Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
L 140 Bilag 5
Offentligt
2165204_0001.png
Departementet
Afdelingen for Dagtilbud og
Grundskoler
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Notat om forskelle mellem offentlige og private tilbud i dagtilbuds-
og grundskolelovgivningen på Børne- og Undervisningsministeriets
område
Indledning
I forbindelse med den tekniske gennemgang af L 140
Forslag til lov om
midlertidige foranstaltninger på børne- og undervisningsområdet til fore-
byggelse og afhjælpning i forbindelse med COVID-19, blev der stillet en
række spørgsmål til forskellene mellem offentlige og private tilbud i lov-
givningen (L 140 og Bekendtgørelse om lukning af dagtilbud, skoler, insti-
tutioner m.v. og om nødpasning i forbindelse med forebyggelse og af-
hjælpning i forbindelse med COVID-19).
På denne baggrund findes der i dette notat en oversigt over forskellene
mellem offentlige (herunder private tilbud under den kommunale forsy-
ning efter dagtilbudsloven) og private tilbud på dagtilbuds- og grundskole-
området.
Det bemærkes, at der ved den tekniske gennemgang var en særskilt drøf-
telse af, hvordan privat dagpleje er omfattet af lovforslag og bekendtgørel-
ser vedr. COVID-19. Det er ikke klart, hvorvidt der hermed menes privat
dagpleje efter dagtilbudslovens § 21, stk. 3, som er en del af den kommu-
nale forsyning, eller private pasningsordninger efter dagtilbudslovens § 78-
85. Der er skelnet mellem disse to tilbud i nedenstående skema.
Ved den tekniske gennemgang var der også en drøftelse af baggrunden
for, at private dagtilbud, private pasningsordninger, friskoler og private
grundskoler i modsætning til kommunens forpligtelse
kan
etablere nødpas-
ning. Kommunen har som led i sin forsyningsforpligtelse ansvaret for at
sikre, at der stilles nødpasning til rådighed for alle børn i kommunen, der
har behov herfor. De institutioner, der indgår i den kommunale forsyning,
vil derfor som udgangspunkt skulle indgå i nødpasningen. Privatinstitutio-
ner, private pasningsordninger samt private SFO´er mv. er ikke en del af
den kommunale forsyning, og det det har ikke været intentionen med for-
slaget at lave om på dette. De er således ikke som udgangspunkt forpligtet
til at etablere nødpasning, men kan vælge at gøre det. Private tilbud står
18. marts 2020
Sags nr.:20/04951
L 140 - 2019-20 - Bilag 5: Notater som opfølgning på teknisk gennemgang af lovforslaget den 17. marts 2020, fra børne- og undervisningsministeren
2165204_0002.png
dog til rådighed for nødpasning af børn, der er optaget i disse tilbud, hvis
kommunen vurderer det nødvendigt.
Skematisk oversigt over forskelle mellem offentlige og private tilbud
Beskrivelse af til-
bud
Offentlige tilbud (inkl. private tilbud un-
der den kommunale forsyning)
Tilbud efter dagtilbudsloven
Kommunale daginstitutioner (§ 19, stk.
2)
Selvejende daginstitutioner (§ 19, stk. 3)
Udliciterede daginstitutioner (§ 19, stk.
4)
Kommunal dagpleje (§ 21, stk. 2)
Privat dagpleje (§ 21, stk. 3)
Kommunale fritidshjem (§ 52, stk. 2)
Selvejende fritidshjem (§ 52, stk. 3)
Udliciterede fritidshjem (§ 52, stk. 4)
Kommunale klubtilbud mv. (§ 66, stk. 2)
Selvejende klubtilbud mv. (§ 66, stk. 3)
Udliciterede klubtilbud mv. (§ 66, stk. 4)
Private klubtilbud mv. (§ 66 stk. 5)
Private tilbud
Tilbud efter dagtilbudsloven
Privatinstitutioner (§ 19, stk. 5)
Private fritidshjem (§ 52, stk. 5)
Private pasningsordninger (§§ 78-85)
Tilbud efter lov om friskoler og private grundsko-
ler m.v.
Fri- og privatskoler
Tilbud efter lov om efterskoler og frie fagskoler
Efterskoler
Frie fagskoler
Tilbud efter folkeskoleloven
Folkeskolen, herunder skolefritidsord-
ninger (SFO)
Har tilbuddet
forsyningspligt
ved nødpasning
ifbm. COVID-19
Kommunalbestyrelsen etablerer nødpasning
til alle, som er optaget i tilbud efter dagtil-
budsloven, skoler og skolefritidsordninger
efter folkeskoleloven, skoler efter lov om ef-
terskoler og frie fagskoler samt skoler og
skolefritidsordninger og dagtilbud, heltids-
skolefritidsordninger og klubtilbud fra 4.
klassetrin efter lov om friskoler og private
grundskoler, som er lukket.
Tilbud under den kommunale forsyning
skal
stå til rådighed for nødpasning af børn ind-
skrevet i eget tilbud samt børn fra andre til-
bud, hvis kommunen vurderer det nødven-
digt.
Har tilbuddet ret
tilskud, når
børn/unge er
hjemsendt?
Kan der opkræ-
ves betaling?
Kommunalbestyrelsen udbetaler fortsat til-
skud til tilbuddene efter relevant lovgivning,
så længe der er børn og elever optaget i til-
buddet.
Kommunalbestyrelsen kan fortsat opkræve
betaling.
Kommunalbestyrelsen/Børne- og Under-
visningsministeriet udbetaler fortsat tilskud til
tilbuddene/forældrene/eleverne efter relevant
lovgivning, så længe der er børn og elever op-
taget i tilbuddet.
Er et privatretligt anliggende.
Private dagtilbud, private pasningsordninger,
friskole og private grundskoler
kan
etablere
nødpasning.
Private tilbud står til rådighed for nødpasning
af børn, der er optaget i disse tilbud, hvis kom-
munen vurderer det nødvendigt.
2
L 140 - 2019-20 - Bilag 5: Notater som opfølgning på teknisk gennemgang af lovforslaget den 17. marts 2020, fra børne- og undervisningsministeren
2165204_0003.png
Har tilbuddet ret
til tilskud, hvis
børn/unge ud-
meldes?
Udgangspunktet er, at tilskuddet bortfalder,
hvis børn og unge udmeldes.
Tilskuddet gives pr. barn eller unge, der er op-
taget i tilbuddet. Hvis barn eller den unge ud-
meldes, bortfalder tilskuddet i overensstem-
melse med det enkelte tilbuds opsigelsesvarsel.
3