Transportudvalget 2019-20
L 14 Bilag 4
Offentligt
2093593_0001.png
NOTAT
Dato
J. nr.
15. oktober 2019
2019-4210
Arealerhvervelse for projekt med ny jernbane over Vestfyn
I forlængelse af 1. behandlingen den 10. oktober 2019 af L 14 om forslag til lov
om anlæg af en ny jernbane over Vestfyn, skal Transport- og Boligministeriet
redegøre for forskellen mellem fremrykket ekspropriation (også kaldet forlods
overtagelse) og ordinær ekspropriation samt oplyse om behovet for overtagel-
ser i forbindelse med jernbaneprojektet.
Fremrykket ekspropriation
Indtil der er udarbejdet et detailprojekt, og der foreligger et sådant grundlag, at
de ordinære ekspropriationsforretninger kan igangsættes, har borgere, der bli-
ver berørt af projektet med Vestfynsbanen, mulighed for at anmode om frem-
rykket ekspropriation, jf. jernbanelovens § 33.
Muligheden for fremrykket ekspropriation er en beskyttelse af de berørte bor-
gere, som sidder i en særlig situation, og som gerne skulle undgå at blive
stavnsbundet til deres ejendom, fordi der er et statsligt infrastrukturprojekt
under planlægning.
Der er fire kriterier, der skal være opfyldt, førend jernbanelovens § 33 kan
bringes i anvendelse:
En fremrykket ekspropriationssag tager afsæt i, at lodsejer selv anmoder
om, at anlægsmyndigheden overtager ejendommen.
Der skal være særlige personlige årsager, f.eks. sygdom, alder eller lignen-
de, bag lodsejers ønske om at blive overtaget ved fremrykket ekspropriati-
on.
Det planlagte anlægsprojekt skal påvirke lodsejers ejendom i væsentlig
grad.
Som følge af det planlagte anlægsprojekt skal det dokumenteres
typisk
ved en ejendomsmæglererklæring
at ejendommen ikke kan sælges på al-
mindelige vilkår.
Hvis disse fire kriterier er opfyldt, kan anlægsmyndigheden overtage ejen-
dommen forud for de ordinære ekspropriationer. Hvor en anmodning om for-
lods overtagelse imødekommes, bliver ejendommen altid overtaget i sin helhed.
L 14 - 2019-20 - Bilag 4: Notat om forskellene mellem fremrykkede og ordinære ekspropriationer samt behovet for arealerhvervelser i projektet med en nye jernbane over Vestfyn, fra transportministeren
2093593_0002.png
Ordinær ekspropriation
Til forskel fra sager om fremrykkede ekspropriationer, er ordinære ekspropria-
tioner ikke frivillige. Der er tale om et tvangsmæssigt indgreb over for borgeren
den myndighed, der eksproprierer, tvinger lodsejeren til at afstå et areal,
forudsat at det er nødvendigt at råde over arealet, fx i forbindelse med gennem-
førelse af et anlægsprojekt af almen samfundsmæssig interesse. Ordinær ek-
spropriation er således en fravigelse af princippet i grundlovens § 73 om ejen-
dommens ukrænkelighed, og ekspropriation kan derfor kun ske når den:
er nødvendig ud fra almene hensyn
har lovhjemmel
sker mod fuldstændig erstatning.
Side 2/2
Ordinære ekspropriationer forestås af ekspropriationskommissionen. Ekspro-
priationskommissionen prøver ekspropriationens lovlighed og kan ved kendel-
se fastsætte en erstatning for dokumenterede tab, der er en følge af arealafstå-
else (totalekspropriation eller delvis ekspropriation) og af de ulemper, som
følger af ekspropriationen. Der kan også pålægges servitutter, som indskrænker
ejers brug af ejendommen.
I sager med totalekspropriation kan ulempeerstatning fx være udgifter til flyt-
ning eller midlertidigt driftstab. Sager med delvis ekspropriation kan medføre
en lang række ulemper, der afhænger af den individuelle ejendom. Disse opgø-
res traditionelt i: midlertidige ulemper (fx midlertidig arealafståelse, driftsom-
lægning og afgrødetab) varige ulemper (fx ejendomsformindskelse, defigure-
ring og virksomhedsophør) samt naboretlige ulemper (fx støj og vibrationer,
omvejserstatning og dominans).
Gennemførelse af et anlægsprojekt kan også medføre ulemper for ejere, som
ikke er direkte genstand for ekspropriation, men som alligevel udsættes for så
betydelige gener, at de har et krav på erstatning (fx naboretlige ulemper). Så-
danne krav kan også behandles af ekspropriations- og taksationsmyndigheder-
ne. Disse erstatninger fastsættes efter færdiggørelse af anlægget og på ejers
anmodning.
Arealerhvervelse i regi af projektet med Vestfynsbanen
I alt forventes på nuværende tidspunkt ca. 320 ejendomme permanent eller
midlertidigt at skulle afstå arealer til jernbaneprojektet.
Ca. 50 af disse ejendomme forventes at skulle totaleksproprieres. Heraf er
37 allerede erhvervet ved fremrykkede ekspropriationer.
Derudover er der ved fremrykket ekspropriation erhvervet 19 ejendomme
på de to fravalgte linjeføringer. Disse ejendomme vil blive solgt igen.