Til lovforslag nr.
L 144
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Uddannelses- og Forskningsudvalget den 30. marts 2020
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af SU-loven
(Udvidede muligheder for studielån og slutlån som følge af covid-19)
[af uddannelses- og forskningsministeren (Ane Halsboe-Jørgensen)]
1. Dispensation fra Folketingets forretningsorden
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen i
Folketingets forretningsordens § 8 a, stk. 2, om, at der skal
gå 2 dage fra offentliggørelsen af betænkningen, til lovfor-
slaget kommer til 2. behandling, fra bestemmelsen i § 13,
stk. 1, således at 3. behandling kan finde sted tidligere end 2
dage efter 2. behandling, og fra bestemmelsen i § 13, stk. 1,
om, at der skal gå 30 dage fra lovforslagets fremsættelse, til
det kan vedtages ved 3. behandling.
2. Ændringsforslag
Uddannelses- og forskningsministeren har stillet 6 æn-
dringsforslag til lovforslaget.
3. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stil-
lede ændringsforslag.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokku-
rin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen
ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at
komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Udtalelse fra uddannelses- og forskningsministeren
Som det fremgår af mit svar på spørgsmål 17, ønsker jeg
at tilkendegive følgende over for udvalget:
Der er indsat en såkaldt solnedgangsklausul i lovforsla-
gets § 2, stk. 3, der indebærer, at de foreslåede nye bestem-
melser i SU-loven automatisk bliver ophævet den 1. marts
2021.
Jeg mener derfor som udgangspunkt ikke, at der er behov
for at indsætte en revisionsbestemmelse i lovforslaget. Jeg
er dog meget opmærksom på vigtigheden af, at Folketingets
partier løbende har en tæt dialog om de særlige lovgivnings-
tiltag, som sættes i værk med henblik på at afbøde konse-
kvenserne af covid-19.
Jeg vil derfor invitere aftalekredsen til et møde til efter-
året med henblik på at gøre status over de tiltag, der iværk-
sættes med dette lovforslag.
5. Politiske bemærkninger
Venstre, Dansk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og
Liberal Alliance
Venstres, Dansk Folkepartis, Det Konservative Folkepar-
tis og Liberal Alliances medlemmer af udvalget bemærker,
at Danmark lige nu står i en alvorlig og ekstraordinær situa-
tion, der har store konsekvenser for alle dele af det danske
samfund. Uddannelsesinstitutionerne landet over er lukket
ned for at begrænse smitten med covid-19, og det har konse-
kvenser for de studerende på de videregående uddannelser
og eleverne på ungdomsuddannelserne. Det er helt afgøren-
de, at Folketinget holder hånden under det danske samfund
og sikrer afbødning af de store økonomiske konsekvenser,
som nedlukningen af det danske samfund medfører, og det
gælder også på uddannelses- og forskningsområdet.
Rigtig mange studerende og elever på ungdomsuddannel-
ser er økonomisk afhængige af et studie- eller fritidsjob,
som de risikerer at miste som følge af covid-19-pandemien.
Dermed mister de studerende en stor del af deres levegrund-
lag, og derfor indgår der udvidede muligheder for studielån
og slutlån som følge af covid-19 i aftalen om en hjælpepak-
ke mellem regeringen og alle Folketingets partier, »Aftale
om COVID-19 initiativer«, der blev indgået den 19. marts
2020.
Partierne noterer med tilfredshed, at uddannelsessøgende
med lovforslaget får ret til at få udbetalt, hvad der svarer til
2 måneders ekstra studielån om måneden ud over deres su-
stipendier og eksisterende muligheder for su-lån.
AX024437