Transportudvalget 2019-20
L 14 Bilag 1
Offentligt
2084563_0001.png
3. juni 2019
Notat
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Bemærkninger til Forslag til Lov om anlæg af ny jernbane over Vestfyn
Det regionale trafikselskab FynBus hilser forslaget om at anlægge en ny dobbeltsporet og elektrifi-
ceret jernbanestrækning mellem Middelfart og Odense velkommen.
Som det fremgår af bemærkninger side 10
” …
vil etablering af en ny jernbane forøge banekapaci-
teten over Vestfyn til gavn for afvikling af især regional persontransport. Projektet vil således bidra-
ge til at effektivisere og modernisere banenettet samt medføre mere robusthed i togsystemet ved
sporarbejde og nedbrud”.
FynBus ser frem til, at den nye jernbane vil forberede mulighederne for regionaltogsbetjening bety-
deligt og antager, at denne mulighed benyttes i form:
af flere afgange end de nuværende to afgange i timen,
af en reduktion af rejsetiden mellem Middelfart og Odense, da venteophold helt kan und-
gås,
af en bedre rettidighed, da regionaltogene i mindre grad påvirkes af uregelmæssigheder i
landsdelstrafikken.
FynBus vurderer, at der med en eventuelt øget frekvens på regionaltogene vil være basis for og
behov for en udbygning af den lokale kollektive trafik således, at udvalgte stationer udpeges som
knudepunkter og betjenes med lokaler ruter og flextur.
FynBus noterer sig, at den nye jernbane kan medføre op til fem tog i timen, hvilket i givet fald for-
ventes at øge behovet for regional- og bybusbetjening i Odense og må forventes at øge passager-
tallet i Odense Letbane.
Den nye jernbane over Vestfyn vil muliggøre, at der på den sydlige bane vil kunne etableres en S-
togslignende løsning, der vil kunne binde Trekantsområdet sammen med Odense.
En øget regional busbetjening nødvendiggør, at der er et areal af passende størrelse til at rumme
flere regionalbusser end det nuværende antal. Det kan oplyses, at arealet nord for banelegemet
ved Odense Banegård Center er tinglyst til kollektiv trafik og i dag benyttes til regionalbusser, men
også togbusser. Det er vigtigt, at de regionale busbetjening prioriteres.
FynBus’ bestyrelse hilser på vegne af de fynske kommuner og Region Syddanmark velkommen.
J.nr. 201904-24759
1/1
L 14 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2084563_0002.png
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Departementet
Att: Malte Stampe Lysgaard
[email protected]
telefon 7226 7015
31.05 2019:
Høringssvar vedrørende forslag til lov om anlæg af ny jernbane over Vestfyn
Brenderup-Indslev Menighedsråd kan fortsat ikke acceptere en jernbaneføring mellem motorvejen og
Indslev Kirke
Som anført i tidligere høringssvar tilbagestår en række uafklarede spørgsmål i forhold til de negative
påvirkninger på Indslev Kirke og hele området omkring kirken, som så stort et anlægsarbejde vil medføre.
Seismiske undersøgelser
Brenderup-Indslev Menighedsråd ønsker derfor, at der bliver foretaget en række seismiske målinger, der
kan afdække, hvordan anlægsarbejdets rystelser vil påvirke kirkebygningen. Herunder skal det undersøges,
hvorvidt den nye kirkeklokke - støttet af AP Møller Fonden - kan lide skade.
Billeddokumentation før og efter
Brenderup-Indslev Menighedsråd ønsker, at der foretages en grundig billeddokumentation af
kirkebygningerne samt kirkegården, før arbejdets påbegyndes, så det efterfølgende kan bruges som bevis
ved opståede revner, sætninger og lignende, som kan tilbageføres til arbejdet med anlæggelse af
jernbanen.
Kirke- og gravfred
Brenderup-Indslev Menighedsråd mener, at en passende fred og ro vil blive brudt, når der anlægges en
jernbane under 100 meter fra kirkens skel. VVM-undersøgelser viser, at jernbanen vil komme til at ligge ca.
60 meter fra Indslev Kirke, hvilket vil medføre alvorlig støjbelastning i forbindelse med gudstjenester og
andre kirkelige handlinger, herunder begravelser og bisættelser. Dertil kommer, at såvel anlægsarbejdet
som en evt. jernbaneføring vil betyde, at pårørendes besøg på kirkegården vil blive stærkt forstyrret.
Allerede nu er støjen fra motorvejen særdeles forstyrrende for besøgende på kirkegården ved Indslev Kirke.
Arbejdsmiljøet på kirkegården
Netop den kendsgerning at motorvejen ligger tæt på Indslev Kirkes areal, betyder at kirkegårdspersonalet i
dag er nødt til at bruge høreværn, når der arbejdes på kirkegården. Med anlæg af en ny jernbane så tæt på
Indslev Kirke forudser Brenderup-Indslev Menighedsråd, at arbejdsmiljøet vil forværres yderligere for
kirkegårdspersonalet. På længere sigt vil det betyde store udfordringer i forhold til at overholde
arbejdsmiljølovgivningen for medarbejderne.
Beskyttelseszoner og fælles kulturarv
Brenderup-Indlev Menighedsråd skal også henlede opmærksomheden på lovgivning om beskyttelseszoner
ved kirkerne i det åbne land, da dette gælder Indslev Kirke.
Om vigtigheden af bevarelse af den fælles kulturarv anfører Fyens Stift i brev af 5. januar 2015:
”Folkekirke s kirker og kirkegårde udgør e
eget væse tlig og etyd i gsfuld del af de fælles kulturarv
og hensynet til bevaringen heraf må indgå som et tungtvejende argument. En ny linjeføring må derfor som
overordnet princip respektere
kulturarve ved at holde e passe de afsta d til kirker og kirkegårde…” ( itat
slut)
L 14 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
Kgl. Bygningsinspektør og Nationalmusset skal inddrages ved enhver ændring eller påvirkning af vores
kirker og kirkegårde og de folkekirkelige interesser. Dette sker for menighedsrådet vedkommende gennem
provsti og stift. Vi forventer, at Transport-, Bygnings- og boligministeriet henvender sig i stiftet for at
inddrage denne sagkyndige bistand.
Venlig hilsen
Brenderup-Indslev Menighedsråd
Helle Haastrup Jensen, Formand,
Blokhusvej 2
5464 Brenderup
L 14 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2084563_0004.png
Notat
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
DSB’s svar på høring over forslag til lov om anlæg af ny jernbane over Vestfyn
(Id nr.: 495615)
DSB har den 10. april 2019 modtaget Høring over udkast til forslag om lov om
anlæg af ny jernbane over Vestfyn fra Transport-, Bygnings- og Boligministeriet.
Nedenfor fremgår DSB´s bemærkninger.
DSB skal indledningsvis bemærke, at vi glæder os over, at der er sat gang i
processen vedr. en ny jernbane over Vestfyn.
Tilslutningsløsning
DSB foreslår, at det i lovforslaget præciseres, at der som det fremgår i VVM-
undersøgelsen ved begge tilslutninger til den eksisterende jernbane etableres
såkaldte ”niveaufrie krydsninger”, hvor et af jernbanesporene føres over de andre
jernbanespor på en bro, sådan at togtrafikken kan afvikles uafhængigt af den
modkørende togtrafik.
Gener for den øvrige trafik under infrastrukturarbejderne
DSB foreslår, at lovforslaget omtaler den påvirkning, som anlæg af den nye
jernbane over Vestfyn vil medføre for den øvrige trafik i de perioder, hvor
infrastrukturarbejderne vil stå på. Det må som minimum forventes, at det vil
kræve indskrænkninger eller totalspærringer, når banen skal tilsluttes i begge
ender.
Erfaringer fra f.eks. Ringstedbanen viser, at der har været flere større spærringer
og ændringer i takt med projektets udvikling. DSB vil anbefale, at generne for den
eksisterede jernbanetrafik mindskes mest muligt af hensyn til de mange daglige
rejsende på strækningen på den eksisterende bane på Vestfyn – og dermed den
overordnede Øst-Vest-gående togtrafik.
Øvrige generelle bemærkninger
DSB forudsætter, at der under anlæg af banen tages de fornødne hensyn til
kravene til signalsystemernes funktionalitet på strækningen samt tilslutningen til
hovedstrækningen.
Koncern-
sekretariatet
6. juni 2019
DSB
Telegade 2
2630 Taastrup
CVR 25 05 00 53
www.dsb.dk
L 14 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2084563_0005.png
-- AKT 518822 -- BILAG 1 -- [ Energistyrelsen notat om Energinet og udkast til anlægslov ] --
Notat om Energinet og udkast til anlægslov
Kontor/afdeling
Center for Forsyning
Dato
29. juli 2019
J nr.
2019 - 86921
/MLHO
Anlægget af en ny jernbane over Vestfyn nødvendiggør flytning af en gasledning,
der ejes af Energinet. Energistyrelsen og Vejdirektoratet har i den forbindelse
drøftet bemyndigelse i den kommende anlægslov til, at Energinet skal flytte
gasledningen.
Problem
Der er i det nuværende lovforslag lagt op til, at
EFKM’eren
bemyndiges til at
omlægge gasledningen, samt at Energinet er anlægsmyndighed. I praksis vil
EFKM’eren i den situation
skulle pålægge Energinet som anlægsmyndighed at
flytte gasledningen. Udgangspunktet er normalt, at det er Energinet, der vurderer
behovet for at omlægge transmissionsnettet, der beskrives i en plan som
ministeren godkender i henhold til lov om Energinet.
EFKM’eren har
ikke iht. lov om Energinet beføjelse til at instruere Energinet om
selskabets virksomhedsdrift i forhold til transmissionsnettet, herunder omlægningen
af gasledningen.
Det vurderes derfor vanskeligt at udmønte den foreslåede § 1, stk. 3, i forslaget til
anlægslov, da bemyndigelsen ikke giver ministeren retten til at pålægge Energinet
at flytte ledningen, og der samtidig ikke findes en hjemme hertil jf. Lov om
Energinet.
Af § 1, stk. 3 fremgår, at:
"Energi-, forsynings- og klimaministeren bemyndiges til at omlægge
naturgastransmissionsledningen Lillebælt-Storebælt på strækningen mellem
Spedsbjerg og Nr. Åby og til at foretage de dispositioner, som er nødvendige med
henblik på gennemførelse heraf."
Løsning
Energistyrelsen vurderer, at bestemmelsen bør omformuleres således, at der i
anlægsloven laves et direkte pålæg til Energinet om at flytte gasledningen. Derved
sikres det, at pålægget kan udmøntes.
Fordelen ved denne løsning er, at et direkte pålæg til Energinet sikrer, at der ved
lov er fastsat et behov for flytning af ledningen, som Energinet således ikke skal
foretage en vurdering af, og at Energinet kan fortsætte en planlægning i
overensstemmelse med § 4 i lov om Energinet og i tråd med påkrævede EU-
procedurer. Jf. § 4 skal Energinet bl.a. beskrive væsentlige ændringer af
gastransmissionsnettet i en plan inden påbegyndelsen, som skal indsendes til
energi-, forsynings- og klimaministeren.
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/3
L 14 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2084563_0006.png
Det foreslås, at § 1, stk. 3 og stk. 4, formuleres således:
"Stk. 3. Inden den i stk. 1 nævnte jernbane etableres, skal Energinet omlægge
naturgastransmissionssystemet Lillebælt-Storebælt på strækningen mellem
Spedsbjerg og Nr. Åby og foretage de dispositioner, som er nødvendige med
henblik på gennemførelse heraf.
Stk. 4. Kort over beliggenheden af den eksisterende og den planlagte linjeføring af
det omlagte naturgastransmissionssystem, jf. stk. 3, fremgår af bilag 2. "
Baggrund
Energinets virksomhed og regulering
1
Energinet er en selvstændig offentlig virksomhed oprettet ved lov . Energinets
hovedformål er at sikre en effektiv drift og udbygning af den overordnede
infrastruktur i Danmark på el- og gasområdet, og at sikre åben og lige adgang for
alle brugere af nettet.
Gasforsyningen er omfattet af det indre marked for naturgas og Energinets
transmissionsvirksomhed er som et naturligt monopol derfor underlagt EU-
regulering for at understøtte markedet, hvilket har betydning for
transmissionsselskabers funktion, organisering og økonomi.
EU-lovgivning
Det er et EU-krav, at et transmissionsselskab har ansvaret for at drive,
vedligeholde og udbygge sikre, pålidelige og effektive transmissionssystemer, og at
selskabet skal gennemføre en planlægning, herunder en investeringsplanlægning.
Som følge heraf er Energinet bl.a. omfattet af en påkrævet planlægningsprocedure.
Der er et grundelement i EU-reguleringen, at selskabet har et planlægningsansvar
og en vis uafhængighed.
Lov om Energinet
EU-reglerne er bl.a. implementeret i § 4, stk. 1-4, i lov om Energinet. Energinet har
en forpligtelse til at beskrive væsentlige ændringer af gastransmissionsnettet i en
plan inden påbegyndelsen, som skal indsendes til energi-, forsynings- og
klimaministeren. Energi-, forsynings- og klimaministeren kan på den baggrund
bestemme, at udbygningen kræver godkendelse af ministeren.
