Transportudvalget 2019-20
L 15 Bilag 1
Offentligt
2083977_0001.png
DEPARTEMENTET
Dato
J. nr.
[dato]
2019-1064
Transport- og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
[email protected]
www.trm.dk
Høringsnotat
Notat om de indkomne høringssvar vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om syn og godkendelse af køretøjer
Transport- og Boligministeriet
hørte den 11. juli 2019 en række myndigheder og
organisationer, jf. vedlagte høringsliste i bilag 1, over udkast til forslag til lov
om ændring af lov om syn og godkendelse af køretøjer. Høringsfristen udløb
den 23. august 2019.
1. Følgende myndigheder og organisationer har afgivet bemærkninger til lov-
forslaget: Dansk Bilbrancheråd, De Danske Bilimportører, Dækbranchen, ER-
FAgruppen-Bilsyn, Motorhistorisk Samråd og Trafikselskaberne i Danmark.
2. Følgende myndigheder og organisationer har ikke haft bemærkninger til
lovforslaget:
Forenede Danske Motorejere
(FDM).
3. Følgende myndigheder og organisationer har ikke afgivet høringssvar til
lovforslaget:
Arriva Danmark A/S, AUTIG (Automobilbranchens Handels- og
Industriforening), AutoBranchen Danmark, BAT, Bilbranchen, Branchefor-
eningen for Forretningslimousiner, Brancheforeningen for Limousine Vogn-
mænd, Campingbranchen, Centralforeningen af Taxiforeninger i Danmark
(C.A.T.), Danmarks Frie AutoCampere, Danmarks Motor Union, Dansk Bil-
Forhandler Union, Dansk Camping Union, Dansk Kranforening, Dansk Køre-
lærer-Union, Dansk Maskinhandlerforening, Dansk Transport og Logistik
DTL, Danske Biludlejere, Danske Kørelæreres Landsforbund, Danske Maskin-
stationer og Entreprenører, Danske Speditører, Danske Sidevogns Klub, Dan-
ske Motorcyklister, DI Transport, DPT, DTL KranBlok, DTU Transport, For-
enede Danske Amerikanerbilklubber (FDA), Foreningen af Vognimportører i
Danmark, Foreningen Tekniske Konsulenter for Vejtransport, Frie Danske
Lastbilvognmænd (FDL), Fynbus, ITD
Brancheorganisation for den danske
vejgodstransport, MC-Touring Club, Midttrafik, Motorcykel Importør Forenin-
gen, Motorcykel-Forhandler Foreningen, Movia, NOAH-Trafik, Nordjyllands
Trafikselskab, Rigspolitiet, Rådet for Sikker Trafik, Sammenslutningen af Ka-
rosseribyggere og Autooprettere i Danmark (SKAD), SLD, Taxinævnet i Region
Hovedstaden, Transportbranchens Leverandører (TBL) og Transporterhvervets
uddannelser (TUR).
Bank
EAN
CVR
Danske Bank
reg. 0216 kt. 4069 065880
5798000893429
43265717
L 15 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2083977_0002.png
Bemærkninger til lovforslaget
I det følgende gengives hovedindholdet af de modtagne høringssvar til det
fremsatte lovforslag til lov om ændring af lov om syn og godkendelse af køretø-
jer samt Transport- og Boligministeriets bemærkninger hertil.
Bemærkninger af generel politisk karakter samt forslag og bemærkninger, der
ikke vedrører det fremsatte lovforslag, indgår ikke i notatet.
1.
Tilsyn med toldsyn
Side 2/4
Dansk Bilbrancheråd, Danske Bilimportører og ERFAgruppen-bilsyn forholder
sig positivt til den foreslåede hjemmel til, at Færdselsstyrelsen vil kunne føre
tilsyn med synsvirksomhedernes toldsyn. ERFAgruppen-bilsyn bemærker
imidlertid at lovforslaget ikke placerer ansvaret for udarbejdelse af de regler,
der skal udgøre synsvirksomhedernes arbejdsgrundlag ved toldsyn.
Transport- og Boligministeriet kvitterer for den positive modtagelse af for-
slaget, men skal dog bemærke, at lovforslaget ikke omhandler regulering af
synsvirksomhedernes udførsel af toldsyn. Forslaget vedrører alene det tilsyn,
som Færdselsstyrelsen udfører overfor synshallernes toldsynsaktiviteter. Den
nærmere regulering af selve toldsynet og kravene hertil ændres ikke og følger
således allerede gældende regler.
2. Gebyr for toldsyn
Motorhistorisk Samråd
bemærker at køretøjer, som er ældre end 35 år, ikke
kan opnå eksportgodtgørelse, og at der derfor ikke bør betales gebyr for toldsyn
på disse køretøjer.
Transport- og Boligministeriet skal hertil bemærke, at hvis der ikke kan op-
nås eksportgodtgørelse på et køretøj, så er der ikke krav om, at der skal fore-
tages toldsyn. Endvidere bemærkes det, at lovforslaget alene vedrører det
forhold, at synsvirksomhederne skal betale et gebyr på 20 kr. pr. udført told-
syn til Færdselsstyrelsen til dækning af styrelsens tilsynsomkostninger. Hvor-
vidt dette vil påvirke priserne på toldsyn er op til de enkelte synsvirksomhe-
der, som selv fastsætter priserne for udførsel af syn, herunder toldsyn.
