Transportudvalget 2019-20
L 15 Bilag 1
Offentligt
2083978_0001.png
L 15 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2083978_0002.png
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
Transportministeriet ([email protected])
[email protected] ([email protected])
Høringssvar (j.nr. 2019-1064): Høring - Udkast til lov om ændring af lov om syn og godkendelse af køretøjer
21-08-2019 11:46:36
Til
Transport- og Boligministeriet
Høringssvar til høring over udkast til lov om ændring af lov om syn og godkendelse af køretøjer (J.nr. 2019-1064)
De Danske Bilimportører kan generelt kan bakke op om at styrke kontrollen med køretøjer i forbindelse med syn – herunder
vejsidesyn. Vi bakker også op om en styrkelse af kvaliteten af de toldsyn, der gennemføres i synshallerne, og hvor køretøjernes stand
bliver vurderet forud for eksport. Da selvanmelderordningen bortfalder, skal alle køretøjer fremover gennemgå toldsyn forud for
eksport (hvis der skal kunne fastsættes godtgørelse af registreringsafgift).
Det fremgår, at ændringsforslagene skal sikre Færdselsstyrelsens beføjelser til at føre tilsyn med synsvirksomheder, der udfører
toldsyn. For at finansiere Færdselsstyrelsen opgaver opkræves et fast gebyr pr. toldsyn. Desuden gives Transportministeren
mulighed for at oprette en særlig tilladelsesordning til synsvirksomhederne til at udføre toldsyn.
Vi kan bakke op om begge tiltagene, og vil især pege på, at en tilladelsesordning sandsynligvis ville kunne være et effektivt middel til
at styrke kvaliteten af toldsyn. Færdselsstyrelsens kontrolindsats i kombination med risikoen for at miste tilladelse / ”autorisation”
til toldsyn, må formodes at have en disciplinerende effekt for synsvirksomhederne.
For så vidt angår ændringerne vedrørende vejsidesyn forstår vi, at disse først og fremmest skal implementere skærpelser i
”Vejsynsdirektivet” af EU-medlemsstaternes forpligtelser til at gennemføre syn ved vejsiden af erhvervskøretøjer. Vi kan fuldt støtte
implementeringen af disse forpligtelser i synsloven – herunder at Færdselsstyrelsen ved den praktiske udførelse af vejsidesyn (der
sker i samarbejde med politiet) får hjemmel til at anvise og ledsage erhvervskøretøjer hen til et kontrolsted med henblik på at
udføre vejsidesyn uden politiets tilstedeværelse.
Vi har ingen yderligere bemærkninger til de foreslåede ændringer af lov om syn og godkendelse af køretøjer.
Med venlig hilsen
Ole Kirkelund
Chefkonsulent
De Danske Bilimportører
Rådhuspladsen 16
1550 København V
Tel. 2323 2520
Mail.
[email protected]
www.bilimp.dk
Denne e-mail er kun tiltænkt ovennævnte adressat(er) og kan indeholde fortrolige oplysninger.
Hvis du ikke er rette modtager, gør vi opmærksom på, at det ikke er tilladt på nogen måde at videregive, udbrede eller kopiere
denne e-mail. Hvis du ved en fejl har modtaget e-mailen, beder vi dig venligst om at rette henvendelse til os pr. e-mail
[email protected].
-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: [email protected] <[email protected]>
Sendt: 11. juli 2019 09:57
Til:
Emne: =?ANSI_X3.4-1968?Q?Offentlig_h=3Fring_af_forsla?= =?ANSI_X3.4-1968?Q?g_til_lov_om_=3Fndring_af_lo?= =?ANSI_X3.4-
1968?Q?v_om_syn_og_godkendelse_af?= =?ANSI_X3.4-1968?Q?_k=3Fret=3Fjer_(Id_nr.:_516602)?=
Til høringsparterne på vedlagte høringsliste
L 15 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
Se venligst vedlagte høringsbrev og udkast til forslag til lov om ændring af lov om syn og godkendelse af køretøjer.
Venlig hilsen
Trine Niss Bjørling
Specialkonsulent
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet Ministry of Transport, Building, and Housing Lovkontoret Frederiksholms Kanal 27 F
DK-1220 København K
L 15 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2083978_0004.png
Dækbranchen Danmark
Skagensgade
1 ∙ 2630 Taastrup
Tlf.: 39 63 97 79
E-mail: [email protected]
www.dækbranchendanmark.dk
Transport- og Boligministeriet
Departementet
Frederiksholms Kanal 27F
1220 København K
23. august 2019
Vedr.: Deres sagsnr. 2019-1064
Udkast til forslag til lov om ændring af lov om syn
og godkendelse af køretøjer
11. juli 2019
Vi bekræfter hermed modtagelsen af udsendte udkast til forslag til lov om ændring af lov
om syn og godkendelse af køretøjer.
Dækbranchen Danmark har ingen kommentarer til de påtænkte ændringer i loven
omhandlende synsvirksomhederne og toldsyns bestemmelserne.
Derimod støtter Dækbranchen Danmark forslag til de ændringer i synsloven, som giver
Færdselsstyrelsen hjemmel til at anvise og ledsage erhvervskøretøjer til et egnet
kontrolsted og gennemføre vejsidesyn uden politiets tilstedeværelse samt de deraf
følgende berørte administrative beføjelser.
Dækbranchen Danmark foreslår endvidere, at Færdselsstyrelsen gives mulighed for, at
søge assistance hos faguddannede eksperter til ekstra bemanding ved gennemførelse af
vejsidesyn og dermed øge mængden af kontrollerede køretøjer.
Dækbranchen Danmark råder over den fornødne ekspertise blandt faguddannede
dækspecialister og stiller gerne vederlagsfrit mandskab til rådighed, som efter
Færdselsstyrelsen anvisninger kan inspicere, rapportere dæktilstand og dækskader på
køretøjerne som underlægges vejsidekontrol.
Dækbranchen Danmark har tidligere, i regi af Rådet for Større Dæksikkerhed, i
samarbejde med politiets færdselsafdelinger foretaget dækkontrol og
informationskampagner i årene 2012, 2013 og 2014. Dette ser vi ligeledes gerne
genoptaget, da dette bidrager til øget opmærksomhed på køretøjernes dæk, bidrager til
forøget viden blandt bilisterne og dermed medvirker til at øge færdselssikkerheden.
Med venlig hilsen
Dækbranchen Danmark
Volker Nitz
direktør
Side 1 af 1
Brancheorganisation for
Dæk Specialisternes Landsforening
Dækimportørforeningen
Fabrikantforeningen for Regummierede Dæk
Udgiver af
Dæk-Magasinet
Distributør af
STRO Databog
Administrator af
Dækbranchens Miljøfond
Rådet for Større Dæksikkerhed
L 15 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2083978_0005.png
ERFA
gruppen-bilsyn
DK
syn
Transport- og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Gilleleje 23. august 2019
Høringssvar på udkast til forslag til lov om ændring af lov om syn og godkendelse af køretøjer. J.
nr 2019-1064
Vi takker for modtagelse af høringen og har følgende bemærkninger:
Vi ser positivt på ønsket om styrket efterlevelse på motorområdet, og at der nu sikres en gyldig
hjemmel til at Færdselsstyrelsen fører tilsyn med toldsyn.
Vores største bekymring er, at lovforslaget ikke klart sikrer placeringen af ansvaret for
udarbejdelsen af de regler, der skal udgøre synsvirksomhedernes arbejdsgrundlag ved toldsyn.
For i praksis, at kunne styrke efterlevelsen på motorområdet ønsker vi klare og entydige
regler/vejledning for køretøjsbedømmelser og DMR-inddateringer ved toldsyn, og herunder for
optagelse af fyldestgørende foto
́
s i forbindelse med indrapportering af toldsyn over/under
middel.
Det har desværre været meget tydeligt, at medarbejderne hos SKAT (nu Motorstyrelsen) ved
kontrolindkaldelser af toldsynede biler arbejder efter en afgørende anderledes praksis, end den
der aktuelt fremgår af Færdselsstyrelsens vejledningstekst om toldsyn, selv om teksten er
udarbejdet i samarbejde med - og godkendt af - den tidligere centrale styrelse i SKAT.
Dette har resulteret i, at Færdselsstyrelsens tilsynsinspektører ved fælles undersøgelser af SKAT´s
kontrolindkaldelser under påvirkning fra medarbejderne hos SKAT har afgjort tilsynssager i strid
med synsvirksomhedernes arbejdsgrundlag.
Færdselsstyrelsen har efter snart 2 års venten endnu ikke kunnet/villet svare på påtale af sådanne
afvigelser.
ERFAgruppen-bilsyn www.erfagruppen.dk
Side 1 af 2
L 15 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2083978_0006.png
ERFA
gruppen-bilsyn
DK
syn
Ud over hjemmel bør der, derfor ved lovforslaget sikres et klart ansvar for udarbejdelse af et
sådant fælles effektivt regelsæt for toldsyn, som begge styrelser forpligtes til at respektere.
