Uddannelses- og Forskningsudvalget 2019-20
L 144 Bilag 7
Offentligt
2171698_0001.png
Til lovforslag nr.
L 144
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Uddannelses- og Forskningsudvalget den [30. marts 2020]
3. udkast
(Politiske bemærkninger fra V, DF, KF og LA og fra RV, SF og EL)
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af SU-loven
(Udvidede muligheder for studielån og slutlån som følge af covid-19)
[af uddannelses- og forskningsministeren (Ane Halsboe-Jørgensen)]
1. Ændringsforslag
Uddannelses- og forskningsministeren har stillet 6 æn‐
dringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
[Udvalget indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de
stillede ændringsforslag. ]
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokku‐
rin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen
ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at
komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i be‐
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Dispensation fra Folketingets forretningsorden
[Udvalget] indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen
i Folketingets forretningsorden § 8 a, stk. 2, om, at der skal
gå 2 dage fra offentliggørelsen af betænkningen, til lovfor‐
slaget kommer til 2. behandling, fra bestemmelsen i § 13,
stk. 1, således at 3. behandling kan finde sted tidligere end 2
dage efter 2. behandling, og fra bestemmelsen i § 13, stk. 1,
om, at der skal gå 30 dage fra lovforslagets fremsættelse, til
det kan vedtages ved 3. behandling.
4. Betænkningsbidrag fra uddannelses- og
forskningsministeren
Som svar på spørgsmål 17 ønsker jeg at tilkendegive føl‐
gende over for udvalget:
Der er indsat en såkaldt solnedgangsklausul i lovforsla‐
gets § 2, stk. 3, der indebærer, at de foreslåede nye bestem‐
melser i SU-loven automatisk bliver ophævet den 1. marts
2021.
Jeg mener derfor som udgangspunkt ikke, at der er behov
for at indsætte en revisionsbestemmelse i lovforslaget. Jeg
er dog meget opmærksom på vigtigheden af, at Folketingets
partier løbende har en tæt dialog om de særlige lovgivnings‐
tiltag, som sættes i værk med henblik på af afbøde konse‐
kvenserne af covid-19.
Jeg vil derfor invitere aftalekredsen til et møde til efter‐
året med henblik på at gøre status over de tiltag, der iværk‐
sættes med dette lovforslag.
5. Politiske bemærkninger
Venstre, Dansk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og
Liberal Alliance
Venstres, Dansk Folkepartis, Det Konservative Folkepar‐
tis og Liberal Alliances medlemmer af udvalget bemærker,
at Danmark lige nu står i en alvorlig og ekstraordinær situa‐
tion, der har store konsekvenser for alle dele af det danske
samfund. Uddannelsesinstitutionerne landet over er lukket
ned for at begrænse smitten med covid-19, og det har konse‐
kvenser for de studerende på de videregående uddannelser
samt elever på ungdomsuddannelser. Det er helt afgørende,
at Folketinget holder hånden under det danske samfund og
sikrer afbødning af de store økonomiske konsekvenser, som
nedlukningen af det danske samfund medfører, og det gæl‐
der også på uddannelses- og forskningsområdet.
Rigtig mange studerende og elever på ungdomsuddannel‐
ser er økonomisk afhængige af et studie- eller fritidsjob,
som de risikerer at miste som følge af covid-19 pandemien.
Dermed mister de studerende en stor del af deres levegrund‐
lag, og derfor indgår der udvidede muligheder for studielån
og slutlån som følge af covid-19 i aftalen om en hjælpepak‐
DokumentId
Journalnummer
L 144 - 2019-20 - Bilag 7: 3. udkast til betænkning
2171698_0002.png
2
ke mellem regeringen og alle Folketingets partier, »Aftale
om COVID-19 initiativer«, der blev indgået 19. marts 2020.
Partiernes noterer med tilfredshed, at uddannelsessøgen‐
de med lovforslaget får ret til at få udbetalt, hvad der svarer
til 2 måneders ekstra studielån om måneden ud over deres
SU-stipendier og eksisterende muligheder for SU-lån.
Partierne tilslutter sig, at ordningen i udgangspunktet om‐
fatter månederne marts og april 2020 med mulighed for for‐
længelse. I tilfælde af, at en forlængelse bliver nødvendig,
får uddannelses- og forskningsministeren med lovforslaget
bemyndigelse til at forlænge ordningen. I den sammenhæng
hæfter partierne sig ved, at ministeren i et svar på et spørgs‐
mål til lovforslaget tilkendegiver, at hun vil orientere og ind‐
drage Folketingets partier i en sådan beslutning. Partierne
mener helt generelt, at beslutninger, der træffes i denne al‐
vorlige situation, bør bero på bredt samarbejde.
Det er afgørende for partierne, at vi løbende følger udvik‐
lingen tæt og imødegår de problemstillinger, der opstår. Par‐
tierne har noteret sig, at et meget stort antal sundhedsfaglige
studerende har meldt sig klar til at indgå i det samfundskriti‐
ske beredskab som følge af covid-19. I den sammenhæng er
de studerende – berettiget - bekymrede for, at de vil skulle
tilbagebetale deres SU, hvis de tjener ekstra som følge af, at
de indgår i beredskabet. Venstre rettede i den forbindelse
ønske om et ændringsforslag, der imødegår denne bekym‐
ring ved at hæve fribeløbsgrænsen for de sundhedsfaglige
studerende, der indgår i beredskabet. Partierne noterer sig
med stor tilfredshed, at ministeren har imødekommet dette
ønske med et ændringsforslag til lovforslaget, der betyder, at
årsfribeløbet eller uddannelsesfribeløbet for støtteåret 2020
for uddannelsessøgende, der deltager i samfundskritiske
funktioner i forbindelse med beredskab i forhold til co‐
vid-19, efter ansøgning kan forhøjes med den indtægt, som
den uddannelsessøgende modtager herfor.
Partierne er meget opmærksomme på, at mange studeren‐
de er bekymrede for deres eksamen, studieaktivitet og for
deres udlandsophold samt andre forhold, der lige nu er om‐
gærdet af usikkerhed som følge af covid-19. For at imødegå
denne usikkerhed er partierne klar til yderligere tiltag, der
fremadrettet måtte blive nødvendige på uddannelses- og
forskningsområdet.
Venstre, Dansk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti
og Liberal Alliance stemmer for samtlige ændringsforslag
og lovforslaget som helhed, herunder også hastebehandlin‐
gen.
Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten
Radikale Venstres, Socialistisk Folkepartis og Enhedsli‐
stens medlemmer af udvalget støtter lovforslaget som hel‐
hed, da det sikrer en stor gruppe af studerendes økonomi i
forbindelse med covid-19. Partierne bemærker, at ministeren
overfor uddannelsesinstitutionerne har italesat, at de skal ud‐
vise fleksibilitet i forbindelse med ansøgning om ekstra SU-
klip. Dog er partierne bekymret for, at der alligevel vil være
studerende, som ikke får tildelt ekstra SU-klip, da alle, der
forsinkes af covid-19, efter partiernes opfattelse bør få til‐
delt ekstra SU-klip. Partierne opfordrer derfor ministeren til
løbende at drøfte emnet med uddannelsesinstitutionerne
samt at orientere Folketingets partier herom for at sikre, at
studerende, der er forsinkede pga. covid-19, får ekstra SU-
klip.
I forlængelse heraf bemærker partierne, at tildeling af ek‐
stra SU-klip hænger sammen med den del af institutionernes
resultattilskud, der omhandler studietidstilskud. Partierne
noterer sig, at ministeren vil drøfte denne problematik med
aftalepartierne på et senere tidspunkt. Samtidig er partierne
dog bekymret for, hvis usikkerheden i universiteternes øko‐
nomi vil påvirke deres tildeling af ekstra SU-klip. For parti‐
erne er det vigtigt, at covid-19 hverken går ud over de stude‐
rendes eller institutionernes økonomi. Derfor mener partier‐
ne, at institutionerne bør kompenseres for den del af resul‐
tattilskuddet, der handler om studietidstilskud, såfremt insti‐
tutionerne kan dokumentere, at studietidsforlængelserne
skyldes covid-19.
Partierne konstaterer, at studerende, der har opbrugt SU-
klip og ikke modtager slutlån, ikke er omfattet af lovforsla‐
get. Selvom denne gruppe af studerende ifølge ministeren er
vanskelig at definere og administrativt besværlig at håndte‐
re, så partierne gerne, at denne gruppe også var omfattet af
lovforslaget.
6. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
uddannelses- og forskningsministeren,
tiltrådt af <>:
Til titlen
1)
Undertitlen affattes således:
»(Udvidede muligheder for studielån og slutlån samt
forhøjelse af fribeløb som følge af covid-19)«.
[Justering af lovforslagets undertitel]
Til § 1
2)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 10 c
indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2.
For uddannelsessøgende, der får uddannelsesstøt‐
te inden for klippekortet, forhøjes det samlede studielån, jf.
