Uddannelses- og Forskningsudvalget 2019-20
L 144 Bilag 4
Offentligt
Lovforslag nr. L 144
Ændringsforslag
Af uddannelses- og forskningsministeren, tiltrådt af
˂>:
Til titlen
1) Undertitlen affattes således:
»(Udvidede muligheder for studielån og slutlån samt forhøjelse af fribeløb som følge af covid-19)«
[Justering af lovforslagets undertitel]
Til § 1
2) I den under
nr. 1
foreslåede § 10 c indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2.
For uddannelsessøgende, der får uddannelsesstøtte inden for klippekortet, forhøjes det
samlede studielån, jf. § 9 og § 10 b, stk. 3, og slutlånet, jf. § 10, der tildeles i den første måned med
uddannelsesstøtte efter en periode med lønnet praktik, jf. § 5, stk. 2, nr. 3, med 6.388 kr. (2020-
niveau), for hver af månederne marts og april 2020, såfremt disse måneder har indgået i den netop
afsluttede periode med lønnet praktik.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
[Udvidede lånemuligheder for studielån og slutlån som følge af covid-19 efter endt periode med lønnet
praktik i videregående uddannelse]
3) I den under
nr. 1
foreslåede § 10 c, stk. 2, der bliver stk. 3, indsættes efter »stk. 1«: »og 2«.
[Bemyndigelse til at forhøjelsen kan ske i andre måneder]
4) Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 24
indsættes som
stk. 12:
Stk. 12.
Årsfribeløbet eller uddannelsesfribeløbet for støtteåret 2020 kan for uddannelsessøgende, der
deltager i samfundskritiske funktioner i forbindelse med beredskab i forhold til covid-19, efter
ansøgning forhøjes med den indtægt, som den uddannelsessøgende modtager herfor.«
[Forhøjelse af fribeløb for uddannelsessøgende, der deltager i samfundskritiske funktioner i forbindelse
med beredskab i forhold til covid-19]
Til § 2
5)
Stk. 1
affattes således:
»Stk. 1.
Loven træder i kraft ved bekendtgørelse i Lovtidende, jf. dog stk. 3 og 4.«
[Ændret ikrafttrædelsestidspunkt]
6) Efter stk. 3 indsættes som
stk. 4:
»Stk. 4.
§ 24, stk. 12, i SU-loven, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 2, ophæves den 1. januar 2022.«
[Ophævelsesbestemmelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
1
L 144 - 2019-20 - Bilag 4: Ændringsforslag fra uddannelses- og forskningsministeren
Der er tale o e justeri g af lovforslagets u dertitel ved i dsættelse af ”samt forhøjelse af fribeløb” so
konsekvens af ændringsforslag nr. 4.
Til nr. 2
Statens Uddannelsesstøtte (SU) gives til offentlig anerkendt uddannelse indtil kandidatgrad. Private
erhvervsrettede uddannelser kan desuden godkendes som SU-berettigende på lige fod med offentligt
anerkendte uddannelser. Der henvises til SU-lovens § 3.
SU ydes uden for klippekortet til uddannelsessøgende i ungdomsuddannelse og inden for klippekortet til
uddannelsessøgende i videregående og privat uddannelse. Med klippekort henvises til, at SU til
videregående og privat uddannelse gives inden for et begrænset støttesystem (klippekortet), hvor en
måneds SU tæller som et klip, og der fastsættes en øvre ramme for støtten. Der henvises til SU-lovens §§ 6
og 15.
SU gives i form af stipendier og lån. Studielån gives i måneder, hvor den uddannelsessøgende samtidig
modtager stipendium. Studielånet udgør 3.194 kr. (2020-niveau) og kan forhøjes med op til 1.721 kr. (2020-
niveau) for uddannelsessøgende, der på grund af forældrenes indkomst ikke har ret til det fulde tillæg til
grundstipendiet. Slutlån udgør 8.241 kr. (2020-niveau) om måneden og kan gives til uddannelsessøgende i
videregående uddannelse, når den uddannelsessøgende har opbrugt sine stipendier til den pågældende
uddannelse. Sammen med stipendium og studielån, eller sammen med slutlån, kan uddannelsessøgende,
der er forsørgere, optage et supplerende studielån. Der henvises til kapitel 3 om støtteformer og
støttebeløb i SU-loven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1037 af 30. august 2017.