Den tidsmæssige forskydning mellem vedtagelse af anlægsloven og den egentlige
gennemførelse medfører, at der samtidigt sikres tid og mulighed til at følge den EU-
retlige påkrævede planlægningsprocedure som fastsat i § 4 i lov om Energinet dog
med de fravigelser, som anlægsloven medfører.
2
1
2
Bekendtgørelse nr. 997 af 27. juni 2018 af lov om Energinet.
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/73/EF af 13. juni 2009 om fælles regler for
det indre marked for naturgas og om ophævelse af direktiv 2003/55/EU.
Side 2/3
L 14 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2084563_0007.png
Videre proces
Der arbejdes videre med den nødvendige tilpasning af de resterende dele af
lovforslaget, der vedrører Energinet. Det omfatter bl.a. en tilpasning af § 5, stk. 4, i
anlægsloven samt nødvendige tilpasninger af bl.a. de almindelige bemærkninger
m.v. til udkast til anlægsloven, så der ikke sker en fuld fravigelse af § 4.
Side 3/3
L 14 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
Brevdato
Afsender
Modtagere
Akttitel
Identifikationsnummer
Versionsnummer
Ansvarlig
Vedlagte dokumenter
14-05-2019
Mette Maria Sørensen ([email protected])
Transportministeriet ([email protected])
Fra Assens Kommune vedr. Svar på høring over forslag til lov
om anlæg af ny jernbane over Vestfyn
504941
1
TRM Malte Stampe Lysgaard
SV Høringssvar - over forslag til lov om anlæg af ny jernbane
over Vestfyn (Id nr. 495615)
signaturbevis
Dokumenter uden PDF-
version (ikke vedlagt)
Udskrevet
03-09-2019
L 14 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2084563_0009.png
-- AKT 504941 -- BILAG 1 -- [ SV Høringssvar - over forslag til lov om anlæg af ny jernbane over Vestfyn (Id nr. 495… --
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
E-mailtitel:
Sendt:
Bilag:
Transportministeriet ([email protected])
TRM Malte Stampe Lysgaard ([email protected]), Jane Christine Willander ([email protected])
Mette Maria Sørensen ([email protected])
SV: Høringssvar - over forslag til lov om anlæg af ny jernbane over Vestfyn
SV: Høringssvar - over forslag til lov om anlæg af ny jernbane over Vestfyn (Id nr.: 495615)
14-05-2019 14:36:59
signaturbevis.txt;
Til Transportministeriet,
Assens Kommune bemærker, at lovforslagets § 6 om afskæring af administrativ klageadgang er af fravigelse af borgernes sædvanlige
retssikkerhedsgarantier.
Venlig hilsen
Mette Sørensen
Projektleder
Trafik og Byg - Team Trafik
Rådhus Allé 5
5610 Assens
Afdelingsnummer: 64 74 75 08
[email protected]
www.assens.dk
-----Oprindelig meddelelse-----
Fra:
[email protected]
<[email protected]>
Sendt: 10. april 2019 15:30
Til: Lise Bjørg Pedersen <[email protected]>;
[email protected];
Kommunernes Landsforening <[email protected]>;
Landsorganisationen i Danmark ([email protected] <[email protected]>; Movia <[email protected]>; Rådet for
bæredygtig Trafik <[email protected]>; Rådet for Sikker Trafik <[email protected]>; Trafik-
Bygge- og Boligstyrelsen <[email protected]>;
[email protected];
'[email protected]' <[email protected]>;
[email protected];
Fælles Fagligt Forbund (3F) <[email protected]>;
[email protected];
Arriva
(inkl. Vestbanen) <[email protected]>; Dansk Erhverv <[email protected]>; Dansk Transport og
Logistik <[email protected]>; Danske Handicaporganisationer <[email protected]>; Danske Regioner
<[email protected]>;
[email protected];
DI – Transport <[email protected]>; BD direktionssekretariat -
Banedanmark <[email protected]>;
[email protected];
Dansk Industri <[email protected]>; Dansk
Jernbaneforbund <[email protected]>; DSB <[email protected]>; Erhvervsstyrelsen <[email protected]>; Forbundet af
Offentlige Ansatte <[email protected]>; Forbrugerrådet Tænk <[email protected]>; HK stat <[email protected]>;
[email protected];
Annette Bæk <[email protected]>;
[email protected];
Danmarks Naturfredningsforening
<[email protected]>; Dansk Byggeri <[email protected]>; Dansk Cyklist Forbund <[email protected]>; Dansk Metal
<[email protected]>;
[email protected];
Dansk Vejforening <[email protected]>;
[email protected];
International
Transport Danmark <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
Energistyrelsen <[email protected]>;
Forenede Danske Motorejere <[email protected]>; Friluftsrådet <[email protected]>;
[email protected];
Miljøstyrelsens Informationscenter <[email protected]>; Naturstyrelsen <[email protected]>; '[email protected]'
<[email protected]>; Fyns Politi <[email protected]>;
[email protected];
'[email protected]' <[email protected]>;
Trafikselskaberne i Danmark <[email protected]>; Otto Greve <[email protected]>; Gert Vinther
<[email protected]>; Ankenævnet for Bus, Tog og Metro <[email protected]>; '[email protected]' <[email protected]>;
'[email protected]' <[email protected]>; Trafikforbundet <[email protected]>; '[email protected]' <[email protected]>;
HK Trafik og jernbane <[email protected]>; BBR <[email protected]>;
[email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]
Emne: Høring over forslag til lov om anlæg af ny jernbane over Vestfyn (Id nr.: 495615)
L 14 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2084563_0010.png
Til høringsparterne på vedlagte liste
Se venligst vedlagte, i forbindelse med Transport-, Bygnings- og Boligministeriets høring over forslag til lov
om anlæg af ny jernbane over Vestfyn.
Venlig hilsen
TRM Malte Stampe Lysgaard
Fuldmægtig
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Ministry of Transport, Building, and Housing
Togkontoret | FrederiksholmsKanal 27 F| DK-1220 København K
[email protected]<mailto:[email protected]>
|
www.trm.dk
|Telefon +45 72267015
L 14 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2084563_0011.png
-- AKT 504941 -- BILAG 2 -- [ signaturbevis ] --
-------------------------------------------------------------
E-posten er afsendt
: Tue May 14 14:36:59 CEST 2019
E-posten er modtaget
: Tue May 14 14:37:00 CEST 2019
E-posten er kontrolleret : Tue May 14 14:37:07 CEST 2019
-------------------------------------------------------------
E-posten var signeret.
