Erhvervsudvalget 2019-20
L 145
Offentligt
2168060_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
25. marts 2020
Besvarelse af spørgsmål 26 ad L 145 stillet af udvalget den 24. marts
2020 efter ønske fra Torsten Schack Pedersen (V).
Spørgsmål:
Er ministeren åben for at afklare, hvordan Rejsegarantifonden fremover be-
dømmer regnskaberne for de rejsebureauer, der har optaget lån til Covid19-
dækninger via Rejsegarantifonden? Og er ministeren her enig i, at lånet
ikke skal belaste bedømmelsen af et rejsebureaus soliditet.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
Svar:
Såfremt, og som forventet, at Rejsegarantifonden indkalder den statslige
garanti, så vil der opstå et låneforhold mellem Rejsegarantifonden og sta-
ten. Det statslige lån vil ikke blive registreret i de enkelte rejseudbyderes
regnskaber, og påvirker dermed ikke deres regnskabsmæssige soliditet.
Rejseudbyderne skal dog i deres årsrapporter oplyse, at der eksisterer en
eventualforpligtelse i form af det udlæg Rejsegarantifonden har haft til at
godtgøre den konkrete rejseudbyders kunder for annullerede rejser. Denne
eventualforpligtelse, som løbende nedskrives i takt med betaling af et for-
mueopbyggende bidrag fra rejseudbyderne til Rejsegarantifonden, vil
først forfalde til betaling, såfremt én eller flere af hændelserne i den fore-
slåede § 7 c, stk. 4, nr. 1-6 indtræder.
Rejsegarantifonden har med den foreslåede § 7 c, stk. 4, nr. 6 adgang til at
lade de individuelle krav mod rejseudbyderne forfalde til betaling inden
for 14 dage, hvis fondens bestyrelse ser en forøget risiko for, at den på-
gældende rejseudbyder ikke på sigt vil eller kan betale det løbende for-
mueopbyggende bidrag. Såfremt fondens bestyrelse udnytter denne ad-
gang over for en begyndende nødlidende rejseudbyder, vil der være en
forøget risiko for, at den pågældende rejseudbyder vil blive insolvent, og
Rejsegarantifonden efterfølgende må nedskrive den fulde fordring på rej-
seudbyderen. Det medfører, at de øvrige rejseudbydere gennem deres be-
taling af det formueopbyggende bidrag, vil skulle inddække Rejsegaranti-
fondens fordring på den nødlidende rejseudbyder. Den mekanisme ser jeg
som en sikkerhed for, at fondens bestyrelse ikke unødigt vil benytte sig af
denne mulighed.
L 145 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 25: Spm., om ministeren er åben for, at uanset om der kan aftales en låneordning pr. rejsebureau eller den forbliver kollektiv, skal det aftales, hvad der gælder for et rejsebureau, der har optaget lån til covid-19-dækninger via Rejsegarantifonden, og som efterfølgende sælges, til erhvervsministeren
2/2
Jeg er åben for at indgå i en dialog om, hvordan Rejsegarantifonden frem-
over bedømmer regnskaberne for de rejsebureauer, der har optaget lån til
COVID-19-dækninger via Rejsegarantifonden. Vi må i denne situation
sikre, at der er rimelige vilkår for rejsebranchen, så branchen fortsat kan
drive virksomhed i Danmark.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup