Mediernes Hus
Kalkbrænderiløbskaj 4
2100 København Ø
+45 33 97 40 00
www.danskemedier.dk
Finanstilsynet
Århusgade 110
2100 København Ø
Sendt elektronisk til
21. februar 2020
Vedr.: Høring om markedsføring af kviklån
Danske Medier har med tak modtaget forslag til lov om ændring af lov om forbrugslånsvirksomhed
og lov om markedsføring m.v. i høring.
Danske Medier har noteret, at lovforslaget har til formål at implementere den politiske aftale, der
blev indgået 19. december 2019 mellem regeringen, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti, Enhedslisten, Alternativet og Nye Borgerlige om et opgør med kviklån.
Danske Medier har indledningsvis ingen bemærkninger til det politiske ønske om at indføre et forbud
mod visse former for forbrugslån. Foreningen hæfter sig til gengæld ved de foreslåede markedsfø-
ringsforbud i lovforslaget, der indeholder elementer, der synes såvel inkonsistente som vidtgående,
og som i yderste konsekvens kan få utilsigtede konsekvenser for erhvervsdrivendes muligheder for at
reklamere for lovlige ydelser i det offentlige rum.
§ 11 a Forbud mod markedsføring af kreditaftaler til forbrugere med ÅOP på 25 procent eller der-
over
Danske Medier har noteret, at der med lovforslaget på den ene side indføres et loft i markedet for
alle forbrugslån, der har en årlig omkostning i procent (ÅOP) på over 35 procent (som ikke er sikret
ved pant i fast ejendom), og på den anden side et forbud mod markedsføring af forbrugslån, såfremt
en virksomhed udbyder forbrugslån med en ÅOP på 25 procent eller derover.
Der indføres med andre ord et markedsføringsforbud mod lovlige ydelser, da et forbrugslån mellem
25 og 35 procent er tilladt i henhold til det foreslåede loft i markedet for kviklån.
Denne diskrepans sættes yderligere i relief, når det ved nærlæsning fremgår, at markedsføringsfor-
buddet også vil gælde for en udbyder af et kviklån, der vel at mærke overholder procentsatsen i det
lån, som skal markedsføres, men som i sin virksomhed også opererer med
–
lovlige
–
forbrugslån
med en ÅOP på over 25 procent. I de tilfælde må virksomheden ikke markedsføre nogen former for
kviklån uanset ÅOP.