Signaturstatus : Gyldig
Signeringscertifikat subject : serialNumber=CVR:29189692-UID:1167725972118+CN=Assens kommune -
sikkerpost Assens Ko,O=Assens kommune // CVR:29189692,C=DK
Signeringscertifikat issuer : CN=TRUST2408 OCES CA II,O=TRUST2408,C=DK
Signeringscertifikat serienummer : 1465910744
-------------------------------------------------------------
E-posten var krypteret.
Krypteringscertifikat subject : serialNumber=CVR:43265717-UID:53139501+CN=Transport- og
Bygningsministeriet - Sikkerpost,O=Transport- og Bygningsministeriet // CVR:43265717,C=DK
Krypteringscertifikat issuer : CN=TRUST2408 OCES CA II,O=TRUST2408,C=DK
Krypteringscertifikat serienummer : 1461459868
-------------------------------------------------------------
L 14 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2084563_0012.png
Transport-, bygnings- og Boligministeriet
6. juni 2019
Høring vedrørende ny jernbane over Vestfyn
Dansk Erhverv har modtaget ministeriets høring af 10. april 2019 vedrørende ovennævnte.
Dansk Erhverv kan generelt støtte forslaget.
Vi minder dog om, at en opgradering vil medføre at banen ikke længere vil kunne benyttes til
godstog. Uanset at en stor del af fremtidens godstogstrafik mellem Skandinavien og resten af Eu-
ropa vil kunne foretages via Femernforbindelsen er det dog fortsat nødvendigt at kunne føre
godstog over Fyn. Det skal projektet tage højde for.
I anlægsfasen er det oplyst at der planlægges en midlertidig tosporet-vej rundt om tunnelarbejds-
pladsen ved Nørre Aaby. Under hensyn til, at den pågældende vejstrækning er særdeles belastet
skal Dansk Erhverv foreslå at den pågældende vej gøres tresporet lige som resten af strækningen
mellem Lillebælt og Odense.
Med venlig hilsen
Jesper Højte Stenbæk
Fagchef, Transport & Infrastruktur
[email protected]
JHS/JHS
Side 1/1
Deres j.nr. 2019-864
L 14 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
Brevdato
Afsender
Modtagere
Akttitel
Identifikationsnummer
Versionsnummer
Ansvarlig
Vedlagte dokumenter
Dokumenter uden PDF-
version (ikke vedlagt)
Udskrevet
16-04-2019
Ove Holm ([email protected])
TRM Malte Stampe Lysgaard (Sagsbehandler, Togkontoret)
Fra DTL Danske Vognmænd - Bemærkninger til høring over
forslag til lov om anlæg af ny jernbane over Vestfyn
500256
1
TRM Malte Stampe Lysgaard
Høringssvar fra DTL - SV Høring over forslag til lov om anlæg af
ny jernbane over Vestfyn (Id nr. 495615)
03-09-2019
L 14 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2084563_0014.png
-- AKT 500256 -- BILAG 1 -- [ Høringssvar fra DTL - SV Høring over forslag til lov om anlæg af ny jernbane over Ves… --
Til:
Fra:
Titel:
E-mailtitel:
Sendt:
TRM Malte Stampe Lysgaard ([email protected])
Ove Holm ([email protected])
Høringssvar fra DTL - SV: Høring over forslag til lov om anlæg af ny jernbane over Vestfyn
Høringssvar fra DTL - SV: Høring over forslag til lov om anlæg af ny jernbane over Vestfyn (Id nr.: 495615)
16-04-2019 11:46:38
Kære Malte Stampe Lysgaard,
Hermed høringssvar fra DTL – Danske Vognmænd.
DTL støtte en mere effektiv og attraktiv jernbanedrift, som kan bidrage til et samlet effektivt transportsystem for personer og gods –
både nationalt og internationalt.
Vi hæfter os dog ved, at en eventuel senere opgradering til en højere hastighed vil betyde, at strækningen ikke længere vil være
egnet til kørsel med godstog, da godstog på grund af lavere hastighed har vanskeligt ved at køre i kurver med stor overhøjde.
Velvidende, at størstedelen af godstransport på jernbane i dag er transitkørsel mellem Sverige og Tyskland, som efter planen skal
køre over den kommende Femern Bælt Forbindelse og ikke længere over Fyn, så er det vigtigt, at der fortsat vil kunne køre godstog
over Fyn mellem Vest- og Østdanmark. Det forudsætter vi, vil kunne ske på en effektiv måde på den eksisterende banestrækning, og
at der i forbindelse med en eventuel forøgelse af lokaltrafikken tages et skyldigt hensyn til godstogstrafikken.
Vi noterer, at jernbanen skal krydse motorvejen ved Nørre Aaby, og at man for at begrænse generne for biltrafikken i anlægsfasen
planlægger at etableres en midlertidig vej rundt om tunnelarbejdspladsen, sådan at der i byggeperioden opretholdes to spor i hver
retning på motorvejen.
DTL mener, at det vil være helt utilstrækkeligt med to spor i hver retning, idet motorvejen til den tid vil have tre spor i hver retning
jf. den planlagte udbygning med åbning i 2022. Allerede i dag er trafikafviklingen på motorvejen stærkt nødlidende på især den
vestlige del af Fyn og syd om Odense, og med den forventede vækst, vil de trafikale og økonomiske konsekvenser ved at indskrænke
motorvejen til kun to spor i hver retning i en periode i banens anlægsfase være meget voldsomme og derfor helt uacceptabelt.
Med venlig hilsen
Ove Holm
Underdirektør
Erhvervspolitisk chef
Dansk Transport og Logistik
Grønningen 17, Postboks 2250
1019 København K
Mobil: +45 23 44 29 09
Mail:
[email protected]
-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: [email protected] <[email protected]>
Sendt: 10. april 2019 15:31
Til: …
Emne: Høring over forslag til lov om anlæg af ny jernbane over Vestfyn (Id nr.: 495615)
Til høringsparterne på vedlagte liste
Se venligst vedlagte, i forbindelse med Transport-, Bygnings- og Boligministeriets høring over forslag til lov om anlæg af ny jernbane
over Vestfyn.
Venlig hilsen
L 14 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
TRM Malte Stampe Lysgaard
Fuldmægtig
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Ministry of Transport, Building, and Housing
Togkontoret | FrederiksholmsKanal 27 F| DK-1220 København K
[email protected]<mailto:[email protected]> | www.trm.dk |Telefon +45 72267015
L 14 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2084563_0016.png
1/4
Transport-, Bygnings og Boligministeriet
Att. Malte Stampe Lysgaard
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Energinet
Tonne Kjærsvej 65
DK-7000 Fredericia
+45 70 10 22 44
[email protected]
CVR-nr. 28 98 06 71
HØRINGSSVAR I RELATION TIL UDKAST TIL
FORSLAG TIL LOV OM ANLÆG AF NY JERNBANE
OVER VESTFYN
Hermed fremsendes Energinets bemærkninger i relation til udkast til lov om anlæg af ny jern-
bane over Vestfyn
herefter be æv t ”Lovforslaget”
.
1. Indledning og generelle bemærkninger
Lovforslaget omhandler anlægget af ca. 35 km dobbeltsporet elektrificeret jernbane over Vest-
fyn. Den nordlige linjeføring for jernbanen, som er blevet valgt blandt flere mulige, indebærer,
at ca. 26 km naturgastransmissionsledning med tilhørende anlæg (herefter benævnt
”Gastra s issio sa lægget”
skal omlægges, hvilket også er reguleret af Lovforslaget.
Det forhold, at omlægningen af Energinets Gastransmissionsanlæg er omfattet af Lovforslaget,
er Energinet forundret over. Det bemærkes, at Energinets el- og gastransmissionsselskaber
historisk har gennemført og i de kommende år gennemfører energiinfrastrukturprojekter,
hvoraf flere har et betydeligt større omfang end det som Lovforslaget vedrører. Som eksempler
herpå kan nævnes Kriegers Flak (ca. 100 km eltransmissionsanlæg på land) og Baltic Pipe (ca.
210 km gastransmissionsanlæg på land, bl.a. på Fyn). Energinet er derfor ikke af den opfattelse,
at der er behov for at regulere omlægningen af Gastransmissionsanlægget i Lovforslaget, her-
under (i) de heri indeholdte fravigelser af anden lovgivning, jf. Lovforslagets kapitel 4; (ii) det
forhold, at jernbaneloven finder anvendelse ved ændringer eller udvidelser af Energinets an-
lægsprojekt, jf. Lovforslagets kapitel 2, og (iii) reguleringen af andre selskabers ledningsarbej-
der, jf. Lovforslagets kapitel 5.
Som nævnt er det ikke Energinets opfattelse, at der er behov for at regulere omlægningen af
Energinets Gastransmissionsanlæg i Lovforslaget. Såfremt man desuagtet vælger at fastholde
denne tilgang, indeholder nedenstående afsnit Energinets bemærkningerne til visse af Lov-
forslagets bestemmelser.
Dato:
5. juni 2019
Forfatter:
JSH/JSH
Dok. 17/09882-3
Offentlig/Public
L 14 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2084563_0017.png
2/4
2.
Bemærkninger til visse af Lovforslagets bestemmelser
Lovforslagets § 1, stk. 3:
Lovforslagets § 1, stk. 3 indeholder bemyndigelsen for energi-, forsynings- og klimaministeren
til at omlægge gastransmissionsledningen mellem Spedsbjerg og Nr. Åby. Bestemmelsen skal
ses i sammenhæng med Lovforslagets § 12, der fastsætter, at anlægsprojektet nævnt i § 1, stk.
3 udføres af Energinet.
Energinet bemærker, at hverken Lov om Energinet eller anden lovgivningen i dag ikke indehol-
der hjemmel til, at energi-, forsynings- og klimaministeren kan pålægge Energinet at anlægge
Gastransmissionsanlægget. Hvis dette ønskes, kan denne hjemmel tilvejebringes gennem f.eks.
en ændring af § 4, stk. 6 i lov om Energinet. En alternativ mulighed er, at Energinet gennem
Lovforslaget pålægges at udføre omlægningen af Gastransmissionsanlægget. Såfremt denne
tilgang vælges, bør det præciseres i lovbemærkningerne, at Energinets eventuelle omkostnin-
gerne forbundet med omlægningen af Gastransmissionsanlægget, som ikke afholdes af an-
lægsmyndigheden for jernbanen, herunder omkostninger til afværgeforanstaltninger efter
Lovforslagets § 4, er at betragte som nødvendige omkostninger omfattet af § 3 i bekendtgørel-
se nr. 816 af 27. juni 2016 om økonomisk regulering af Energinet.
Energinet bemærker, at ordlyden i Lovforslagets § 1, stk. 3 alene omtaler
” aturgastra s issi-
onsledningen Lillebælt-Store
ælt på stræk i ge
elle Speds jerg og Nr. Å y”,
og dermed
f.eks. ikke linjeventilstationer samt måler- og regulatorstationer (M/R-stationer), som også skal
omlægges. Tilsvarende bemærkning gælder for andre af Lovforslagets bestemmelser. Anven-
delsesområdet for bestemmelsen i § 1, stk. 3 bør derfor udvides, så den finder anvendelse på
naturgastransmissionsledningen med tilhørende anlæg på den relevante strækning. Bestem-
melsens anvendelsesområde bør endvidere udvides, så den omfatter såvel anlæggel-
sen/etableringen som opretholdelse/drift af de relevante anlæg.
Lovforslagets § 1, stk. 4:
Det følger af Lovforslagets § 1, stk. 4, at linjeføringen for det omlagte naturgasanlæg fremgår af
lovens bilag 2. Det bemærkes, at Energinet i 2016 lavede overordnede og foreløbige vurderin-
ger af mulige linjeføringer og omkostningsberegninger baseret på erfaringstal, hvorfor nærme-
re vurderinger i forhold bl.a. linjeføringen udestår.
Lovforslagets § 4:
Der henvises til bemærkningerne til Lovforslagets § 1, stk. 3 i forhold til Energinets omkostnin-
ger forbundet med afværgeforanstaltninger.
Lovforslagets § 5, stk. 4:
Der henvises til bemærkningerne til Lovforslagets § 1, stk. 3. Såfremt der i Lovforslaget skabes
hjemmel direkte til at pålægge Energinet at udføre omlægningen af Gastransmissionsanlægget,
kan § 4 i lov om Energinet som udgangspunkt finde anvendelse for omlægningen af Energinets
Gastransmissionsanlæg. Det bemærkes, at visse dele af § 4 og andre tilknyttede bestemmelser
Dok. 17/09882-3
Offentlig/Public
L 14 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2084563_0018.png
3/4
i lov om Energinet ikke vil være relevant i den konkrete sag, hvorfor de relevante fravigelser til
lov om Energinet bør indarbejdes i Lovforslaget.
Lovforslagets § 8:
En gennemgang af Lovforslagets § 8 og de tilhørende bemærkninger indikerer, at gæsteprin-
cippet finder udbredt anvendelse, og at infrastrukturselskaberne dermed som udgangspunkt
skal betale for ledningsarbejder, der er nødvendiggjort af lodsejerens/anlægsmyndighedens
ændrede anvendelse af det areal, hvor infrastrukturen er anbragt. Der udestår således en per-
spektivering af lovbemærkningerne i forhold til det konkrete projekt - anlægget af ny jernbane
over Vestfyn - og infrastrukturselskabernes vilkår for anbringelsen af deres anlæg.
Energinet bemærker, at gæsteprincippet er en udfyldende regel, som finder anvendelse, hvor
andet ikke er aftalt. Når andet er aftalt, hvilket er tilfældet i den konkrete sag for Energinets
vedkommende, hvor der er tinglyst deklarationer på de relevante ejendomme i forbindelse
med anbringelse af Energinets Gastransmissionsanlæg og betalt erstatning herfor, må der
foretages en konkret fortolkning af de tinglyste deklarationer.
Højesterets dom i Vintapperrampe-sagen (UfR 2015, side 2854) indeholdt en præcisering af
indholdet og udstrækningen af det ulovfæstede gæsteprincip. Med andre ord bidrager denne
dom til en forståelse af, hvad der kræves for, at gæsteprincippet kan anses for fraveget.
Det fremgår af Højesterets flertals præmisser, at:
”Gæstepri ippet er e udfylde de regel, so fi der a ve delse, hvor a det ikke er aftalt. E
fravigelse af dette princip kan være byrdefuld for arealejeren og må forudsætte klare holde-
punkter. Bevisbyrden for, at der er aftalt en fravigelse, må derfor påhvile ledningsejeren. Når
arealejeren ikke har modtaget vederlag, må aftaler om anbringelse af ledninger på et areal som
udga gspu kt u dergives e i dskræ ke de fortolk i g i lighed ed gaveløfter.”
I forhold til aftalegrundlaget kan følgende således udledes af Højesterets dom i Vintapperram-
pe-sagen:
-
at en fravigelse af gæsteprincippet må forudsætte klare holdepunkter i aftalen;
-
at ledningsejeren har bevisbyrden for, at der er sket en fravigelse af gæsteprincippet;
-
at aftaler, der er indgået uden, at lodsejeren har modtaget vederlag for fravigelsen af
gæsteprincippet, som udgangspunkt må undergives en indskrænkende fortolkning i
lighed med gaveløfter;
Sammenfattende er det således Energinets vurdering, at Energinets Gastransmissionsanlæg
ikke ligger som gæst, og at der udtrykkeligt er aftalt en fravigelse af gæsteprincippet, hvorfor
anlægsmyndigheden for jernbanen skal afholde Energinets omkostninger forbundet med om-
lægningen af Gastransmissionsanlægget. På side 26 i Lovforslaget fremgår det imidlertid, at ca.
75 % af omkostningen skal afholdes af anlægsmyndigheden for jernbanen.
I februar 2016 estimerede Energinet, at omlægningen af Gastransmissionsanlægget ville belø-
be sig til 375,6 mio. kr. (prisniveau 2015) under visse tidsmæssige forudsætninger, som ikke
Dok. 17/09882-3
Offentlig/Public
L 14 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2084563_0019.png
4/4
længere er gældende. På side 26 i Lovforslaget fremgår det imidlertid, at omlægningen af
Gastransmissionsanlægget er estimeret til 552,8 mio. kr. (prisniveau 2019, indeks 106,28).
I forhold til omkostningsniveauet for omlægninger bemærker Energinet, at hverken omlægnin-
gen af Energinets eltransmissionsanlæg, som foreløbigt er estimeret til 9,5 mio. kr. (prisniveau
2015), eller andre infrastrukturselskabers omlægning af deres anlæg, herunder fjernvarme,
vand, kloak og elektriske kabler, er omtalt i Lovforslaget.
På side 27 i Lovforslaget fremgår en forventet tidsplan for det samlede projekt. Energinet be-
mærker, at denne ikke er afstemt med Energinet.
Lovforslagets § 12:
Der henvises til bemærkningerne til Lovforslagets § 1, stk. 3.
Såfremt ovenstående giver anledning til spørgsmål eller behov for uddybning, står underteg-
nede til rådighed. I mit fravær skal Helle Stefansson ([email protected]) kontaktes.
Med venlig hilsen
Jacob Sandholt
[email protected]
Energinet
Dok. 17/09882-3
Offentlig/Public
L 14 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
Brevdato
Afsender
Modtagere
Akttitel
Identifikationsnummer
Versionsnummer
Ansvarlig
Vedlagte dokumenter
29-05-2019
Dennis Lange ([email protected] ([email protected]) Sendt af Dennis
Lange: [email protected]
Transportministeriet ([email protected])
Fra FDM vedr. Ingen bemærkninger til høring over forslag til lov
om anlæg af ny jernbane over Vestfyn
507886
1
TRM Malte Stampe Lysgaard
SV Høring over forslag til lov om anlæg af ny jernbane over
Vestfyn (Id nr. 495615)
signaturbevis
Dokumenter uden PDF-
version (ikke vedlagt)
Udskrevet
03-09-2019
L 14 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2084563_0021.png
-- AKT 507886 -- BILAG 1 -- [ SV Høring over forslag til lov om anlæg af ny jernbane over Vestfyn (Id nr. 495615) ] --
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
E-mailtitel:
Sendt:
Bilag:
Transportministeriet ([email protected])
TRM Malte Stampe Lysgaard ([email protected])
Dennis Lange ([email protected] ([email protected])
SV: Høring over forslag til lov om anlæg af ny jernbane over Vestfyn
SV: Høring over forslag til lov om anlæg af ny jernbane over Vestfyn (Id nr.: 495615)
29-05-2019 11:17:13
signaturbevis.txt;
FDM takker for det fremsendte høringsmateriale.
FDM har ingen bemærkninger.
