Tak for det. Først og fremmest har vi lige fået afklaret, at det er det rigtige forslag, der behandles. Det er blevet sendt over på den måde, som sædvanen er, men der plejer at være en oversigt, som udvalget modtager, om, hvad det er, der er forandringerne fra den fremsatte lovgivning, og det er det stykke papir, der ikke er udgået til udvalget. Det får vi også lige afklaret nærmere i den tekniske behandling, men det er bare for lige at vende tilbage til det, som vi var inde på tidligere. Men for så vidt skulle formalia være på plads. Det ændrer jo ikke på, at vi særlig i de her tider skal være enormt omhyggelige med, at vi også sørger for, at alle får mulighed for at læse, forstå og stille spørgsmål til det, fordi vi ikke har de lange perioder, vi normalt har.
Indledningsvis vil jeg sige, at Danmark på grund af spredningen af covid-19 står i en ekstraordinær situation. Vi skal passe på hinanden, men vi skal i særdeleshed også passe på dem, der har udfordringer. Det kræver rigtig meget af hver enkelt dansker, og det kræver rigtig meget af samfundet generelt. Vi skal stå sammen, og vi skal handle hurtigt, og vi skal handle konsekvent. Derfor vil jeg gerne starte med at takke Folketingets partier for opbakningen til, at det forslag, vi behandler her, kan hastebehandles. Tak for det.
Så har jeg lyst til at sige meget klart, at vi ikke har en forventning om, at det kan lade sig gøre at gennemføre undervisning af samme kvalitet under nedlukningen som til hverdag. Vi har ikke en forventning om, at det kan lade sig gøre. Selvfølgelig er det sådan, at undervisningen er bedre, og at indlæringen er større, når lærerne har eleverne siddende i klasselokalet foran sig og i øvrigt gennemfører undervisningen på baggrund af de erfaringer, de har for, hvordan undervisningen fungerer bedst, og det, der foregår nu, er noget helt andet end det, der plejer at foregå. Derfor vil kvaliteten nødvendigvis ikke kunne være lige så god, og vi forældre kan nu engang kun det, vi forældre kan. For de flestes vedkommende er vi jo ikke uddannet lærere, og mange af os skal, samtidig med at vi hjælper børnene med at forstå lærernes instrukser, passe vores arbejde hjemmefra. Det er lidt besværlige vilkår for at skulle varetage en funktion, vi heller ikke under normale omstændigheder er uddannet til, og hertil kommer så, at rigtig mange af os jo har lidt svært ved at huske, hvordan det nu var, man bøjede franske eller tyske verber, og måske har vi også glemt lidt fra fysikundervisningen. Det kan jeg i hvert fald hilse og sige allerede har givet mig vanskeligheder. Særlig hvad angår det der med de franske verber, stod jeg af, og andre har igen også større vanskeligheder end det, nemlig at de kan døje med ordblindhed, og det vil simpelt hen sige at have svært ved at læse og afkode de beskeder, som lærerne giver. Lærerne og forældrene gør med alle de forskellige forudsætninger, som vi har, det bedste, vi overhovedet kan, for at de huller, der opstår i vores børns og unges undervisning, ikke bliver for store, men vi skal også være realistiske.
Vi kommer ikke igennem en global pandemi uden huller i indlæringen, og nej, vi kan ikke afbøde indlæringsmæssigt social arv i samme udstrækning, når børnene er hjemme, som når de er i skole. Det skal vi have blik for, og det forsøger vi som regering at lægge op til at vi har blik for, både med lovforslaget og med de bekendtgørelser, der kommer, altså at vi tager højde for, at den sociale arv formodentlig slår langt mere igennem i forbindelse med en nedlukning af skolerne, end den gør under normale omstændigheder. Jeg tror, at når vi kommer på den anden side af nedlukningen, vil tømrerens børn være noget bedre til håndværk og design, end mine børn vil være. Mine unger ville have bedre styr på historie og samfundsfag end børn, hvis forældre ikke beskæftiger sig med det til hverdag. Mine børn vil så til gengæld være tabt på de tyske verber, og på den måde slår social arv ganske simpelt igennem.
Der er nogle forældre, der ikke taler dansk, og der er nogle forældre, som har rigtig svært ved rigtig mange af fagene, og til det er der simpelt hen at sige, at lærerne med de regler, vi kommer til at gennemføre i den kommende tid, selvfølgelig skal være særlig opmærksomme. Det hører jeg derudefra at de allerede er, men de skal være særlig opmærksomme på de børn, der i deres fag ikke har den hjælp, der skal til, derhjemmefra.
