Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 33 92 50 00
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
I forbindelse med behandlingen af (L 140) Forslag til lov om midlertidige
foranstaltninger på børne- og undervisningsområdet til forebyggelse og
afhjælpning i forbindelse med COVID-19 har udvalget i brev af 17.
marts 2020 efter ønske fra Ellen Trane Nørby (V) stillet mig følgende
spørgsmål:
Spørgsmål 51:
”Vil ministeren redegøre for, hvordan begrebet ”kan”, skal forstås, jf. §
3, stk. 2, i udkast til bekendtgørelse fra den 15. marts 2020?”
Svar:
§ 3, stk. 2, i
udkast
til bekendtgørelse om lukning af dagtilbud, skoler, in-
stitutioner m.v. og om nødpasning i forbindelse med forebyggelse og af-
hjælpning i forbindelse med COVID‐ 19, fastsætter, at
”Private
dagtil-
bud, private pasningsordninger, friskoler og private grundskoler kan
etablere nødpasning. § 4 og § 5, stk. 1 og 3, finder tilsvarende anven-
delse.”
Bestemmelsen indebærer, at det er kommunalbestyrelsen, der har forsy-
ningspligten og forsyningsansvaret for nødpasningsordninger. Private til-
bud kan dog af egen drift etablere nødpasning.
Bestemmelsen findes i § 4, stk. 2, i den endelige bekendtgørelse fra sund-
heds-
og ældreministeren, ”Bekendtgørelse
om lukning af dagtilbud, skoler, insti-
tutioner mv. og om nødpasning i forbindelse med forebyggelse og afhjælpning i forbin-
delse med COVID-19”.
17. marts 2020
Sags nr.:
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil