Departementet
Afdelingen for Dagtilbud og
Grundskoler
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Notat om forskelle mellem offentlige og private tilbud i dagtilbuds-
og grundskolelovgivningen på Børne- og Undervisningsministeriets
område
Indledning
I forbindelse med den tekniske gennemgang af L 140
–
Forslag til lov om
midlertidige foranstaltninger på børne- og undervisningsområdet til fore-
byggelse og afhjælpning i forbindelse med COVID-19, blev der stillet en
række spørgsmål til forskellene mellem offentlige og private tilbud i lov-
givningen (L 140 og Bekendtgørelse om lukning af dagtilbud, skoler, insti-
tutioner m.v. og om nødpasning i forbindelse med forebyggelse og af-
hjælpning i forbindelse med COVID-19).
På denne baggrund findes der i dette notat en oversigt over forskellene
mellem offentlige (herunder private tilbud under den kommunale forsy-
ning efter dagtilbudsloven) og private tilbud på dagtilbuds- og grundskole-
området.
Det bemærkes, at der ved den tekniske gennemgang var en særskilt drøf-
telse af, hvordan privat dagpleje er omfattet af lovforslag og bekendtgørel-
ser vedr. COVID-19. Det er ikke klart, hvorvidt der hermed menes privat
dagpleje efter dagtilbudslovens § 21, stk. 3, som er en del af den kommu-
nale forsyning, eller private pasningsordninger efter dagtilbudslovens § 78-
85. Der er skelnet mellem disse to tilbud i nedenstående skema.
Ved den tekniske gennemgang var der også en drøftelse af baggrunden
for, at private dagtilbud, private pasningsordninger, friskoler og private
grundskoler i modsætning til kommunens forpligtelse
kan
etablere nødpas-
ning. Kommunen har som led i sin forsyningsforpligtelse ansvaret for at
sikre, at der stilles nødpasning til rådighed for alle børn i kommunen, der
har behov herfor. De institutioner, der indgår i den kommunale forsyning,
vil derfor som udgangspunkt skulle indgå i nødpasningen. Privatinstitutio-
ner, private pasningsordninger samt private SFO´er mv. er ikke en del af
den kommunale forsyning, og det det har ikke været intentionen med for-
slaget at lave om på dette. De er således ikke som udgangspunkt forpligtet
til at etablere nødpasning, men kan vælge at gøre det. Private tilbud står
18. marts 2020
Sags nr.:20/04951