NOTAT
Dato
J. nr.
15. oktober 2019
2019-4210
Arealerhvervelse for projekt med ny jernbane over Vestfyn
I forlængelse af 1. behandlingen den 10. oktober 2019 af L 14 om forslag til lov
om anlæg af en ny jernbane over Vestfyn, skal Transport- og Boligministeriet
redegøre for forskellen mellem fremrykket ekspropriation (også kaldet forlods
overtagelse) og ordinær ekspropriation samt oplyse om behovet for overtagel-
ser i forbindelse med jernbaneprojektet.
Fremrykket ekspropriation
Indtil der er udarbejdet et detailprojekt, og der foreligger et sådant grundlag, at
de ordinære ekspropriationsforretninger kan igangsættes, har borgere, der bli-
ver berørt af projektet med Vestfynsbanen, mulighed for at anmode om frem-
rykket ekspropriation, jf. jernbanelovens § 33.
Muligheden for fremrykket ekspropriation er en beskyttelse af de berørte bor-
gere, som sidder i en særlig situation, og som gerne skulle undgå at blive
stavnsbundet til deres ejendom, fordi der er et statsligt infrastrukturprojekt
under planlægning.
Der er fire kriterier, der skal være opfyldt, førend jernbanelovens § 33 kan
bringes i anvendelse:
En fremrykket ekspropriationssag tager afsæt i, at lodsejer selv anmoder
om, at anlægsmyndigheden overtager ejendommen.
Der skal være særlige personlige årsager, f.eks. sygdom, alder eller lignen-
de, bag lodsejers ønske om at blive overtaget ved fremrykket ekspropriati-
on.
Det planlagte anlægsprojekt skal påvirke lodsejers ejendom i væsentlig
grad.
Som følge af det planlagte anlægsprojekt skal det dokumenteres
–
typisk
ved en ejendomsmæglererklæring
–
at ejendommen ikke kan sælges på al-
mindelige vilkår.
Hvis disse fire kriterier er opfyldt, kan anlægsmyndigheden overtage ejen-
dommen forud for de ordinære ekspropriationer. Hvor en anmodning om for-
lods overtagelse imødekommes, bliver ejendommen altid overtaget i sin helhed.