Venlig hilsen
Dennis Lange
Juridisk konsulent
T: +45 45 27 07 13
M:+45 51 14 69 92
[email protected] · fdm.dk
Firskovvej 32
2800 Kgs. Lyngby
-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: [email protected] <[email protected]>
Sendt: 10. april 2019 15:30
Til: Lise Bjørg Pedersen <[email protected]>; [email protected]; Kommunernes Landsforening <[email protected]>;
Landsorganisationen i Danmark ([email protected] <[email protected]>; Movia <[email protected]>; Rådet for bæredygtig
Trafik <[email protected]>; Rådet for Sikker Trafik <[email protected]>; Trafik- Bygge- og Boligstyrelsen
<[email protected]>; [email protected]; '[email protected]' <[email protected]>; [email protected]; Fælles Fagligt
Forbund (3F) <[email protected]>; [email protected]; Arriva (inkl. Vestbanen) <[email protected]>; Dansk Erhverv
<[email protected]>; Dansk Transport og Logistik <[email protected]>; Danske Handicaporganisationer
<[email protected]>; Danske Regioner <[email protected]>; [email protected]; DI – Transport <[email protected]>; BD
direktionssekretariat - Banedanmark <[email protected]>; [email protected]; Dansk Industri <[email protected]>; Dansk
Jernbaneforbund <[email protected]>; DSB <[email protected]>; Erhvervsstyrelsen <[email protected]>; Forbundet af Offentlige
Ansatte <[email protected]>; Forbrugerrådet Tænk <[email protected]>; HK stat <[email protected]>;
[email protected]; Annette Bæk ([email protected] <[email protected]>; [email protected]; Danmarks
Naturfredningsforening <[email protected]>; Dansk Byggeri <[email protected]>; Dansk Cyklist Forbund
<[email protected]>; Dansk Metal <[email protected]>; [email protected]; Dansk Vejforening <[email protected]>;
[email protected]; International Transport Danmark <[email protected]>; [email protected]; [email protected];
Energistyrelsen <[email protected]>; FDM <[email protected]>; Friluftsrådet <[email protected]>; [email protected];
Miljøstyrelsens Informationscenter <[email protected]>; Naturstyrelsen <[email protected]>; '[email protected]'
<[email protected]>; Fyns Politi <[email protected]>; [email protected]; '[email protected]' <[email protected]>; Trafikselskaberne
i Danmark <[email protected]>; Otto Greve <[email protected]>; Gert Vinther
<[email protected]>; Ankenævnet for Bus, Tog og Metro <[email protected]>; '[email protected]' <[email protected]>;
'[email protected]' <[email protected]>; Trafikforbundet <[email protected]>; '[email protected]' <[email protected]>; HK
Trafik og jernbane <[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; ptw@dsa-
net.dk; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]
Emne: Høring over forslag til lov om anlæg af ny jernbane over Vestfyn (Id nr.: 495615)
Til høringsparterne på vedlagte liste
Se venligst vedlagte, i forbindelse med Transport-, Bygnings- og Boligministeriets høring over forslag til lov om
anlæg af ny jernbane over Vestfyn.
Venlig hilsen
TRM Malte Stampe Lysgaard
Fuldmægtig
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet Ministry of Transport, Building, and Housing Togkontoret |
L 14 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2084563_0022.png
FrederiksholmsKanal 27 F| DK-1220 København K [email protected]<mailto:[email protected]> | www.trm.dk |Telefon +45
72267015
L 14 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2084563_0023.png
-- AKT 507886 -- BILAG 2 -- [ signaturbevis ] --
-------------------------------------------------------------
E-posten er afsendt
: Wed May 29 11:17:13 CEST 2019
E-posten er modtaget
: Wed May 29 11:17:26 CEST 2019
E-posten er kontrolleret : Wed May 29 11:17:29 CEST 2019
-------------------------------------------------------------
E-posten var signeret.
Signaturstatus : Gyldig
Signeringscertifikat subject : serialNumber=CVR:10376718-UID:68165010+CN=FORENEDE DANSKE
MOTOREJERE FDM - retssag2,O=FORENEDE DANSKE MOTOREJERE FDM // CVR:10376718,C=DK
Signeringscertifikat issuer : CN=TRUST2408 OCES CA II,O=TRUST2408,C=DK
Signeringscertifikat serienummer : 1467493857
-------------------------------------------------------------
E-posten var krypteret.
Krypteringscertifikat subject : serialNumber=CVR:43265717-UID:53139501+CN=Transport- og
Bygningsministeriet - Sikkerpost,O=Transport- og Bygningsministeriet // CVR:43265717,C=DK
Krypteringscertifikat issuer : CN=TRUST2408 OCES CA II,O=TRUST2408,C=DK
Krypteringscertifikat serienummer : 1461459868
-------------------------------------------------------------
L 14 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
Brevdato
Afsender
Modtagere
Akttitel
Identifikationsnummer
Versionsnummer
Ansvarlig
Vedlagte dokumenter
04-06-2019
Fyns politi ([email protected])
Transportministeriet ([email protected])
Fra Fyns Politi vedr. Ingen bemærkninger til høring over udkast
til forslag til lov om anlæg af ny jernbane over Vestfyn
508341
1
TRM Malte Stampe Lysgaard
Svar på høring over udkast til forslag til lov om anlæg af ny
jernbane over Vestfyn
signaturbevis
Dokumenter uden PDF-
version (ikke vedlagt)
Udskrevet
03-09-2019
L 14 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2084563_0025.png
-- AKT 508341 -- BILAG 1 -- [ Svar på høring over udkast til forslag til lov om anlæg af ny jernbane over Vestfyn ] --
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
Bilag:
Transportministeriet ([email protected])
TRM Malte Stampe Lysgaard ([email protected])
[email protected] ([email protected])
Svar på høring over udkast til forslag til lov om anlæg af ny jernbane over Vestfyn
04-06-2019 08:21:12
signaturbevis.txt;
Ved høringsbrev af 10. april 2019 har Transport, Bygnings- og Boligministeriet anmodet Fyns Politi om eventuelle bemærkninger til
forslag til lov om anlæg af ny jernbane over Vestfyn.
Fyns Politi har ingen bemærkninger.
Med venlig hilsen
Pernille Radsted
Sekretariatschef
Ledelsessekretariatet
Hans Mules Gade 1-3
5000 Odense C
Mobil: +45 4149 8767
Indvalg: +45 6614 6414
Lokal: (06) 2500
E-mail: [email protected]
Web:
www.politi.dk/fyn
L 14 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2084563_0026.png
-- AKT 508341 -- BILAG 2 -- [ signaturbevis ] --
-------------------------------------------------------------
E-posten er afsendt
: Tue Jun 04 08:21:12 CEST 2019
E-posten er modtaget
: Tue Jun 04 08:21:15 CEST 2019
E-posten er kontrolleret : Tue Jun 04 08:21:43 CEST 2019
-------------------------------------------------------------
E-posten var signeret.
Signaturstatus : Gyldig
Signeringscertifikat subject : serialNumber=CVR:17143611-UID:1218172326735+CN=Rigspolitiet - It og
Tele - Certifi,O=Rigspolitiet // CVR:17143611,C=DK
Signeringscertifikat issuer : CN=TRUST2408 OCES CA II,O=TRUST2408,C=DK
Signeringscertifikat serienummer : 1464547263
-------------------------------------------------------------
E-posten var krypteret.
