternativ” til teknisk tjeneste målrettet de ibrugtagne og konstruktivt ændrede køretøjer.
Det er positivt, at der er forståelse for, at det vil være alt for dyrt og derved skadende for erhvervet at skulle
have alle køretøjer gennem tekniske tjeneste. Vi har dog svært ved at vurdere tredjepartsorganet og værdien
af denne på nuværende tidspunkt (herunder i hvor høj grad det reelt er den lempelse det lægges op til at
være), da vi mangler indsigt i nærmere beskrivelse og krav. Vi mangler kort sagt viden for at kunne vurdere
konsekvenserne.
I forlængelse heraf må vi anmode om at ministeriet tager den nødvendige tid til at lave et grundigt forarbejde
sammen med erhvervet fremfor at haste ny lovgivning igennem.
I forhold til konstruktive ændringer er det uklart for os hvad omfanget af disse vil være. Initialt må vi udfordre
om dette er nødvendigt og spørge til hvilket behov der ligger bag, og hvilke ændringer der i fald vil matche
dette behov.
Ændringer og tilpasning af maskiner er en vigtig del af innovationen og udviklingen i erhvervet. Hvis det er
den eksisterende synslov, der ligger til grund, så forstår vi, at det er ved en ændring på 50 kg, jf. §22. Denne
synslov tager ikke udgangspunkt i landbrugskøretøjer, og det vi risikerer er, at fx et simpelt hjulskifte til
tvillingehjul, der anvendes for at skåne jorden, vil være ændring, der vil kræve et besøg hos det kommende
tredjepartsorgan. Dette er en uholdbar situation og kræver nærmere afklaring.
5. Periodisk syn
Vi må fortsat forholde os meget skeptisk over for de udvidede beføjelser, der gives til ministeren ift. at kunne
bestemme hvilke køretøjer, der skal til periodisk syn.
Med ændringen af synslov affattes den paragraf, der definerer, hvilke køretøjer der skal til periodisk synes,
og ministeren bemyndiges til at fastsætte dette.
Ӥ
4. Færdselsstyrelsen fastsætter regler om syn og omsyn af køretøjer, herunder tekniske
krav for udførelsen heraf.”
Vi må på det kraftigste understrege, at vi ikke kan bakke op om denne affatning.
L 151 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2171407_0015.png
I den nuværende synslov er defineret hvilke køretøjer, der skal til periodisk syn. Vi mener at denne praksis
bør fastholdes. Vores bekymring er, at der uden forudgående demokratisk proces vil blive pålagt vores
køretøjer nye byrder
både administrativt og økonomisk i form af afgift.
Ved følgegruppemøde til denne typegodkendelsesproces har vi problematiseret dette overfor
Færdselsstyrelsen. De svarer mundtligt, at dette ikke er intentionen. Men dette er ikke tilstrækkelig sikkerhed
for erhvervet.
Forslag til ændring:
Vi foreslår at §2 stk. 1
ikke
affattes og man fastholder oprindelig formulering, hvor
synspligtige køretøjer eksplicit nævnes:
Ӥ
2 Trafikstyrelsen kan indkalde følgende køretøjer til periodisk syn:
1) vare- og lastkøretøjer,
2) personbiler,
3) udrykningskøretøjer, og
4) biler og motorcykler, der benyttes erhvervsmæssigt til befordring af personer, udlejes uden
fører eller benyttes til øvelseskørsel
6. Registrering
Typegodkendelsesprocessen har tre led: 1 Teknisk tjeneste, 2 Godkendelse og 3 Registrering.
Pt. foregår det meste registrering af køretøjer i Danmark i DMR. Det er dog de færreste landbrugskøretøjer,
der hører til i DMR, fordi DMR er et register med ophæng til afgifter og mange landbrugskøretøjer er ikke er
afgiftspligtige.
Vi forudser en udfordring vedrørende en registrering af landbrugskøretøjer efter godkendelse af disse. Hvor
skal dette i fald foregå?
Vi mener ingen lunde det skal være i DMR, da dette som nævnt er et afgiftsregister. Vi frygter, at det vil åbne
en nem mulighed for på sigt at pålægge erhvervet nye afgifter. Desuden er systemet slet ikke indrettet til
landbrugskøretøjer. Vi
ved fra den langtrukne sag om TEMPO40 at denne ”løsning” er dårlig.
Udfordringen med registrering er endnu en grund til at vi mener, at man
ikke
bør gå længere end
forordningen, som man er på vej til nu, men blot bør fokusere på EU-typegodkendelserne og de små serier.
Kan et registreringssystem ikke undgås bør det i så fald være et andet end DMR og uden sammenhæng til
afgiftsområdet.
Afslutningsvis vil vi gerne understrege, at vi står til rådighed for nærmere drøftelser om indhold og
udformning af de nye regler.
Med venlig hilsen
Carl Heiselberg
Formand, Danske Kartofler
L 151 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2171407_0016.png
Til Transport- og Boligministeriet
Sendt via mail til [email protected] og
[email protected]
Journalnummer: 2019-4815.
24. februar 2020
Bemærkninger til supplerende høring på ændringer af synsloven
Indledningsvis kvitteres for, at der gennemføres en supplerende høring på ændringer af synsloven og at
ministeriet overordnet har taget budskabet om at lempelser vedrørende kommende regler for godkendelse af
landbrugskøretøjer er nødvendige til sig. Vi takker for at måtte afgive kommentarer på denne supplerende
høring.
Generelle bemærk ninger
Vi er overordnet set positive overfor, at der med den supplerende høring er lagt op til bl.a. tidslig udskydelse
for indførelse af nye krav, samt at ministeriet viser en gryende forståelse for at benytte den rummelighed og
fleksibilitet, der er for landbrugskøretøjerne i medfør af Forordning 167/2013 for Landbrugskøretøjer. Dog
mener vi på nogle områder, at der ikke er tale om tilstrækkelige lempelser ift. det mulige. Det te uddybes
senere.
Vi kvitterer også for forståelsen for, at
alle
køretøjer ikke skal gennem en teknisk tjeneste, men har fortsat
nogle forbehold overfor, hvad det nærmere indhold af en ny model må være. Ift. godkendelse af
landbrugskøretøjer er det vigtigt at holde sig for øje, at de ikke er skabt til en transportopgave, men til at
udføre en specifik arbejdsopgave i marken
om det er såning, udlægning af gylle, pløjning
samt at
køretøjerne også ofte er udviklet til nicheproduktioner, der skal udføre en særlig og specifik opgave.
Derudover minder vi også om, at der kontinuerligt foregår en del innovation og udvikling vedrørende
køretøjerne i relation til deres arbejdsopgaver
in situ
en innovationskraft, som det bør sikres ikke tages ud
af erhvervet med nye regler.
Afslutningsvis har vi fortsat forbehold overfor udvidede beføjelser til ministeren vedrørende periodisk syn,
samt hvad registrering vil indebære. Disse forhold er ikke ændret ifm. denne supplerende høring. Vi må
endvidere bemærke, at vi fortsat er nervøse og skeptiske overfor processen og deadline til 1. september
2020. Der er mange delelementer ift. den samlede typegodkendelsesproces vi fortsat ikke har indsigt i.
Under de specifikke bemærkninger uddybes nærmere vedrørende:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
Udskydelse af ikrafttrædelse
Alternative krav til små serier
National godkendelse af nye individuelle køretøjer
Tredjepartsorgan
Periodisk syn
Registrering
Specifik k e bemærk ninger
1. Udskydelse af ikrafttrædelse
I første høringssvar problematiserede vi ikrafttrædelsesdatoen
1. september 2020. For det første fordi
datoen ikke har sammenhæng til forordningen for landbrugskøretøjer. For det andet fordi vi frygter, at
systemet ikke er klar til denne dato og derved bliver en flaskehals for erhvervet. Og for det tredje fordi en
række køretøjer allerede er på vej på markedet, og vi ikke kender deres stilling i denne proces. Det var
derfor en klar opfordring, at ikrafttrædelsesdatoen blev udskudt.
Det er positivt at konstatere, at der er foretaget ændringer vedrørende ikrafttrædelsesdatoen. Udskydelsen
laves med henvisning til §1e og §1f, dvs. de individuelle køretøjer og de ibrugtagne og konstruktivt ændrede,
for hvilke eksisterende regler gælder til 2022.
L 151 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2171407_0017.png
Der kan her være en vis usikkerhed om fortolkning. Vi forstår, at man som producent kan vælge at betragte
sit køretøjer som individuelt køretøj, hvormed ens køretøjer kan køre efter eksisterende regler frem til 2022.
Er dette den rette forståelse, så er udskydelsen af ikrafttrædelse meget positiv. Bør tolkningen være mere
stram, så hvis en producent har en serie, så skal den gennem de nye godkendelsesregler, dvs. ikke kan
dækkes ind under §1e, men nødvendigvis skal forstås som køretøj under §1c, så er den tidslige udskydelse
ikke meget værd. Derved vil der ikke være tale om nævneværdige lempelser for agroindustrien og
problematikken med manglende tid til omstilling er den samme, hvilket vi i det tilfælde kun forholde os
kritiske overfor.
Agroindustrien kan på mange områder se god gavn af EU-typegodkendelsen og små serie godkendelse på
sigt. Det kan gavne eksporten især. Det er blot ønsket, at ikrafttrædelsen har en tidshorisont, der giver
branchen mulighed for at være klar til dette. Som fremført i tidligere høringssvar arbejdes med tidshorisonter
på 2-3 år, når branchen udvikler køretøjer.
Forslag:
Ministeriet bedes bekræfte, at tolkningen af udskydelse af ikrafttrædelsesdato kan omfatte alle
typer køretøjer, fordi producenter kan betragte deres produkt som individuelt køretøj.
Er dette ikke den rettet tolkning, foreslås nedenstående ændring:
Forslag til ændring:
At § 2, stk. 2 udvides til også at omfatte køretøjer i §1 c, dvs. ordlyden ændres til:
”Transportministeren fastsætter tidspunk tet for ik rafttrædelse af
§ 1 c,
§ 1 e og § 1 f (…)”
Ved ovenstående ændring vil agroindustrien have mulighed for den nødvendige omstilling, ligesom man vil
være ude over problematikken om køretøjer på vej på marked.
2. Alternative krav til små serie
Vi noterer os, at ministeriet har lyttet til opfordringen om at anvende den fleksibilitet Forordning 167/2013
tillader. I hvert fald vedrørende de små serier, hvor man vil benytte forordningens mulighed for at stille
”alternative krav”.
Dog bekymrer følgende formulering i høringsbrevet:
”Alternative k rav sk al
i videst mulige omfang svare til
forordningernes k rav ”.
Det gør erhvervet tvivlende overfor, om der reelt kan forventes mere
fleksibilitet/lempelser.
Vi stiller os meget gerne til rådighed for drøftelser om definitionen af alternative krav.
Spørgsmål:
Et afklarende spørgsmål til de små serier og hvilke køretøjer, der er omfattet af denne
mulighed: Af bilag II i Forordning 167/2013 er det alene køretøjskategorier T og C, der er defineret og sat
grænser for hvornår er små serie. Betyder det at R og S ikke
kan defineres inden for rammen af ”små serie”?
Og hvis de kan, hvad er så grænserne for disse?
3. National godkendelse af nye individuelle køretøjer
Med den supplerende høring er der lagt op til lempelser for de individuelle køretøjer. Lempelserne vedrører
udskydelse af reglernes ikrafttrædelse og at ministeriet lægger op til lempelse ift. EU-typegodkendelse, da
man også for de nationale individuelle godkendelser vil finde alternative krav.
I udgangspunktet vil vi gerne kvittere for, at der bliver tænkt i lempelser. Men vi må fastholde, at det
ik k e
er
et krav i forordningen, at disse køretøjer skal igennem en national godkendelsesproces.
Forordning 167/2013, Art. 1:
”Denne forordning finder ik k e anvendelse på godk endelse af
individuelle k øretøjer.”
Med den supplerende høring fremgår det, at ministeriet fortsat ønsker, at disse køretøjer skal gennem en
teknisk tjeneste. Det forudser vi er så voldsomt fordyrende, at det vil kunne lukke produktionen af individuelle
køretøjer, da omkostningen kun kan fordeles på ét køretøjer
og ikke på flere som små serier eller EU-type-
serier som forordningen kræver skal gennem teknisk tjeneste.
L 151 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2171407_0018.png
Den danske agroindustri har erfaringer med nationale godkendelser fra fx Tyskland ift. produkter de laver
serier af. Her er erfaringerne, at det koster mere end en halv mio. kr. at komme gennem denne
godkendelsesproces, hvilket indbefatter udgifter til tekniske tjeneste, ingeniøromkostninger til forberedelse,
værkstedsomkostninger til test og implementeringsomkostninger. Dertil kommer årlige omkostninger til
løbende vedligeholdelse af relevant materiale.
En sådan omkostning på individuelle køretøjer, der vil skulle gennem teknisk tjeneste for godkendelse her i
Danmark, kan simpelthen ikke honoreres. Ét køretøj kan ikke bære den ekstraudgift, og resultatet vil være,
at produktionen ophører.
De individuelle køretøjer laves typisk til at løse en meget specifik opgave gerne i en nicheproduktion. Man
risikerer derved både at ramme selve produktionen af disse køretøjer og dernæst nicheproduktionen ude på
markerne.
4. Tredjepartsorgan og konstruktive ændringer
Med den supplerende høring indføres begrebet tredjepartsorgan. Som vi forstår det, er det en art
”mildt
alternativ” til teknisk tjeneste målrettet de ibrugtagne og konstruktivt ændrede køretøjer.
Det er positivt, at der er forståelse for, at det vil være alt for dyrt og derved skadende for erhvervet at skulle
have alle køretøjer gennem tekniske tjeneste. Vi har dog svært ved at vurdere tredjepartsorganet og værdien
af denne på nuværende tidspunkt (herunder i hvor høj grad det reelt er den lempelse det lægges op til at
være), da vi mangler indsigt i nærmere beskrivelse og krav. Vi mangler kort sagt viden for at kunne vurdere
konsekvenserne.
I forlængelse heraf må vi anmode om at ministeriet tager den nødvendige tid til at lave et grundigt forarbejde
sammen med erhvervet fremfor at haste ny lovgivning igennem.
I forhold til konstruktive ændringer er det uklart for os hvad omfanget af disse vil være. Initialt må vi udfordre
om dette er nødvendigt og spørge til hvilket behov der ligger bag, og hvilke ændringer der i fald vil matche
dette behov.
Ændringer og tilpasning af maskiner er en vigtig del af innovationen og udviklingen i erhvervet. Hvis det er
den eksisterende synslov, der ligger til grund, så forstår vi, at det er ved en ændring på 50 kg, jf. §22. Denne
synslov tager ikke udgangspunkt i landbrugskøretøjer, og det vi risikerer er, at fx et simpelt hjulskifte til
tvillingehjul, der anvendes for at skåne jorden, vil være ændring, der vil kræve et besøg hos det kommende
tredjepartsorgan. Dette er en uholdbar situation og kræver nærmere afklaring.
5. Periodisk syn
Vi må fortsat forholde os meget skeptisk over for de udvidede beføjelser, der gives til ministeren ift. at kunne
bestemme hvilke køretøjer, der skal til periodisk syn.
Med ændringen af synslov affattes den paragraf, der definerer, hvilke køretøjer der skal til periodisk synes,
og ministeren bemyndiges til at fastsætte dette.
Ӥ
4. Færdselsstyrelsen fastsætter regler om syn og omsyn af køretøjer, herunder tekniske
krav for udførelsen heraf.”
Vi må på det kraftigste understrege, at vi ikke kan bakke op om denne affatning.
I den nuværende synslov er defineret hvilke køretøjer, der skal til periodisk syn. Vi mener at denne praksis
bør fastholdes. Vores bekymring er, at der uden forudgående demokratisk proces vil blive pålagt vores
køretøjer nye byrder
både administrativt og økonomisk i form af afgift.
Ved følgegruppemøde til denne typegodkendelsesproces har vi problematiseret dette overfor
Færdselsstyrelsen. De svarer mundtligt, at dette ikke er intentionen. Men dette er ikke tilstrækkelig sikkerhed
for erhvervet.
L 151 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2171407_0019.png
Forslag til ændring:
Vi foreslår at §2 stk. 1
ik k e
affattes og man fastholder oprindelig formulering, hvor
synspligtige køretøjer eksplicit nævnes:
Ӥ
2 Trafikstyrelsen kan indkalde følgende køretøjer til periodisk syn:
1) vare- og lastkøretøjer,
2) personbiler,
3) udrykningskøretøjer, og
4) biler og motorcykler, der benyttes erhvervsmæssigt til befordring af personer, udlejes uden
fører eller benyttes til øvelseskørsel
6. Registrering
Typegodkendelsesprocessen har tre led: 1 Teknisk tjeneste, 2 Godkendelse og 3 Registrering.
Pt. foregår det meste registrering af køretøjer i Danmark i DMR. Det er dog de færreste landbrugskøret øjer,
der hører til i DMR, fordi DMR er et register med ophæng til afgifter og mange landbrugskøretøjer er ikke er
afgiftspligtige.
Vi forudser en udfordring vedrørende en registrering af landbrugskøretøjer efter godkendelse af disse. Hvor
skal dette i fald foregå?
Vi mener ingen lunde det skal være i DMR, da dette som nævnt er et afgiftsregister. Vi frygter, at det vil åbne
en nem mulighed for på sigt at pålægge erhvervet nye afgifter. Desuden er systemet slet ikke indrettet til
landbrugskøretøjer. Vi
ved fra den langtrukne sag om TEMPO40 at denne ”løsning” er dårlig.
Udfordringen med registrering er endnu en grund til at vi mener, at man
ik k e
bør gå længere end
forordningen, som man er på vej til nu, men blot bør fokusere på EU-typegodkendelserne og de små serier.
Kan et registreringssystem ikke undgås bør det i så fald være et andet end DMR og uden sammenhæng til
afgiftsområdet.
Afslutningsvis vil vi gerne understrege, at vi står til rådighed for nærmere drøftelser om indhold og
udformning af de nye regler.
Med venlig hilsen
Gerth Petersen Holm
Agrokonsulent Danske maskinstationer og Entreprenører
L 151 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2171407_0020.png
L 151 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2171407_0021.png
L 151 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2171407_0022.png
L 151 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2171407_0023.png
L 151 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2171407_0024.png
Transport og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Deres ref.: 2019-4815
Vor ref.: OHO/fba
Dato: 24.02.2020
Høringssvar supplerende høring vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om godkendelse og syn af køretøjer (ny
køreteknisk godkendelsesproces)
DTL-Danske Vognmænd takker for den fremsendte høring, og takker samtidig for de
nye forslag, der absolut anses for et skridt i den rigtig retning.
Hensigtsmæssigt forslag
DTL Danske Vognmænd ser positivt på at de foreslåede bestemmelser §§ 1 a- 1 c stk.
2 er justeret således, at bemyndigelsen omfatter en mulighed for, at
Færdselsstyrelsen i de tilfælde, hvor det vurderes hensigtsmæssigt i forhold til
national typegodkendelse af små serier og national individuel godkendelse kan
fastsætte alternative krav i henhold til typegodkendelsesforordningerne.
Ligeledes ser DTL absolut også positivt på, at alternative krav i videst mulige omfang
skal svare til forordningernes krav og for eksempel kan være et krav om, at man i
stedet for en destruktiv afprøvning af et køretøj, kan udføre en styrkeberegning.
Tid til implementering og overgangsperiode
DTL-Danske Vognmænd ser med tilfredshed på at den forventede
ikrafttrædelsesdato er skudt ud til 1. januar 2022, men vil dog gerne henlede
opmærksomheden på, at det er vigtigt, at der er mindst 24 måneder fra, man kender
de nye spilleregler, til de får virkning for nye køretøjer, eller at der indføres en
overgangsperiode for køretøjer, der er indkøbt men ikke færdigopbyggede og
førstegangsregistrerede, når de nye regler bliver lagt frem.
Dette tiltag er for at modvirke, at der er nogen, der kommer i klemme med
specialiserede opbygninger, som kræver lang byggetid, og derfor bør der opstilles en
egentlig tidsplan med forventede datoer for ikrafttræden af de enkelte krav, hvor der
skelnes mellem nye køretøjstyper og eksisterende køretøjstyper samt mellem
forskellige køretøjsklasser og mellem færdigbyggede henholdsvis trinvist opbyggede
køretøjer.
Dansk Transport og Logistik
Grønningen 17, mezz.
DK-1270 København K
Tel. 7015 9500
Fax 7015 9502
[email protected]
www.dtl.eu
L 151 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2171407_0025.png
Danske særregler
I Danmark er den tilladte maksimalhøjde på køretøjer 4,1 m, hvor
typegodkendelsesforordningerne alene tillader en maksimal højde på 4,0 m. Dette
betyder, at mange køretøjer ikke vil kunne opnå EU-typegodkendelse, men alene vil
kunne opnå national individuel godkendelse.
DTL Danske Vognmænd vil derfor opfordre til, at alle danske særregler fortsat vil
være gældende, det gælder bl.a. totalhøjde for køretøjer, regler for fjernlys, kapacitet
på bogielifte, tilladt vogntogsvægt for blokvognstrækkere, frontmonteret udstyr,
reduceret akselafstandskrav til 4-akslede lastvogne.
Det bør også være muligt at supplere typegodkendelsesforordningerne med
nationale godkendelsesregler, som f.eks.: Dolly, påhængsvogn O3 eller O4 med
sættevognskammel, påhængskøretøj med stiv trækstang, påhængskøretøj, som kan
transportere personer, når det kører på vej, muligheder for synsfri sammenkobling /
fast kombination, skolekøretøj med flere betjeningsaggregater, vejtransport af farligt
gods (ADR), og lastbil som godkendes som trækkraft for bloksættevogn
(særtransport).
Enkel godkendelse af skillerum
Mange varebiler leveres fra fabrikken
ofte med et ”råt”
varerum i metal, som kan
være upraktisk i daglig brug. Mange varebiler forsynes derfor med indretning forud
for første registrering, eksempelvis en 12 mm krydsfinerplade på gulvet og 2 stk. 4
mm krydsfinerplader indvendig på sider i en lasterummet. Dette ændrer
varevognens egenvægt med ca. 100 kg, hvorved der skal fastsættes nye værdier for
brændstofforbrug. Transport- og Boligministeriet opfordres til, at
godkendelsesprocessen for sådanne køretøjer ikke kompliceres i en sådan grad, at
det opfordrer til snyd med afgifter.
Påhængskøretøj med bremsepræstation tilpasset dansk landevejskontrol
Tunge påhængskøretøjer (påhængsvogn og sættevogn O3 og O4) er ofte EU-
godkendt med en bremsepræstation, der marginalt overstiger lovkravet. Af hensyn til
at opnå et fornuftigt slid på påhængskøretøjet, er det nødvendigt at ændre
bremsesystemet (ofte alene ændret parameterring (indstilling af ALB-funktion)).
Transport- og Boligministeriet opfordres til, at godkendelsesprocessen for sådanne
køretøjer tilpasses sagens kerne, og at køretøjet nemt hurtigt og sikkert kan
registreres med højere bremsepræstation end den oprindelige godkendte i EU-
godkendelsen.
Dansk Transport og Logistik
Grønningen 17, mezz.
DK-1270 København K
Tel. 7015 9500
Fax 7015 9502
[email protected]
www.dtl.eu
L 151 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2171407_0026.png
Rotor- og blitzlamper
Detailforskrifter for køretøjer (som i henhold til lovforslaget foreslås ophævet) punkt
6.04.005 og 6.04.006 fastsætter reglerne for rotor
og blitzlamper i henholdsvis gul
og blå farve. Disse anvendes generelt på køretøjer omhandlet af forordning (EU)
2018/858, 167/2013 og 168/2013. Ingen af disse forordninger indeholder imidlertid
regler for anvendelse af rotor- eller blitzlamper. Idet Detailforskrifter for køretøjer
bortfalder, bør der regelfastsættes mulighed for regler for rotor- og blitzlamper m.v.
Lovforslaget ses ikke at indeholde mulighed for sådanne regler.
Prototyper
Samfundet efterspørger generelt omstilling til nye og grønne teknologier. Punkt 4 i
artikel 2 i forordning (EU) 2018/858 indeholder blandt andet mulighed for, at
fabrikanter kan søge individuel godkendelse af prototyper af køretøjer, der anvendes
på vej til udførelse af et bestemt prøvningsprogram under en fabrikants ansvar,
forudsat at de er specifikt udformet og konstrueret til dette formål.
