Til lovforslag nr.
L 140
Folketinget 2019-20
Tillægsbetænkning afgivet af Børne- og Undervisningsudvalget den 19. marts 2020
Tillægsbetænkning
over
Forslag til lov om midlertidige foranstaltninger på børne- og
undervisningsområdet til forebyggelse og afhjælpning i forbindelse med
covid-19
[af børne- og undervisningsministeren (Pernille Rosenkrantz-Theil)]
1. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til
vedtagelse
i den affat‐
telse, hvori det foreligger efter 2. behandling.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokku‐
rin og Javnaðarflokkurin havde ved afgivelsen af tillægsbe‐
tænkningen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke ad‐
gang til at komme med indstillinger eller politiske bemærk‐
ninger i tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i tillægsbetænkningen.
2. Dispensation fra Folketingets forretningsorden
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen i
Folketingets forretningsorden § 8 a, stk. 2, om at der skal gå
2 dage fra offentliggørelsen af tillægsbetænkningen, til lov‐
forslaget kommer til 3. behandling.
3. Politiske bemærkninger
Udvalget
I betænkningen er der ved en fejl optrykt en forkert tekst
i udvalgets politiske bemærkninger, som ikke korrekt ud‐
trykker udvalgets holdning. Den rigtige tekst er følgende:
Udvalget har noteret sig, at børne- og undervisningsmini‐
steren har tilkendegivet, at ministeren vil etablere en følge‐
gruppe bestående af samtlige børne- og undervisningsordfø‐
rere, der løbende kan drøfte aktuelle spørgsmål i forhold til
håndteringen af covid-19 på børne- og undervisningsområ‐
det.
I forbindelse med akutte hastesager med behov for hurtig
handling, vil følgegruppen blive inddraget hurtigst muligt.
Emnerne for drøftelse i følgegruppen vil afhænge af ud‐
viklingen, men udvalget noterer sig, at børne- og undervis‐
ningsministeren hurtigst muligt vil initiere en drøftelse af
konsekvenserne for afholdelsen af prøver og eksamener, for
situationen på erhvervsuddannelserne og for elever, der op‐
siges som følge af krisen og manglende afholdelse af sven‐
deprøver, andre relevante problemstillinger samt have fokus
på, om der er behov for løbende justeringer af indsatsen for
de særligt sårbare, udsatte og/eller handicappede børn og
unge, herunder de særlige problemer, der kan være for de
unge, der er opstartet på den helt nye fgu-uddannelse.
Såfremt dagtilbud, SFO og klubtilbud fortsat er lukkede
på grund af covid-19 efter påske, noterer udvalget sig, at re‐
geringen har forpligtet sig til at forhandle en løsning på
plads vedrørende forældrebetaling til de nævnte ordninger
med Folketinget.
Udvalget er opmærksom på den vanskelige situation,
som landets efterskoler og højskoler står i på grund af lu‐
kningerne som følge af covid-19. Efterskolerne og højsko‐
lernes problemer vedrører såvel den aktuelle nedlukning
som risiko for mindreoptag efter sommerferien på grund af
usikkerheden. Udvalget noterer sig, at regeringen har for‐
pligtet sig til at tage initiativ til drøftelser desangående.
Under udvalgsarbejdet er der blevet rejst kritik af, at fol‐
kehøjskoleområdet og den frie folkeoplysende virksomhed,
der som hjemmehørende under Kulturministeriets ressort ik‐
ke var med i det oprindelige udkast, ikke var omfattet af ud‐
kastet til lovgivning, og det forhold er der rettet op på, hvor‐
ved ministeren imødekommer en række partiers krav.
Udvalget noterer sig, at ministeren i sine svar angående
muligheden for nødpasning klart har slået fast, at der ikke
skelnes mellem, om forældrene har beskæftigelse i den pri‐
vate eller den offentlige sektor. Der findes i begge sektorer
jobfunktioner, som er samfundskritiske, ligesom der findes
medarbejdere, som arbejder i en virksomhed, som ikke er
lukket (f.eks. en fødevarevirksomhed), som har brug for at
DokumentId
Journalnummer