§ 9 og § 10 b, stk. 3, og slutlånet, jf. § 10, der tildeles i den
første måned med uddannelsesstøtte efter en periode med
lønnet praktik, jf. § 5, stk. 2, nr. 3, med 6.388 kr. (2020-ni‐
veau), for hver af månederne marts og april 2020, såfremt
disse måneder er indgået i den netop afsluttede periode med
lønnet praktik.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
[Udvidede lånemuligheder for studielån og slutlån som føl‐
ge af covid-19 efter endt periode med lønnet praktik i vide‐
regående uddannelse]
3)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 10 c, stk. 2,
der bliver
stk. 3, indsættes efter »stk. 1«: »og 2«.
[Bemyndigelse til at forhøjelsen kan ske i andre måneder]
4)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
L 144 - 2019-20 - Bilag 7: 3. udkast til betænkning
2171698_0003.png
3
»01.
I
§ 24
indsættes som
stk. 12:
»Stk. 12.
Årsfribeløbet eller uddannelsesfribeløbet for
støtteåret 2020 kan for uddannelsessøgende, der deltager i
samfundskritiske funktioner i forbindelse med beredskab i
forhold til covid-19, efter ansøgning forhøjes med den ind‐
tægt, som den uddannelsessøgende modtager herfor.««
[Forhøjelse af fribeløb for uddannelsessøgende, der deltager
i samfundskritiske funktioner i forbindelse med beredskab i
forhold til covid-19]
Til § 2
5)
Stk. 1
affattes således:
»Stk. 1.
Loven træder i kraft ved bekendtgørelse i Lovti‐
dende.«
[Ændret ikrafttrædelsestidspunkt]
6)
Som
stk. 4
indsættes:
»Stk. 4.
§ 24, stk. 12, i SU-loven, som affattet ved denne
lovs § 1, nr. 01, ophæves den 1. januar 2022.«
[Ophævelsesbestemmelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en justering af lovforslagets undertitel ved
indsættelse af »samt forhøjelse af fribeløb« som konsekvens
af ændringsforslag nr. 4.
Til nr. 2
Statens Uddannelsesstøtte (SU) gives til offentlig aner‐
kendt uddannelse indtil kandidatgrad. Private erhvervsrette‐
de uddannelser kan desuden godkendes som SU-berettigen‐
de på lige fod med offentligt anerkendte uddannelser. Der
henvises til SU-lovens § 3.
SU ydes uden for klippekortet til uddannelsessøgende i
ungdomsuddannelse og inden for klippekortet til uddannel‐
sessøgende i videregående og privat uddannelse. Med klip‐
pekort henvises til, at SU til videregående og privat uddan‐
nelse gives inden for et begrænset støttesystem (klippekor‐
tet), hvor en måneds SU tæller som et klip, og der fastsættes
en øvre ramme for støtten. Der henvises til SU-lovens §§ 6
og 15.
SU gives i form af stipendier og lån. Studielån gives i
måneder, hvor den uddannelsessøgende samtidig modtager
stipendium. Studielånet udgør 3.194 kr. (2020-niveau) og
kan forhøjes med op til 1.721 kr. (2020-niveau) for uddan‐
nelsessøgende, der på grund af forældrenes indkomst ikke
har ret til det fulde tillæg til grundstipendiet. Slutlån udgør
8.241 kr. (2020-niveau) om måneden og kan gives til uddan‐
nelsessøgende i videregående uddannelse, når den uddannel‐
sessøgende har opbrugt sine stipendier til den pågældende
uddannelse. Sammen med stipendium og studielån, eller
sammen med slutlån, kan uddannelsessøgende, der er for‐
sørgere, optage et supplerende studielån. Der henvises til ka‐
pitel 3 om støtteformer og støttebeløb i SU-loven, jf. lovbe‐
kendtgørelse nr. 1037 af 30. august 2017.
En uddannelse skal være ulønnet for at give ret til SU.
Uddannelses- og forskningsministeren kan dog fastsætte
regler om, at der kan gives SU til uddannelser, der omfatter
lønnet praktik, herunder i hvilke perioder der kan gives støt‐
te. Der henvises til SU-lovens § 5.
Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte (herefter
styrelsen) kan godkende, at en uddannelse, der omfatter bå‐
de undervisningsperioder og perioder med lønnet praktik,
giver ret til SU i undervisningsperioderne. Styrelsen bestem‐
mer i de tilfælde, hvilke måneder der indgår i undervisnings‐
perioden, og hvilke måneder der ikke kan gives SU i på
grund af lønnet praktik. Styrelsen kan endvidere bestemme,
hvordan ferieperioder fordeles mellem undervisning og løn‐
net praktik. Der henvises til § 17 i bekendtgørelse nr. 1515
af 13. december 2017 om statens uddannelsesstøtte (SU-be‐
kendtgørelsen).
Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte reg‐
ler om, at der i uddannelser, der omfatter lønnet praktik, kan
udbetales SU med dobbelt sats i måneden før den første pe‐
riode med lønnet praktik. Der henvises til § 20 a i SU-loven.
Bemyndigelsen er udmøntet i § 29 i SU-bekendtgørelsen,
hvorefter en uddannelsessøgende i uddannelser, hvor der
indgår måneder med lønnet praktik, efter ansøgning kan få
udbetalt stipendium og studielån med to klip i måneden før
den første måned med lønnet praktik. Den uddannelsessø‐
gende skal have mindst to klip tilbage ved begyndelsen af
denne måned. Der kan kun udbetales to klip i måneden før
den første periode i uddannelsen med lønnet praktik. Hvis
den uddannelsessøgende ikke har valgt klip fra eller i øvrigt
sparet klip op, udbetales der ikke støtte i den første måned
efter den sidste periode i uddannelsen med lønnet praktik.
Uddannelsessøgende, der ønsker at optage et lån, skal
først søge om at få lånet tildelt. I tildelingen ligger en kon‐
trol af, om den uddannelsessøgende er optaget på en SU-be‐
rettigende uddannelse og i øvrigt opfylder de almindelige
betingelser for ret til SU, jf. SU-lovens kapitel 1 og 2.
Ansøgning om tildeling af studielån sker via styrelsens
selvbetjeningssystem minSU, og ansøgningen skal være
modtaget senest den 5. december i det støtteår, hvori der sø‐
ges studielån. Det vil sige, at ansøgning om studielån i 2020
skal være indgivet senest den 5. december 2020. Der kan
dog alene søges om studielån til den uddannelse, som den
uddannelsessøgende er i gang med på ansøgningstidspunk‐
tet. Der henvises til § 43, stk. 2, i SU-bekendtgørelsen, jf.
bekendtgørelse nr. 1515 af 13. december 2017.
Ansøgning om tildeling af slutlån sker ligeledes gennem
minSU, og ansøgningen skal være modtaget inden udgangen
af den måned, hvor den uddannelsessøgende ønsker slutlå‐
net fra, jf. SU-bekendtgørelsens § 43, stk. 1.
Når lånet er tildelt, skal den uddannelsessøgende godken‐
de sin låneplan og dermed indgå en låneaftale med styrelsen
om at få lånet eller dele af lånet udbetalt. Den uddannelses‐
søgende har ikke adgang til at godkende låneplanen i perio‐
der, hvor den uddannelsessøgende har orlov fra uddannel‐
sen, er erklæret studieinaktiv efter SU-reglerne eller ikke er
indskrevet på en SU-berettigende uddannelse, jf. SU-lovens
§ 38 c, stk. 3, og § 38 d, stk. 2.
I forbindelse med godkendelse af låneplanen vælger den
uddannelsessøgende selv, i hvilke måneder vedkommende
ønsker at få udbetalt lånet, og for så vidt angår studielån,
L 144 - 2019-20 - Bilag 7: 3. udkast til betænkning
2171698_0004.png
4
hvilket beløb der ønskes udbetalt i de enkelte måneder, dog
inden for de i SU-loven fastsatte maksimumrammer for de
enkelte typer lån. Slutlån udbetales altid med det maksimale
beløb i de måneder, den uddannelsessøgende ønsker lånet
udbetalt. Der henvises til SU-lovens §§ 38 c og 38 d.
Den uddannelsessøgende kan på ethvert tidspunkt inden
for et givent støtteår ændre på låneplanen for det pågælden‐
de støtteår. Ved ændring af låneplanen indgår den uddannel‐
sessøgende således en ny revideret låneaftale med styrelsen.
Med det foreslåede § 10 c, stk. 1, foreslås det at give ud‐
dannelsessøgende, der i marts og/eller april 2020 modtager
SU, mulighed for at søge om et ekstra SU-lån i marts og
april 2020 på op til 6.388 kr. pr. måned. Muligheden vil bli‐
ve en økonomisk håndsrækning til uddannelsessøgende, der
som følge af konsekvenserne af covid-19 kan risikere at
miste deres fritids- og studiejob. Med forslaget vil de uddan‐
nelsessøgende kunne opretholde deres månedlige disponible
indkomst, også selv om de mister deres arbejde som følge af
konsekvenserne af covid-19.
Uddannelsessøgende, der er i lønnet praktik i marts og/
eller april 2020, kan imidlertid ikke gøre brug af den udvi‐
dede lånemulighed, idet uddannelsessøgende ikke har mu‐
lighed for at få SU i perioder, hvor de er i lønnet praktik.
Med henblik på at give uddannelsessøgende, der er i løn‐
net praktik i marts og/eller april 2020 som led i en uddannel‐
se, der gives SU til inden for klippekortet, en økonomisk
håndsrækning, idet de som følge af konsekvenserne af co‐
vid-19 også risikerer at miste deres fritids- og studiejob,
foreslås det at udvide lånemulighederne for denne gruppe,
når de vender tilbage til den SU-berettigende undervisnings‐
periode efter praktikperiodens afslutning.
Det foreslås på den baggrund, at der i den foreslåede § 10
c indsættes et
stk. 2,
hvoraf følger, at for uddannelsessøgen‐
de, der får uddannelsesstøtte inden for klippekortet, forhøjes
det samlede studielån, jf. § 9 og § 10 b, stk. 3, og slutlånet,
jf. § 10, der tildeles i den første måned med uddannelsesstøt‐
te efter en periode med lønnet praktik, jf. § 5, stk. 2, nr. 3,
med 6.388 kr. (2020-niveau), for hver af månederne marts
og april 2020, såfremt disse måneder har indgået i den netop
afsluttede periode med lønnet praktik.
Den foreslåede bestemmelse medfører, at uddannelsessø‐
gende i uddannelse inden for klippekortet, der som led i de‐
res uddannelse er i lønnet praktik i marts og/eller april 2020,
vil få ret til at få udbetalt, hvad der svarer til 4 måneders ek‐
stra studielån ud over deres SU-stipendier og eksisterende
muligheder for SU-lån i den første måned med SU efter
praktikperiodens afslutning. Det indebærer, at den uddannel‐
sessøgende i den første måned med SU efter praktikperio‐
dens afslutning vil kunne få udbetalt op til 12.776 kr. (2020-
niveau) ud over deres SU-stipendium og eksisterende mulig‐
heder for SU-lån. Dertil kommer eventuelt forsørgerlån og
forhøjet lån for uddannelsessøgende, der får forældreind‐
komstafhængig SU.
Den første måned med SU er den måned, der ligger
umiddelbart efter afslutning af praktikperioden, hvis den ud‐
dannelsessøgende ikke har fået udbetalt SU med dobbelt
sats i måneden før praktikperioden, eller hvis den uddannel‐
sessøgende har fået udbetalt SU med dobbelt sats i måneden
før praktikperiode og har valgt klip fra eller i øvrigt sparet
klip op. For uddannelsessøgende, der har fået udbetalt SU
med dobbelt sats i måneden før praktikperioden uden at ha‐
ve valgt klip fra eller i øvrigt sparet klip op, er den første
måned med SU den måned, der ligger 2 måneder efter af‐
slutning af praktikperioden.
Den foreslåede ordning vil – tidsmæssigt forskudt – svare
til den ordning, der med lovforslaget er foreslået indført for
uddannelsessøgende, der får SU i marts og april 2020, jf.
forslaget til § 10 c, stk. 1. En uddannelsessøgende, der f.eks.
færdiggør sin praktikperiode i juni 2020, og som modtager
SU fra juli 2020, vil i juli 2020 kunne søge om ekstra SU-
lån svarende til to gange 6.388 kr., hvis praktikperioden har
omfattet både marts og april 2020.
Den forhøjede lånemulighed vil automatisk blive tildelt
til uddannelsessøgende, der allerede har fået tildelt lån i
form af studielån og eventuelt supplerende studielån til for‐
sørgere eller slutlån i den første måned med SU efter perio‐
den med lønnet praktik.
For at få lånet udbetalt skal den uddannelsessøgende på
sædvanlig vis godkende en ny låneplan, når den uddannel‐
sessøgende har modtaget en støttemeddelelse med den æn‐
drede tildeling. Det vil således være op til den enkelte ud‐
dannelsessøgende, om pågældende ønsker at udnytte mulig‐
heden for at optage et højere lån. Fristerne for godkendelse
af låneplanen vil følge de almindelige regler, hvorefter låne‐
planen kan godkendes når som helst, den uddannelsessøgen‐
de er under uddannelsen inden for støtteåret, når blot den
uddannelsessøgende ikke har orlov fra uddannelsen eller er
erklæret studieinaktiv efter SU-reglerne.
Hvis den uddannelsessøgende ikke allerede har fået til‐
delt lån i den første måned med SU efter perioden med løn‐
net praktik, skal den uddannelsessøgende søge om tildeling
af lån på sædvanligvis vis via selvbetjeningssystemet
minSU. Her gælder de almindelige ansøgningsfrister, såle‐
des at ansøgning om studielån eller slutlån, herunder det
supplerende studielån til forsørgere, skal være modtaget in‐
den for den uddannelse, som der søges lån til, dog senest
den 5. december i støtteåret. Det vil sige, at ansøgning om
studielån i 2020 skal være indgivet senest den 5. december
2020. Ansøgning om slutlån skal dog være modtaget inden
udgangen af den måned, hvortil der søges slutlån. Ved udbe‐
taling af slutlån kan den uddannelsessøgende vælge mellem
at anmode om udbetaling af den sædvanlige slutlånssats el‐
ler den forhøjede sats.
Forslaget vurderes som udgangspunkt at være udgifts‐
neutralt over den samlede låneperiode. Øget låneoptagelse
vil medføre øgede renteindtægter, og der vil være en andel
af lånene, der misligholdes og i sidste ende må afskrives
med tab. Det er ikke på tidspunktet for lovforslagets frem‐
sættelse muligt at angive et præcist skøn for, hvor mange
uddannelsessøgende, der vil udnytte muligheden, og i hvil‐
ken grad.
Til nr. 3
Efter det i lovforslaget foreslåede § 10, stk. 2, der med
ændringsforslaget bliver stk. 3, foreslås det, at uddannelses-
L 144 - 2019-20 - Bilag 7: 3. udkast til betænkning
2171698_0005.png
5
og forskningsministeren kan fastsætte regler om, at forhøjel‐
sen af lån i marts og april 2020 kan ske i andre måneder.
Med ændringsforslagets § 1, nr. 3, foreslås det, at uddan‐
nelses- og forskningsministerens bemyndigelse i det foreslå‐
ede § 10, stk. 3, udvides, så uddannelses- og forskningsmi‐
nisteren også bemyndiges til at kunne fastsætte regler om, at
forhøjelsen i det foreslåede § 10 c, stk. 2, også skal gælde i
andre måneder.
Det er hensigten, at ministeren med hjemmel i det fore‐
slåede § 10 c, stk. 3, vil kunne fastsætte regler i bekendtgø‐
relse om at forlænge den udvidede lånemulighed for uddan‐
nelsessøgende, hvis konsekvenserne af covid-19 fortsat vur‐
deres at nødvendiggøre dette.
Til nr. 4
Det følger af SU-loven, at SU udbetales med foreløbige
beløb i støtteåret. Støtten tildeles med endelige beløb efter
støtteårets afslutning, jf. § 28 i SU-loven. Den endelige til‐
deling sker efter udgangen af hvert støtteår i forbindelse
med indkomstkontrollen. Her sammenholder styrelsen den
uddannelsessøgendes egenindkomst i støtteåret, jf. § 23 i
SU-loven, med årsfribeløbet eller uddannelsesfribeløbet, jf.
§ 24. Overskrider egenindkomsten den uddannelsessøgendes
årsfribeløb eller uddannelsesfribeløb, skal den uddannelses‐
søgende tilbagebetale en del af eller hele den modtagne støt‐
te. Dette følger af SU-lovens kapitel 7.
For uddannelsessøgende, der modtager SU uden for klip‐
pekortet, udgør det laveste fribeløb 7.318 kr. (2013-niveau)
pr. måned svarende til 8.957 kr. (2020-niveau) pr. måned og
gælder i måneder, hvor den uddannelsessøgende modtager
SU, jf. SU-lovens § 24, stk. 1, nr. 1.
For uddannelsessøgende, der modtager SU inden for
klippekortet, udgør det laveste fribeløb 11.543 kr. (2013-ni‐
veau) pr. måned svarende til 13.542 kr. (2020-niveau) pr.
måned og gælder i måneder, hvor den uddannelsessøgende
modtager SU, jf. SU-lovens § 24, stk. 1, nr. 2.
Herudover gælder det mellemste fribeløb på 18.278 kr.