En uddannelse skal være ulønnet for at give ret til SU. Uddannelses- og forskningsministeren kan dog
fastsætte regler om, at der kan gives SU til uddannelser, der omfatter lønnet praktik, herunder i hvilke
perioder, der kan gives støtte. Der henvises til SU-lovens § 5.
Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte (herefter styrelsen) kan godkende, at en uddannelse, der
omfatter både undervisningsperioder og perioder med lønnet praktik, giver ret til SU i
undervisningsperioderne. Styrelsen bestemmer i de tilfælde, hvilke måneder, der indgår i
undervisningsperioden, og hvilke måneder der ikke kan gives SU i på grund af lønnet praktik. Styrelsen kan
endvidere bestemme, hvordan ferieperioder fordeles mellem undervisning og lønnet praktik. Der henvises
til § 17 i bekendtgørelse nr. 1515 af 13. december 2017 om statens uddannelsesstøtte (SU-
bekendtgørelsen).
Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte regler om, at der i uddannelser, der omfatter lønnet
praktik, kan udbetales SU med dobbelt sats i måneden før den første periode med lønnet praktik. Der
henvises til § 20 a i SU-loven.
Bemyndigelsen er udmøntet i § 29 i SU-bekendtgørelsen, hvorefter en uddannelsessøgende i uddannelser,
hvor der indgår måneder med lønnet praktik, efter ansøgning kan få udbetalt stipendium og studielån med
to klip i måneden før den første måned med lønnet praktik. Den uddannelsessøgende skal have mindst to
klip tilbage ved begyndelsen af denne måned. Der kan kun udbetales to klip i måneden før den første
periode i uddannelsen med lønnet praktik. Hvis den uddannelsessøgende ikke har valgt klip fra eller i øvrigt
sparet klip op, udbetales der ikke støtte i den første måned efter den sidste periode i uddannelsen med
lønnet praktik.
2
L 144 - 2019-20 - Bilag 4: Ændringsforslag fra uddannelses- og forskningsministeren
Uddannelsessøgende, der ønsker at optage et lån, skal først søge om at få lånet tildelt. I tildelingen ligger
en kontrol af, om den uddannelsessøgende er optaget på en SU-berettigende uddannelse og i øvrigt
opfylder de almindelige betingelser for ret til SU, jf. SU-lovens kapitel 1 og 2.
Ansøgning om tildeling af studielån sker via styrelsens selvbetjeningssystem minSU, og ansøgningen skal
være modtaget senest den 5. december i det støtteår, hvori der søges studielån. Det vil sige, at ansøgning
om studielån i 2020 skal være indgivet senest den 5. december 2020. Der kan dog alene søges om studielån
til den uddannelse, som den uddannelsessøgende er i gang med på ansøgningstidspunktet. Der henvises til
§ 43, stk. 2, i SU-bekendtgørelsen, jf. bekendtgørelse nr. 1515 af 13. december 2017.
Ansøgning om tildeling af slutlån sker ligeledes gennem minSU, og ansøgningen skal være modtaget inden
udgangen af den måned, hvor den uddannelsessøgende ønsker slutlånet fra, jf. SU-bekendtgørelsens § 43,
stk. 1.
Når lånet er tildelt, skal den uddannelsessøgende godkende sin låneplan og dermed indgå en låneaftale
med styrelsen om at få lånet eller dele af lånet udbetalt. Den uddannelsessøgende har ikke adgang til at
godkende låneplanen i perioder, hvor den uddannelsessøgende har orlov fra uddannelsen, er erklæret
studieinaktiv efter SU-reglerne eller ikke er indskrevet på en SU-berettigende uddannelse, jf. SU-lovens § 38
c, stk. 3, og § 38 d, stk. 2.
I forbindelse med godkendelse af låneplanen vælger den uddannelsessøgende selv i hvilke måneder,
vedkommende ønsker at få udbetalt lånet, og for så vidt angår studielån, hvilket beløb der ønskes udbetalt
i de enkelte måneder, dog inden for de i SU-loven fastsatte maksimumrammer for de enkelte typer lån.
Slutlån udbetales altid med det maksimale beløb i de måneder, den uddannelsessøgende ønsker lånet
udbetalt. Der henvises til SU-lovens §§ 38 c og 38 d.
Den uddannelsessøgende kan på ethvert tidspunkt inden for et givent støtteår ændre på låneplanen for det
pågældende støtteår. Ved ændring af låneplanen indgår den uddannelsessøgende således en ny revideret
låneaftale med styrelsen.
Med det foreslåede § 10 c, stk. 1, foreslås det at give uddannelsessøgende, der i marts og/eller april 2020
modtager SU, mulighed for at søge om et ekstra SU-lån i marts og april 2020 på op til 6.388 kr. pr. måned.
Muligheden vil blive en økonomisk håndsrækning til uddannelsessøgende, der som følge af konsekvenserne
af covid-19 kan risikere at miste deres fritids- og studiejob. Med forslaget vil de uddannelsessøgende kunne
opretholde deres månedlige disponible indkomst, også selvom de mister deres arbejde som følge af
konsekvenserne af covid-19.
Uddannelsessøgende, der er i lønnet praktik i marts og/eller april 2020, kan imidlertid ikke gøre brug af den
udvidede lånemulighed, idet uddannelsessøgende ikke har mulighed for at få SU i perioder, hvor de er i
lønnet praktik.
Med henblik på at give uddannelsessøgende, der er i lønnet praktik i marts og/eller april 2020 som led i en
uddannelse, der gives SU til inden for klippekortet, en økonomisk håndsrækning, idet de som følge af
konsekvenserne af covid-19 også risikerer at miste deres fritids- og studiejob, foreslås det at udvide
lånemulighederne for denne gruppe, når de vender tilbage til den SU-berettigende undervisningsperiode
efter praktikperiodens afslutning.
Det foreslås på den baggrund, at der i den foreslåede § 10 c indsættes et
stk. 2,
hvoraf følger, at for
uddannelsessøgende, der får uddannelsesstøtte inden for klippekortet, forhøjes det samlede studielån, jf. §
9 og § 10 b, stk. 3, og slutlånet, jf. § 10, der tildeles i den første måned med uddannelsesstøtte efter en
3
L 144 - 2019-20 - Bilag 4: Ændringsforslag fra uddannelses- og forskningsministeren
periode med lønnet praktik, jf. § 5, stk. 2, nr. 3, med 6.388 kr. (2020-niveau), for hver af månederne marts
og april 2020, såfremt disse måneder har indgået i den netop afsluttede periode med lønnet praktik.
Den foreslåede bestemmelse medfører, at uddannelsessøgende i uddannelse inden for klippekortet, der
som led i deres uddannelse er i lønnet praktik i marts og/eller april 2020, vil få ret til at få udbetalt, hvad
der svarer til 4 måneders ekstra studielån ud over deres SU-stipendier og eksisterende muligheder for SU-
lån i den første måned med SU efter praktikperiodens afslutning. Det indebærer, at den
uddannelsessøgende i den første måned med SU efter praktikperiodens afslutning vil kunne få udbetalt op
til 12.776 kr. (2020-niveau) ud over deres SU-stipendium og eksisterende muligheder for SU-lån. Dertil
kommer eventuelt forsørgerlån og forhøjet lån for uddannelsessøgende, der får forældreindkomstafhængig
SU.
Den første måned med SU er den måned, der ligger umiddelbart efter afslutning af praktikperioden, hvis
den uddannelsessøgende ikke har fået udbetalt SU med dobbelt sats i måneden før praktikperioden, eller
hvis den uddannelsessøgende har fået udbetalt SU med dobbelt sats i måneden før praktikperiode og har
valgt klip fra eller i øvrigt sparet klip op. For uddannelsessøgende, der har fået udbetalt SU med dobbelt
sats i måneden før praktikperioden uden at have valgt klip fra eller i øvrigt sparet klip op, er den første
måned med SU den måned, der ligger to måneder efter afslutning af praktikperioden.
