Erhvervsudvalget 2019-20
L 145
Offentligt
2167998_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
25. marts 2020
Besvarelse af spørgsmål 7 ad L 145 stillet af udvalget den 24. marts
2020 efter ønske fra Katrine Robsøe (RV).
Spørgsmål:
Det fremgår af det foreslåede § 7 a, stk. 7, i lov om en rejsegarantfond, at
såfremt Rejsegarantifondens godtgørelser i forbindelse med tilbagebetalin-
ger i medfør af § 7a, stk. 1 og 2, samt godtgørelser i forbindelse med kon-
kurser i medfør af § 5, stiger uforholdsmæssigt i forhold til statens udbeta-
linger under statsgarantien, kan erhvervsministeren indstille eller nedsætte
godtgørelser i medfør af § 7 a, stk. 1 og refusion i medfør af stk. 2. Vil
ministeren give en definition af, hvad en uforholdsmæssig stigning vil
være?
Svar:
Udkast til bekendtgørelse om udmøntning af kapitel 2 a i lov nr. 145 om
udvidet dækningsområde for Rejsegarantifonden som følge af COVID-19
fastsætter, at alle rejseudbydere inden 30. april 2020 skal indsende oplys-
ninger om annullerede og afbestilte rejser i perioden 13. marts
13. april
2020.
Såfremt det samlede beløb overstiger den foreslåede statsgaranti på 1,5
mia. kr. vil erhvervsministeren tage stilling til garantiens anvendelse. Det
er essentielt, at alle rejsende og alle rejseudbydere stilles lige, så ingen rej-
sende får 100 % dækning, mens andre kun får 50 % eller 0 %, fordi garan-
tirammen er opbrugt. I det tilfælde kan der ske en pro rata-dækning.
Rejsegarantifonden har en direktivmæssig forpligtelse til at dække konkur-
ser, hvorfor det er nødvendigt, at fonden løbende overvåger udgifterne til
godtgørelser. Dermed kan fonden indstille, at erhvervsministeren lukker
for godtgørelse af annullerede rejser, hvis disse når et omfang, der gør ud-
betalinger, som følge af konkurser umulige.
Det vurderes, at rejsebranchens omsætning for rejser i dækningsperioden
er under 1,5 mia. kr., hvorfor risiko for en uforholdsmæssig stigning ud
over 1,5 mia. kr. er minimal. Det bemærkes, at en eventuel udvidelse af
dækningsperioden i forlængelse af den aktuelt fastsatte periode kan ændre
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
L 145 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om en definition af, hvad en uforholdsmæssig stigning vil være, til erhvervsministeren
2/2
dette billede. Det vurderes, at garantirammen kan absorbere en moderat ud-
videlse af dækningsperioden målt i uger. En yderligere forlængelse af dæk-
ningsperioden kan føre til, at fonden ikke længere kan dækkes for tilbage-
betalinger og konkurser. I dette tilfælde vil der være tale om en uforholds-
mæssig stigning.
Det tages forbehold for EU-Kommissionens statsstøttegodkendelse af ord-
ningen. Det bemærkes endvidere, at såfremt garantien senere måtte udvides
udover, hvad der måtte omfattes af statsstøttegodkendelsen, vil det kræve
en fornyet vurdering fra Kommissionen og godkendelse af et nyt aktstykke
i Folketinget Finansudvalg.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup