Erhvervsudvalget 2019-20
L 145 Bilag 7
Offentligt
2168630_0001.png
NOTAT
24. marts 2020
20/03974-7
tma-KFST
Ændringsforslag
Til § 1
Af
erhvervsministeren,
tiltrådt af []
1)
I den under
nr. 2
foreslåede
§ 7 a, stk. 1, 1. pkt.
udgår »og § 2 b«
og efter »ekstraordinære situationer« indsættes: », der påvirker væsentlige
dele af rejsebranchen«.
[Lovteknisk korrektion og præcisering af lovens anvendelsesområde]
2)
Den under
nr. 2
foreslåede
§ 7 b, stk. 2,
affattes således:
»Stk.
2.
Statens udbetalinger under statsgarantien skal tilbagebetales af
Rejsegarantifonden tillige med en forrentning svarende til en rente og vil-
kår fastsat i henhold til Kommissionens godkendelse i henhold til statsstøt-
tereglerne. Renten tilskrives ved hvert kalenderårs udløb.«
[Præcisering af tilbagebetalingsforpligtelse]
3)
Den under
nr. 2
foreslåede
§ 7 c, stk. 4, nr. 4,
affattes således:
»Nr.
4.
Rejseudbyderen eller formidleren for en udenlandsk rejsearrangør
aktivt begrænser sine aktiviteter, så omsætningen falder til under 50 pct. i
forhold til 2019. «
[Præcisering af kriterier for bestemmelsens anvendelsesområde]
Til § 2
4)
Stk. 2
affattes således:
»Stk.
2.
Erhvervsministeren evaluerer loven 1 år efter lovens ikrafttræ-
den.«
[Lovteknisk korrektion og indførelse af evalueringsbestemmelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en lovteknisk korrektion, idet den foreslåede ordning ikke
omfatter sammensatte rejsearrangementer, som defineres i § 2 b i den gæl-
dende lov om en rejsegarantifond. Med ændringsforslaget fjernes henvis-
ningen til § 2 b. Baggrunden er, at det følger af pakkerejselovens § 15 stk.
L 145 - 2019-20 - Bilag 7: Ændringsforslag fra erhvervsministeren
2 og 3, at en rejsende kan afbestille sin pakkerejse, hvis der indtræffer eks-
traordinære omstændigheder, som væsentligt berører leveringen af pakke-
rejsen. Den rejsende skal have betalte beløb refunderet inden 14 dage. Til-
svarende gælder, hvis pakkerejsen annulleres af rejseudbyderen. Det
samme gør sig ikke gældende for rejsende, der køber et sammensat rejse-
arrangement.
Med ændringsforslaget præciseres det derudover, at der ved ekstraordinære
situationer skal være tale om, at hele eller væsentlige dele af verden er på-
virket. Der vil i den forbindelse blive lagt vægt på Udenrigsministeriets
rejsevejledninger. Derudover skal der være tale om situationer, som påvir-
ker hele eller væsentlige dele af rejsebranchen. Ekstraordinære situationer
er f.eks. den aktuelle situation, som følge af udbredelsen af COVID-19,
hvor Udenrigsministeriet har frarådet alle ikke-nødvendige rejser i hele
verden.
I relation til ekstraordinære situationer som f.eks. COVID-19, skal der
være mulighed for, at de rejser, som tidligt blev ramt af verdensomspæn-
dende omstændigheder, også kan komme i betragtning, såfremt det klart
kan afgrænses, hvad der er omfattet. Det betyder f.eks., at det i relation til
COVID-19 situationen vil være muligt at dække rejser, som skulle have
været påbegyndt før den 13. marts, hvor alle ikke-nødvendige rejser blev
frarådet i hele verden, men blev aflyst som følge af Udenrigsministeriets
rejsevejledning.
Fondskassen for ekstraordinære situationer, kan også aktiveres i ekstraor-
dinære situationer, som ikke har at gøre med COVID-19. Det kan f.eks.
være i tilfælde af en ny pandemi, naturkatastrofer eller krig. Det fremgår
af lovforslaget, at det i den forbindelse vil være en forudsætning, at der er
tale om omstændigheder, der har indgribende betydning for hele eller væ-
sentlige dele af rejsebranchens mulighed for at gennemføre og afsætte rej-
ser i hele eller væsentlige dele af verden.
Der er således ikke tale om en ekstraordinær situation, hvis situationen
alene berører enkelte lande, områder eller dele af verden, eller det kun er
en del af rejsebranchen, der er påvirket. Hvis udbredelsen af COVID-19
fortsætter frem til f.eks. juli måned, men er begrænset til enkelte dele af
verden, vil der ikke være tale om ekstraordinære omstændigheder i lovens
forstand. Det er hensigten, at der ved vurderingen heraf tages udgangs-
punkt i Udenrigsministeriets rejsevejledning.
Til nr. 2
Med ændringsforslaget fastslås det, at statens udbetalinger under statsga-
rantien skal tilbagebetales af Rejsegarantifonden tillige med en forrentning
2
L 145 - 2019-20 - Bilag 7: Ændringsforslag fra erhvervsministeren
svarende til en rente og vilkår fastsat i henhold til Europa-Kommissionens
godkendelse i henhold til statsstøttereglerne.
Til nr. 3
Med ændringsforslaget præciseres det, at rejseudbyderen eller formidleren
for en udenlandsk rejsearrangør aktivt skal begrænse sine aktiviteter, så
omsætningen falder til under 50 pct. i forhold til 2019, før der kan stilles
krav om at, rejseudbyderen eller formidleren for en udenlandsk rejsearran-
gør skal indfri Rejsegarantifondens krav i medfør af den foreslåede bestem-
melse i § 7 c, stk. 1.
Til nr. 4
Det fremgår af den foreslåede § 2, stk. 1, ændres at ministeren fastsætter
tidspunktet for lovens ikrafttræden. Det er således en fejl, at det fremgår,
at lovforslaget kan stadfæstes straks efter dets vedtagelse, da lovforslaget
først skal sættes i kraft, når Europa-Kommissionens godkendelse af ga-
rantiordningen foreligger, jf. statsstøttereglerne.
Med ændringsforslaget fastsættes det derudover, at erhvervsministeren 1
år efter lovens ikrafttræden skal igangsætte en evaluering loven. Såfremt
lovforslaget vedtages, vil Erhvervsministeriet udarbejde en rapport til
Folketinget, der belyser erfaringerne med loven. Erhvervsministeriet vil
indhente bidrag fra interesseorganisationer og Rejsegarantifonden. Erfa-
ringerne kan danne baggrund for et eventuelt behov for at ændre reglerne.
3