Børne- og Undervisningsudvalget 2019-20
L 140 Bilag 14
Offentligt
2165834_0001.png
Til lovforslag nr.
L 140
Folketinget 2019-20
Tillægsbetænkning afgivet af Børne- og Undervisningsudvalget den 19. marts 2020
Tillægsbetænkning
over
Forslag til lov om midlertidige foranstaltninger på børne- og
undervisningsområdet til forebyggelse og afhjælpning i forbindelse med
covid-19
[af børne- og undervisningsministeren (Pernille Rosenkrantz-Theil)]
1. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til
vedtagelse
i den affat‐
telse, hvori det foreligger efter 2. behandling.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokku‐
rin og Javnaðarflokkurin havde ved afgivelsen af tillægsbe‐
tænkningen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke ad‐
gang til at komme med indstillinger eller politiske bemærk‐
ninger i tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i tillægsbetænkningen.
2. Dispensation fra Folketingets forretningsorden
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen i
Folketingets forretningsorden § 8 a, stk. 2, om at der skal gå
2 dage fra offentliggørelsen af tillægsbetænkningen, til lov‐
forslaget kommer til 3. behandling.
3. Politiske bemærkninger
Udvalget
I betænkningen er der ved en fejl optrykt en forkert tekst
i udvalgets politiske bemærkninger, som ikke korrekt ud‐
trykker udvalgets holdning. Den rigtige tekst er følgende:
Udvalget har noteret sig, at børne- og undervisningsmini‐
steren har tilkendegivet, at ministeren vil etablere en følge‐
gruppe bestående af samtlige børne- og undervisningsordfø‐
rere, der løbende kan drøfte aktuelle spørgsmål i forhold til
håndteringen af covid-19 på børne- og undervisningsområ‐
det.
I forbindelse med akutte hastesager med behov for hurtig
handling, vil følgegruppen blive inddraget hurtigst muligt.
Emnerne for drøftelse i følgegruppen vil afhænge af ud‐
viklingen, men udvalget noterer sig, at børne- og undervis‐
ningsministeren hurtigst muligt vil initiere en drøftelse af
konsekvenserne for afholdelsen af prøver og eksamener, for
situationen på erhvervsuddannelserne og for elever, der op‐
siges som følge af krisen og manglende afholdelse af sven‐
deprøver, andre relevante problemstillinger samt have fokus
på, om der er behov for løbende justeringer af indsatsen for
de særligt sårbare, udsatte og/eller handicappede børn og
unge, herunder de særlige problemer, der kan være for de
unge, der er opstartet på den helt nye fgu-uddannelse.
Såfremt dagtilbud, SFO og klubtilbud fortsat er lukkede
på grund af covid-19 efter påske, noterer udvalget sig, at re‐
geringen har forpligtet sig til at forhandle en løsning på
plads vedrørende forældrebetaling til de nævnte ordninger
med Folketinget.
Udvalget er opmærksom på den vanskelige situation,
som landets efterskoler og højskoler står i på grund af lu‐
kningerne som følge af covid-19. Efterskolerne og højsko‐
lernes problemer vedrører såvel den aktuelle nedlukning
som risiko for mindreoptag efter sommerferien på grund af
usikkerheden. Udvalget noterer sig, at regeringen har for‐
pligtet sig til at tage initiativ til drøftelser desangående.
Under udvalgsarbejdet er der blevet rejst kritik af, at fol‐
kehøjskoleområdet og den frie folkeoplysende virksomhed,
der som hjemmehørende under Kulturministeriets ressort ik‐
ke var med i det oprindelige udkast, ikke var omfattet af ud‐
kastet til lovgivning, og det forhold er der rettet op på, hvor‐
ved ministeren imødekommer en række partiers krav.
Udvalget noterer sig, at ministeren i sine svar angående
muligheden for nødpasning klart har slået fast, at der ikke
skelnes mellem, om forældrene har beskæftigelse i den pri‐
vate eller den offentlige sektor. Der findes i begge sektorer
jobfunktioner, som er samfundskritiske, ligesom der findes
medarbejdere, som arbejder i en virksomhed, som ikke er
lukket (f.eks. en fødevarevirksomhed), som har brug for at
DokumentId
Journalnummer
L 140 - 2019-20 - Bilag 14: Tillægsbetænkning
2165834_0002.png
2
få passet deres børn. Disse vil være omfattet af nødpasning,
såfremt de ikke kan finde anden pasning.
