Tak for det. Der er jo redegjort fornemt for, at det er en del af en større aftale, en rigtig god aftale, som Enhedslisten såmænd også er med i, og som jo i bund og grund handlede om at komme svig til livs inden for hele det her spørgsmål omkring vurderingen af værdien af brugte biler til eksport. Vi ville mindske svig, for der blev simpelt hen udøvet plat og svindel hele vejen rundt. Det var rigtig godt, at man lavede den aftale, hvor hovedelementet jo var, at man simpelt hen afskaffede det der fuldstændig sindssyge princip om, at man selv kunne vurdere værdien af sin bil. Det medførte selvfølgelig, at de blev vurderet helt forkert. Det her er et lille hjørne af det, hvor man indfører et bedre toldsyn med de ting, og det er jo en forudsætning for, at Motorstyrelsen så i sidste ende kan sætte den rigtige værdi. Det er så Motorstyrelsen, der fremover gør det, og ikke folk selv. Det er rigtig godt.
Med lovforslaget sniger man, om jeg så må sige, også noget helt andet ind, og det er det, som vi allerede har været inde og diskutere – jeg har haft nogle ordvekslinger med hr. Kristian Pihl Lorentzen og også hr. Dennis Flydtkjær – nemlig hele spørgsmålet om, at Færdselsstyrelsen ligesom skal overtage det og gives mulighed for at gennemføre de her vejsidesyn uden politiets tilstedeværelse. Det sker på baggrund af, at man jo altså har fået nogle målkrav fra EU om minimum 5.200 vejsidesyn, altså køretøjer, der skal udtages til vejsidesyn. Jeg nævnte det også i mit spørgsmål til hr. Kristian Pihl Lorentzen, nemlig at det jo sådan lidt begynder at smage af BAG; jeg bruger aldrig den tyske oversættelse, men det hedder det jo på tysk. Det synes jeg faktisk ikke er helt uproblematisk. Altså, i Enhedslisten er vi rigtig varme tilhængere af et enhedspoliti, og vi synes faktisk, at det i sådan nogle situationer, hvor der kan være konfrontation i luften – det er ikke det almindelige ved vejsidesyn, men det kan ske – er fint, at der er en myndighed til stede, som har ret til magtudøvelse, og som kan tvinge et køretøj ind til siden.
Det er jo ikke, fordi vi synes, at man i politiet nødvendigvis skal anvende folk, som har en lang politimæssig uddannelse. I forvejen, når der foretages vejsidesyn, hvor det er politiet, der planlægger og udtager, bruger man jo også Færdselsstyrelsens inspektører, som ikke er politiuddannede. Det er tidligere mekanikere og chauffører og vognmænd og sikkert alt mulig andet også, som har forstand på de der dele. Det er jo rigtig fint, og det kunne sagtens foregå i regi af politiet.
I sidste ende, som jeg også var inde på i et af mine spørgsmål, handler det her jo om ressourcer, og så handler det vel også lidt om, hvem der bestemmer. Jeg tror, at Færdselsstyrelsen måske er lidt irriteret over det, og der er måske også problemer med at opfylde måltallene. Det er politiet, der ligesom bestemmer, at nu laver man nogle syn og inviterer Færdselsstyrelsen og Fødevarestyrelsen og alle mulige andre med. Der ville det selvfølgelig være rart, hvis Færdselsstyrelsen selv kunne bestemme og selv kunne gå ud. Det kan jeg godt se. Men jeg synes som sagt, at det ikke er helt ligetil. Jeg synes i hvert fald, at det kalder på en større diskussion af det, hvis vi ligesom er på vej til at udvikle et transportpoliti, også fordi jeg synes, at vi faktisk i forvejen har konturerne af et transportpoliti, nemlig tungtvognspolitiet. Gid de da bare fik lov til at lave det, de er rigtig gode til, og det, de har en rigtig, rigtig lang uddannelse i, nemlig at kontrollere den tunge transport og især den tunge erhvervstransport. Det får de ikke lov til. De bliver brugt til alt muligt andet. Jeg har nævnt grænsekontrol, terrorbevogtning, ja, der er ikke det, de ikke er blevet brugt til, og det er jo rigtig synd. Så det er et spørgsmål om ressourcer.
Der er ingen tvivl om, at politiets kontrol ikke har været god nok, og at man ikke lever op til kvaliteten af det der. Det er igen et spørgsmål om ressourcer, og så snyder man sgu lidt på vægten – undskyld, så snyder man lidt på vægten . Men vi mener ikke, at man sådan bare skal overføre den her opgave til Færdselsstyrelsen, i hvert fald ikke uden en foregående diskussion.
Så vil jeg sige, at vi jo altså også synes, at politikorpset måske har brug for bløde jobs, ikke de der meget, meget hårde jobs, som man oplever i ordenspolitiet osv. Man har brug for de der bløde jobs. Det er noget af det hårdeste, man kan komme ud for, altså at være politibetjent, og det er fysisk og psykisk belastende. Det skal der også tages hensyn til, så der i korpset er nogle jobs, som gør, at du, når du i politiet bliver over 40 år eller 50 år, eller når du har været ude for nedslidning psykisk og fysisk, stadig væk kan være der