Til lovforslag nr.
L 149
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 28. maj 2020
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om forbrugslånsvirksomheder, lov om
markedsføring og lov om finansiel virksomhed
(Opgør med kviklån m.v.)
[af erhvervsministeren (Simon Kollerup)]
1. Ændringsforslag
Liberal Alliances medlem af udvalget har stillet 3 æn‐
dringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af KF og
LA) indstiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Et
mindretal
i udvalget (KF og LA) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
de stillede ændringsforslag.
Nye Borgerlige, Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved be‐
tænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre og Dansk Folkeparti
Venstres og Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
bemærker, at det fremgår af høringsprocessen, at en række
betydende samfundsaktører sætter spørgsmålstegn ved,
hvorvidt L 149 er i overensstemmelse med EU-retten.
I lovbehandlingen pointerer ministeren, at »Dansk An‐
noncørforening, Dansk Industri, Dansk Kredit Råd, Danske
Medier, Dansk Erhverv, Finans & Leasing, Finans Danmark
og Kreativitet & Kommunikation har i deres høringssvar
fremhævet betydningen af den konkurrenceforvridning, ind‐
førelsen af et nationalt forbud indebærer, der for så vidt an‐
går annoncering via internettet og online tjenester ikke vil
gælde for erhvervsdrivende, der er etableret i et andet EU/
EØS-land som følge afsenderlandsprincippet i e-handelslo‐
ven« (jf. svar på spørgsmål 26).
Vi kan på den baggrund konstatere, at ministeren må væ‐
re opmærksom på den konkurrenceforvridning, lovforslaget
kan medføre, men på trods af opfordringer har ministeren
valgt at lade spørgsmålet vurdere af egne jurister og ikke
rådføre sig med EU-Kommissionen. Det er alene regerin‐
gens ansvar at sikre, at disse spørgsmål ikke senere vil ud‐
gøre et problem for Danmark.
Det forventes, at loven skal evalueres senest 1 år efter
ikrafttrædelsen. Særlig vigtige er de punkter, som Erhvervs‐
ministeriet ikke har kunnet dokumentere betydningen af.
Evalueringen skal omfatte alle kreditudbydere, herunder
banker, udbydere af forbrugslån, udbydere af konto- og kre‐
ditkort m.v. i opdaterede tal, handlinger og konsekvenserne
af tilsyn. Vi forventer en evaluering med månedsvis udvik‐
ling af overgældsætning og renten herfor, størrelsen på det
gennemsnitlige forbrugslån, omfanget og størrelsen af for‐
brugslån over tid (relativt i forhold til sikrede lån og i abso‐
lutte tal), evaluering af udbydernes kreditværdighedsvurde‐
ringer, ÅOP-loftets effekter af konkurrenceforhold på mar‐
kedet, forbrugertilfredshed, opgørelse af samlede startom‐
kostninger og renteomkostninger på en standard kassekredit
sammenlignet med forbrugslånevirksomheders produkter og
en benchmarking af de reelle omkostninger, statistik over
overgældsætningens oprindelse og udviklingen i afslag på
lån givet med udgangspunkt i kreditværdighedsvurderinger‐
ne og øgede kassekreditbevillinger eller øgede forbrugslån
givet af bankerne eller gældsomstruktureringer, hvor disse
gives for at kunne betale bankernes renter og gebyrer.
Da der er tale om en stemmeaftale og ikke et forlig står
partierne herefter frit, hvis et flertal i Folketinget senere øn‐
sker at justere vilkårene for kortfristede forbrugslån.
AX024663