Erhvervsudvalget 2019-20
L 145 Bilag 9
Offentligt
2168769_0001.png
Til lovforslag nr.
L 145
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 25. marts 2020
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om en rejsegarantifond
(Udvidet dækningsområde for Rejsegarantifonden i ekstraordinære situationer)
[af erhvervsministeren (Simon Kollerup)]
1. Ændringsforslag
Erhvervsministeren har stillet 4 ændringsforslag til lov‐
forslaget.
2. Dispensation fra Folketingets forretningsorden
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen i
Folketingets forretningsordens § 8 a, stk. 2, om, at der skal
gå 2 dage fra offentliggørelsen af betænkningen, til lovfor‐
slaget kommer til 2. behandling, fra bestemmelsen i § 13,
stk. 1, således at 3. behandling kan finde sted tidligere end 2
dage efter 2. behandling, og fra bestemmelsen i § 13, stk. 1,
om, at der skal gå 30 dage fra lovforslagets fremsættelse, til
det kan vedtages ved 3. behandling.
3. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stil‐
lede ændringsforslag.
Nye Borgerlige, Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved be‐
tænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Udvalget
I forlængelse af erhvervsministerens svar på spørgsmål 3
konstaterer udvalget, at det er positivt, at lovforslaget med
ministerens ændringsforslag nu også kan omfatte coronare‐
laterede aflyste rejser før den 13. marts 2020. Dette skal af‐
grænses i det udmøntende arbejde. Udvalget mener, at af‐
grænsningen bør foregå med udgangspunkt i Udenrigsmini‐
steriets rejsevejledninger, hvori coronavirus/covid-19 angi‐
ves som årsag til, at Udenrigsministeriet fraråder at rejse.
Tidspunktet for ikrafttrædelsen af frarådelsen af rejser til de
pågældende destinationer vil fremgå af rejsevejledningen.
Dermed kan man afgrænse både destinationer og tidsperio‐
de, der måtte være dækningsberettigede, for så vidt angår
annullerede/afbestilte eller afbrudte rejser.
Enhedslisten
Enhedslisten støtter lovforslagets formål om at afbøde
konkurser i rejsebranchen. Det er isoleret set en god idé.
Langt hen ad vejen sikrer man på den måde ikke bare rejse‐
branchens, men også forbrugernes beskyttelse. Men efter‐
som hovedformålet med lovforslaget er at holde hånden
under rejseselskaberne, hvor udgiftsbelastningen er størst,
kommer forbrugerbeskyttelsen alt andet lige i anden række.
Hvor forbrugerne beskyttes, sker det som konsekvens af, at
rejseselskaberne kompenseres. Det betyder imidlertid, at der
vil være tilfælde, hvor forbrugerne ikke tilgodeses, fordi rej‐
seselskabet ikke er konkurstruet. Aktuelt ser vi eksempler på
dette, hvor forbrugeren oplever en afbrudt rejseramme forår‐
saget af coronakrisen. Dette hul vil belaste f.eks. studerende
på pensumbestemte studierejser, som på et senere tidspunkt
på den anden side af coronakrisen vil være nødt til at betale
for en ny studierejse. Omfanget af problemet for studerende
og andre rejsende kunne man kortlægge ved at rette henven‐
delse til Dansk Rejsebureau Forening og Dansk Studie Cen‐
ter. Enhedslisten så gerne, at man med lovforslaget havde si‐
destillet rejsebranchens og forbrugernes sikkerhed, og En‐
hedslisten vil fremadrettet holde øje med, hvor mange for‐
brugere der falder uden for hjælpens dækning med henblik
på at opnå bagudrettet refusion for sådanne forbrugere.
Uffe Elbæk (UFG)
Medlem af udvalget Uffe Elbæk (UFG) bakker op om
den foreslåede udvidelse af Rejsegarantifondens anvendel‐
sesområder. Men på sigt bør der ved fremadrettede er‐
hvervsstøttepakker stilles kvalitative krav om, at disse un‐
AX024420
L 145 - 2019-20 - Bilag 9: Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 25. marts 2020
2168769_0002.png
2
derstøtter den grønne omstilling af Danmark. Dette gælder
også i forhold til turist- og rejsebranchen.
5. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
erhvervsministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 1
1)
I det under
nr. 2
foreslåede
kapitel 2 a
udgår i
§ 7 a,
stk. 1, 1. pkt.,
»og 2 b«, og efter »ekstraordinære situationer«
indsættes: », der påvirker væsentlige dele af rejsebranchen«.
[Lovteknisk korrektion og præcisering af lovens anvendel‐
sesområde]
2)
I det under
nr. 2
foreslåede
kapitel 2 a
affattes
§ 7 b,
stk. 2,
således:
»Stk. 2.
Statens udbetalinger under statsgarantien skal til‐
bagebetales af Rejsegarantifonden tillige med en forrentning
svarende til en rente og med vilkår fastsat i henhold til Euro‐
pa-Kommissionens godkendelse i henhold til statsstøttereg‐
lerne. Renten tilskrives ved hvert kalenderårs udløb.«
[Præcisering af tilbagebetalingsforpligtelse]
3)
I det under
nr. 2
foreslåede
kapitel 2 a
affattes
§ 7 c,
stk. 4, nr. 4,
således:
»4) Rejseudbyderen eller formidleren for en udenlandsk
rejsearrangør begrænser aktivt sine aktiviteter, så om‐
sætningen falder til under 50 pct. i forhold til 2019.«
[Præcisering af kriterier for bestemmelsens anvendelsesom‐
råde]
Til § 2
4)
Stk. 2
affattes således:
»Stk. 2.
Erhvervsministeren evaluerer loven 1 år efter lo‐
vens ikrafttræden.«
[Lovteknisk korrektion og indførelse af evalueringsbestem‐
melse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en lovteknisk korrektion, idet den foreslå‐
ede ordning ikke omfatter sammensatte rejsearrangementer,
som defineres i § 2 b i den gældende lov om en rejsegaranti‐
fond. Med ændringsforslaget fjernes henvisningen til § 2 b.
Baggrunden er, at det følger af pakkerejselovens § 15, stk. 2
og 3, at en rejsende kan afbestille sin pakkerejse, hvis der
indtræffer ekstraordinære omstændigheder, som væsentligt
berører leveringen af pakkerejsen. Den rejsende skal have
betalte beløb refunderet inden 14 dage. Tilsvarende gælder,
hvis pakkerejsen annulleres af rejseudbyderen. Det samme
gør sig ikke gældende for rejsende, der køber et sammensat
rejsearrangement.
Med ændringsforslaget præciseres det derudover, at der
ved ekstraordinære situationer skal være tale om, at hele el‐
ler væsentlige dele af verden er påvirket. Der vil i den for‐
bindelse blive lagt vægt på Udenrigsministeriets rejsevejled‐
ninger. Derudover skal der være tale om situationer, som på‐
virker hele eller væsentlige dele af rejsebranchen. Ekstraor‐
dinære situationer er f.eks. den aktuelle situation som følge
af udbredelsen af covid-19, hvor Udenrigsministeriet har
frarådet alle ikkenødvendige rejser i hele verden.
I relation til ekstraordinære situationer som f.eks. co‐
vid-19 skal der være mulighed for, at de rejser, som tidligt
blev ramt af verdensomspændende omstændigheder, også
kan komme i betragtning, såfremt det klart kan afgrænses,
hvad der er omfattet. Det betyder f.eks., at det i relation til
covid-19-situationen vil være muligt at dække rejser, som
skulle have været påbegyndt før den 13. marts 2020, hvor
alle ikkenødvendige rejser blev frarådet i hele verden, men
som blev aflyst som følge af Udenrigsministeriets rejsevej‐
ledning.
Fondskassen for ekstraordinære situationer kan også akti‐
veres i ekstraordinære situationer, som ikke har at gøre med
covid-19. Det kan f.eks. være i tilfælde af en ny pandemi,
naturkatastrofer eller krig. Det fremgår af lovforslaget, at det
i den forbindelse vil være en forudsætning, at der er tale om
omstændigheder, der har indgribende betydning for hele el‐
ler væsentlige dele af rejsebranchens mulighed for at gen‐
nemføre og afsætte rejser i hele eller væsentlige dele af ver‐
den.
Der er således ikke tale om en ekstraordinær situation,
hvis situationen alene berører enkelte lande, områder eller
dele af verden eller det kun er en del af rejsebranchen, der er
påvirket. Hvis udbredelsen af covid-19 fortsætter frem til
f.eks. juli måned, men er begrænset til enkelte dele af ver‐
den, vil der ikke være tale om ekstraordinære omstændighe‐
der i lovens forstand. Det er hensigten, at der ved vurderin‐
gen heraf tages udgangspunkt i Udenrigsministeriets rejse‐
vejledning.
Til nr. 2
Med ændringsforslaget fastslås det, at statens udbetalin‐
ger under statsgarantien skal tilbagebetales af Rejsegaranti‐
fonden tillige med en forrentning svarende til en rente og
vilkår fastsat i henhold til Europa-Kommissionens godken‐
delse i henhold til statsstøttereglerne.
Til nr. 3
Med ændringsforslaget præciseres det, at rejseudbyderen
eller formidleren for en udenlandsk rejsearrangør aktivt skal
begrænse sine aktiviteter, så omsætningen falder til under 50
pct. i forhold til 2019, før der kan stilles krav om, at rejseud‐
byderen eller formidleren for en udenlandsk rejsearrangør
skal indfri Rejsegarantifondens krav i medfør af den foreslå‐
ede bestemmelse i § 7 c, stk. 1.
Til nr. 4
Det fremgår af det foreslåede § 2, stk. 1, at ministeren
fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden. Det er således
en fejl, at det fremgår, at lovforslaget kan stadfæstes straks
efter dets vedtagelse, da lovforslaget først kan sættes i kraft,
L 145 - 2019-20 - Bilag 9: Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 25. marts 2020
2168769_0003.png
3
når Europa-Kommissionens godkendelse af garantiordnin‐
gen foreligger, jf. statsstøttereglerne.
Med ændringsforslaget fastsættes det derudover, at er‐
hvervsministeren 1 år efter lovens ikrafttræden skal igang‐
sætte en evaluering af loven. Såfremt lovforslaget vedtages,
vil Erhvervsministeriet udarbejde en rapport til Folketinget,
der belyser erfaringerne med loven. Erhvervsministeriet vil
indhente bidrag fra interesseorganisationer og Rejsegaranti‐
fonden. Erfaringerne kan danne baggrund for et eventuelt
behov for at ændre reglerne.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 24. marts 2020 og var til 1.
behandling den 24. marts 2020. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Erhvervsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget er ikke forinden fremsættelsen
sendt i høring. Under hensyn til at lovforslaget hastebehand‐
les, er lovforslaget heller ikke sendt i høring samtidig med
fremsættelsen.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 8 bilag på lovforsla‐
get.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 4 skriftlige
henvendelser om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 41 spørgsmål
til erhvervsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
Birgitte Vind (S) Bjørn Brandenborg (S) Camilla Fabricius (S) Thomas Jensen (S) Henrik Møller (S)
Kasper Roug (S)
nfmd.
Malte Larsen (S) Orla Hav (S) Rasmus Stoklund (S) Katrine Robsøe (RV) Ida Auken (RV)
Theresa Berg Andersen (SF) Ina Strøjer-Schmidt (SF) Victoria Velasquez (EL) Rune Lund (EL) Uffe Elbæk (UFG)
Torsten Schack Pedersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Lars Christian Lilleholt (V)
fmd.
Anne Honoré Østergaard (V)
Christoffer Aagaard Melson (V) Hans Christian Schmidt (V) Tommy Ahlers (V) Hans Kristian Skibby (DF)
Mette Hjermind Dencker (DF) Mona Juul (KF) Niels Flemming Hansen (KF) Rasmus Jarlov (KF) Alex Vanopslagh (LA)
Nye Borgerlige, Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
48
42
16
16
14
13
13
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
5