For så vidt angår mindre personbiler, findes der allerede et godt udvalg af nul-
emission-køretøjer i almindelig handel, men for lastbiler, busser, landbrugskøretøjer
og motorcykler er der endnu meget udvikling forud. I Frankrig har fabrikanter
mulighed for godkendelse af indtil 5 køretøjer pr. år, uden at køretøjerne skal opfylde
samtlige krav til køretøjer.
Som eksempel nævnes Dennis Eagle/PVI, der er en dieseldreven lastbil, ombygget
med elektrisk drivlinje. Lastbil med stelnummer SEG26ELHLEEG22705 kom i 2016 til
Danmark uden førerassistentsystemer, idet fabrikanten antog, at prototypekøretøjer
kunne registreres uden at opfylde krav hertil. Køretøjet måtte efterfølgende
ombygges, således at disse systemer kunne aktiveres, og køretøjet måtte til
Budapest i Ungarn for justering og test af disse systemer. Bilen er i dag registreret på
baggrund af national godkendelseserklæring G27944 og kører som elektrisk drevet
skraldebil på Frederiksberg med tilladt totalvægt 27 tons. I Tyskland er det
almindeligt, at fabrikkerne kan opnå individuelle godkendelser for køretøjer til
prøvningsprogrammer.
Danmark har en stor udvikling af landbrugskøretøjer, og er på mange områder
førende i Danmark i forhold til maskiner til økologisk dyrkning og skånsom høst af
specielle afgrøder. Dette udviklingsarbejde medfører også, at mange køretøjer
specifikt udformes og konstrueres til brug i prøvningsprogrammer, og udvikles som
prototyper, der i en kort periode skal anvendes på vej i forbindelse med
gennemførelse af prøvningsprogrammet.
Dansk Transport og Logistik
Grønningen 17, mezz.
DK-1270 København K
Tel. 7015 9500
Fax 7015 9502
[email protected]
www.dtl.eu
L 151 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2171407_0027.png
Transport- og Boligministeriet opfordres til at indføre særlig bestemmelse i
synsloven, at prototyper af køretøjer kan godkendes til udførelse af et bestemt
prøvningsprogram under en fabrikants ansvar, forudsat at køretøjet er specifikt
udformet og konstrueret til dette formål.
Det økonomiske aspekt
Det vurderes, at godkendelse som teknisk tjeneste på baggrund af akkreditering hos
Danak koster i størrelsesorden 1 mil. kroner inkl. gebyrer til Danak og
dokumentation af interne procedurer m.v. Denne investering vil blive videreført til
kunder, som ønsker et givent køretøj, en given komponent eller separat teknisk
enhed verificeret at opfylde gældende krav. Hvor det i dag koster nogle få hundrede
kr. at få køretøjet verificeret ved en synsvirksomhed, vurderes prisen at kunne stige
op til over 100.000 kr. pr køretøj, afhængig af nødvendige prøvningers omfang.
Stat, kommuner og regioner anvender et ikke uvæsentlig antal specialkøretøjer til
blandt andet Vejdirektoratet, sygehusvæsenet, brand og redning samt vej og park.
Hertil kommer trafikselskaberne, som i stort omfang stiller specielle krav til bussers
indretning, som ikke er indeholdt i busproducenternes EU-typegodkendelser.
Plejehjem og børneinstitutioner anvender et stort antal busser, hvoraf det fleste er
specielt indrettet efter institutionens behov (eks. adgang for kørestol eller
børnehavebus). I henhold til § 114 i Bekendtgørelse 798 af 7. august 2019 af lov om
social service, skal kommunerne give støtte til køb af bil for visse personer.
Sammenlagt vil lovforslaget give væsentlig øgede omkostninger for borgere,
virksomheder, stat, kommuner og regioner. Transport- og Boligministeriet opfordres
til at de økonomiske konsekvenser afdækkes før lovforslaget fremsættes for
folketinget.
Med venlig hilsen
Finn Bjerremand
Teknisk konsulent
DTL Danske Vognmænd
Dansk Transport og Logistik
Grønningen 17, mezz.
DK-1270 København K
Tel. 7015 9500
Fax 7015 9502
[email protected]
www.dtl.eu
L 151 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2171407_0028.png
Transport- og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Sendt pr. e-mail til
[email protected]
og
[email protected]
20-02-2020
Dir. tlf.
+45 45 27 07 13
E-Mail
[email protected]
Sagsnr.
S20-7196
Ref: DBL/
Supplerende høring vedrørende forslag til lov om ændring af lov om
godkendelse og syn af køretøjer (ny køretøjsteknisk godkendelses-
proces), journalnummer 2019-4815
FDM takker for det fremsendte høringsmateriale og har følgende bemærk-
ninger.
FDM har med tilfredshed noteret sig, at man har lyttet til de indkomne hø-
ringssvar i relation til det oprindelige forslag.
De foreslåede §1f, stk. 2 og 3 hilses velkommen, da det er FDM’s forståelse
at et tredjepartsorgan til eksempel kan være en synsvirksomhed med udvi-
dede beføjelser, ex kategori 3+ og 4+, eller en synsvirksomhed, der i forve-
jen har test af køretøjer og som har fået beføjelser jf. §1f.
Med indførelsen af begrebet tredjepartsorgan er det
FDM’s vurdering,
at det
bliver mere fleksibelt og billigere for bilisten at få en synsvirksomhed til at
kontrollere den konstruktive ændring, ibrugtagne køretøjer importeret fra
tredjelande, etc.
Det er
ligeledes FDM’s forståelse,
at flyttegodskøretøjer fra et ikke-EU land,
stadig får samme mulighed som i dag, jf. Vejledning om syn af køretøjer
afsnit 14.02.3.1, "Brugt importerede person- og varebiler", og dermed und-
går den ekstra omkostning der ville være forbundet med, at køretøjet skulle
underkastes en teknisk tjeneste.
Med venlig hilsen
Firskovvej 32
Postboks 500
2800 Kgs. Lyngby
Dennis Lange
Juridisk konsulent
Tlf. +45 70 13 30 40
CVR nr. 10 37 67 18
[email protected]
www.fdm.dk
L 151 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2171407_0029.png
Transport- og Boligministeriet
Att.: Amalie Kipp
Frederiksholms Kanal 27 F
DK-1220 København K
Sags-ID: -
Sagsbehandler: SJ
Journalnummer: 2019-4815
Dato: 24-02-2020
Supplerende høring vedrørende forslag til lov om ændring af lov om godkendelse og
syn af køretøjer (ny køretøjsteknisk godkendelsesproces)
ITD kvitterer for fremsendte supplerende høring og muligheden for at afgive
bemærkninger hertil. ITD har følgende bemærkninger:
Generelle bemærkninger til implementeringen
ITD bakker generelt op om formålet med forordning 2018/858, om til dels at
harmonisere grundlag og processer for godkendelse af køretøjer og at skabe bedre
egnethed på tværs af EU-medlemslande. Dette vil eksempelvis gøre det enklere at
importere og eksportere køretøjer grundet bedre gennemsigtighed og anerkendelse af
køretøjsdokumenter medlemslandene imellem til gavn for transport- og
logistikbranchen.
ITD skal dog kraftigt appellere til, at forordningen ikke overimplementeres på en sådan
måde, at der opsættes skrappere nationale godkendelseskrav end nødvendigt, set i
forhold til de muligheder, der i forordningen gives for at anvende alternative nationale
og forenklede godkendelsesmuligheder. En overimplementering kan være
ødelæggende for en stor del af branchen.
ITD deler de danske køretøjsopbyggeres velbegrundede bekymringer over de
eventuelle forestående alvorlige udfordringer, som en overimplementering af
forordningen vil medføre. En for markant skærpelse af de nuværende
godkendelsesprocedurer vil føre til væsentligt forhøjede udgifter, forlængede
sagsbehandlingstider samt vanskeliggøre administrationen i forbindelse med
godkendelse af køretøjer.
Hertil kommer de mulige udfordringer med at få etableret en passende kapacitet af
tekniske tjenester, der vil kunne håndtere den store mængde af eventuelle nye og
nødvendige opgaver inden for en kort og realistisk tidsramme. Dette vil føre til større
forsinkelser i produktionsapparatet og dermed resultere i længere leveringstid for de
køretøjer, der er omfattet af de forslåede ændringer.