(2013-niveau) pr. måned svarende til 19.840 kr. (2020-ni‐
veau) pr. måned i de måneder, hvor den uddannelsessøgende
har fravalgt uddannelsesstøtte, har orlov fra uddannelsen, er
i lønnet praktik som en del af uddannelsen eller er erklæret
studieinaktiv. Det højeste fribeløb på 35.180 kr. (2013-ni‐
veau) pr. måned svarende til 38.187 kr. (2020-niveau) pr.
måned gælder i måneder, hvor den uddannelsessøgende er
uden for uddannelse, ikke har flere klip til en videregående
uddannelse og ikke modtager slutlån eller ikke opfylder de
grundlæggende betingelser for retten til uddannelsesstøtte,
herunder aldersbetingelsen m.v. Det følger af SU-lovens §
24, stk. 2 og 3.
Årsfriløbet eller uddannelsesfribeløbet kan i nogle tilfæl‐
de forhøjes.
Således fremgår det af eksempelvis SU-lovens § 24, stk.
8, at årsfribeløbet eller uddannelsesfribeløbet for uddannel‐
sessøgende ved politiets grunduddannelse efter ansøgning
kan forhøjes med den indtægt, som den uddannelsessøgende
modtager ved udførelse af særlige politiopgaver.
Der findes således i gældende ret mulighed for, at elever
på politiets grunduddannelse kan søge om forhøjelse af fri‐
beløbet for den indtægt, som de modtager ved udførelse af
særlige politiopgaver. Det gælder f.eks., når politiet i visse
situationer er nødsaget til at iværksætte et særligt beredskab,
hvor også de uddannelsessøgende ved politiets grunduddan‐
nelse benyttes til udførelse af særlige politiopgaver, f.eks. i
forbindelse med katastrofesituationer.
Med øget pres på samfundskritiske funktioner i forbin‐
delse med covid-19 kan der være større efterspørgsel på ud‐
dannelsessøgende, der kan deltage i beredskab i forhold til
covid-19. Med beredskab i forhold til covid-19 menes bl.a.
borgere med en sundhedsfaglig eller pædagogisk baggrund,
der bliver anmodet om at træde til som ekstra assistance i
samfundskritiske funktioner, og hvor dette arbejde ikke ud‐
føres som en del af borgerens almindelige arbejde. Den hø‐
jere indkomst, som de uddannelsessøgende, der tager del i
dette beredskab, kan få i denne periode, kan føre til, at de
overskrider grænsen for den indkomst, de må have ved siden
af deres SU (årsfribeløbet eller uddannelsesfribeløbet).
For at undgå at de uddannelsessøgende, som måtte få
særligt høj indkomst på grund af deltagelse i covid-19-be‐
redskab, får et krav om tilbagebetaling af for meget udbetalt
støtte på grund af indkomster i forbindelse med deres delta‐
gelse beredskabet, vil de uddannelsessøgende efter de gæl‐
dende regler være nødt til at fravælge måneder med SU for
at øge årsfribeløbet eller uddannelsesfribeløbet.
Med ændringsforslaget indsættes et nyt stk. 12 i SU-lo‐
vens § 24, hvorefter årsfribeløbet eller uddannelsesfribelø‐
bet for støtteåret 2020 for uddannelsessøgende, der deltager
i samfundskritiske funktioner i forbindelse med beredskab i
forhold til covid-19, efter ansøgning kan forhøjes med den
indtægt, som den uddannelsessøgende modtager herfor.
Ændringsforslaget medfører, at alle uddannelsessøgende,
der i 2020 deltager i samfundskritiske funktioner i forbindel‐
se med beredskab i forhold til covid-19, vil få mulighed for
at søge om forhøjelse af årsfribeløbet eller uddannelsesfribe‐
løbet for den indtægt, som de modtager for deltagelse i sam‐
fundskritiske funktioner i forbindelse med covid-19-bered‐
skab.
Det forventes, at det særligt vil være medicin- og syge‐
plejerskestuderende til ekstravagter (FADL-vagter) og SO‐
SU-elever, der vil være stor efterspørgsel på til at deltage i
covid-19-beredskab.
Årsfribeløbet eller uddannelsesfribeløbet for støttåret
2020 vil med ændringsforslaget blive forhøjet med den ind‐
tægt, som er optjent ved deltagelse i covid-19-beredskab.
Hermed sikres det, at de uddannelsessøgende, som under
uddannelsen deltager i beredskabet, ikke vil komme i en si‐
tuation, hvor de – grundet deltagelsen – bliver stillet over
for et krav om at tilbagebetale SU eller fravælge SU for at
undgå at komme i denne situation.
