Beskæftigelsesudvalget 2019-20
L 142 Bilag 4
Offentligt
2168701_0001.png
Til lovforslag nr.
L 142
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 25. marts 2020
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
(Perioder, der ses bort fra ved forbrug af dagpenge m.v.)
[af beskæftigelsesministeren (Peter Hummelgaard)]
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet 2 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Dispensation fra Folketingets forretningsorden
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen i
Folketingets forretningsordens § 13, stk. 1, om, at der skal
gå 30 dage fra lovforslagets fremsættelse, til det kan vedta-
ges ved 3. behandling.
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra betemmelsen i
Folketingets forretningsordens § 8 a, stk. 2, om, at der skal
gå 2 dage fra offentliggørelsen af betænkningen, til lovfor-
slaget kommer til 2. behandling, og fra bestemmelsen i § 13,
stk. 1, således at 3. behandling kan finde sted tidligere end 2
dage efter 2. behandling.
3. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stil-
lede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Venstre, Dansk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og
Liberal Alliance
Venstres, Dansk Folkepartis, Det Konservative Folkepar-
tis og Liberal Alliances medlemmer af udvalget støtter
varmt op om lovforslaget og initiativerne for mennesker,
som er – og i den kommende tid kommer – på dagpenge.
For det er svært at finde job i denne tid, når mange virksom-
heder er pressede, og når der på den korte bane ikke er ud-
sigt til, at danske virksomheder ansætter nye medarbejdere.
Vi skal hjælpe ledige dagpengemodtagere trygt igennem
krisen. Partierne er derfor især positive over for den pause af
dagpengeancienniteten i op til 3 måneder, som forslaget in-
deholder, og at det også gælder mennesker, som bruger sup-
plerende dagpenge, herunder de selvstændige.
Partierne støtter også suspenderingen af G-dage ved ar-
bejdsfordeling og hjemsendelser indtil den 31. maj 2020,
men så gerne, at suspenderingen var generel, da det vil kun-
ne give en hjælpende hånd til de virksomheder, der ikke fin-
der de eksisterende midlertidige ordninger aktuelle, og som
også kæmper for at komme igennem coronakrisen.
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget vil gerne tilkendegive,
at V vil holde regeringen fast på »Aftale om COVID-19-ini-
tiativer« af den 19. marts 2020 og ikke mindst den aftalte
formulering i aftalen: »Parterne er enige om at tage alle nød-
vendige skridt for at bringe danske virksomheder og ar-
bejdspladser bedst muligt gennem COVID-19-epidemien og
er villige til om nødvendigt at prioritere et trecifret milliard-
beløb til eventuelle yderligere initiativer«. V er klar til at ta-
ge flere nye initiativer end dem, vi allerede har aftalt, der
kan være med til at sikre, at vi kommer godt igennem
krisen.
For V er det afgørende, at vi som samfund reagerer så
hurtigt og effektivt som muligt for at begrænse de økonomi-
ske konsekvenser af coronakrisen.
Enhedslisten
Coronakrisen har en ekstra voldsom konsekvens for de
arbejdsløse, som har sværest ved at finde et job. De er nu
kommet endnu længere bag i køen og må sandsynligvis se
langt efter jobåbninger i lang tid fremover.
AX024418
L 142 - 2019-20 - Bilag 4: Betænkning afgivet 25/3-20
2168701_0002.png
2
Derfor er det vigtigt, at vi træder til nu med hjælp, og EL
støtter lovforslaget, fordi det hjælper arbejdsløse på flere
måder, og det glæder EL, at Folketinget er samlet bag tilta-
gene, for det er normalt ikke tilfældet, når det gælder hjælp
til arbejdsløse.
Forlængelsen af dagpengeperioden med 3 måneder er
meget vigtig, både fordi de arbejdsløse umuligt kan finde
job lige nu og derfor vil blive straffet urimeligt, hvis de mi-
ster retten til dagpenge, og også fordi hver tredje af dem, der
falder ud af dagpengesystemet, ender med at stå helt uden
forsørgelse på grund af kontanthjælpssystemets modreg-
ningsregler om ægtefælleafhængighed, formue og pension.
