Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
25. marts 2020
Besvarelse af spørgsmål 9 ad L 145 stillet af udvalget den 24. marts
2020 efter ønske fra Victoria Velasquez (EL).
Spørgsmål:
Vil ministeren forklare, hvorfor det kun er pakkerejser og sammensatte rej-
ser, der er omfattet af den nye fondskasse/statsgaranti, mens ”flight-only”-
ordningen er udeladt?
Svar:
Den eksisterende Flight-only ordning indebærer, at såfremt en udbyder af
flytransports økonomiske forhold medfører, at der ikke er sikret den rej-
sende passende hjemtransport, skal fonden inden rimelig tid sørge herfor.
Derudover kan Rejsegarantifonden yde en rejsende en godtgørelse for en
ikkepåbegyndt forudbetalt rejse fra en dansk lufthavn til en udenlandsk de-
stination, forudsat at der er tilstrækkelige midler i flyrejsefondskassen efter
afholdelse af disse udgifter. Såfremt der ikke er tilstrækkelige midler i fly-
rejsefondskassen til at dække ikke påbegyndte forudbetalte rejser fuldt ud,
foretages en forholdsmæssig økonomisk dækning af den rejsendes tab.
Godtgørelsen fratrækkes 1.000 kr. pr. rejse.
Flight-only ordningens primære formål er således at sikre den rejsende pas-
sende hjemtransport. Der indbetales til denne ordning via et passagerbi-
drag, så det er ikke noget, rejseudbyderne af flyrejser direkte afholder. For-
målet med lovforslaget er at afbøde risiko for konkurser i rejsebranchen,
og der er det vurderingen, at netop tilbagebetalinger af pakkerejser udgør
en stor risiko.
Hvor den nuværende fondskasse for pakkerejser er knyttet op på og finan-
sieret af rejseudbydere, der er registrerede i Danmark, så gælder flyfonds-
kassen for alle flyselskaber, der går konkurs, uanset hvor i verden de er
registrerede.
I forhold til den danske flybranche, så står SAS i år i en alvorlig situation
som følge af COVID19, hvor selskabets indtægter er forsvundet nærmest
fra det ene øjeblik til det andet.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
www.em.dk