Til lovforslag nr.
L 145
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 25. marts 2020
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om en rejsegarantifond
(Udvidet dækningsområde for Rejsegarantifonden i ekstraordinære situationer)
[af erhvervsministeren (Simon Kollerup)]
1. Ændringsforslag
Erhvervsministeren har stillet 4 ændringsforslag til lov‐
forslaget.
2. Dispensation fra Folketingets forretningsorden
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen i
Folketingets forretningsordens § 8 a, stk. 2, om, at der skal
gå 2 dage fra offentliggørelsen af betænkningen, til lovfor‐
slaget kommer til 2. behandling, fra bestemmelsen i § 13,
stk. 1, således at 3. behandling kan finde sted tidligere end 2
dage efter 2. behandling, og fra bestemmelsen i § 13, stk. 1,
om, at der skal gå 30 dage fra lovforslagets fremsættelse, til
det kan vedtages ved 3. behandling.
3. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stil‐
lede ændringsforslag.
Nye Borgerlige, Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved be‐
tænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Udvalget
I forlængelse af erhvervsministerens svar på spørgsmål 3
konstaterer udvalget, at det er positivt, at lovforslaget med
ministerens ændringsforslag nu også kan omfatte coronare‐
laterede aflyste rejser før den 13. marts 2020. Dette skal af‐
grænses i det udmøntende arbejde. Udvalget mener, at af‐
grænsningen bør foregå med udgangspunkt i Udenrigsmini‐
steriets rejsevejledninger, hvori coronavirus/covid-19 angi‐
ves som årsag til, at Udenrigsministeriet fraråder at rejse.
Tidspunktet for ikrafttrædelsen af frarådelsen af rejser til de
pågældende destinationer vil fremgå af rejsevejledningen.
Dermed kan man afgrænse både destinationer og tidsperio‐
de, der måtte være dækningsberettigede, for så vidt angår
annullerede/afbestilte eller afbrudte rejser.
Enhedslisten
Enhedslisten støtter lovforslagets formål om at afbøde
konkurser i rejsebranchen. Det er isoleret set en god idé.
Langt hen ad vejen sikrer man på den måde ikke bare rejse‐
branchens, men også forbrugernes beskyttelse. Men efter‐
som hovedformålet med lovforslaget er at holde hånden
under rejseselskaberne, hvor udgiftsbelastningen er størst,
kommer forbrugerbeskyttelsen alt andet lige i anden række.
Hvor forbrugerne beskyttes, sker det som konsekvens af, at
rejseselskaberne kompenseres. Det betyder imidlertid, at der
vil være tilfælde, hvor forbrugerne ikke tilgodeses, fordi rej‐
seselskabet ikke er konkurstruet. Aktuelt ser vi eksempler på
dette, hvor forbrugeren oplever en afbrudt rejseramme forår‐
saget af coronakrisen. Dette hul vil belaste f.eks. studerende
på pensumbestemte studierejser, som på et senere tidspunkt
på den anden side af coronakrisen vil være nødt til at betale
for en ny studierejse. Omfanget af problemet for studerende
og andre rejsende kunne man kortlægge ved at rette henven‐
delse til Dansk Rejsebureau Forening og Dansk Studie Cen‐
ter. Enhedslisten så gerne, at man med lovforslaget havde si‐
destillet rejsebranchens og forbrugernes sikkerhed, og En‐
hedslisten vil fremadrettet holde øje med, hvor mange for‐
brugere der falder uden for hjælpens dækning med henblik
på at opnå bagudrettet refusion for sådanne forbrugere.
Uffe Elbæk (UFG)
Medlem af udvalget Uffe Elbæk (UFG) bakker op om
den foreslåede udvidelse af Rejsegarantifondens anvendel‐
sesområder. Men på sigt bør der ved fremadrettede er‐
hvervsstøttepakker stilles kvalitative krav om, at disse un‐
AX024420