Den foreslåede ordning vil
tidsmæssigt forskudt
svare til den ordning, der med lovforslaget er foreslået
indført for uddannelsessøgende, der får SU i marts og april 2020, jf. forslaget til § 10 c, stk. 1. En
uddannelsessøgende, der f.eks. færdiggør sin praktikperiode i juni 2020, og som modtager SU fra juli 2020,
vil i juli 2020 kunne søge om ekstra SU-lån svarende til 2 gange 6.388 kr., hvis praktikperioden har omfattet
både marts og april 2020.
Den forhøjede lånemulighed vil automatisk blive tildelt til uddannelsessøgende, der allerede har fået tildelt
lån i form af studielån og eventuelt supplerende studielån til forsørgere eller slutlån i den første måned
med SU efter perioden med lønnet praktik.
For at få lånet udbetalt skal den uddannelsessøgende på sædvanlig vis godkende en ny låneplan, når den
uddannelsessøgende har modtaget en støttemeddelelse med den ændrede tildeling. Det vil således være
op til den enkelte uddannelsessøgende, om pågældende ønsker at udnytte muligheden for at optage et
højere lån. Fristerne for godkendelse af låneplanen vil følge de almindelige regler, hvorefter låneplanen kan
godkendes når som helst, den uddannelsessøgende er under uddannelsen inden for støtteåret, når blot
den uddannelsessøgende ikke har orlov fra uddannelsen eller er erklæret studieinaktiv efter SU-reglerne.
Hvis den uddannelsessøgende ikke allerede har fået tildelt lån i den første måned med SU efter perioden
med lønnet praktik, skal den uddannelsessøgende søge om tildeling af lån på sædvanligvis vis via
selvbetjeningssystemet minSU. Her gælder de almindelige ansøgningsfrister, således at ansøgning om
studielån eller slutlån, herunder det supplerende studielån til forsørgere, skal være modtaget inden for den
uddannelse, som der søges lån til, dog senest den 5. december i støtteåret. Det vil sige, at ansøgning om
studielån i 2020 skal være indgivet senest den 5. december 2020. Ansøgning om slutlån skal dog være
modtaget inden udgangen af den måned, hvortil der søges slutlån. Ved udbetaling af slutlån kan den
uddannelsessøgende vælge mellem at anmode om udbetaling af den sædvanlige slutlånssats eller den
forhøjede sats.
Forslaget vurderes som udgangspunkt at være udgiftsneutralt over den samlede låneperiode. Øget
låneoptagelse vil medføre øgede renteindtægter, og der vil være en andel af lånene, der misligholdes og i
4
L 144 - 2019-20 - Bilag 4: Ændringsforslag fra uddannelses- og forskningsministeren
sidste ende må afskrives med tab. Det er ikke på tidspunktet for lovforslagets fremsættelse muligt at angive
et præcist skøn for, hvor mange uddannelsessøgende, der vil udnytte muligheden, og i hvilken grad.
Til nr. 3
Efter det i lovforslaget foreslåede § 10, stk. 2, der med ændringsforslaget bliver stk. 3, foreslås det, at
uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte regler om, at forhøjelsen af lån i marts og april 2020
kan ske i andre måneder.
Med ændringsforslagets
§ 1, nr. 3,
foreslås det, at uddannelses- og forskningsministerens bemyndigelse i
det foreslåede
§ 10, stk. 3,
udvides, så uddannelses- og forskningsministeren også bemyndiges til at kunne
fastsætte regler om, at forhøjelsen i det foreslåede § 10 c, stk. 2, også skal gælde i andre måneder.
Det er hensigten, at ministeren med hjemmel i det foreslåede § 10 c, stk. 3, vil kunne fastsætte regler i
bekendtgørelse om at forlænge den udvidede lånemulighed for uddannelsessøgende, hvis konsekvenserne
af covid-19 fortsat vurderes at nødvendiggøre dette.
Til nr. 4
Det følger af SU-loven, at SU udbetales med foreløbige beløb i støtteåret. Støtten tildeles med endelige
beløb efter støtteårets afslutning, jf. § 28 i SU-loven. Den endelige tildeling sker efter udgangen af hvert
støtteår i forbindelse med indkomstkontrollen. Her sammenholder styrelsen den uddannelsessøgendes
egenindkomst i støtteåret, jf. § 23 i SU-loven, med årsfribeløbet eller uddannelsesfribeløbet, jf. § 24.
