FIN AN S &
LEASING
Finans & Leasing
Torveporten 2, 2500 Valby
www.finansogleasing.dk
Valby 7. maj 2020
Til
Folketingets erhvervsudvalg
Spørgsmål fra Finans og Leasing til L 149
Finans og Leasing retter her med henvendelse til Folketingets Erhvervsudvalg med en række
spørgsmål og bemærkninger til lovforslag L 149. Vi beder venligst om, at udvalget beder om
erhvervsministerens svar på de forskellige spørgsmål vi har.
Omkostningerne ved gennemførsel af loven
Erhvervsministeriet er ansvarlig for at der udarbejdes retvisende og fyldestgørende beskrivelse af
de erhvervsøkonomiske konsekvenser af L149, jf. Justitsministeriets vejledning om lovkvalitet afsnit
28.6. Der stilles blandt andet krav om kvantificering af konsekvenserne, hvis de samlede
administrative konsekvenser overstiger DKK 4 mio. Der ses ikke at være datamæssige eller
administrative hensyn, der kan begrunde en fravigelse af kravet.
Det fremgår af Vejledning om erhvervsøkonomiske konsekvensvurderinger stk. 3.7 at “Hvis
høringssvar mv. i forbindelse med den offentlige høring giver anledning til væsentlige ændringer af
den erhvervsøkonomiske konsekvensvurdering, skal vurderingen opdateres, inden lovforslaget
fremsættes i Folketinget”.
Af de offentliggjorte høringssvar fremgår det at Dansk Kredit Råd, Finans & Leasing,
Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Finans Danmark og Dansk Annoncørforening hver især giver
udtryk for at de samlede administrative omkostninger til gennemførsel af Li 49 langt overstiger
bagatelgrænsen på 4 mio. DKK.
F&L’s spørgsmål er derfor: I betragtning af at bl.a. brancheforeningerne for samtlige berørte banker
og finansieringsselskaber entydigt peger på at omkostningsniveauet er fejlagtigt bedømt, har
Ministeren iværksat eller tænkt sig at iværksætte en reel undersøgelse af omkostningerne jævnfør
vejledningens pkt. 3.7?
Ikrafttræden bør udskydes
Vi er nu i en situation, hvor lovforslaget bliver vedtaget meget tæt op mod den foreslåede
ikrafttræden 1. juli. Det giver vores medlemmer ekstremt kort til at implementere ganske store IT
mæssige ændringer. Det, mener vi ikke, er rimeligt. Ændringerne som følge af lovforslaget er
særligt vanskelige og vigtige, da der er tale om præceptiv forbrugerbeskyttelsesregler, som er
underlagt skrappe civilretlige og offentligretlige sanktioner. Dertil kommer, at det er et meget
indviklet regelsæt, der foreslås med såvel en civilretlige grænse for
ÅOP
på 35% som en grænse på
25% AOP for markedsføring med forskellige modifikationer. Samt et omkostningsloft på 100%.