3. Vejsidesyn
antal og udførsel
Dansk Bilbrancheråd, Danske Bilimportører
og Dækbranchen i Danmark be-
mærker, at de bakker forslaget om, at Færdselsstyrelsen vil kunne udføre syn
ved vejsiden uden politiets tilstedeværelse op. Dansk Bilbrancheråd bemærker
dog, at vejsidesyn bør udføres til mindst mulig gene for
erhvervskøretøjerne, og
at Færdselsstyrelsen og Politiet ikke bør udføre flere vejsidesyn end vejside-
synsdirektivet forpligter til. Trafikselskaberne Danmark bemærker, at der vil
ske en 10-dobling af vejsidesyn på årsbasis, og at dette vil påvirke erhvervslivet
negativt. Trafikselskaberne Danmark bemærker desuden, at man bør tage hen-
syn til busdriften ved gennemførslen af vejsidesyn.
L 15 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2083977_0003.png
Transport- og Boligministeriet skal først og fremmest bekræfte, at det
lige-
som det er tilfældet i dag
er hensigten, at kontrollen ved vejsidesyn vil skulle
udføres til mindst mulig gene for erhvervskøretøjerne. Færdselsstyrelsen er
opmærksomme på en hensigtsmæssig tilrettelæggelse af kontrolaktiviteterne,
herunder også ved kontrol af busser i rute.
Transport- og Boligministeriet skal endvidere bemærke, at der ikke samlet set
vil ske en 10-dobling af vejsidesyn pr. år. Lovforslaget har til formål at sikre
bedre rammer for, at myndighederne (Færdselsstyrelsen og politiet) kan nå
det i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/47/EU af 3. april 2014 om
syn ved vejsiden af erhvervskøretøjer, der kører på Unionens område (vej-
sidesynsdirektivet) fastsatte måltal om, at der skal udføres vejsidesyn på
mindst 5 pct. af det samlede antal indregistrerede erhvervskøretøjer i med-
lemsstaterne på årsbasis. Det svarer i Danmark til ca. 5.000 vejsidesyn på
årsbasis. Dette krav gælder også i dag, selv om Færdselsstyrelsen ikke kan
udføre vejsidesyn uden politiets tilstedeværelse. Antallet af vejsidesyn er såle-
des uafhængig af, om Færdselsstyrelsen har kompetence til at udføre synene
selv. Har styrelsen ikke det, så skal der under alle omstændigheder gennemfø-
res ca. 5.000 vejsidesyn på årsbasis
med politiets bistand.
4. Vejsidesyn
overførsel af kompetence fra politiet
Motorhistorisk Samråd udtrykker bekymring for, at der overdrages kompeten-
cer fra politiet til en anden myndighed ud fra en betragtning om, at det potenti-
elt kan blive en glidebane, at andre end politiet kan standse køretøjer.
Transport- og Boligministeriet skal hertil bemærke, at det er hensigten, at
hjemlen til at gennemføre vejsidesyn uden politiets deltagelse alene skal an-
vendes som et supplement til de vejsidesyn, som allerede i dag udføres i sam-
arbejde med politiet. Der vil være tale om et supplerende vejsidesyn, som ba-
serer sig på erhvervskøretøjernes frivillige medvirken. Færdselsstyrelsen får
ikke tvangsbeføjelser, f.eks. til at standse køretøjet, men alene kompetence til
at anvise køretøjer hen til et kontrolsted, typisk en rasteplads, mhp. at gen-
nemføre et vejsidesyn.
5. Supplerende bemærkninger
Som det fremgik af høringsversionen af lovforslaget, var de økonomiske konse-
kvenser af at opdatere eSyn og DMR i forhold til at kunne håndtere muligheden
for at foretage en systemmæssig blokering af et køretøj, som unddrager kon-
trolsyn ved Færdselsstyrelsen, uklare. Transport- og Boligministeriet har i hø-
ringsperioden analyseret dette forhold nærmere. Det vurderes, at de nødvendi-
ge systemændringer vil koste ca. 400.000 kr.. Denne omkostning afholdes in-
den for Færdselsstyrelsens nuværende økonomiske ramme på synsområdet og
vil således ikke kræve ekstra finansiering.
Transport- og Boligministeriet skal bemærke, at de fornødne systemmæssige
opdateringer med fordel vil kunne indgå som en del af et allerede planlagt ud-
bud af eSyn, som forventes afsluttet medio 2021. Lovforslaget er derfor juste-
Side 3/4
L 15 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2083977_0004.png
ret, således at transportministeren bemyndiges til, at sætte bestemmelsen om
muligheden for at blokere køretøjer, jf. lovforslagets § 1, nr. 9, i kraft ved be-
kendtgørelse, når de fornødne IT-systemer er forberedt til det, dvs. efter for-
ventningen i løbet af 2021. Lovforslagets ikrafttrædelsesbestemmelse er på den
baggrund ændret, jf. § 2.
Side 4/4