I regeringen kommer vi til at bruge rigtig mange kræfter og rigtig meget energi på at bidrage til, at hullerne bliver så få som mulige og så små som mulige. Men der kan komme bump på vejen. Jeg blev f.eks. spurgt i går til tv, om jeg var overrasket over, at der var dele af vores it, som kørte lidt langsomt. Der blev jeg bare nødt til at sige: Nej, det var jeg så overhovedet ikke overrasket over. Ud over lige amen i kirken er det, når utrolig mange børn går fra at skulle undervises i et klasselokale til at skulle undervises online, vel nærmest det mest forventelige, at der så vil være vanskeligheder med it.
Så det har vi selvfølgelig været vidende om ville ske, det giver sig selv. Men det, vi ikke har været vidende om, er jo, hvor det er, vanskelighederne kommer til at opstå, og hvordan vi skal løse dem. For hvordan i alverden skulle man være vidende om det, eftersom vi aldrig har gjort det før? Jeg har aldrig været vidende om, at der i danmarkshistorien skulle være sket det, at man tager en million børn og unge i runde tal fra klasselokaleundervisning og putter dem over til onlineundervisning, og dermed har vi ikke nogen baggrund for at skulle komme med et bud på, hvordan vi gør det bedst.
Alle gør det så godt, de kan. Der bliver knoklet en vis legemsdel ud af bukserne i alle ender og kanter af vores system for at løse problemerne. Jeg vil sige, at hvis systemet indimellem kører langsomt, så i stedet for som forælder at gå i panik over, at det ikke kan lade sig gøre lige at få de sidste beskeder, så bag nogle pandekager, gå en tur, gør noget andet. Og i virkeligheden skal vi som samfund kigge hinanden i øjnene og få sagt, at kvaliteten kommer til at være anderledes, godt!
Når det er sagt, er det uendelig vigtigt. Der er flere, der har spurgt til, om ambitionerne, hvad angår hjemmeundervisning, er for høje. Og til det vil jeg bare sige: Nej! Der er ikke noget tidspunkt, hvor man som barn har mere brug for struktur, end på et tidspunkt, hvor strukturerne falder fra hinanden. Det, der sker lige nu, er, at strukturerne falder fra hinanden. Jeg har hørt et barn sige hen over de seneste dage, at hans højeste ønske egentlig i mange år havde været, at skolen bare ville lukke. Og nu, hvor det så var sket, så syntes han faktisk allerede, at det var relativt kedeligt, at skolen er lukket. Sådan tror jeg faktisk der er mange børn der vil opleve den periode, vi går igennem nu, og derfor tror jeg sådan set, at det at have relativt store forventninger til hjemmeundervisning er vigtigt. Det er det, der giver struktur i hverdagen, og jo sværere man har det med, at der ikke er struktur, jo vigtigere er det, at vi skaber struktur.
Betyder det, at der er en forventning om, at man som lærer skal kunne levere det samme som normalt? Nej, det gør det ikke! Jeg har hørt skoler træffe beslutninger om, at man underviser i en, to, tre, fire, fem fag, alt andet undervisning dropper man. Det er jo én model. Det synes jeg da lyder klogt, for der er nogle ting, der egner sig bedre til onlineundervisning end andet. Og der vil være en periode, hvor man underviser på en anden måde end normalt, og hvor kvaliteten bliver anderledes. Men det er så uendelig vigtigt for børnene og for vores evne til at komme igennem den her periode, at der er fjernundervisning, og at der er nødundervisning, og at vi gør det så godt, vi kan, for at få fat om alle børnene.
Alle – Folketinget, regeringen, alle danskerne – har hver især et ansvar for at gøre alt, hvad vi overhovedet kan, for at mindske konsekvenserne, og det gælder selvfølgelig undervisningssektoren. Det gælder dagtilbud, det gælder skoler, det gælder uddannelsesinstitutioner, som er midlertidigt lukkede. De ansatte er i vid udstrækning sendt hjem, og de tilknyttede aktiviteter kan ikke gennemføres på normal vis. Det er i sagens natur alvorligt. Det er det både i forhold til det gode børneliv, selv om de umiddelbart kan synes, at det er meget sjovt, men det går hurtigt over igen, og det er det i forhold til den gode uddannelse, som er et af de allerstørste aktiver, vores samfund har.