Overskrider egenindkomsten den uddannelsessøgendes årsfribeløb eller uddannelsesfribeløb, skal den
uddannelsessøgende tilbagebetale en del af eller hele den modtagne støtte. Dette følger af SU-lovens
kapitel 7.
For uddannelsessøgende, der modtager SU uden for klippekortet, udgør det laveste fribeløb 7.318 kr.
(2013-niveau) pr. måned, svarende til 8.957 kr. (2020-niveau) pr. måned og gælder i måneder, hvor den
uddannelsessøgende modtager SU, jf. SU-lovens § 24, stk. 1, nr. 1.
For uddannelsessøgende, der modtager SU inden for klippekortet, udgør det laveste fribeløb 11.543 kr.
(2013-niveau) pr. måned, svarende til 13.542 kr. (2020-niveau) pr. måned og gælder i måneder, hvor den
uddannelsessøgende modtager SU, jf. SU-lovens § 24, stk. 1, nr. 2.
Herudover gælder det mellemste fribeløb på 18.278 kr. (2013-niveau) pr. måned, svarende til 19.840 kr.
(2020-niveau) pr. måned, i de måneder, hvor den uddannelsessøgende har fravalgt uddannelsesstøtte, har
orlov fra uddannelsen, er i lønnet praktik som en del af uddannelsen eller er erklæret studieinaktiv. Det
højeste fribeløb på 35.180 kr. (2013-niveau) pr. måned, svarende til 38.187 kr. (2020-niveau) pr. måned,
gælder i måneder, hvor den uddannelsessøgende er uden for uddannelse, ikke har flere klip til en
videregående uddannelse og ikke modtager slutlån eller ikke opfylder de grundlæggende betingelser for
retten til uddannelsesstøtte, herunder aldersbetingelsen m.v. Det følger af SU-lovens § 24, stk. 2 og 3.
Årsfriløbet eller uddannelsesfribeløbet kan i nogle tilfælde forhøjes.
Således fremgår det af eksempelvis SU-lovens § 24, stk. 8, at årsfribeløbet eller uddannelsesfribeløbet for
uddannelsessøgende ved politiets grunduddannelse efter ansøgning kan forhøjes med den indtægt, som
den uddannelsessøgende modtager ved udførelse af særlige politiopgaver.
Der findes således i gældende ret mulighed for, at elever på politiets grunduddannelse kan søge om
forhøjelse af fribeløbet for den indtægt, som de modtager ved udførelse af særlige politiopgaver. Det
5
L 144 - 2019-20 - Bilag 4: Ændringsforslag fra uddannelses- og forskningsministeren
gælder f.eks., når politiet i visse situationer er nødsaget til at iværksætte et særligt beredskab, hvor også de
uddannelsessøgende ved politiets grunduddannelse benyttes til udførelse af særlige politiopgaver, f.eks. i
forbindelse med katastrofesituationer.
Med øget pres på samfundskritiske funktioner i forbindelse med covid-19 kan der være større efterspørgsel
på uddannelsessøgende, der kan deltage i beredskab i forhold til covid-19. Med beredskab i forhold til
covid-19 menes bl.a. borgere med en sundhedsfaglig eller pædagogisk baggrund, der bliver anmodet om at
træde til som ekstra assistance i samfundskritiske funktioner, og hvor dette arbejde ikke udføres som en del
af borgerens almindelige arbejde. Den højere indkomst, som de uddannelsessøgende, der tager del i dette
beredskab, kan få i denne periode, kan føre til, at de overskrider grænsen for den indkomst, de må have
ved siden af deres SU (årsfribeløbet eller uddannelsesfribeløbet).
For at undgå at de uddannelsessøgende, som måtte få særligt høj indkomst på grund af deltagelse i covid-
19-beredskab, får et krav om tilbagebetaling af for meget udbetalt støtte på grund af indkomster i
forbindelse med deres deltagelse beredskabet, vil de uddannelsessøgende efter de gældende regler være
nødt til at fravælge måneder med SU for at øge årsfribeløbet eller uddannelsesfribeløbet.
Med ændringsforslaget indsættes et nyt
stk. 12
i SU-lovens § 24, hvorefter årsfribeløbet eller
uddannelsesfribeløbet for støtteåret 2020 for uddannelsessøgende, der deltager i samfundskritiske
funktioner i forbindelse med beredskab i forhold til covid-19, efter ansøgning kan forhøjes med den
indtægt, som den uddannelsessøgende modtager herfor.