Side 1 af 3
L 151 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2171407_0030.png
ITD favner en lang række medlemsvirksomheder, der løbende får specialopbygget og
individuelt tilpasset et
anseeligt
antal køretøjer til alsidige transportopgaver. Ofte er
der tale om køretøjer, der får påbygget flere forskellige typer af transportudstyr og
redskaber, der bevirker, at køretøjerne kan anvendes fleksibelt til forskellige
transportopgaver. Ved en overimplementering af forordningen vil
godkendelsesprocessen af disse typer af køretøjer alt andet lige blive voldsomt
omkostningstunge, og køretøjernes konkurrencekraft vil blive svækket i det
internationale marked, da afskrivningen af køretøjerne vil være højere. Dette vil
endvidere medføre en negativ økonomisk afsmittede effekt i hele transportkæden og
ud til forbrugerne, da de markant øgede udgifter til køretøjsgodkendelser skal dækkes
ind.
Det er afgørende, at transport- og logistikvirksomhederne ikke fremover begrænses af
færre opbygningsmuligheder og økonomiske årsager til at investere i
standartkøretøjer med begrænsede egenskaber, og som ikke opfylder
virksomhedernes krav og ikke kan tilpasses til virksomhedernes øvrige transportudstyr
og redskaber. ITD appellerer kraftigt til, at transport- og logistikvirksomhederne fortsat
kan investere i specialopbyggede eller tilpassede køretøjer af god dansk kvalitet og til
konkurrencedygtige priser.
ITD støtter Dansk Bilbrancheråds forslag til en alternativ model med afsæt i
forordningens artikel 45, stk. 1, som er fremsendt til Færdselsstyrelsen den 22. januar
2020. En sådan alternativ model vil kunne tilvejebringe den af branchen stærkt
efterspurgte fleksibilitet, uændrede tidsforløb for godkendelse, fortsat
konkurrencedygtige godkendelsesomkostninger og vil ikke gå på kompromis med
sikkerheden.
Specifikke bemærkninger:
Alternative godkendelseskrav
ITD ser forslaget om Færdselsstyrelsens bemyndigelse som en indgang til, at der kan
indføres en model for nationale, fleksible og individuelle muligheder for godkendelse
af ovennævnte køretøjer. ITD støtter forslaget og appellerer til, at en alternativ model
for nationale individuelle godkendelser udformes i nær dialog med opbygger- og
vognmandsbranchen.
Godkendelsesordning for ibrugtagne og konstruktivt ændrede køretøjer
ITD glæder sig over, at der etableres en national godkendelsesordning for ibrugtagne
og konstruktivt ændrede køretøjer, samt ibrugtagne køretøjer importeret fra
tredjelande, hvor konstruktive ændringer på køretøjer alene kan verificeres af
prøvningsorganer.
Ministeriet bedes dog mere præcist redegøre for, hvad der ligger i ordet
”tredjepartsorgan”.
Side 2 af 3
L 151 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2171407_0031.png
Etablering af overgangsordning
Forslaget om at fastsætte en overgangsperiode i forhold til national individuel
godkendelse af motor- og påhængskøretøjer frem til tidligst den 1. januar 2022 er
kærkomment og nødvendigt.
ITD skal kraftigt appellere til, at overgangsperioden bruges til at udforme og indføre en
national alternativ og fleksibel model for godkendelsesprocedurer, gældende for alle
relevante typer af nye- som ibrugtagne køretøjer i tæt dialog med opbygger- og
vognmandsbranchen.
***
ITD står naturligvis til disposition ved ønske om yderligere dialog i henhold til
høringssvaret.
Med venlig hilsen
ITD
Steffen Johannsen
Chefkonsulent
Side 3 af 3
L 151 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2171407_0032.png
Dato
Side
24. februar 2020
1 af 5
Til Transport- og Boligministeriet
Sendt via mail til
[email protected]
og
[email protected]
Journalnummer: 2019-4815.
Bemærkninger til supplerende høring på ændringer af synsloven
Indledningsvis kvitteres for, at der gennemføres en supplerende høring på ændringer af
synsloven og at ministeriet overordnet har taget budskabet om at lempelser vedrørende
kommende regler for godkendelse af landbrugskøretøjer er nødvendige til sig. Vi takker
for at måtte afgive kommentarer på denne supplerende høring.
Generelle bemærkninger
Vi er overordnet set positive overfor, at der med den supplerende høring er lagt op til bl.a.
tidslig udskydelse for indførelse af nye krav, samt at ministeriet viser en gryende
forståelse for at benytte den rummelighed og fleksibilitet, der er for landbrugskøretøjerne i
medfør af Forordning 167/2013 for Landbrugskøretøjer. Dog mener vi på nogle områder,
at der ikke er tale om tilstrækkelige lempelser ift. det mulige. Dette uddybes senere.
Vi kvitterer også for forståelsen for, at
alle
køretøjer ikke skal gennem en teknisk tjeneste,
men har fortsat nogle forbehold overfor, hvad det nærmere indhold af en ny model må
være. Ift. godkendelse af landbrugskøretøjer er det vigtigt at holde sig for øje, at de ikke
er skabt til en transportopgave, men til at udføre en specifik arbejdsopgave i marken
om
det er såning, udlægning af gylle, pløjning
samt at køretøjerne også ofte er udviklet til
nicheproduktioner, der skal udføre en særlig og specifik opgave. Derudover minder vi
også om, at der kontinuerligt foregår en del innovation og udvikling vedrørende
køretøjerne i relation til deres arbejdsopgaver
in situ
en innovationskraft, som det bør
sikres ikke tages ud af erhvervet med nye regler.
Afslutningsvis har vi fortsat forbehold overfor udvidede beføjelser til ministeren
vedrørende periodisk syn, samt hvad registrering vil indebære. Disse forhold er ikke
ændret ifm. denne supplerende høring. Vi må endvidere bemærke, at vi fortsat er
nervøse og skeptiske overfor processen og deadline til 1. september 2020. Der er mange
delelementer ift. den samlede typegodkendelsesproces vi fortsat ikke har indsigt i.
Under de specifikke bemærkninger uddybes nærmere vedrørende:
1. Udskydelse af ikrafttrædelse
2. Alternative krav til små serier
3. National godkendelse af nye individuelle køretøjer
4. Tredjepartsorgan
5. Periodisk syn
6. Registrering
L 151 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2171407_0033.png
Side 2 af 5
Specifikke bemærkninger
1. Udskydelse af ikrafttrædelse
I første høringssvar problematiserede vi ikrafttrædelsesdatoen
1. september 2020. For
det første fordi datoen ikke har sammenhæng til forordningen for landbrugskøretøjer. For
det andet fordi vi frygter, at systemet ikke er klar til denne dato og derved bliver en
flaskehals for erhvervet. Og for det tredje fordi en række køretøjer allerede er på vej på
markedet, og vi ikke kender deres stilling i denne proces. Det var derfor en klar
opfordring, at ikrafttrædelsesdatoen blev udskudt.
Det er positivt at konstatere, at der er foretaget ændringer vedrørende
ikrafttrædelsesdatoen. Udskydelsen laves med henvisning til §1e og §1f, dvs. de
individuelle køretøjer og de ibrugtagne og konstruktivt ændrede, for hvilke eksisterende
regler gælder til 2022.
Der kan her være en vis usikkerhed om fortolkning. Vi forstår, at man som producent kan
vælge at betragte sit køretøjer som individuelt køretøj, hvormed ens køretøjer kan køre
efter eksisterende regler frem til 2022. Er dette den rette forståelse, så er udskydelsen af
ikrafttrædelse meget positiv. Bør tolkningen være mere stram, så hvis en producent har
en serie, så skal den gennem de nye godkendelsesregler, dvs. ikke kan dækkes ind
under §1e, men nødvendigvis skal forstås som køretøj under §1c, så er den tidslige
udskydelse ikke meget værd. Derved vil der ikke være tale om nævneværdige lempelser
for agroindustrien og problematikken med manglende tid til omstilling er den samme,
hvilket vi i det tilfælde kun forholde os kritiske overfor.
Agroindustrien kan på mange områder se god gavn af EU-typegodkendelsen og små
serie godkendelse på sigt. Det kan gavne eksporten især. Det er blot ønsket, at
ikrafttrædelsen har en tidshorisont, der giver branchen mulighed for at være klar til dette.