Det lovforslag, som jeg har fremsat, er usædvanligt. Det er ikke noget, vi er vant til i et demokratisk samfund som det danske, altså at give så store beføjelser til regering og ministre, som vi beder om med det her lovforslag. Men vi er nødt til at sikre, at vi kan handle hurtigt, og at vi kan handle smidigt for at håndtere de mange praktiske tiltag, som bliver eller kan blive nødvendige i den kommende tid. Og hurtigt og smidigt er afgørende for, at vi kan hjælpe undervisningssektoren med at gøre en svær tid lidt lettere. Det er det, lovforslaget handler om, altså at vi giver hinanden håndslag på, at vi hjælper Undervisningsdanmark og Børnedanmark bedst muligt igennem den her situation. Derfor er jeg selvfølgelig rigtig glad for, at Folketingets partier ser så positivt på forslagene, vi behandler her i dag, og det lægger selvfølgelig også et kæmpe ansvar på regeringen, når der er så vidtgående forslag som det her.
Regeringen ønsker på den ene side at lukke skoler og institutioner af hensyn til vores sundhed, og det overskygger alt andet lige nu, og på den anden side ønsker vi selvfølgelig at gøre det på en måde, så vi i videst mulig udstrækning afbøder effekterne af lukningerne for børn og for unge og for elever, kursister, deltagere på dagtilbud, skoler, uddannelsesinstitutioner. Børn og unge og voksne skal i videst muligt omfang ikke forsinkes i deres videre uddannelse, der er rigtig vigtig. Sammen med undervisningssektoren skal vi løse den opgave, og med lovforslaget tager vi initiativ til at skabe rammerne for det. Det vil i sagens natur ske i en balance mellem hensynet til de direkte berørte og hensynet til at afbøde de negative økonomiske og beskæftigelsesmæssige konsekvenser for samfundsøkonomien og for kommunerne og institutionerne og borgerne.
Det er overordnet vigtigt at understrege, at der er tale om en rammelov. Formålet er altså at skabe rammerne for, at vi kan sikre, at hele undervisningssektoren ikke går i stå under krisen, men også, at vi hurtigt kan træffe nødvendige beslutninger, som vi ikke lige kan se, når vi står her i dag. Der vil blive taget særligt hensyn til udsatte børn og unge, herunder børn og unge med særlige behov. Vi gennemfører kun de absolut nødvendige ændringer i deres undervisningsmæssige forhold, så deres sociale forhold påvirkes mindst muligt af den nuværende situation.
Dagtilbuddene er lukkede. Det kan kræve nogle andre regler og rammer end åbne dagtilbud – det giver sig selv. Og når de åbner igen, kan der være behov for en overgangsfase, og det kræver muligvis også andre regler. Regeringen foreslår derfor, at der vil kunne fastsættes regler, som fraviger bestemmelserne i dagtilbudsloven. For at undgå, at den midlertidige lukning af dagtilbuddene får alt for alvorlige økonomiske konsekvenser for kommunerne, skal der fortsat betales for tilbuddene. Det er kun en midlertidig lukning, og vi bør løfte i flok. Ingen kan stille sig udenfor og sige: Covid-19 angår ikke mig. Det kan ikke lade sig gøre i den nuværende situation.
Regeringen foreslår, at så længe elever og kursister eller deltagere ikke kan modtage den almindelige undervisning, skal skolerne og institutionerne i videst tænkeligt omfang sikre en relevant undervisning via streaming, hjemmeopgaver eller lignende, og det skal de gøre så godt, som de kan. Derudover foreslår vi en bemyndigelse til at fravige og supplere lovgivningen, så vi kan gennemføre de nødvendige justeringer, så de lukningsberørte tilbud enten kan videreføres i tilpasset form, eller at der kan sikres en eller anden form for udbetaling af tilskud og ydelser.
Det er drastiske tiltag, og derfor foreslår regeringen, at loven automatisk ophæves den 1. marts 2021. Det svarer til epidemilovens ophørsklausul. Og der er også indbygget mulighed for at tilrettelægge fornuftige og smidige overgangsordninger, når vi om forhåbentlig ikke alt for længe vender tilbage til det normale liv.
På grund af lovforslagets hast foreslår regeringen, at lovforslaget stadfæstes straks efter vedtagelsen, og at loven træder i kraft i dag efter bekendtgørelse i Lovtidende, således at vi hurtigst muligt kan hjælpe dagtilbud og skoler og undervisningsinstitutioner med at gøre det, de er så utrolig gode til, nemlig at give børn og unge og voksne en sikker opvækst og en god uddannelse.
Så har jeg lyst til lige at kommentere lidt på nogle af de spørgsmål, der var undervejs.