Endelig noterer udvalget sig, at børne- og undervisnings‐
ministeren inden udgangen af november 2020 vil fremsætte
forslag om revision af loven.
Venstre, Dansk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti,
Nye Borgerlige og Liberal Alliance
Venstres, Dansk Folkepartis, Det Konservative Folkepar‐
tis, Nye Borgerliges og Liberal Alliances medlemmer af ud‐
valget har i betænkningen udtalt følgende:
Venstres, Dansk Folkepartis, Det Konservative Folkepar‐
tis, Nye Borgerliges og Liberal Alliances medlemmer af ud‐
valget bemærker, at Danmark lige nu står i en alvorlig og
ekstraordinær situation, der har vidtrækkende konsekvenser
for alle dele af det danske samfund. Det gælder også for
skoler og daginstitutioner, som er lukket ned over hele lan‐
det for at begrænse smittespredningen af covid-19.
På anbefaling fra regeringen gennemfører Folketinget nu
hastelovgivning, der har til formål at afbøde de negative
konsekvenser af skole- og dagtilbudslukningerne for børn
og familier. Det drejer sig navnlig om at sikre elevernes un‐
dervisning og faglige udvikling så godt som muligt med
fjern- og nødundervisning. Og det gælder særlig i forhold til
at sikre nødpasningsmuligheder for de familier, som fortsat
skal gå på arbejde i den offentlige eller private sektor, og
som ikke har andre muligheder for at få passet deres børn.
Partierne er grundlæggende enige i, at der er behov for at
fravige de normale regler på børne- og undervisningsområ‐
det og iværksætte midlertidige foranstaltninger, når institu‐
tionerne holdes lukket.
Partierne har efter 1. behandling af lovforslaget stillet en
række spørgsmål til børne- og undervisningsministeren.
Derudover giver lovforslaget anledning til en række op‐
mærksomhedspunkter.
For det første bemærker partierne, at ministeren efter‐
spørger meget vidtgående bemyndigelser med nærværende
lovforslag. Også i en krisetid er der behov for demokrati og
parlamentarisk kontrol. Derfor opfordrer vi til, at de be‐
kendtgørelser, som ministeren får bemyndigelse til at udste‐
de, skal godkendes af Folketinget. Konkret henstiller parti‐
erne ministeren til at nedsætte en følgegruppe af ordførere i
regi af Børne- og Undervisningsudvalget, som inkluderes og
ikke blot orienteres, så der sikres demokratisk legitimitet
bag de valg, der skal træffes i denne krisetid.
For det andet opfatter partierne den nuværende situation
med nedlukning af institutioner og samfund som en krisesi‐
tuation, hvor alle må træde til. Derfor kan vi godt bakke op
om, at forældrebetalingen grundet force majeure fortsat op‐
kræves i disse uger. Forlænges den periode, er situationen
dog en anden, og så er det nødvendigt, at forældrene ikke
bliver opkrævet forældrebetaling for en ydelse, som de ikke
modtager. Dette gælder både i dagtilbud, på efterskoler og i
øvrige pasnings- og skoletilbud. Det er forældrenes penge.
Familiernes økonomi er mange steder presset grundet co‐
vid-19-situationen. Nogle forældre mister deres arbejde, de‐
res virksomhed går konkurs, eller de oplever, at de som
selvstændige pludselig står uden et egentligt indtægtsgrund‐
lag. Derfor er det uholdbart, at regeringen med lovforslaget
fastholder, at forældre, på trods af at de ikke modtager et
pasningstilbud, fortsat skal betale forældrebetaling af deres i
forvejen beskattede penge. Partierne finder det problema‐
tisk, at regeringen har valgt at sætte samfundsøkonomien
over forældrenes økonomi. Ministerens svar på udvalgets
spørgsmål om størrelsen af tilbagebetaling har vist, at der ik‐
ke er tale om en uoverskuelig udgift for staten. Derimod ud‐
gør betalingen et væsentligt uddrag fra den enkelte familie,
der samtidig risikerer at stå med en væsentlig formindsket
indkomst grundet covid-19. Vi noterer os dog med tilfreds‐
hed, at ministeren som en del af udvalgsbehandlingen har
imødekommet os på den vis, at regeringen vil indkalde til
økonomiske forhandlinger om at stoppe forældrebetalingen,
hvis vi ser ind i en situation, hvor daginstitutioner, skoler
m.m. fortsat er lukket ned, når vi kommer på den anden side
af påske.
For det tredje er det vigtigt, at børnenes undervisning og
faglige udvikling sikres med den nødundervisning, der
iværksættes som følge af forslaget. Ministeriet har vurderet,
at »det må forventes, at kvaliteten af nødundervisningen ik‐
ke ville kunne fastholdes på et niveau svarende til den al‐
mindelige undervisning under normale omstændigheder.«
Alt afhængigt af hvordan fjernundervisningen gennemføres
og hvor lang tid det tager at genoprette den normale tilstand
og dermed almindelige undervisning, frygter V, DF, KF, NB
og LA, at der kan blive tale om et betydeligt fagligt efter‐
slæb for visse elevgrupper, herunder erhvervsskoleelever,
sårbare elever og elever i udskolingen, som skal indhentes,
når normaltilstanden igen indtræder. Her hæfter partierne sig
også ved, at der lægges op til, at standpunktskarakter vil gø‐
re det ud for eksamener. Partierne mener, at skriftlige prøver
i henholdsvis udskolingen og gymnasiet bør gennemføres
online, mens standpunktskarakterer bruges i absolut nødstil‐
fælde som ved praktiskorienterede fag som idræt og musik, i
fald normaltilstanden ikke er indtruffet inden eksamensaf‐
holdelse.
For det fjerde udtrykker partierne en bekymring for,
hvordan ministeren vil sikre, at sprogstimulering og sprog‐
test gennemføres i dagtilbuddene, når situationen normalise‐
res. Det bemærkes, at dette er af en væsentlig karakter og
fortjener opmærksomhed, så vi ikke taber sårbare børn.
For det femte konstaterer partierne, at idet både daginsti‐
tutioner, skoler, ungdomsklubber, PPR (Pædagogisk Psyko‐
logisk Rådgivning) og SSP ikke betragtes som vitale funkti‐
oner og dermed holder lukket, er der mange børn (både so‐
cialt udsatte og børn med et handicap), som med ét bliver
overladt til sig selv, og som ikke længere har hverdagens
sædvanlige strukturer at forlade sig på. Lovforslaget afgræn‐
ser ikke, hvilke målgrupper der er udsatte. Partierne noterer
sig, at loven dermed giver rum til meget forskellig fortolk‐
ning af loven i kommunerne, hvilket kan føre til store for‐
skelle landet over, i forhold til hvilke målgrupper der får
nødpasning og nødundervisning. Derfor opfordres børne- og
undervisningsministeren til at få defineret de målgrupper,
der bør modtage nødpasning og nødundervisning, nærmere.
For det sjette finder partierne det bekymrende, at det
fremstår særdeles uklart i lovteksten, hvordan forældrebeta‐
L 140 - 2019-20 - Bilag 14: Tillægsbetænkning
2165834_0003.png
3
lingen og dermed indtægtsgrundlaget for private dagtilbud,
fri- og privatskoler samt efterskoler sikres under denne mid‐
lertidige nedlukning. Partierne har klart opfordret ministeren
til, at der sikres ordentlige rammer og klarhed, så vi ikke en‐
der i en situation, hvor forældrene melder deres børn ud og
skolerne står i en økonomisk helt uholdbar situation.
For det syvende er partierne tilfredse med, at ministeren
slår fast, at der ikke skelnes mellem, om forældre er offent‐
ligt eller privat ansatte, i vurderingen af, om deres jobfunkti‐
oner er samfundskritiske, ved fastsættelse af retten til nød‐
pasning.
