Beskæftigelsesudvalget 2019-20
L 141 Bilag 4
Offentligt
2166865_0001.png
Til lovforslag nr.
L 141
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den [23. marts 2020]
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om arbejdsgiveres og lønmodtageres retsstilling ved
lønkompensation af virksomheder i forbindelse med covid-19
[af beskæftigelsesministeren (Peter Hummelgaard)]
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet 5 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Dispensation fra Folketingets forretningsorden
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen i
Folketingets forretningsordens § 13, stk.1, om, at der skal gå
30 dage fra lovforslagets fremsættelse, til det kan vedtages
ved 3. behandling.
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen i
Folketingets forretningsordens § 8 a, stk. 2, om, at der skal
gå 2 dage fra offentliggørelsen af betænkningen, til lovfor‐
slaget kommer til 2. behandling, fra bestemmelsen i § 12,
stk. 1, således at 2. behandling kan finde sted tidligere end 2
dage efter 1. behandling og fra bestemmelsen i § 13, stk. 1,
således at 3. behandling kan finde sted tidligere end 2 dage
efter 2. behandling.
3. Indstillinger
<>
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin‐
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
<Parti/partier>
<>
5. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af <>:
Til § 3
1)
Stk. 2
affattes således:
»En lønmodtager, der er hjemsendt i 3 måneder i medfør
af § 2, har uanset stk. 1 ikke ret til den aftalte løn i en perio‐
de svarende til i alt 5 arbejdsdage i hjemsendelsesperioden,
jf. dog stk. 3. For en lønmodtager, der hjemsendes i en kor‐
tere periode end 3 måneder, opgøres perioden uden ret til
løn forholdsmæssigt.«
[Ændring af, hvordan den periode under hjemsendelsen,
som lønmodtageren afholder for egen regning, opgøres]
2)
Efter stk. 2 indsættes som nye stykker:
»Stk. 3.
Stk. 2 finder ikke anvendelse, når en arbejdsgiver
inden ansøgning til Erhvervsstyrelsen om lønkompensation i
medfør af aktstykke nr. 108 afgjort den 17. marts 2020 om
etablering af en midlertidig lønkompensationsordning og
regler fastsat i medfør heraf, har indgået en aftale med en
lønmodtagerrepræsentant eller med et flertal af de berørte
lønmodtagere om lønnedgang på virksomheden som en kon‐
sekvens af covid-19.
Stk. 4.
En lønmodtager kan vælge, om perioden uden ret
til løn efter stk. 2, skal afholdes som opsparet ferie, afspad‐
sering eller anden opsparet frihed i ansættelsesforholdet.
DokumentId
Journalnummer
L 141 - 2019-20 - Bilag 4: Udkast til betænkning
2166865_0002.png
2
Lønmodtageren kan endvidere efter aftale med arbejdsgive‐
ren anvende opsparet frihed, som lønmodtageren opnår ret
til på et senere tidspunkt i ansættelsesforholdet. Opsparet fe‐
rie, afspadsering, anden opsparet frihed i ansættelsesforhol‐
det og tjenestefrihed uden løn, der er afviklet efter den 9.
marts 2020, indgår i opgørelsen af perioden uden løn.«
Stk. 3-5 bliver herefter stk. 5-7.
[Præcisering af reglerne i forbindelse med hjemsendelse]
3)
I
stk. 3,
der bliver stk. 5, ændres »stk. 2, 1. pkt.« til:
»stk. 2.«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
4)
Stk. 4, 2. pkt.,
der bliver stk. 6, 2. pkt., affattes således:
»Kan lønmodtageren og arbejdsgiveren ikke blive enige,
placerer arbejdsgiveren dagene, men skal sørge for, at dag‐
ene fordeles forholdsmæssigt over hjemsendelsesperioden.«
[Ændring, hvorefter arbejdsgiveren ved ensidig placering af
perioden uden ret til løn har pligt til at fordele dagene for‐
holdsmæssigt over hjemsendelsesperioden]
5)
Stk. 5,
der bliver stk. 7, affattes således:
»Stk. 7.
En lønmodtager er under hjemsendelsesperioden
omfattet af sine sædvanlige ansættelsesvilkår, men arbejds‐
pligten er suspenderet. Arbejdsgiveren kan med 1 dags var‐
sel forlange, at lønmodtageren genindtræder i arbejdsplig‐
ten, hvorved lønmodtageren er omfattet af de fulde ansættel‐
sesvilkår, der var gældende på hjemsendelsestidspunktet.«
[Præcisering af, at lønmodtageren under hjemsendelsen er
omfattet af sine sædvanlige ansættelsesvilkår samt supple‐
rende bestemmelse i 2. pkt. om, at arbejdsgiveren med 1
dags varsel kan afbryde hjemsendelsen]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget ændres § 3, stk. 2, 1. pkt., såle‐
des, at det nu fremgår af bestemmelsen, at en lønmodtager,
der er hjemsendt i 3 måneder i medfør af § 2, uanset stk. 1
ikke har ret til den aftalte løn i en periode svarende til i alt 5
arbejdsdage i hjemsendelsesperioden, jf. dog stk. 3. Det
fremgår endvidere af bestemmelsen, at for en lønmodtager,
der hjemsendes i en kortere periode end 3 måneder, opgøres
perioden uden ret til løn forholdsmæssigt.