Venstre og i øvrigt også et par af de andre partier nævner det her med nødpasningen i forhold til private virksomheder. Det står igen meget klart i bekendtgørelsen, og jeg vil opfordre alle dem, der har med nødpasning at gøre, at gå ind og læse den. Kommunerne er jo selvfølgelig bare strøget derudad, og tusind tak for det – ellers kunne det her slet ikke lade sig gøre. Og derfor vil der nogle steder være lidt usikkerhed om, hvordan og hvorledes det lige skal foregå, med de første kommunikationer, der er kommet ud. Det er sådan, at man kan få nødpasning, når man arbejder i en privat virksomhed, som ikke er lukket ned – for det er der jo masser af private virksomheder der ikke er – og det vil sige, at man skal afdække de muligheder, der er for at få andre til at passe ens børn. Det er bedst, hvis børnene bliver hjemme, men i det omfang, man er på arbejde og ikke har andre pasningsmuligheder, har man adgang til nødpasning.
Det vil sige, at det ikke er et spørgsmål om, om man har en kritisk funktion i det private eller ej. Det er faktisk bare et spørgsmål om, at hvis man arbejder i en privat virksomhed – og vi har brug for at holde gang i produktionen – der ikke har sendt medarbejderne hjem, har medarbejderne i sagens natur behov for, at deres børn kan blive passet, mens de er på arbejde. Man har måske ikke venner, der kan det – og det kan bedsteforældrene jo heller ikke nu. Rigtig mange vil ty til bedsteforældre, men det er virkelig en dårlig idé, for bedsteforældre er typisk i risikogruppen. Det vil sige, at det er venner, det er naboer, og det er andre. Man skal lade være med at forsamles for mange, for ellers er vi jo lige vidt. Og ellers må man sende sine børn i nødpasning. Det var det samme spørgsmål, der blev rejst af Dansk Folkeparti.
I forhold til det her med udløbsdatoen for lovgivningen vil jeg sige, at det følger epidemilovgivningen. Det spørgsmål rejste Dansk Folkeparti også. Det er selvfølgelig fuldstændig relevant at se på, hvor lang tid det er, at det her skal løbe. Der kan man sige, at vi med den her lovgivning har valgt simpelt hen at følge den lovgivning, som blev vedtaget i Folketinget i torsdags, fordi vi syntes, at det var det mest oplagte. Der kan så være behov for, at vi kommer hen over nogle overgangsordninger, simpelt hen fordi vi jo har elever, der skal til eksamen. Det vil sige, at vi risikerer at stå i en situation, hvor det godt kan være, at vi vender tilbage til hverdagen, men hvis vi gør det – og det er bare for at komme med et tænkt eksempel – 3 dage inden en eller anden given skriftlig eksamen, som under normale forhold ville skulle løbe af stabelen, så nytter det jo ikke noget. Det vil sige, at der kan være nogle overgange, hvor vi bliver nødt til at tage højde for det. Men udgangspunktet er selvfølgelig, at det bedste er, hvis vi laver lovgivning, sådan som vi plejer i det danske samfund. Derfor skal nødlove vare så kort tid som overhovedet muligt, og vi har valgt med det her at følge epidemilovgivningen.
Radikale Venstre siger, at det er vigtigt at tage hånd om dem, der har svært ved undervisning og svært ved at få den rigtige hjælp derhjemme, og det kan så også være børn, der er udsatte – det er jo ligesom to forskellige grupper. Jeg kunne ikke være mere enig. Vi ved fra enhver type af katastrofesituationer, at dem, det går hårdest ud over, er dem, som har de sværeste hjemmeforhold.
Vi kommer tilbage til det med eksamener. Vi får god tid til også at drøfte det i den tekniske gennemgang, og vi kommer også tilbage til de ting, der handler om særlig støtte til dem med særlige behov, hvilket Enhedslisten også er inde på.
Afslutningsvis vil jeg sige, at der er truffet tusindvis af beslutninger derude i de senere dage, og hver enkelt af dem har været vigtig. Vi har hver især brugt den sunde fornuft. Jeg bøjer mig simpelt hen i støvet over, hvor ganske fantastisk det er foregået – at hver enkelt har sagt: Det her må være mit ansvar; og gad vide, om alle dem, der har ansvaret for noget andet, har påtaget sig det, for ellers melder jeg mig gerne til en ekstra opgave.
Fortsætter vi sådan, skal vi nok så godt, som det overhovedet kan lade sig gøre, komme igennem den her krise. Så tusind tak for indsatsen.