For det ottende er partierne tilfredse med, at ministeren
har tilkendegivet, at ministeren vil etablere en ordførerfølge‐
gruppe bestående af samtlige partiers børne- og undervis‐
ningsordførere, der løbende skal drøfte aktuelle spørgsmål i
forhold til håndteringen af covid-19 på børne- og undervis‐
ningsområdet. Partierne er parate til at bidrage konstruktivt
og forventer at blive inddraget i forbindelse med akutte ha‐
stesager med behov for hurtig handling, og dette hurtigst
muligt. Derudover forventer partierne at blive inddraget i al‐
le andre sager, som i lighed er affødt af covid-19-situatio‐
nen.
For det niende noterer partierne sig med tilfredshed, at
ministeren har imødekommet vores ønske om, at der indsæt‐
tes en revisionsbestemmelse i loven, så regeringen til no‐
vember 2020 vil genfremsætte lovforslaget, således at der
kan laves en lovrevision af lov om midlertidige foranstalt‐
ninger på børne- og undervisningsområdet til forebyggelse
og afhjælpning i forbindelse med covid-19, såfremt det viser
sig nødvendigt at revidere lov om foranstaltninger mod
smitsomme og andre overførbare sygdomme.
For det tiende er partierne yderst tilfredse med, at mini‐
steren ligeledes har efterkommet vores ønske om at inklude‐
re højskolerne m.m. i lovgivningen, så de ikke står uden for
en løsning.
V, DF, KF, NB og LA bakker med ovenstående bemærk‐
ninger op om lovforslaget.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har i betænk‐
ningen udtalt følgende:
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget mener, at det
er nødvendigt at tage hensyn til de forældre, der risikerer at
blive hårdt ramt økonomisk af den samfundsøkonomiske si‐
tuation som følge af coronakrisen. Derfor ønsker Dansk Fol‐
keparti, at forældre, der ikke har nødpasning, bliver kom‐
penseret økonomisk fra den 1. april 2020, og indtil normal
pasning er i orden. På samme måde ønsker Dansk Folkepar‐
ti, at der kompenseres for forældrebetaling for privat- og ef‐
terskoler fra den 1. april 2020, og indtil normal undervisning
er på plads igen.
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 17. marts 2020 og var til 1.
behandling den 17. marts 2020. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Børne- og Undervisnins‐
gudvalget. Udvalget afgav betænkning over lovforslaget den
18. marts 2020. Lovforslaget var til 2. behandling den 19.
marts 2020, hvorefter det blev henvist til fornyet behandling
i udvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev henvist til fornyet
udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 1 møde.
Bilag
Efter udvalgets afgivelse af betænkning er der omdelt 2
bilag på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har efter afgivelsen af betænkning stillet 4
spørgsmål til børne- og undervisningsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret, 2 spørgsmål til fi‐
nansministeren til skriftlig besvarelse, hvoraf 1 er besvaret,
og udvalget forventer svar på det sidste spørgsmål inden 3.
behandling, og 1 spørgsmål til kulturministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret. Udvalgets spørgs‐
mål 106-112 og ministrenes svar herpå er optrykt som bilag
1 til tillægsbetænkningen.
Anders Kronborg (S)
fmd.
Tanja Larsson (S) Jens Joel (S) Jesper Petersen (S) Julie Skovsby (S) Kasper Sand Kjær (S)
Orla Hav (S) Katrine Robsøe (RV) Anne Sophie Callesen (RV) Marianne Jelved (RV) Jacob Mark (SF)
Anna Brændemose (SF) Astrid Carøe (SF) Jakob Sølvhøj (EL) Mai Villadsen (EL) Uffe Elbæk (UFG) Anni Matthiesen (V)
Peter Juel-Jensen (V) Ellen Trane Nørby (V) Christoffer Aagaard Melson (V) Marlene Ambo-Rasmussen (V)
Stén Knuth (V)
nfmd.
