Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
18. maj 2020
Besvarelse af spørgsmål 29 ad L 149 stillet af udvalget den 11. maj 2020
efter ønske fra Alex Vanopslagh (LA).
Spørgsmål:
Ministeren bedes redegøre for indholdet af Østre Landsrets dom i den så-
kaldte TurboLån-sag, herunder dommens forhold til ågerbestemmelsen, og
hvordan domstolens udlægning af sagen hænger sammen med lovforslaget.
Svar:
Kreditaftalelovens § 22 giver mulighed for at nedsætte bl.a. renten i en kre-
ditaftale, hvis niveauet for renten anses for at være urimeligt. Bestemmel-
sen har ikke at gøre med den danske ågerbestemmelse, der er indeholdt i
straffelovens § 282.
Østre Landsret omgjorde den 11. januar 2019 en kendelse fra Retten i Ros-
kilde vedrørende kreditaftalelovens § 22 i den såkaldte TurboLån-sag.
TurboLån-sagen - sagens omstændigheder
TurboLån Danmark A/S (Repay Finance A/S) havde stævnet en forbruger
da dennes afdrag på et lån ikke blev betalt.
Forbrugeren havde optaget et lån, hvor der ikke var stiftelsesomkostninger.
Forbrugeren tilmeldte lånet et betalingskort, og den aftalte rente var 18 pct.
pr. måned. Ved misligholdelse var den årlige rente 37 pct. pr. år.
Lånet blev bevilliget og udbetalt 19. december 2016. Forbrugeren betalte
alene det første afdrag på gælden. Efterfølgende afdrag blev ikke betalt.
Under sagen argumenterede forbrugeren for, at renten på lånet teoretisk
kunne nå ca. 759 pct. p.a. og, givet der ikke var øvrige omkostninger ved
lånet, ville dette ligeledes været lånets ÅOP.
TurboLån argumenterede for, at det er størrelsen af renter og gebyrer, som
kan tilsidesættes og ikke ÅOP. Efter låneaftalen var renten for lånet 18 pct.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
www.em.dk