Med venlig hilsen
Christian Poder, Formand
www.erfagruppen-bilsyn.dk
[email protected]
Tlf.: +45 40 46 59 18
ERFAgruppen-bilsyn www.erfagruppen.dk
Side 2 af 2
L 15 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2083978_0007.png
Til:
Fra:
Titel:
Transportministeriet ([email protected])
Dennis Lange ([email protected] ([email protected])
SV: =?ANSI_X3.4-1968?Q?Offentlig_h=3Fring_af_forsla?= =?ANSI_X3.4-1968?Q?g_til_lov_om_=3Fndring_af_lo?= =?
ANSI_X3.4-1968?Q?v_om_syn_og_godkendelse_af?= =?ANSI_X3.4-1968?Q?_k=3Fret=3Fjer_(Id_nr.:_516602)?=, sagsnr.
2019-1064.
Sendt:
20-08-2019 12:57:43
Bilag:
signaturbevis.txt;
FDM takker for det fremsendte høringsmateriale.
FDM har ingen bemærkninger.
Venlig hilsen
Dennis Lange
Juridisk konsulent
T: +45 45 27 07 13
M:+45 51 14 69 92
[email protected] · fdm.dk
Firskovvej 32
2800 Kgs. Lyngby
-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: [email protected] <[email protected]>
Sendt: 11. juli 2019 09:57
Til: Transporterhvervets Uddannelser <[email protected]>; [email protected]; taxinævnet <[email protected]>;
[email protected]; Rådet for Sikker Trafik <[email protected]>; [email protected]; NOAH Trafik <[email protected]>;
Movia <[email protected]>; Motorhistorisk Samråd <[email protected]>; [email protected]; Michael D.
Prince <[email protected]>; [email protected]; [email protected]; International Transport Danmark
<[email protected]>; [email protected]; Frie Danske Lastbilsvognmænd <[email protected]>; hoering <[email protected]>;
Dækbranchen Danmark <[email protected]>; DTU Transport <[email protected]>; [email protected]; DI –
Transport <[email protected]>; '[email protected]' <[email protected]>; [email protected]; Danske motorcyklister
<[email protected]>; [email protected]; Danske Biludlejere <[email protected]>; Dansk Transport og
Logistik <[email protected]>; [email protected]; Dansk Kørelærer-Union <[email protected]>; '[email protected]'
<[email protected]>; Dansk Bilforhandler Union <[email protected]>; Dansk bilbrancheråd <[email protected]>; Danmarks Motor
Union <[email protected]>; '[email protected]' <[email protected]>; 'Ejner Larsen' <[email protected]>; [email protected]; [email protected];
Info - Autobranchendanmark <[email protected]>; Autobranchens Handels- og Industriforening
<[email protected]>; Arriva (inkl. Vestbanen) <[email protected]>; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]
Emne: =?ANSI_X3.4-1968?Q?Offentlig_h=3Fring_af_forsla?= =?ANSI_X3.4-1968?Q?g_til_lov_om_=3Fndring_af_lo?
= =?ANSI_X3.4-1968?Q?v_om_syn_og_godkendelse_af?= =?ANSI_X3.4-1968?Q?
_k=3Fret=3Fjer_(Id_nr.:_516602)?=
Til høringsparterne på vedlagte høringsliste
Se venligst vedlagte høringsbrev og udkast til forslag til lov om ændring af lov om syn og godkendelse af køretøjer.
Venlig hilsen
Trine Niss Bjørling
Specialkonsulent
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet Ministry of Transport, Building, and Housing Lovkontoret Frederiksholms
Kanal 27 F
DK-1220 København K
L 15 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2083978_0008.png
Sekretariatet
Postadresse:
Nærum Hovedgade 3
DK-2850 Nærum
Tlf:
+45 23 47 41 63
Email: [email protected]
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Lovkontoret
Frederiksholms Kanal 27 F
DK-1220 København K
www.motorhistorisk.dk
Dato: 22. august 2019
Side: 1/2
Att.:
[email protected]
Sagsnr. 2019-1064
Forslag til lov om ændring af lov om syn og
godkendelse af køretøjer
Motorhistorisk Samråd har med tak modtaget høringsmaterialet, og vil med
dette afgive vores svar.