Det er også vigtigt, at der kommer 3 måneders pause på
anciennitet for dagpenge og supplerende dagpenge. Det vil
sikre, at coronakrisen ikke yderligere belaster de lønmodta-
gere, der i forvejen har mest brug for vores dagpengesystem,
fordi deres ansættelser er korte eller midlertidige, eller fordi
de sendes på yderligere nedsat tid under krisen.
Forslagene peger på nogle generelle svagheder ved vores
dagpengesystem, som vi ser frem til at arbejde videre med i
en kommende periode.
5. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til titlen
1)
Efter »lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.« indsæt-
tes: »og lov om arbejdsgiveres og lønmodtageres retsstilling
ved lønkompensation af virksomheder i forbindelse med co-
vid-19«.
[Titlen omfatter også ændring af lov om arbejdsgiveres og
lønmodtageres retsstilling ved lønkompensation]
Ny paragraf
2)
Efter § 1 indsættes:
Ȥ 01
I lov nr. 264 af 24. marts 2020 om arbejdsgiveres og
lønmodtageres retsstilling ved lønkompensation af
virksomheder i forbindelse med covid-19 foretages følgende
ændring:
1.
Overalt i loven udgår »nr. 108 afgjort den 17. marts
2020«.«
[Nummer og dato på aktstykke om lønkompensationsord-
ningen udgår]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med forslaget ændres lovforslagets titel således, at den
nu også omfatter lov nr. 264 af 24. marts 2020 om arbejds-
giveres og lønmodtageres retsstilling ved lønkompensation
af virksomheder i forbindelse med covid-19.
Til nr. 2
Idet der udstedes et nyt og opdateret aktstykke om etable-
ring af en midlertidig lønkompensationsordning, er det nød-
vendigt at ændre henvisningen hertil i lov nr. 264 af 24.
marts 2020 om arbejdsgiveres og lønmodtageres retsstilling
ved lønkompensation af virksomheder i forbindelse med co-
vid-19, således at loven henviser til det til enhver tid gæl-
dende aktstykke om etablering af en midlertidig lønkompen-
sationsordning.
Med forslaget udgår henvisningen overalt i loven til akt-
stykkets nummer og dato.
Lovændringen træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen
i Lovtidende, jf. lovforslagets § 2.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 24. marts 2020 og var til 1.
behandling samme dag. Lovforslaget blev efter 1. behand-
ling henvist til behandling i Beskæftigelsesudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1 møde.
Høring
Et udkast til lovforslaget er ikke forinden fremsættelsen
sendt i høring. Under hensyn til at lovforslaget hastebehand-
les, er lovforslaget heller ikke sendt i høring samtidig med
fremsættelsen.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 3 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 7 spørgsmål til
beskæftigelsesministeren til skriftlig besvarelse, som mini-
steren har besvaret med undtagelse af spørgsmål 7, som for-
ventes besvaret inden 2. behandling.
Bjørn Brandenborg (S) Bjarne Laustsen (S) Jan Johansen (S) Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S) Kasper Sand Kjær (S)
fmd.
Leif Lahn Jensen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Samira Nawa (RV) Kathrine Olldag (RV) Karsten Hønge (SF)
Halime Oguz (SF) Jette Gottlieb (EL) Victoria Velasquez (EL) Christian Juhl (EL) Torsten Gejl (ALT) Hans Andersen (V)
L 142 - 2019-20 - Bilag 4: Betænkning afgivet 25/3-20
2168701_0003.png
3
Anne Honoré Østergaard (V) Carsten Kissmeyer (V) Morten Dahlin (V)
nfmd.
Anni Matthiesen (V) Ulla Tørnæs (V)
Bent Bøgsted (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Naser Khader (KF) Birgitte Bergman (KF)
Lars Boje Mathiesen (NB) Alex Vanopslagh (LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
48
42
16
16
14
13
13
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
5