Når årsopgørelsen for 2020 foreligger, hvilket for de fle‐
ste støttemodtagere sker i foråret 2021, foretager styrelsen
indkomstkontrollen for støtteåret, hvor den uddannelsessø‐
gendes egenindkomst i støtteåret 2020 sammenholdes med
årsfribeløbet eller uddannelsesfribeløbet for støtteåret.
I de tilfælde, hvor de uddannelsessøgende under en ud‐
dannelsesperiode yder assistance i samfundskritiske funktio‐
ner som en del af covid-19-beredskab, vil indtægten forbun‐
L 144 - 2019-20 - Bilag 7: 3. udkast til betænkning
2171698_0006.png
6
det hermed altid kunne medføre forhøjelse af årsfribeløbet
eller uddannelsesfribeløbet.
I forbindelse med ansøgning om forhøjelse af årsfribelø‐
bet eller uddannelsesfribeløbet for støtteåret 2020 vil den
uddannelsessøgende skulle godtgøre, at beløbet er optjent i
forbindelse med deltagelse i samfundskritiske funktioner i
forbindelse med covid-19-beredskab.
De økonomiske konsekvenser ved forslaget skønnes at
være 1,6 mio. kr. i 2020 i færre indtægter i forbindelse med
færre rejste indkomstkontrolkrav. Skønnet er behæftet med
usikkerhed.
Til nr. 5
Det fremgår af lovforslagets § 2, stk. 1, at loven træder i
kraft dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende, jf. dog stk. 3.
Det foreslås at nyaffatte ikrafttrædelsesbestemmelsen, så
ikrafttrædelsestidspunktet ændres til tidspunktet for be‐
kendtgørelse i Lovtidende. Baggrunden for nyaffattelsen er
nødvendigheden af at kunne iværksætte de foreslåede forhø‐
jelser af de udvidede lånemuligheder hurtigst muligt
Til nr. 6
Det fremgår af lovforslagets § 2, stk. 3, at lovforslagets §
10 c ophæves den 1. marts 2021.
Med ændringsforslaget foreslås det, at § 24, stk. 12, i SU-
loven, som indsættes ved ændringsforslag nr. 4, ophæves
den 1. januar 2022. Det foreslåede ophævelsestidspunkt tag‐
er højde for, at indkomstkontrollen for støtteåret 2020 fore‐
tages i løbet af kalenderåret 2021. Uddannelsessøgende skal
således søge om forhøjelsen af fribeløbet inden udgangen af
2021.
Bestemmelsen vil indebære, at de nye regler om forhøjel‐
se af fribeløb gældende for støtteåret 2020 for uddannelses‐
søgende, der deltager i samfundskritiske funktioner i forbin‐
delse med beredskab i forhold til covid-19, der gennemføres
med ændringsforslaget, automatisk ophæves, medmindre
Folketinget forinden beslutter at forlænge reglernes gyldig‐
hedsperiode.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 24. marts 2020 og var til 1.
behandling den 24. marts 2020. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Uddannelses- og Forsk‐
ningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget er ikke forinden fremsættelsen
sendt i høring. Under hensyn til at lovforslaget hastebehand‐
les, er lovforslaget heller ikke sendt i høring samtidig med
fremsættelsen.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag på lovforsla‐
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 22 spørgsmål
til uddannelses- og forskningsministeren til skriftlig besva‐
relse, som ministeren har besvaret.
Bjørn Brandenborg (S)
fmd.
Jens Joel (S) Julie Skovsby (S) Kasper Roug (S) Kasper Sand Kjær (S)
Rasmus Horn Langhoff (S) Rasmus Stoklund (S) Mette Gjerskov (S) Troels Ravn (S) Stinus Lindgreen (RV)
Katrine Robsøe (RV) Jacob Mark (SF) Astrid Carøe (SF) Mai Villadsen (EL) Rosa Lund (EL) Uffe Elbæk (UFG)
Marie Bjerre (V) Anne Honoré Østergaard (V)
nfmd.
Carsten Kissmeyer (V) Mads Fuglede (V) Tommy Ahlers (V)
Ulla Tørnæs (V) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Marie Krarup (DF) Pernille Bendixen (DF) Katarina Ammitzbøll (KF)
Birgitte Bergman (KF) Peter Seier Christensen (NB) Henrik Dahl (LA)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
48
42
16
16
14
13
13
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
5
L 144 - 2019-20 - Bilag 7: 3. udkast til betænkning
2171698_0007.png
7
Nye Borgerlige (NB)
4