Indførelse af gebyr for og tilsyn med toldsyn
Hvis køretøjer ældre end 35 år - som uvist af hvilken grund ikke kan opnå
eksportgodtgørelse - kunne tages med under reglerne for eksportgodtgørelse,
ser Motorhistorisk Samråd ikke nogen problemer med at indføre de nævnte
ændringer og gebyrer, der skal sikre en styrket kvalitet af toldsynet. Tvært
imod. Men indtil en ændring af registreringsafgiftsloven, der medfører, at
veterankøretøjer kan opnå eksportgodtgørelse, bør Synsloven tydeligt
reflektere at krav om toldsyn og gebyrer til disse ved eksport, ikke gælder for
køretøjer ældre end 35 år.
Mulighed for supplerende syn ved vejsiden uden politiets
tilstedeværelse
Motorhistorisk Samråd finder det bekymrende, at der overfor Færdselstyrelsen
i det her tilfælde, men i princippet også overfor andre instanser, gives
tilladelse til at standse, undersøge og tilbageholde køretøjer uden politiets
tilstedeværelse.
Motorhistorisk Samråd har til
formål at fremme bevarelsen
og anvendelsen af motor-
køretøjer af motorhistorisk
interesse i Danmark.
Samrådet varetager de til-
sluttede foreningers fælles
interesser, dvs. overordnede
og generelle opgaver overfor
myndigheder, inden- og
udenlandske organisationer,
herunder medlemskabet af
den internationale veteran-
køretøjsorganisation:
Féderation Internationale Des
Vehicules Anciens (FIVA).
L 15 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2083978_0009.png
Sekretariatet
Postadresse:
Nærum Hovedgade 3
DK-2850 Nærum
Tlf:
+45 23 47 41 63
Email: [email protected]
Motorhistorisk Samråd er bekymret for at dette forslag er en glidebane hvor
den private borgers retsstilling tilsidesættes til fordel for optimering af den
offentlige økonomi, samt for at overholde nogle normtal for kontrol.
Som borger har man en berettet forventning til at eventuelle stop og
tilbageholdelse udføres til minimal gene og dette forhold indfries bedst ved at
opgaverne udføres at de rette embedsfolk, med den rette baggrund og erfaring
samt af instanser hvor prokura og ansvar er klart defineret.
Berosættelse af køretøjsgodkendelse ved undvigelse af kontrol
Motorhistorisk Samråd læser reglerne sådan at de er til for at kontrollere
synsvirksomhedernes arbejde, ikke som sådan for at sikre at alle køretøjer er
synet korrekt. Med det foreslåede ændrer reglerne i vores optik fokus, således
at det efter forslaget vil dreje sig om selv godkendelse af køretøjerne og ikke
af virksomhedernes arbejde med at godkende køretøjerne.
Motorhistorisk Samråd har ikke nogen problemer med at køretøjer kontrolleres
yderligere, og slet ikke veterankøretøjer der generelt er i rigtig god
vedligeholdelsesmæssig stand, men vi vil opfordre til at regelsættes fokus
specifikt fastholdes til kontrol af selve synsvirksomheden.
Da der ikke fremgår nogen tidshorisont på blokeringen af de ”undvegne”
køretøjer, så er det tydeligt at Færdselstyrelsen ønsker at disse køretøjer
kontrolleres yderligere for fejl og mangler. Ønsket er derfor tydeligvis ikke at
tjekke synsvirksomhedens arbejde gennem kontrol af det netop udførte syn,
men at sikre sig at køretøjet er godkendt efter reglerne.
Med den foreslåede ordlyd vil der åbnes for at Færdselsstyrelsens
medarbejdere i ro og mag kan udpege og blokere tilfældige køretøjer fra en
database, ud fra vilkårlige skønsmæssige kriterier, og hvor blokeringen på det
nærmeste kan være uendelig. Motorhistorisk Samråd vil opfordre til at
forslaget ændres så der fastsættes en tidsramme, og også således at det
fremgår at kontrollen af virksomhederne beror på tilfældigt udvalgte køretøjer.
www.motorhistorisk.dk
Dato: 22. august 2019
Side: 2/2
Med venlig hilsen
Steen Rode-Møller
Formand
Motorhistorisk Samråd
Motorhistorisk Samråd har til
formål at fremme bevarelsen
og anvendelsen af motor-
køretøjer af motorhistorisk
interesse i Danmark.
Samrådet varetager de til-
sluttede foreningers fælles
interesser, dvs. overordnede
og generelle opgaver overfor
myndigheder, inden- og
udenlandske organisationer,
herunder medlemskabet af
den internationale veteran-
køretøjsorganisation:
Féderation Internationale Des
Vehicules Anciens (FIVA).
L 15 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2083978_0010.png
Fremsendt pr mail til
[email protected]
Sagsnr. 2019-1064
Ændring af lov om syn og godkendelse af køretøjer
Høringssvar
Det følgende er trafikselskabernes bemærkninger til høring ang. æn-
23. august 2019
dring af lov om syn og godkendelse af køretøjer. Bemærkningerne
Morten Brønnum Andersen
omhandler vejsidesyn.