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Pernille Bendixen (DF) Marie Krarup (DF)
Katarina Ammitzbøll (KF) Mai Mercado (KF) Mette Thiesen (NB) Henrik Dahl (LA)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
L 140 - 2019-20 - Bilag 14: Tillægsbetænkning
2165834_0004.png
4
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
48
42
16
16
14
13
13
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
5
L 140 - 2019-20 - Bilag 14: Tillægsbetænkning
2165834_0005.png
5
Bilag 1
Udvalgets spørgsmål til børne- og undervisningsministeren, finansministeren og kulturministeren og dis‐
ses svar herpå er optrykt som bilag til tillægsbetænkningen
Spørgsmål og svar herpå er optrykt efter ønske fra Venstre
Børne- og undervisningsministeren har besvaret spørgsmål nr. 106, 107 og 109-111.
Finansministeren har besvaret spørgsmål nr. 108.
Kulturministeren har besvaret spørgsmål nr. 112.
Spørgsmål 106:
»Vil ministeren som opfølgning på svaret på spørgsmål 105 bekræfte, at ministeren med de bemyndigel‐
ser, der gives med L 140, også vil kunne beslutte at nedsætte det beløb, der er det i finansloven fastsatte
minimumsbeløb? «
Svar:
Ja, bemyndigelser, der gives med L 140, kan anvendes til at nedsætte det i finansloven fastsatte mini‐
mumsbeløb.
Spørgsmål 107:
»Vil ministeren oplyse, om sprogundervisning på integrationsområdet er omfattet af lovforslaget? «
Svar:
Integrationsområdet, herunder uddannelse i dansk som andetsprog (danskuddannelse), jf. lov om dansk‐
uddannelse til voksne udlændinge m.fl., er ikke omfattet af det fremsætte lovforslag nr. L 140.
Spørgsmål108:
»Vil ministeren som opfølgning på svar på spørgsmål 100 oversende udvalget de samme beregninger,
men hvor der tages udgangspunkt i priserne og forældrebetalingen for en vuggestueplads? «
Svar:
Den månedlige egenbetaling til daginstitutionsbenyttelse for et typisk par på kontanthjælp med to børn,
hvoraf den yngste går i vuggestue og den ældste i børnehave, udgør 2.073 kr. Tilsvarende udgør den må‐
nedlige egenbetaling til daginstitutionsbenyttelse 4.232 kr. for et typisk LO-par, funktionærpar og direk‐
tørpar med to børn i samme aldersgruppe som kontanthjælpsparret,
jf. tabel 1.
Se tabel her: https://www.ft.dk/samling/20191/lovforslag/L140/spm/108/svar/1643795/2165565.pdf
Forskellen i familiernes egenbetaling skyldes, at kontanthjælpsparret får økonomisk fripladstilskud. Én
måneds egenbetaling udgør mellem 0,4-0,7 pct. af familiernes årlige disponible indkomst.
L 140 - 2019-20 - Bilag 14: Tillægsbetænkning
2165834_0006.png
6
Spørgsmål 109:
»Den forudsatte nødundervisning egner sig i mindre grad til erhvervsuddannelserne sammenlignet med
gymnasiale uddannelser, som er mere praktisk orienterede. Mener ministeren, at der så vidt muligt, sær‐
ligt på grundforløbet, bør gennemføres ekstra erstatningsundervisning
i form af f.eks. ekstra skoleuger på et senere tidspunkt i grundforløbet
for at sikre, at eleverne i tilstrækkeligt omfang har et læringsforløb, der er i overensstemmelse med ud‐
dannelsens læringskrav og formål, og er ministeren villig til at forlænge uddannelsesaftalen samt udskyde
svendeprøven for erhvervsskoleelever? Hvis ikke bedes ministeren redegøre for hvorfor.«
Svar:
Det fremgår af bekendtgørelse om nødundervisning m.v. på børne- og undervisningsområdet, som ordfø‐
rerne modtog i udkast den 15. marts 2020, at erhvervsskoler ligesom andre uddannelsesinstitutioner skal
give nødundervisning. Det fremgår endvidere, at pligten til at give nødundervisning ikke omfatter prak‐
tisk orienterede undervisning i fag eller aktiviteter, hvor det vil være forbundet med uforholdsmæssige
faglige, praktiske eller sikkerhedsmæssige vanskeligheder at gennemføre undervisningen. Disse aktivite‐
ter skal udskydes til efter nødundervisningens ophør. Omvendt kan ikke-praktisk orienteret undervisning
rykkes frem.