Ændringsforslaget indebærer, at antallet af arbejdsdage i
løbet af hjemsendelsesperioden, som lønmodtageren selv
skal afholde udgiften for i form af ferie eller anden opsparet
frihed, opgøres forholdsmæssigt i forhold til hjemsendelses‐
periodens længde. Er lønmodtageren hjemsendt i 3 måneder
fra den 9. marts til den 9. juni, udgør perioden, hvor løn‐
modtageren ikke har ret til løn, 5 arbejdsdage. Er lønmodta‐
geren derimod alene hjemsendt i 1 måned, udgør perioden
uden ret til løn en tredjedel af 5 arbejdsdage, det vil sige
1,67 arbejdsdage.
Lovforslagets § 3, stk. 2, 2.-4. pkt., udskilles herefter i et
nyt stk. 4, jf. ændringsforslagets nr. 2. Stk. 3-5 bliver heref‐
ter stk. 5-7.
Til nr. 2
Ændringsforslaget følger af, at FH og DA i tilknytning til
den af Folketingets Finansudvalgs vedtagne lønkompensati‐
onsordning, der etableres på baggrund af trepartsaftalen om
midlertidig lønkompensation for lønmodtagere på det priva‐
te arbejdsmarked, har indgået en aftale om muligheden for
at kombinere lønkompensation med aftaler om lønnedgang.
FH og DA er enige om, at udgangspunktet er, at medar‐
bejderne skal have deres fulde løn fra før covid-19-situatio‐
nen, men FH og DA er tillige enige om, at ordningen med
lønkompensation kan kombineres med aftalt lønnedgang
under forudsætning af, at lønnedgangen indføres på den en‐
kelte virksomhed ved aftale.
Det er endvidere aftalt mellem FH og DA, at virksomhe‐
der med aftalt lønnedgang modtager lønkompensation i hele
den lønkompenserende periode, og at der ikke skal fratræk‐
kes 5 dage i denne periode. Medarbejderne skal således ikke
afholde 5 feriedage m.v. eller anden frihed for egen regning
i den lønkompenserende periode.
Det foreslås, at der indsættes et nyt stk. 3, hvorefter stk. 2
om lønmodtagerens egenbetalte arbejdsdage i hjemsendel‐
sesperioden ikke finder anvendelse, når en arbejdsgiver in‐
den ansøgning til Erhvervsstyrelsen om lønkompensation i
medfør af aktstykke nr. 108 afgjort den 17. marts 2020 om
etablering af en midlertidig lønkompensationsordning og
regler fastsat i medfør heraf, har indgået en aftale med en
lønmodtagerrepræsentant eller med et flertal af de berørte
lønmodtagere om lønnedgang på virksomheden som en kon‐
sekvens af covid-19.
Ændringsforslaget adresserer den situation, hvor virk‐
somheden inden ansøgning om lønkompensation har indgået
en aftale om lønnedgang på virksomheden som en konse‐
kvens af covid-19, med en lønmodtagerrepræsentant eller
med et flertal af de berørte lønmodtagere om lønnedgang på
virksomheden. Ved lønmodtagerrepræsentant forstås for‐
trinsvis en tillidsrepræsentant eller en anden sædvanlig re‐
præsentant for lønmodtagerne på en virksomhed. I de tilfæl‐
de, hvor der på en virksomhed ikke findes en tillidsrepræ‐
sentant eller en anden sædvanlig repræsentant for lønmodta‐
gerne på virksomheden, vil en aftale om lønnedgang skulle
være indgået af et flertal af de berørte lønmodtagere for at
være omfattet af forslaget. Det forudsættes, at de almindeli‐
ge regler for indgåelse af aftaler om lønnedgang er fulgt.
I denne situation vil en virksomhed fortsat kunne indgå i
lønkompensationsordningen, forudsat at der ikke indgås
yderligere aftaler om lønnedgang før den 9. juni 2020. Virk‐
somheder, der har indgået lønnedgangsaftaler efter den 9.
marts 2020 vil også være omfattet af bestemmelsen, såfremt
aftalen lever op til kriterierne ovenfor, herunder at aftale‐
tidspunktet skal ligge inden ansøgningstidspunktet.
Er der indgået en aftale om lønnedgang, jf. ovenfor, har
lønmodtageren, der er hjemsendt i medfør af lønkompensati‐
onsordningen, krav på den aftalte løn i hele perioden, og der
skal således ikke fratrækkes egenbetalte arbejdsdage.
Med ændringsforslaget udskilles lovforslagets § 3, stk. 2,
2.-4. pkt. endvidere i et særskilt nyt stykke og konsekvens‐
rettes.
L 141 - 2019-20 - Bilag 4: Udkast til betænkning
2166865_0003.png
3
Til nr. 3
Ændringsforslaget er en konsekvensrettelse af ændrings‐
forslag nr. 1.
Til nr. 4
Ændringsforslaget er en ny affattelse af lovforslagets § 3,
stk. 4, 2. pkt., om placeringen af den periode i løbet af hjem‐
sendelsesperioden, hvor lønmodtageren ikke har ret til løn,
jf. lovforslagets § 3, stk. 2.
Det fremgår således af ændringsforslaget, at arbejdsgive‐
ren efter forhandling med lønmodtageren fastsætter, hvornår
den periode, hvor lønmodtageren ikke modtager løn, jf. stk.
2, skal afholdes inden for hjemsendelsesperioden. Kan løn‐
modtageren og arbejdsgiveren ikke blive enige, placerer ar‐
bejdsgiveren dagene, men skal sørge for, at dagene fordeles
forholdsmæssigt over hjemsendelsesperioden.
Såfremt lønmodtageren ønsker at holde flere ferie-/frida‐
ge på et bestemt tidspunkt i hjemsendelsesperioden, så er
ordningen ikke til hinder herfor. Den enkelte lønmodtager
og arbejdsgiver kan således aftale, at der afholdes yderligere
feriedage eller anden frihed. Ændringsforslaget tager højde
for den situation, hvor lønmodtageren ønsker at holde læn‐
gere ferie i hjemsendelsesperioden uden at skulle risikere at
blive kaldt tilbage på arbejde med 1 dags varsel.
Til nr. 5
Ændringsforslaget er en ny affattelse af lovforslagets § 3,
stk. 5, der bliver stk. 7, og vedrører lønmodtagerens øvrige
ansættelsesvilkår under hjemsendelsesperioden, og den situ‐
ation hvor hjemsendelsesperioden ophører.
Det præciseres således i et nyt stk. 7, 1. pkt., at lønmodta‐
geren under hjemsendelsesperioden er omfattet af sine sæd‐
vanlige ansættelsesvilkår, men arbejdspligten er suspende‐
ret. Hjemsendelsesperioden tæller således bl.a. med i medar‐
bejderens anciennitet, og lønmodtageren kan selv opsige sin
stilling i hjemsendelsesperioden med sædvanligt varsel og
vil fortsat være omfattet af hjemsendelsen, medmindre ar‐
bejdsgiveren udnytter den i 2. pkt. beskrevne mulighed for
at forlange, at lønmodtageren genindtræder i arbejdspligten.
Det foreslås endvidere i nyt stk. 7, 2. pkt., at arbejdsgive‐
ren med 1 dags varsel kan forlange, at lønmodtageren gen‐
indtræder i arbejdspligten, hvorved lønmodtageren er omfat‐
tet af de fulde ansættelsesvilkår, der var gældende på hjem‐
sendelsestidspunktet. I den situation, hvor arbejdsgiveren
ønsker at afbryde hjemsendelsesperioden mens lønmodtage‐
ren afvikler ferie eller anden opsparet frihed, finder de al‐
mindelige regler for afbrydelse af ferie m.v. anvendelse.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 19. marts 2020 og var til 1.
behandling den 19. marts 2020. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Beskæftigelsesudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i [1] møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget er ikke forinden fremsættelsen
sendt i høring. Under hensyn til at lovforslaget hastebehand‐
les, er lovforslaget heller ikke sendt i høring samtidig med
fremsættelsen.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 3 bilag på lovforsla‐
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 33 spørgsmål
til beskæftigelsesministeren til skriftlig besvarelse, som mi‐
nisteren har besvaret.
Bjørn Brandenborg (S) Bjarne Laustsen (S) Jan Johansen (S) Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S) Kasper Sand Kjær (S)
fmd.
Leif Lahn Jensen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Samira Nawa (RV) Kathrine Olldag (RV) Karsten Hønge (SF)
Halime Oguz (SF) Jette Gottlieb (EL) Victoria Velasquez (EL) Christian Juhl (EL) Torsten Gejl (ALT) Hans Andersen (V)
Anne Honoré Østergaard (V) Carsten Kissmeyer (V) Morten Dahlin (V)
nfmd.
Anni Matthiesen (V) Ulla Tørnæs (V)
Bent Bøgsted (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Naser Khader (KF) Birgitte Bergman (KF)
Lars Boje Mathiesen (NB) Alex Vanopslagh (LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
48
42
16
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
3
1
1
L 141 - 2019-20 - Bilag 4: Udkast til betænkning
2166865_0004.png
4
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
16
14
13
13
4
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
1
1
1
5