Til medlemmer af Folketingets Erhvervsudvalg
18. maj 2020
Vedr.: Ændringsforslag til L149
L149 (Opgør med kviklån) foreslår et vidtgående forbud mod markedsføring af forbrugslån i
forbindelse med markedsføring af spil eller spiludbydere. Den danske medie- og reklamebranche og
danske annoncører forstår intentionen med lovgivningen og vil selvsagt gøre deres bedste for at
efterleve den.
I praksis vil det dog være meget svært helt at undgå, at onlinereklamer fra forskellige lovlige
annoncører kan optræde på samme webside. Med andre ord risikerer både medier med lovligt
indhold og annoncører med lovlige produkter at begå en lovovertrædelse uden forsæt og med ringe
mulighed for at undgå, at det kan ske.
Branchen vil derfor opfordre til, at der i lovforslagets bemærkninger indsættes en afgrænsning, der
præciserer, at reklamer på samme digitale medieudgivelse ikke skal anses som i strid med
lovgivningen forudsat, at reklamen for forbrugslån ikke bevidst fra hverken medie, annoncør eller
andre aktører er placeret i sammenhæng med markedsføring af spil eller spiludbydere. Hensigten
med markedsføringen - herunder særligt placeringen af reklamerne - må være afgørende for
forbuddets anvendelsesområde og ikke, hvorvidt placeringen på samme medie må tilskrives
tilfældigheder.
Vi opfordrer også til, at lovtekste justeres til: ”§ 11 . E hver pla eri g af rekla er for
forbrugslånsvirksomheder og kreditaftaler til forbrugere, der har til formål at være i direkte
tilk yt i g til rekla er for spil eller spilud ydere, er for udt. ”
Baggrund
Salg og køb af digital annonceplads er i høj grad automatiseret og afvikles i realtid, hvilket vil sige, at
det er umuligt for banker og andre låneudbydere som fx kviklånsvirksomheder at sikre, at indkøb af
annonceplads ikke overtræder forbuddet, da de aldrig kan vide, hvad en anden annoncør har købt i
samme sekund, eller hvad der kommer af reklamer.
Med venlig hilsen