Som fremført i tidligere høringssvar arbejdes med tidshorisonter på 2-3 år, når branchen
udvikler køretøjer.
Forslag:
Ministeriet bedes bekræfte, at tolkningen af udskydelse af ikrafttrædelsesdato
kan omfatte alle typer køretøjer, fordi producenter kan betragte deres produkt som
individuelt køretøj.
Er dette ikke den rettet tolkning, foreslås nedenstående ændring:
Forslag til ændring:
At § 2, stk. 2 udvides til også at omfatte køretøjer i §1 c, dvs.
ordlyden ændres til:
”Transportministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelse af
§ 1
c,
§ 1 e og § 1 f (…)”
Ved ovenstående ændring vil agroindustrien have mulighed for den nødvendige
omstilling, ligesom man vil være ude over problematikken om køretøjer på vej på marked.
2. Alternative krav til små serie
Vi noterer os, at ministeriet har lyttet til opfordringen om at anvende den fleksibilitet
Forordning 167/2013 tillader. I hvert fald vedrørende de små serier, hvor man vil benytte
forordningens
mulighed for at stille ”alternative krav”.
L 151 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2171407_0034.png
Side 3 af 5
Dog bekymrer følgende formulering i høringsbrevet:
”Alternative krav skal
i videst mulige
omfang svare til forordningernes krav ”.
Det gør erhvervet tvivlende overfor, om der reelt
kan forventes mere fleksibilitet/lempelser.
Vi stiller os meget gerne til rådighed for drøftelser om definitionen af alternative krav.
Spørgsmål:
Et afklarende spørgsmål til de små serier og hvilke køretøjer, der er omfattet
af denne mulighed: Af bilag II i Forordning 167/2013 er det alene køretøjskategorier T og
C, der er defineret og sat grænser for hvornår er små serie. Betyder det at R og S ikke
kan defineres inden for rammen af ”små serie”? Og hvis de kan, hvad er så grænserne
for disse?
3. National godkendelse af nye individuelle køretøjer
Med den supplerende høring er der lagt op til lempelser for de individuelle køretøjer.
Lempelserne vedrører udskydelse af reglernes ikrafttrædelse og at ministeriet lægger op
til lempelse ift. EU-typegodkendelse, da man også for de nationale individuelle
godkendelser vil finde alternative krav.
I udgangspunktet vil vi gerne kvittere for, at der bliver tænkt i lempelser. Men vi må
fastholde, at det
ikke
er et krav i forordningen, at disse køretøjer skal igennem en national
godkendelsesproces.
Forordning 167/2013, Art. 1:
”Denne forordning finder ikke anvendelse på
godkendelse af individuelle køretøjer.”
Med den supplerende høring fremgår det, at ministeriet fortsat ønsker, at disse køretøjer
skal gennem en teknisk tjeneste. Det forudser vi er så voldsomt fordyrende, at det vil
kunne lukke produktionen af individuelle køretøjer, da omkostningen kun kan fordeles på
ét køretøjer
og ikke på flere som små serier eller EU-type-serier som forordningen
kræver skal gennem teknisk tjeneste.
Den danske agroindustri har erfaringer med nationale godkendelser fra fx Tyskland ift.
produkter de laver serier af. Her er erfaringerne, at det koster mere end en halv mio. kr. at
komme gennem denne godkendelsesproces, hvilket indbefatter udgifter til tekniske
tjeneste, ingeniøromkostninger til forberedelse, værkstedsomkostninger til test og
implementeringsomkostninger. Dertil kommer årlige omkostninger til løbende
vedligeholdelse af relevant materiale.
En sådan omkostning på individuelle køretøjer, der vil skulle gennem teknisk tjeneste for
godkendelse her i Danmark, kan simpelthen ikke honoreres. Ét køretøj kan ikke bære
den ekstraudgift, og resultatet vil være, at produktionen ophører.
De individuelle køretøjer laves typisk til at løse en meget specifik opgave gerne i en
nicheproduktion. Man risikerer derved både at ramme selve produktionen af disse
køretøjer og dernæst nicheproduktionen ude på markerne.
4. Tredjepartsorgan og konstruktive ændringer
Med den supplerende høring indføres begrebet tredjepartsorgan. Som vi forstår det, er
det en art
”mildt
alternativ” til teknisk tjeneste målrettet de ibrugtagne og konstruktivt
ændrede køretøjer.
L 151 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2171407_0035.png
Side 4 af 5
Det er positivt, at der er forståelse for, at det vil være alt for dyrt og derved skadende for
erhvervet at skulle have alle køretøjer gennem tekniske tjeneste. Vi har dog svært ved at
vurdere tredjepartsorganet og værdien af denne på nuværende tidspunkt (herunder i hvor
høj grad det reelt er den lempelse det lægges op til at være), da vi mangler indsigt i
nærmere beskrivelse og krav. Vi mangler kort sagt viden for at kunne vurdere
konsekvenserne.
I forlængelse heraf må vi anmode om at ministeriet tager den nødvendige tid til at lave et
grundigt forarbejde sammen med erhvervet fremfor at haste ny lovgivning igennem.
I forhold til konstruktive ændringer er det uklart for os hvad omfanget af disse vil være.
Initialt må vi udfordre om dette er nødvendigt og spørge til hvilket behov der ligger bag,
og hvilke ændringer der i fald vil matche dette behov.
Ændringer og tilpasning af maskiner er en vigtig del af innovationen og udviklingen i
erhvervet. Hvis det er den eksisterende synslov, der ligger til grund, så forstår vi, at det er
ved en ændring på 50 kg, jf. §22. Denne synslov tager ikke udgangspunkt i
landbrugskøretøjer, og det vi risikerer er, at fx et simpelt hjulskifte til tvillingehjul, der
anvendes for at skåne jorden, vil være ændring, der vil kræve et besøg hos det
kommende tredjepartsorgan. Dette er en uholdbar situation og kræver nærmere afklaring.
5. Periodisk syn
Vi må fortsat forholde os meget skeptisk over for de udvidede beføjelser, der gives til
ministeren ift. at kunne bestemme hvilke køretøjer, der skal til periodisk syn.
Med ændringen af synslov affattes den paragraf, der definerer, hvilke køretøjer der skal til
periodisk synes, og ministeren bemyndiges til at fastsætte dette.
Ӥ
4. Færdselsstyrelsen fastsætter regler om syn og omsyn af køretøjer,
herunder tekniske krav for udførelsen heraf.”
Vi må på det kraftigste understrege, at vi ikke kan bakke op om denne affatning.
I den nuværende synslov er defineret hvilke køretøjer, der skal til periodisk syn. Vi mener
at denne praksis bør fastholdes. Vores bekymring er, at der uden forudgående
demokratisk proces vil blive pålagt vores køretøjer nye byrder
både administrativt og
økonomisk i form af afgift.
Ved følgegruppemøde til denne typegodkendelsesproces har vi problematiseret dette
overfor Færdselsstyrelsen. De svarer mundtligt, at dette ikke er intentionen. Men dette er
ikke tilstrækkelig sikkerhed for erhvervet.
Forslag til ændring:
Vi foreslår at §2 stk. 1
ikke
affattes og man fastholder oprindelig
formulering, hvor synspligtige køretøjer eksplicit nævnes:
Ӥ
2 Trafikstyrelsen kan indkalde følgende køretøjer til periodisk syn:
1) vare- og lastkøretøjer,
2) personbiler,
3) udrykningskøretøjer, og
4) biler og motorcykler, der benyttes erhvervsmæssigt til befordring af
personer, udlejes uden fører eller benyttes til øvelseskørsel
L 151 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2171407_0036.png
Side 5 af 5
6. Registrering
Typegodkendelsesprocessen har tre led: 1 Teknisk tjeneste, 2 Godkendelse og 3
Registrering.
Pt. foregår det meste registrering af køretøjer i Danmark i DMR. Det er dog de færreste
landbrugskøretøjer, der hører til i DMR, fordi DMR er et register med ophæng til afgifter
og mange landbrugskøretøjer er ikke er afgiftspligtige.
Vi forudser en udfordring vedrørende en registrering af landbrugskøretøjer efter
godkendelse af disse. Hvor skal dette i fald foregå?
Vi mener ingen lunde det skal være i DMR, da dette som nævnt er et afgiftsregister. Vi
frygter, at det vil åbne en nem mulighed for på sigt at pålægge erhvervet nye afgifter.
