Erhvervsudvalget 2019-20
L 149 Bilag 13
Offentligt
2200524_0001.png
Til lovforslag nr.
L 149
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 28. maj 2020
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om forbrugslånsvirksomheder, lov om
markedsføring og lov om finansiel virksomhed
(Opgør med kviklån m.v.)
[af erhvervsministeren (Simon Kollerup)]
1. Ændringsforslag
Liberal Alliances medlem af udvalget har stillet 3 æn‐
dringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af KF og
LA) indstiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Et
mindretal
i udvalget (KF og LA) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
de stillede ændringsforslag.
Nye Borgerlige, Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved be‐
tænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre og Dansk Folkeparti
Venstres og Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
bemærker, at det fremgår af høringsprocessen, at en række
betydende samfundsaktører sætter spørgsmålstegn ved,
hvorvidt L 149 er i overensstemmelse med EU-retten.
I lovbehandlingen pointerer ministeren, at »Dansk An‐
noncørforening, Dansk Industri, Dansk Kredit Råd, Danske
Medier, Dansk Erhverv, Finans & Leasing, Finans Danmark
og Kreativitet & Kommunikation har i deres høringssvar
fremhævet betydningen af den konkurrenceforvridning, ind‐
førelsen af et nationalt forbud indebærer, der for så vidt an‐
går annoncering via internettet og online tjenester ikke vil
gælde for erhvervsdrivende, der er etableret i et andet EU/
EØS-land som følge afsenderlandsprincippet i e-handelslo‐
ven« (jf. svar på spørgsmål 26).
Vi kan på den baggrund konstatere, at ministeren må væ‐
re opmærksom på den konkurrenceforvridning, lovforslaget
kan medføre, men på trods af opfordringer har ministeren
valgt at lade spørgsmålet vurdere af egne jurister og ikke
rådføre sig med EU-Kommissionen. Det er alene regerin‐
gens ansvar at sikre, at disse spørgsmål ikke senere vil ud‐
gøre et problem for Danmark.
Det forventes, at loven skal evalueres senest 1 år efter
ikrafttrædelsen. Særlig vigtige er de punkter, som Erhvervs‐
ministeriet ikke har kunnet dokumentere betydningen af.
Evalueringen skal omfatte alle kreditudbydere, herunder
banker, udbydere af forbrugslån, udbydere af konto- og kre‐
ditkort m.v. i opdaterede tal, handlinger og konsekvenserne
af tilsyn. Vi forventer en evaluering med månedsvis udvik‐
ling af overgældsætning og renten herfor, størrelsen på det
gennemsnitlige forbrugslån, omfanget og størrelsen af for‐
brugslån over tid (relativt i forhold til sikrede lån og i abso‐
lutte tal), evaluering af udbydernes kreditværdighedsvurde‐
ringer, ÅOP-loftets effekter af konkurrenceforhold på mar‐
kedet, forbrugertilfredshed, opgørelse af samlede startom‐
kostninger og renteomkostninger på en standard kassekredit
sammenlignet med forbrugslånevirksomheders produkter og
en benchmarking af de reelle omkostninger, statistik over
overgældsætningens oprindelse og udviklingen i afslag på
lån givet med udgangspunkt i kreditværdighedsvurderinger‐
ne og øgede kassekreditbevillinger eller øgede forbrugslån
givet af bankerne eller gældsomstruktureringer, hvor disse
gives for at kunne betale bankernes renter og gebyrer.
Da der er tale om en stemmeaftale og ikke et forlig står
partierne herefter frit, hvis et flertal i Folketinget senere øn‐
sker at justere vilkårene for kortfristede forbrugslån.
AX024663
L 149 - 2019-20 - Bilag 13: Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 28. maj 2020
2200524_0002.png
2
Det Konservative Folkeparti og Liberal Alliance
Det Konservative Folkepartis og Liberal Alliances med‐
lemmer af udvalget tilslutter sig lovens intention om at
mindske overgældsætning, men mener grundlæggende, at L
149 ikke rammer den rette balance for netop at mindske
overgældsætning, men uden at forbyde mulighederne for
kortsigtede lån.
Hvis vi skal overgældsætningen til livs, skal de indgreb,
der vedtages, løse overgældsætningsproblemet. Overgælds‐
ætning har i altovervejende grad udgangspunkt i meget blan‐
dede gældsforhold – herunder både mindre, kortfristede lån
og større lån med længere løbetid.
Der er risiko for, at L 149 ikke gavner forbrugerbeskyt‐
telsen, men at indgrebet snarere vil gøre det vanskeligere at
være forbruger. Der er derudover risiko for, at ÅOP-loftet
vil medføre, at mindre og kortfristede lån vil blive udskiftet
med større og mere langfristede lån.
Det fremgår både af høringssvarene og af erhvervsmini‐
sterens svar afgivet under udvalgsbehandlingen, at lovens
forslag om et markedsføringsforbud vil medføre en række
utilsigtede konsekvenser, som ubestrideligt vil skade dansk
erhvervsliv og ikke gavne forbrugerne.
Markedsføringsforbuddet vil åbne Danmark for uden‐
landske forbrugslånsvirksomheder, hvilket vil indebære en
risiko for manglende gennemsigtighed, når en forbruger skal
vælge mellem forskellige forbrugslån. L 149 risikerer såle‐
des at gøre danske myndigheders tilsyn illusorisk. Samtidig
vil et markedsføringsforbud for udbydere af lån med ÅOP
på over 25 pct. betyde, at markedet får et reelt ÅOP-loft på
25 pct. og ikke 35 pct., som det ellers fremgår af den ind‐
gåede stemmeaftale. Ingen udbydere af lån, på hele udlåns‐
markedet, vil kunne agere på det danske marked uden effek‐
tiv markedsføring.