Telefon: 2320 6131
[email protected]
Ang. 10-dobling af vejsidesyn samt økonomi
Med det nye vejsidesynsdirektiv er der indført et egentligt måltal for
antallet af vejsidesyn svarende til mindst 5 pct. af det samlede antal
indregistrerede erhvervskøretøjer i medlemsstaterne på årsbasis I
Danmark vil det sige kontrol af ca. 5.200 erhvervskøretøjer ved vejsidesyn om
året
hvilket angives at være en 10-dobling af Færdselsstyrelsens årlige vej-
sidesyn.
Som det anføres i høringsversionen af udkast til ændring af synsloven, så er
der "ikke ubetydelige udfordringer med at få gennemført vejsidesyn i et om-
fang, som sikrer, at Danmark kan opfylde sin forpligtelse til at kontrollere ca.
5.200 erhvervskøretøjer om året." Det foreslås derfor, at Færdselsstyrelsen får
hjemmel til at anvise og ledsage erhvervskøretøjer til egnet kontrolsted (dvs.
uden politiet er tilstede)
Ang. økonomisk konsekvens af øget indsats med vejsidesyn anføres:
For det offentlige: "vil ikke indebære økonomiske konsekvenser for det of-
fentlige, idet styrelsens aktiviteter på området er gebyrfinansieret."
For erhvervslivet: " Den foreslåede hjemmel til, at Færdselsstyrelsen kan
foretage vejsidesyn uden politiets tilstedeværelse vurderes at ville indebæ-
Trafikselskaberne i Danmark
Gammel
Køge Landevej 3 • 2500 Valby
L 15 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2083978_0011.png
re et øget kontroltryk ved vejsiden, som vil påvirke tunge erhvervskøretøjer.
Det er dog hensigten, at kontroltrykket i dimensioneringen begrænses så-
ledes, at antallet af kontroller sikrer, at Danmark alene opfylder sine EU-
retlige forpligtelser svarende til 5 pct. af indregistrerede tunge erhvervskø-
retøjer om året. Forslaget vil således ikke påvirke erhvervslivet mere end,
hvad der er nødvendigt for at leve op til Danmarks EU-retlige forpligtelser."
I tabel på side 10 anføres under negative økonomiske konsekvenser for er-
hvervslivet alene 20 kr. for toldsyn. Det forekommer at være en ikke rimelig
fremstilling af erhvervslivets omkostninger ved en 10-dobling af vejsidesyn.
Omkostningerne for det offentlige dækkes af et gebyr
som betales af erhver-
vet. Hertil kommer de direkte omkostninger, som operatørerne vil have som
følge af 10-doblingen af mængde af vejsyn. At forslaget lever op til EU-retlige
forpligtigelser er ikke det samme som, at det ikke afstedkommer øgede om-
kostninger for erhvervet. Trafikselskaberne forventer, at operatørernes øgede
omkostninger vil afstedkomme stigende kontraktpriser. Der henvises til Dansk
PersonTransport for en nærmere vurdering af omkostningerne for erhvervet.
Ang. hensynet til busdriften
Trafikselskaberne er bekendt med, at Danske Busvognmænd (nu Dansk Per-
sonTransport) har været i dialog med Rigspolitiet mhp. hensigtsmæssig tilret-
telæggelse af kontrolaktiviteterne i forbindelse med kontrol af busser i rute, der
i mindst muligt omfang forstyrrer trafikken og passagerne.
Trafikselskaberne har fremsendt tider og steder til Danske Busvognmænd,
hvor politiet kan foretage en effektiv kontrol af et stort antal rutebusser.
Trafikselskaberne vil opfordre til, at der ved planlægningen af vejsidesyn tages
udgangspunkt i denne oversigt. Endvidere bemærkes, at det vil genere færrest
passagerer, om kontrollen ske i tidsrummet 9-13, hvor operatørerne i højere
grad formodes at kunne sende ekstra busser på gaden som erstatning for de,
som kontrolleres. Trafikselskaberne vil opfordre til, at kontrollen varsles på en
sådan måde, at det gør det muligt for operatørerne at forberede et beredskab
Side 2 af 3
L 15 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
med reservebusser, der gør det muligt at opretholde en uforstyrret drift af den
kollektive bustrafik.
Med venlig hilsen
Morten Brønnum Andersen
Trafikselskaberne i Danmark
Side 3 af 3
Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)