Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
L 147 Bilag 2
Offentligt
2182131_0001.png
Notat
J.nr. 19-1131-000010
Den 26. februar 2020
Høringsnotat vedr. forslag til lov om ændring af lov om
plantenyheder og lov om planter og plantesundhed m.v.
(Opgaver i forbindelse med sortslistegodkendelse og
certificering, herunder delegation til private aktører samt
gebyrfinansiering af visse af opgaverne)
Udkast til forslag til lov om ændring af lov om plantenyheder og lov om planter og
plantesundhed m.v. (Opgaver i forbindelse med sortslistegodkendelse og certificering, herunder
delegation til private aktører samt gebyrfinansiering af visse af opgaverne) har været i ekstern
høring fra den 17. februar 2020 til den 25. februar 2020. Lovforslaget har i samme periode
været offentliggjort på Høringsportalen.
Miljø- og Fødevareministeriet har modtaget høringssvar med substantielle bemærkninger til
lovforslaget fra følgende organisationer m.v.: DAKOFO/Danske Sortsejere, Brancheudvalget for
Frø og DLF på vegne af Stamejerforeningen.
I høringsnotatet gengives de væsentligste forhold, der er rejst i høringssvarene samt Miljø- og
Fødevareministeriets bemærkninger hertil.
Udover den ændring af lovforslaget, der følger af bemærkningerne fra høringsparterne, er der
foretaget lovtekniske justeringer af det udkast til lovforslag, der har været sendt i høring.
Bemærkninger fra høringsparter
Overordnet udtrykkes der i samtlige høringssvar opbakning til den ramme for den fremtidige
drift og kompetencefordeling for optagelse af nye sorter på sortslisten og certificering, der
skabes med lovforslaget.
DAKOFO, Danske Sortsejere, Brancheudvalget for Frø og Stamejerforeningen bemærker, at
udpegningsordningerne vedr. officiel prøvetagning og officiel avlskontrol bør samles med
udpegningsordningen for officiel afprøvning, således at der sker en samlet udpegning.
Som baggrund herfor anføres, at officiel prøvetagning og officiel avlskontrol har et begrænset
omfang i forhold til at fastholde en selvstændig og stabil varetagelse fremover. Ved at samle
udpegningen til officiel avlskontrol og officiel prøvetagning med udpegningen for officiel
afprøvning, sikres både effektiviteten og et fornuftigt volumen af opgaver, der kan underbygge,
sikre og udvikle de nødvendige kompetencer.
Landbrugsstyrelsen
Nyropsgade 30
1780 København V
Tlf. 33 95 80 00
• CVR
20814616
• EAN
5798000877955
[email protected]
www.lbst.dk
L 147 - 2019-20 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
2182131_0002.png
Miljø- og Fødevareministeriets bemærkninger:
Efter den foreslåede § 5 a, stk. 1, i lov om planter og plantesundhed kan
ministeren for fødevarer,
fiskeri og ligestilling udpege private juridiske personer, der skal foretage afprøvning af sorter til
brug for sortslistegodkendelse, plantenyhedsbeskyttelse og certificering af
planteformeringsmateriale, og efter bestemmelsens stk. 3 kan ministeren fastsætte regler om en
ordning, hvorefter private juridiske personer kan udpeges til at udføre officiel avlskontrol og
prøvetagning.
Udpegningsordningerne har i høringsudkastet til lovforslaget været forudsat koblet således, at
udpegning som officiel sortsafprøver, jf. den foreslåede § 5 a, stk. 1, indebærer, at virksomheden
skal tilbyde SES-afprøvning, værdiafprøvning, identitetsafprøvning og kontroldyrkning.
Udpegningen som officiel sortsafprøver har dog ikke været forudsat koblet til
udpegningsordningen som officiel prøvetager og officiel avlskontrollør.
Miljø- og Fødevareministeriet er enig i, at de udpegningsordninger, der foreslås indført med
lovforslaget, skal indrettes på en måde, så det sikres, at der på alle områder er udpegede private
juridiske personer til løsning af opgaverne. Ellers er der risiko for, at en opgave ikke vil kunne
løses som ønsket til gavn for erhvervet.
Som høringsparterne også har bemærket, kan en løsning på dette være, at
udpegningsordningerne kobles, så en virksomhed for at blive udpeget, skal tilbyde officiel
afprøvning, officiel prøvetagning og officiel avlskontrol.
Det er Miljø- og Fødevareministeriets vurdering, at det vil være en god og brugbar løsning, der
sikrer, at der også er udpegede virksomheder, der skal tilbyde løsning af de opgaver, der ellers
på grund af den begrænsede volumen, ville være mindre rentable.
På baggrund af høringssvaret, vil Miljø- og Fødevareministeriet justere lovforslagets
bemærkninger, således at der heri gøres opmærksom på, at det er hensigten at koble
udpegningsordningerne, så en virksomhed for at blive udpeget, skal tilbyde officiel afprøvning,
officiel prøvedyrkning og officiel avlskontrol. Det bemærkes hertil, at en udpegningsordning for
officiel avlskontrol alene vil være relevant at indføre, hvis der ikke i EU-regi iværksættes en ny
forsøgsordning vedr. autoriserede avlskontrollører fremadrettet.
Stamejerforeningen og Brancheudvalget for Frø bemærker, at gebyrniveauet er en vigtig
konkurrenceparameter, og at det skal holdes nede, og at det forudsættes, at omlægningen af
betaling af ydelser til gebyrer ikke medfører øgede omkostninger for erhvervslivet.
Miljø- og Fødevareministeriets bemærkninger:
Miljø- og Fødevareministeriet skal hertil bemærke, at ordningen, hvorefter flere virksomheder
kan udpeges til at forestå officiel afprøvning, officiel prøvetagning og officiel avlskontrol,
indebærer, at opgaver, der i dag skal være gebyrfinansierede, kan finansieres ved fri
prisdannelse i lige konkurrence og efter udbud og efterspørgsel. Det vurderes derfor ikke, at der
med lovforslaget gebyrbelægges områder, der i dag ikke skulle være gebyrbelagt.
2