Når pligten til nødundervisning ophører, tilbyder institutionen og skolen dog i særlige tilfælde praktisk
orienteret undervisning i fag eller aktiviteter, som ikke har kunnet gennemføres som nødundervisning.
Det forudsætter dog, at eleven, kursisten eller deltageren ikke har afsluttet det pågældende undervisnings‐
forløb.
Der er dermed fleksibilitet for erhvervsskolerne til at tilrettelægge undervisningen bedst muligt givet si‐
tuationen.
For så vidt angår svendeprøven, så forventes der udstedt regler, som gennem øget fleksibilitet understøt‐
ter, at flest mulige svendeprøver kan afvikles på de planlagte tidspunkter. I det omfang dette ikke kan lade
sig gøre, ser jeg meget gerne, at elev og arbejdsgiver forlænger uddannelsesaftalen, indtil prøven kan af‐
vikles.
Spørgsmål 110:
»Vil ministeren bekræfte, at svar på spørgsmål 51 skal forstås således, at private dagtilbud ikke er for‐
pligtede til at etablere nødpasning? «
Svar:
Private tilbud er forpligtet til at varetage nødpasning for egne børn, der er optaget i tilbuddet, hvis kom‐
munen vurderer det nødvendigt.
Spørgsmål 111:
»Vil ministeren i forlængelse af svar på spørgsmål 46 bekræfte, at den eneste betingelse for udbetaling af
driftstilskud til private dagtilbud alene er, at der er børn indskrevet i tilbuddet? «
L 140 - 2019-20 - Bilag 14: Tillægsbetænkning
2165834_0007.png
7
Svar:
Ja, privatinstitutioner vil således modtage tilskud for de børn, der er indskrevet i tilbuddet, uanset lukning
på grund af COVID-19.
Spørgsmål112:
»Vil ministeren i forlængelse af det oversendte ændringsforslag om institutioner under folkeoplysningslo‐
ven og folkehøjskolerne redegøre for, hvilket kompensationsniveau skolerne og institutionerne vil modta‐
ge, herunder hvilken dato der fastsættes for at afgøre det antal elever, der medfører fortsat taxameterudbe‐
taling? «
Svar:
Kulturministeren bemyndiges i L 140 Forslag til lov om midlertidige foranstaltninger på børne- og under‐
visningsområdet til forebyggelse og afhjælpning i forbindelse med covid-19 til at fravige folkeoplys‐
ningslovens regler om tilskud på lovens forskellige områder samt til at fravige lov om folkehøjskolers
regler om tilskud til folkehøjskoler.
Jeg har vurderet, at hjemlerne er relevante for at sikre, at vi hurtigt kan lave foranstaltninger og evt. fravi‐
ge folkeoplysningslovens og lov om folkehøjskolers regler om tilskud i lyset af covid-19 situationens
konsekvenser for de folkeoplysende foreninger, folkehøjskoler mv. Det er vigtigt, at den frie folkeoply‐
sende virksomhed, der bygger på demokrati, grundlæggende friheds- og menneskerettigheder, fællesskab
og de enkelte initiativtageres idégrundlag, Folkeuniversitetet, der udbreder kendskabet til forskningens
metoder og resultater samt fremme af demokratiforståelse og aktivt medborgerskab samt folkehøjskoler‐
ne, hvis hovedsigte er livsoplysning, folkelig oplysning og demokratisk dannelse, ikke lider varig skade
som følge af nedlukning i forbindelse med Covid 19.
Når vi har et overblik over, hvor store de konkrete udfordringer er for folkehøjskolerne, de folkeoplysen‐
de foreninger mv. og Folkeuniversitetet, kan vi mere præcist vurdere behovet for, hvordan det kan være
relevant at udnytte hjemlen.
Hvis der er behov for at fravige reglerne om tilskud, vil det ske i form af en bekendtgørelse og efter ind‐
dragelse af de berørte parter og i samråd med Folketingets partier.