Desuden er systemet slet ikke indrettet til landbrugskøretøjer. Vi ved fra den langtrukne
sag om TEMPO40 at denne ”løsning” er dårlig.
Udfordringen med registrering er endnu en grund til at vi mener, at man
ikke
bør gå
længere end forordningen, som man er på vej til nu, men blot bør fokusere på EU-
typegodkendelserne og de små serier. Kan et registreringssystem ikke undgås bør det i
så fald være et andet end DMR og uden sammenhæng til afgiftsområdet.
Afslutningsvis vil vi gerne understrege, at vi står til rådighed for nærmere drøftelser om
indhold og udformning af de nye regler.
Med venlig hilsen
Kathrine Blæsbjerg Sørensen
Seniorkonsulent
Erhvervspolitik, Afd. for Vækst- og strukturpolitik
D +45 3339 4255
M +45 4031 5718
E [email protected]
L 151 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2171407_0037.png
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
TRM Amalie Kipp ([email protected])
Transportministeriet ([email protected])
[email protected] ([email protected])
journalnummer 2019-4815.
24-02-2020 17:30:05
Høringssvar journalnummer 2019-4815. fra Motorcykel Forhandler Foreningen (MFF)
MFF ser ikke der er nogen anvisninger på hvorledes de specielle forhold der gælder for motorcykler forventes
løst i det fremsendte lovforslag.
Vi stiller derfor det samme spørgsmål her, som vi også gør til Færdselsstyrelsen, som er:
Neddrosling til 48 hk:
Færdselsstyrelsen bedes aktivt tage stilling til, hvorledes disse køretøjer tænkes godkendt efter det
udsendte udkast til lovforslag.
Er det korrekt, at disse køretøjer med almindeligt forekommende ombygninger skal:
-
godkendes ved akkrediteret teknisk tjeneste
-
godkendes ved Færdselsstyrelsen
før endelig registrering?
Dette vil medføre en meromkostning for omhandlede køretøj på måske 10 – 20.000 kr. og en
sagsbehandlingstid på måske 3 måneder. 3 måneder, hvor køretøjet ikke kan anvendes.
Supplerende:
En ting er hvad der kan ske ved et nyt køretøjs første indregistrering, ved hjælp af et CoC dokument (forudsat
at dette ikke er mere end 1 år fra udstedelsesdato)
men ikke hvad der sker hvis et allerede indregistreret
køretøj ønskes ændret til en anden kategori, for så er der jo tale om
ombygning(Fra
A til A2 eller omvendt.)
hvilket i dag foretages ved et registreringssyn,
men som MFF oplever lovforslaget -
ikke kan lade sig gøre i
”morgen” grundet indførsel af ”teknisk Tjeneste”
Deraf problemstillingen som ønskes belyst.
Endelig har vi stadig en del A-lille = 25kW/34 hk motorcykler & kørekort fra den tidligere 2 trins opdeling af
kørekortkategorier… grundet den nye 3 deling indført januar 2013 - er de så også låst fast?
– de kunne som bekendt neddrosles fra uendelige hestekræfter til de 25kW/34 hk, hvorimod den nye
lovgivning har en øvre begrænsning på 96 hk for at kunne neddrosles til mindre kategori –
skal de også forbi
en teknisk tjeneste?
Med andre ord vil den tænkte nye lovgivning være ødelæggende for ALLE branchens aktører
der handler op
og ned i kørekort kategorierne, ved at tilpasse det indbyttede køretøjet teknisk – til det kunden har af kørekort
som praksis er i dag, ved et simpelt registreringssyn, men skal forbi en teknisk tjeneste.
En problemstilling man jo ikke kender til i nogen andre brancher - hvor et kørekort er et kørekort til hele den
angivne kategori.
Opsummering:
Køretøjer der i dag ændres til anvendelse i forhold til det kørekort kunden har/eller motorcyklen er
registreret som:
A Stort MC kørekort (Frit valg på alle hylder= ingen umiddelbar problem)
Fra A Stort MC kørekort, der neddrosles til A2 35Kw/48Hk er udfordret
Eller…
Fra A Stort MC kørekort, der neddrosles til AL lille 25kW/34 hk (AL Lille MC kørekort er fra før 19.jan.2013
hvor den nye lovgivning med 3 trin blev indført.) er udfordret
L 151 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2171407_0038.png
OG naturligvis skal alle kunne om-registreres den anden vej rundt altså fra lille til større effekt uden at skulle
igennem en teknisk tjeneste.
Med venlig hilsen
Hugo Rasmussen
Projektkoordinator MFF
CVR: 15160470 Bank:Nordea 2340 3496747002
www.mff-dk.dk www.wrooom.dk www.sikkerpå2hjul.dk
Tlf. +45-36 16 08 66
Mobil +45-31 15 06 57
Motorcykel Forhandler Foreningen er en forening af aktive motorcykelforhandlere, som i fællesskab arbejder for bedre
forhold for MC folket i Danmark. Din garanti for en engageret forhandler.
Denne e-post er privat og konfidentiel og indholdet er kun bestemt for modtageren nævnt. Hvis du ved en fejl skulle modtage denne e mail, må du ikke
sende den videre eller kopiere den. Venligst informer afsender og slet mailen og eventuelle tilknyttede filer fra din PC. Den konfidensialitet som mailen er
omfattet af ophører ikke selv om mailen er sendt ved en fejl.
L 151 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2171407_0039.png
Sekretariatet
Postadresse:
Nærum Hovedgade 3
DK-2850 Nærum
Tlf:
+45 23 47 41 63
Email: [email protected]
Transport- og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 27F
1220 København K
[email protected]
Att.:
Amalie Kipp
[email protected]
Journalnummer 2019-4815
www.motorhistorisk.dk
Dato: 24. februar 2020
Side: 1/2
Supplerende høring vedrørende forslag til ny køreteknisk
godkendelsesproces.
Motorhistorisk Samråd vil gerne takke for muligheden for at kommentere på
det reviderede materiale, som er sendt i offentlig høring 10. februar 2020.
Stillingtagen til kommentarerne fra første høringsrunde:
Motorhistorisk Samråd noterer sig indledningsvis, at høringsnotatet i
forbindelse med høringen over det oprindelige udkast til lovforslaget, ikke er
offentliggjort. Det er derfor vanskeligt at se, i hvilket omfang nærværende
høringsudkast adresserer høringsparternes talrige kommentarer til det
oprindelige høringsudkast. Vi finder dette bekymrende af hensyn til
transparensen i høringen og den videre proces.
Nationale krav for individuelle godkendelser for ibrugtagne køretøjer:
Af høringsudkastet fremgår det, at Transportministeren kan fastsætte
nationale regler for individuelt godkendte køretøjer. Motorhistorisk Samråd vil i
den forbindelse på det kraftigste henstille, at de nugældende nationale krav til
ombyggede ibrugtagne køretøjer, jf. VOSAK 18.05, videreføres i uændret
form.
Der er de sidste par år lagt store kræfter i at få udfærdiget reglerne i VOSAK
18.05 i samarbejde mellem Færdselsstyrelsen, prøvningsinstanserne og
bilorganisationerne. Hvis Transportministeren vælger ikke at videreføre de
nuværende regler, vil der være tale om et uhørt spild af ressourcer for alle
parter, og vil kaste mange motorentusiaster ud i stor usikkerhed.
Tredjepartsorgan vs. Teknisk Tjeneste vs. Prøvningsinstans:
Følgebrevet og udkastet til lovteksten er ikke helt i samklang for så vidt angår
den opblødning, som foreslås omkring akkreditering. Jævnfør vores tidligere
høringssvar, vil vi stærkt fraråde krav om akkreditering af instanser, som
varetager ombyggede ibrugtagne køretøjer.
Motorhistorisk Samråd har til
formål at fremme bevarelsen
og anvendelsen af motor-
køretøjer af motorhistorisk
interesse i Danmark.
Samrådet varetager de til-
sluttede foreningers fælles
interesser, dvs. overordnede
og generelle opgaver overfor
myndigheder, inden- og
udenlandske organisationer,
herunder medlemskabet af
den internationale veteran-
køretøjsorganisation:
Féderation Internationale Des
Vehicules Anciens (FIVA).
