Børne- og Undervisningsministeriet, oversigt over bemærkninger fra organisationer mv., 17. marts 2020
Organisation
Reaktion på udkast til lovforslag og bekendtgørelser. 16. marts 2020
KL
Bekendtgørelse om nødpasning:
1)
§1: ”andre pasningsordninger”: Er der her tale om private pasningsordninger?
2) §1 stk 3: Problematisk med krav om opsøgende indsats. Hvordan skal opsøgende indsats forstås? Er der formkrav eller lign?
3) §2 stk 2.: Problematisk, at det er fastholdt, at lederen har kompetence til at træffe den beslutning. Mister behov for at se på tværs. Fx problematisk ved
specialskoler, hvor flere kommuner visiterer elever
4) §2 stk 5: Er sprogprøver i grundskolen (ghettopakken) omfattet her?
5)
§4 stk 2: Sætningen ”forældre skal have afsøgt alle relevante pasningsmuligheder”: Hvordan skal dette for forstås? Foreslås
ændret til
“ forældre der
forgæves har afsøgt alle relevante alternative pasningsmuligheder”.
6) §5 stk 2: Det er uklart, hvilke krav der stilles til private dagtilbuds nødpasning. Skal præciseres
–
her får vi spørgsmål fra forældre og kommuner. I §5 stk
2 står som sidste sætning: ” Private tilbud efter dagtilbudsloven står til rådighed for nødpasning af børn, der er optaget i disse tilbud”. Dette står i
modsætning til §3 stk 2: ” Private dagtilbud, private pasningsordninger, friskoler og private grundskoler kan etablere nødpasning.”
7) Bekendtgørelsen vedr. nødundervisning:
8) § 2 stk 4 åbner for erstatningstimer i praktiske fag
– dog siger §2 stk 6 ” så vidt muligt” –
de åbner for en vis muligt kritik.
9) § 3 stk 2 skolerne skal registrere om eleverne deltager i fjernundervisning, men den skal ikke gives videre til forvaltningen
–
dvs. ingen får taget
børnechecken. Men obs på den opgave der bliver pålagt skolen her.
10) KL forventer, at der vil være en udfordring ift. erstatningstimer i praktiskorienterede fag fx ift. brug af faglokaler, som vil gøre, at man ikke kan nå det
planlagte pensum.
11) Forventninger om, at der er løbende daglig kontakt med eleverne, specielt de svageste og de med særlige behov, herunder tjekke at de ikke er
fraværende, vil i praksis være vanskelig at håndtere. Hvad vil det sige at være fraværende, når man ikke skal møde ind et sted? Hvordan kan lærere
tjekke elever i indskolingen, som ikke selv er helt selvkørende på de digitale platforme?
BUPL
Spørgsmål, som især retter sig mod loven om forældrebetaling:
1) Er forældrenes udgift til de obligatoriske frokostordninger, som mange institutioner har, også omfattet af reglen om, at kommunerne kan opkræve
forældrebetaling i lukkeperioden
2) Skal kommunen vurdere, hvorvidt forældre i privatinstitutioner falder ind under kriterierne for nødpasning? Eller hvordan er forældrene stillet hvis deres
privatinstitution ikke vil stille nødpasning til rådighed?
3) Hvad med børn/forældre, der har takket ja til en plads, men først skulle starte i løbet af lukkeperioden? Skal de også betale?
4) Kan kommunerne fortsat tilbyde pladser (og opkræve betaling for den), uagtet at tilbuddet reelt er lukket
5) Som vi læser bekendtgørelsen om nødlukning og nødpasning, bliver det op til daginstitutionslederen at vurdere, om børn jf. §2 stk 1, 2 har særlige behov.
Det efterlader et stort fortolkningsrum. Vil I lave retningslinjer for hvad ’særlige behov’ er, eller vil I lægge op
til, at kommunen laver retningslinjer herfor?
6) Kan forældre melde deres børn ud af tilbud og derved undgå forældrebetalingen? Eller er de bundet til tilbuddet så længe nødlovgivningen gælder?
7) Påvirker dette overflytningen fra dagtilbud til SFO? (Og derved også fra vuggestue til daginst. Og sfo-klub) En lang række børn flyttes netop i april og
maj og skal de fortsat det, eller stilles overflytningerne i bero? (og derved også de ændrede forældrebetalinger i bero).
8) Er det korrekt, at tilskuddet til privatinstitutioner fortsætter uanset om de har børn i tilbuddet eller ej, altså uanset om de opretter nødpasning eller ej? Og
gælder det også fripladstilskud?
1