Ændringsforslaget medfører, at alle uddannelsessøgende, der i 2020 deltager i samfundskritiske funktioner
i forbindelse med beredskab i forhold til covid-19, vil få mulighed for at søge om forhøjelse af årsfribeløbet
eller uddannelsesfribeløbet for den indtægt, som de modtager for deltagelse i samfundskritiske funktioner i
forbindelse med covid-19-beredskab.
Det forventes, at det særligt vil være medicin- og sygeplejerskestuderende til ekstravagter (FADL-vagter) og
SOSU-elever, der vil være stor efterspørgsel på til at deltage i covid-19-beredskab.
Årsfribeløbet eller uddannelsesfribeløbet for støttåret 2020 vil med ændringsforslaget blive forhøjet med
den indtægt, som er optjent ved deltagelse i covid-19-beredskab. Hermed sikres det, at de
uddannelsessøgende, som under uddannelsen deltager i beredskabet, ikke vil komme i en situation, hvor
de
grundet deltagelsen
bliver stillet over for et krav om at tilbagebetale SU eller fravælge SU for at
undgå at komme i denne situation.
Når årsopgørelsen for 2020 foreligger, hvilket for de fleste støttemodtagere sker i foråret 2021, foretager
styrelsen indkomstkontrollen for støtteåret, hvor den uddannelsessøgendes egenindkomst i støtteåret
2020 sammenholdes med årsfribeløbet eller uddannelsesfribeløbet for støtteåret.
I de tilfælde, hvor de uddannelsessøgende under en uddannelsesperiode yder assistance i samfundskritiske
funktioner som en del af covid-19-beredskab, vil indtægten forbundet hermed altid kunne medføre
forhøjelse af årsfribeløbet eller uddannelsesfribeløbet.
I forbindelse med ansøgning om forhøjelse af årsfribeløbet eller uddannelsesfribeløbet for støtteåret 2020
vil den uddannelsessøgende skulle godtgøre, at beløbet er optjent i forbindelse med deltagelse i
samfundskritiske funktioner i forbindelse med covid-19-beredskab.
De økonomiske konsekvenser ved forslaget skønnes at være 1,6 mio. kr. i 2020 i færre indtægter i
forbindelse med færre rejste indkomstkontrolkrav. Skønnet er behæftet med usikkerhed.
6
L 144 - 2019-20 - Bilag 4: Ændringsforslag fra uddannelses- og forskningsministeren
Til nr. 5
Det fremgår af lovforslagets § 2, stk. 1, at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende, jf.
dog stk. 3.
Det foreslås at nyaffatte ikrafttrædelsesbestemmelsen, så ikrafttrædelsestidspunktet ændres til tidspunktet
for bekendtgørelse i Lovtidende, jf. dog stk. 3 og 4. Baggrunden for nyaffattelsen er dels nødvendigheden af
at kunne iværksætte de foreslåede forhøjelser af de udvidede lånemuligheder hurtigst muligt, dels en
konsekvens af, at der foreslås indsat et § 2, stk. 4, om ophævelse af den foreslåede § 24, stk. 12.
Til nr. 6
Det fremgår af lovforslagets § 2, stk. 3, at lovforslagets § 10 c ophæves den 1. marts 2021.
Med ændringsforslaget foreslås det, at § 24, stk. 12, i SU-loven, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 2,
ophæves den 1. januar 2022. Det foreslåede ophævelsestidspunkt tager højde for, at indkomstkontrollen
for støtteåret 2020 foretages i løbet af kalenderåret 2021. Uddannelsessøgende skal således søge om
forhøjelsen af fribeløbet inden udgangen af 2021.
Bestemmelsen vil indebære, at de nye regler om forhøjelse af fribeløb gældende for støtteåret 2020 for
uddannelsessøgende, der deltager i samfundskritiske funktioner i forbindelse med beredskab i forhold til
covid-19, der gennemføres med ændringsforslaget, automatisk ophæves, medmindre Folketinget forinden
beslutter at forlænge reglernes gyldighedsperiode.
7