L 151 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2171407_0040.png
Sekretariatet
Postadresse:
Nærum Hovedgade 3
DK-2850 Nærum
Tlf:
+45 23 47 41 63
Email: [email protected]
www.motorhistorisk.dk
Dato: 24. februar 2020
Side: 2/2
Det nye lovforslag gør tingene mere komplicerede og vanskelige at
gennemskue. Vores forslag er, at man ganske enkelt kun opererer med
begrebet
”Teknisk
Tjeneste”. Som nævnt i vores tidligere høringssvar, finder vi
de nuværende regler og krav for Prøvningsinstanser fuldt ud tilstrækkelige.
Det vil sige, at der ikke stilles krav om akkreditering af en Teknisk Tjeneste,
der sagsbehandler en individuel national godkendelse af et ombygget
ibrugtaget køretøj.
Ukonkret tidsplan og overgangsordning:
Motorhistorisk Samråd finder det ønskeligt, at tidsplanen konkretiseres
nærmere - herunder at den nævnte overgangsordning beskrives mere præcist.
Stærk bekymring for udgiftsniveauet for borgeren
Som Motorhistorisk Samråd læser høringsforslaget, så vil alle udgifter
forbundet med implementeringen af forordning 858/2018, i sidste ende
kommer til at påhvile (for-)brugerne, dvs. de borgere og virksomheder, der
skal bruge systemet. Vi finder det stærkt bekymrende, at hobbykøretøjer
herved kan blive ganske uforholdsmæssigt hårdt ramt af de nye
godkendelseskrav.
Vi håber, at I vil tage vores kommentarer og spørgsmål til efterretning.
Såfremt der er ønske om, eller behov for afklaring og præcisering af vores
kommentarer, står vi naturligvis gerne til rådighed.
Med venlig hilsen
Steen Rode-Møller
Formand
Motorhistorisk Samråd
Motorhistorisk Samråd har til
formål at fremme bevarelsen
og anvendelsen af motor-
køretøjer af motorhistorisk
interesse i Danmark.
Samrådet varetager de til-
sluttede foreningers fælles
interesser, dvs. overordnede
og generelle opgaver overfor
myndigheder, inden- og
udenlandske organisationer,
herunder medlemskabet af
den internationale veteran-
køretøjsorganisation:
Féderation Internationale Des
Vehicules Anciens (FIVA).
L 151 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2171407_0041.png
Transport- og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 27F
1220 København K
Køretøjsbygger og Autoskade
Branchen i Danmark
Est. 1907
17. februar 2020
Vedr.: J.nr. 2019-4815
supplerende høring om godkendelse af køretøjer
Vi takker Transport- og Boligministeriet for fremsendelse af den supplerende høring
angående lov om ændring af lov om godkendelse og syn af køretøjer.
Det er glædeligt at der er sket en udskydelse indtil den 1.1.2022, hvilket vil give
virksomheder og Færdselsstyrelsen tid til at tilpasse sig kravene og etablere de
fornødne forhold.
Vi står dog fortsat tilbage med den bekymring, at markedssituationen her i landet
betyder, at den nuværende monopollignende situation får lov til at fortsætte, da vi
fortolker det i høringen nævnte
”tredjepartsorgan”
som en fortsættelse af
prøvningsinstansen. Der findes faktuelt kun en instans, der har retten til at afprøve
over 90 % af køretøjerne. Det er derfor vores ønske, at ministeriet og Færdselsstyrelsen
foretager de fornødne tiltag, for at andre parter kommer til, så at prisniveauet tilpasses
til et fornuftigt niveau, som bl.a. i Tyskland. Færdselsstyrelsen har på et
følgegruppemøde oplyst at prisniveauet i Tyskland er 50 % af det danske.
Der bør tages fra Færdselsstyrelsens side uddybende møder med interesserede
tekniske tjenester (DEKRA, Applus, TÜV organisationer mv.), for at undersøge hvor vidt
disse har interesse i at starte op i Danmark, hvilket er blevet mere uinteressant på
grund af udsættelsen. Der er tale om betydelige investeringer, som også skal kunne
tjenes hjem.
Vi har fortsat den opfattelse at Færdselsstyrelsen bør udarbejde standardiserede
procedurer og dokumenter, så alle parter i branchen og på afprøvningsområdet har
ens regler og materiale at gå ud fra. Det vil bidrage til en ens fortolkning og håndtering.
Det er vores håb om at Transportministeren lytter til vores argumentation.
Med venlig hilsen
Ing. Thomas Krebs,
Direktør for SKAD
[email protected], Mobil +45 2061 7523
SKAD
Roholmsvej 8, 1. sal
2620 Albertslund
Tlf. +45 7011 1300
[email protected]
www.skad.dk
Bankkonto 4440-9037543
CVR 3217 7328
L 151 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2171407_0042.png
Tekniske Konsulenter for Vejtransport
[email protected]
Formand: Johnny Hansen
Til
Færdselsstyrelsen
Sorsigvej 35
6760 Ribe
21. februar 2020
Høringssvar vedrørende forslag II til lov om ændring af lov om godkendelse og syn af køretøjer
(ny køreteknisk godkendelsesproces)
Tekniske konsulenter for Vejtransport takker for at have modtaget den udsendte høringsskrivelse og
forslag II til lov om ændring af lov om godkendelse og syn af køretøjer.
Foreningen er fortsat bekymret over indholdet i lovforslaget.
For os at se lever kvaliteten af lovforslaget igen ikke op til den sædvanlig høje standard hos
Færdselsstyrelsen.
Forslaget tager stadig tydeligvis afsæt i en overimplementering af Forordning 2018/858.
Det vil formodentlig betyde et stort tab af danske arbejdspladser og tab af faglig viden inden for området.
Vi glæder os over forslagets inddragelse af Artikel 42 og 45 med mulighed for alternative krav til nationale
godkendelser, samt mulighed for at udnævne andre tredjepartsorganer. Der mangler dog væsentlige
tilføjelser:
Bemærkningerne om lempeligere vilkår for andre tredjepartsorganer end Tekniske Tjenester bør fremgå af
lovteksten. Se bemærkninger til 2.1.3.2 øverst side 16 ud af 43.
De lempeligere vilkår, hvilket vi tolker bl.a. som fritagelse fra akkreditering via DANAK, vil med stor
sandsynlighed medføre betragtelig økonomisk lettelse for branchen som helhed og sikre, at faglig viden
fortsat vil være tilstede i Danmark.
Ifølge lovforslaget kan de i § 1 f stk. 2 omtalte tredjepartsorganer udelukkende behandle national individuel
godkendelse af ibrugtagne køretøjer.
Vi mener, at disse tredjepartsorganer også skal have mulighed for at behandle national individuel
godkendelse af nye køretøjer.
Det virker bekymrende, at forslaget, der jo henvender sig til folkevalgte politikere, indeholder
udokumenterede påstande (2.1.3.2). Der nævnes flere steder, at lovforslaget vil gavne trafiksikkerheden,
miljøet og medføre en forenkling af godkendelsesproceduren. Muligheden for sikring af at miljørelateret
forhold forbedres for køretøjer i store serier kan ikke bestrides (typisk personbil M1 og varebil N1
(dieselgate). For køretøjer som bygges individuelt ses ikke ændringer, som gavner miljøet.
Generelt kan der ikke påvises initiativer i forslaget, der skulle give forøget trafiksikkerhed for biler og
påhængsvogne. Importerede påhængs/sættevogne ses ofte at have væsentlig svagere, konstruktiv betinget,
bremseevne end dansk producerede- eller dansk typegodkendte køretøjer.
I det nuværende godkendelsessystem får købere af udenlandsproducerede vogne, der godkendes uden
registreringssyn, mulighed for efterfølgende udstedelse af en godkendelseserklæring der modsvarer de
Danske krav. Dette foregår i reglen på et meget lavt omkostningsniveau.
Den foreslåede godkendelsesprocedure vil med sikkerhed blive væsentlig mere kompliceret og dermed
mere udgiftskrævende. Det frygtes at indehavere af udenlandskproducerede køretøjer, af
omkostningsmæssige grunde, undlader at få bremsesystemet opdateret. Det vil påvirke trafiksikkerheden
negativt.
Konklusionen må være, at forslaget ses at medføre en voldsom stigning i branchens udgifter, og at den
ønskede effekt om øget trafiksikkerhed ikke vil blive indfriet; muligvis endda forringet.
Med venlig hilsen
Johnny Hansen
[email protected]
Tlf. 40178960