Lovforslaget vil diskriminere danske udbydere af forbru‐
gerkreditter og vil give præference til udenlandske udbydere
af forbrugerkreditter på det danske marked, fordi udbydere
fra andre EU-lande vil være omfattet af det respektive EU-
lands regulering. Konkurrenceforvridningen til fordel for lå‐
neudbydere fra andre EU-lande vil også mindske Finanstil‐
synets kontrolmuligheder og øge risikoen for tab af dansk
skatteprovenu.
Det fremgår af udvalgsbehandlingen, at Erhvervsministe‐
ren er enig i, at L 149 vil have direkte og indirekte konse‐
kvenser for erhvervslivet, men samtidig mener ministeren,
at det »… ikke er muligt at kvantificere dem, da de blandt
andet afhænger af virksomhedernes fremtidige forretnings‐
model samt det endnu ikke kendte fremtidige udbud af for‐
brugerkreditaftaler« (jf. ministerens svar på spørgsmål 33).
Man kunne rettelig kontakte brancheforeninger, organisatio‐
ner og virksomheder i branchen for at afdække de økonomi‐
ske konsekvenser, som vi nu ikke har mulighed for at kende
omfanget af, inden loven vedtages. Desuden bør Erhvervs‐
styrelsens »Vejledning om erhvervsøkonomiske konsekven‐
ser« ligge til grund for Erhvervsministeriets erhvervsøkono‐
miske vurdering.
4. Ændringsforslag med bemækrninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(LA), tiltrådt af et
mindretal
(KF):
Til § 1
1)
Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 9
indsættes som
stk. 4. :
»Stk. 4.
Erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler
om et register, hvor forbrugere, der ønsker midlertidigt eller
endeligt at blive udelukket fra muligheden for at indgå en
forbrugerkreditaftale, frivilligt kan lade sig registrere.««
[Frivillig nej tak-løsning på forbrugslånsområdet]
Til § 2
2)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 11 a
ændres i
stk. 1
»på
25 pct. eller derover« til: », der overstiger 35 pct.«, og »jf.
dog stk. 2 og 3.« ændres til: »jf. dog stk. 2.«
[Ændret afgrænsning af markedsføringsforbuddet]
3)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 11 a
udgår
stk. 3.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 2]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om et ændringsforslag, der gør det muligt at
indføre en frivillig nej tak-løsning på forbrugslånsområdet
svarende til f.eks. ROFUS, som man kender på spilområdet.
Til nr. 2
Det foreslås i den under § 2 nr. 1 foreslåede § 11 a at
ændre afgrænsningen af markedsføringsforbuddet i stk. 1 fra
forbrugslånsvirksomheder, der udbyder forbrugerkredit med
årlige omkostninger på 25 pct. eller derover, til forbrugslån‐
svirksomheder, der udbyder forbrugerkredit med årlige om‐
kostninger, der overstiger 35 pct., jf. dog stk. 2. Det foreslås
endvidere at slette henvisningen til stk. 3, da stk. 3 som føl‐
ge af ændringsforslaget ikke længere er relevant.
Ændringen foreslås indført for at skabe overensstemmel‐
se med afgrænsningen i lovforslagets § 1, nr. 7, hvori det
foreslås at indføre et forbud mod indgåelse af en kreditaftale
med en forbruger, hvis de årlige omkostninger i procent
overstiger 35 pct.
Til nr. 3
Det foreslås i den under § 2 nr. 1 foreslåede § 11 a, at stk.
3 udgår. Ændringen forslås indført, da det materielle indhold
af stk. 3 ikke længere vil have relevans ved gennemførelse
af den foreslåede ændring i stk. 1, jf. ændringsforslag nr. 2.
Stk. 3 indeholder således undtagelser til markedsføringsfor‐
buddet, for så vidt angår udbudte forbrugslån med årlige
omkostninger i intervallet 25 til 35 pct.
L 149 - 2019-20 - Bilag 13: Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 28. maj 2020
2200524_0003.png
3
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. marts 2020 og var til 1.
behandling den 30. april 2020. Lovforslaget blev efter 1. be‐
handling henvist til behandling i Erhvervsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og erhvervsministeren sendte den 29. januar
2020 dette udkast til udvalget, jf. ERU alm. del – bilag 143.
Den 2. april 2020 sendte erhvervsministeren høringssvarene
og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 11 bilag på lovfor‐
slaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 7 skriftlige
henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 3 deputati‐
oner, der mundtligt har redegjort for deres holdning til lov‐
forslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 43 spørgsmål
til erhvervsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
Birgitte Vind (S) Bjørn Brandenborg (S) Camilla Fabricius (S) Thomas Jensen (S) Henrik Møller (S)
Kasper Roug (S)
nfmd.
Malte Larsen (S) Orla Hav (S) Rasmus Stoklund (S) Katrine Robsøe (RV) Ruben Kidde (RV)
Theresa Berg Andersen (SF) Ina Strøjer-Schmidt (SF) Victoria Velasquez (EL) Rune Lund (EL) Uffe Elbæk (UFG)
Torsten Schack Pedersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Lars Christian Lilleholt (V)
fmd.
Anne Honoré Østergaard (V)
Christoffer Aagaard Melson (V) Peter Juel-Jensen (V) Tommy Ahlers (V) Hans Kristian Skibby (DF)
Mette Hjermind Dencker (DF) Mona Juul (KF) Niels Flemming Hansen (KF) Birgitte Bergman (KF) Alex Vanopslagh (LA)
Nye Borgerlige, Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
48
42
16
16
15
13
13
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
4