Foretræde d. 28. maj 2020 kl. 14.00 på Christiansborg
Dansk Kredit Råd
Dansk Kredit Råd har fulgt den politiske behandling af L149 (Forslag til lov om ændring af lov om
forbrugslånsvirksomheder, lov om markedsføring og lov om finansiel virksomhed).
Det giver anledning til en række generelle betragtninger, som vil blive uddybet på foretræde for
Erhvervsudvalget med henblik på, at der sikres et så oplyst beslutningsgrundlag som muligt.
LauritzenConsultings notat om forslag til ændringer af lovgivning om kviklån
Først og fremmest kan vi konstatere, at ministeren ikke har kommenteret LauritzenConsultings notat
om Forslag til ændringer af lovgivning om kviklån, der blev medsendt som bilag til DKRs
høringsmateriale. Vi fremsender derfor bilaget, så det indgår i sin helhed i forlængelse af
nærværende generelle betragtninger, og så ministeren har mulighed for at give sine kommentarer.
Lovforslagets effekt på lånemarkedet
Lovforslagets formål er ifølge lovens bemærkninger og den politiske aftale at styrke
forbrugerbeskyttelsen og mindske overgældssætning.
Det kan konstateres, at det faktuelle evidensbaserede grundlag for, at et ÅOP-loft, et
markedsføringsforbud eller at et forbud mod kobling af spil/betting og forbrugerkreditaftaler
bidrager til at styrke forbrugerbeskyttelsen eller mindske overgældsætningen er ganske begrænset.
Det generelle svar fra ministeren på spørgsmål, der spørger ind til det evidensbaserede grundlag for
lovforslaget er, at der foreligger en politisk aftale.
Faktum er dog, at et ÅOP-loft vil medføre en svækkelse af forbrugerbeskyttelsen. Der er således intet
faktuelt grundlag, der tyder på, at L149 vil gavne forbrugerbeskyttelsen, men snarere at indgrebet vil
gøre det vanskeligere at være forbruger. Overgældssætningsproblemet vil ikke blive løst, men der vil
sandsynligvis komme mere gæld og flere overgældsatte borgere, da ÅOP-loftet vil medføre at mindre
og kortfristede lån vil blive udskiftet med større og mere langfristede lån.
Gennemsnitligt større lån og længere afdragsperioder øger alt andet lige risikoen for
overgældsætning. Det medfører dårligere forbrugerbeskyttelse.
Evaluering
Det forventes at loven skal evalueres senest et år efter ikrafttrædelse. Særlig vigtig er de punkter,
som erhvervsministeren ikke har kunnet dokumentere betydningen af.
Vi vil derfor anbefale Erhvervsudvalget, at evalueringen omfatter en løbende sammenligning af
udviklingen i overgældssætning, udviklingen i størrelsen på det gennemsnitlige forbrugslån,
udviklingen i omfanget og størrelsen af forbrugslån over tid (relativt i forhold til sikrede lån og i
absolutte tal), udviklingen i overgældssætningen opdelt på alle kreditudbydere, herunder banker,
udbydere af forbrugslån, udbydere af konto- og kreditkort m.v. i opdaterede tal. Hertil kommer en
evaluering og sammenligning af udbydernes kreditværdighedsvurderinger, ÅOP-loftets effekter af
konkurrenceforhold på markedet, forbrugertilfredsheden, opgørelse af samlende startomkostninger
og renteomkostninger på en standard kassekredit sammenlignet med forbrugslånevirksomheders
produkter og en benchmarking af de reelle omkostninger.