Krypteringscertifikat subject : serialNumber=CVR:43265717-UID:53139501+CN=Transport- og
Bygningsministeriet - Sikkerpost,O=Transport- og Bygningsministeriet // CVR:43265717,C=DK
Krypteringscertifikat issuer : CN=TRUST2408 OCES CA II,O=TRUST2408,C=DK
Krypteringscertifikat serienummer : 1461459868
-------------------------------------------------------------
L 14 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
Brevdato
Afsender
Modtagere
Akttitel
Identifikationsnummer
Versionsnummer
Ansvarlig
Vedlagte dokumenter
Dokumenter uden PDF-
version (ikke vedlagt)
Udskrevet
10-05-2019
Charlotte Vestengård ([email protected])
Transportministeriet ([email protected])
Fra HF-Enghaven vedr. Bemærkninger til høring over anlæg af
Ny bane over Vestfyn
503963
1
TRM Malte Stampe Lysgaard
Høringsvar fra HF-Enghaven.
03-09-2019
L 14 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2084563_0028.png
-- AKT 503963 -- BILAG 1 -- [ Høringsvar fra HF-Enghaven. ] --
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
Transportministeriet ([email protected])
TRM Malte Stampe Lysgaard ([email protected])
Charlotte Vestengård ([email protected])
Høringsvar fra HF-Enghaven.
10-05-2019 12:16:01
I forbindelse med høring ift. anlægning af ny jernbane over Vestfyn, ønsker HF-Enghaven at afgive følgende høringssvar:
Haveforeningen er placeret ganske tæt på jernbanen, og nogle havelodder sågar klods op ad skinnerne.
Samtidig bliver haveforeningen ret ofte brugt som genvej til aktiviteter, beliggende på modsatte side af banen: Tusindårs Skoven,
Dyrskuepladsen og Friluftsbadet, hvilket betyder at rigtigt mange mennesker (særligt helt unge) krydser skinnerne.
Aktuelt er haveforeningen afgrænset fra skinnerne med et stålhegn på ca. 1,5 m. der med lethed kan forceres, og meget ofte bliver
forceret.
Taget i betragtning at det nye anlæg vil medføre en del mere togtrafik, vil risikoen for ulykker selvsagt stige.
Det ønsker vi at sætte fokus på, og foreslår i den forbindelse at der bygges en støjmur i en højde af minimum 2 m.
Som bonus hertil vil havelejerne få glæde af mindre støj, som i sig selv ”fylder” en del.
På bestyrelsens vegne, de bedste hilsner
Charlotte Vestengård
sekretær
L 14 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2084563_0029.png
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Departementet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
By- og
Kulturforvaltningen
Erhverv og
Bæredygtighed
Byggesag og Støj
Nørregade 36
5000 Odense C
www.odense.dk
Tlf. 65512410
Odense Kommunes kommentarer til udkast til
forslag til lov om anlæg af ny jernbane over
Vestfyn
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har den 10. april 2019 sendt
et udkast til forslag til lov om anlæg af ny jernbane over Vestfyn i
høring. Odense Kommune har gennemgået høringsmaterialet og har
følgende bemærkninger:
Odense Kommune afgav den 7. september 2016 kommentarer til
Vejdirektoratet om VVM-undersøgelsen for den nye jernbane over
Vestfyn. Det fremgår af kommentarerne, at Odense Kommune støtter
projektet, men også at kommunen har en række forslag og ønsker til
det.
Det fremsendte forslag til anlægslov er ikke detaljeret for så vidt angår
indholdet af selve projektet, men det fremgår af lovforslagets § 2, at
projektet skal gennemføres indenfor rammerne af de udførte VVM-
vurderinger.
Det er Odense Kommunes forventning, at der i det videre projektforløb
foretages drøftelser med kommunen med henblik på, at de anførte
forslag og ønsker så vidt muligt implementeres.
Odense Kommune stiller sig i øvrigt til rådighed i det videre arbejde
med projektet.
Venlig hilsen
Brian Brandt Bundsgaard
Kontorchef
Direkte tlf. 51 14 37 38
E-mail
[email protected]
Palle Anker Matzen
Civilingeniør
Direkte tlf. 65 51 24 89
E-mail
[email protected]
1
E-mail: [email protected]
DATO
4. juni 2019
REF.
pama
JOURNALNR.
01.16.00-P17-4093-15
L 14 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
Brevdato
Afsender
Modtagere
Akttitel
Identifikationsnummer
Versionsnummer
Ansvarlig
Vedlagte dokumenter
Dokumenter uden PDF-
version (ikke vedlagt)
Udskrevet
13-06-2019
Erik Ørskov ([email protected])
TRM Malte Stampe Lysgaard (Sagsbehandler, Togkontoret)
Fra Region Syd - Ingen bemærkninger høring over forslag om
Lov om anlæg af ny jernbane over Vestfyn
509716
1
TRM Malte Stampe Lysgaard
Fra Region Syd - SV Høringsfrist
signaturbevis
03-09-2019
L 14 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2084563_0031.png
-- AKT 509716 -- BILAG 1 -- [ Fra Region Syd - SV Høringsfrist ] --
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
Bilag:
TRM Malte Stampe Lysgaard ([email protected])
Erik Ørskov ([email protected])
Fra Region Syd - SV: Høringsfrist
13-06-2019 10:44:12
signaturbevis.txt;
Kære Malte
Vi har haft høringen til politisk behandling, og det er besluttet, at der ikke gives noget høringssvar, og at sagen derfor ikke
forelægges regionsrådet.
I den forbindelse bemærker Region Syddanmark følgende:
Regionen støtter en ny bane over Vestfyn og har ikke yderligere bemærkninger til anlægsloven.
Region Syddanmark skal kvittere for, at der blev meddelt en forlængelse af høringsfristen for forslag om Lov om
anlæg af ny jernbane over Vestfyn.
Vi får dog ikke får brug for fristforlængelsen.
Venlig hilsen
Erik Ørskov
Seniorkonsulent
Regional Udvikling, Uddannelse og Mobilitet
E-mail: [email protected]
Direkte:76631989
Mobil: 29201989
Region Syddanmark
Damhaven 12, 7100 Vejle
Hovednummer:7663 1000
www.rsyd.dk
Fra:
TRM Malte Stampe Lysgaard <[email protected]>
Sendt:
12. april 2019 13:50
Til:
Erik Ørskov <[email protected]>
Emne:
SV: Høringsfrist
Kære Erik
Jeg kan hermed bekræfte, at der gives fristudsættelse for Region Syddanmarks høringssvar, jf. din mail nedenfor.
God påske.
Venlig hilsen
Malte Stampe Lysgaard
Fuldmægtig, Togkontoret
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Ministry of Transport, Building, and Housing
Frederiksholms Kanal 27 F
DK-1220 København K
Telefon +45 72267015
[email protected]
www.trm.dk
Fra:
Erik Ørskov [mailto:[email protected]]
Sendt:
12. april 2019 13:17
L 14 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2084563_0032.png
Til:
TRM Malte Stampe Lysgaard
Emne:
Høringsfrist
Kære Malte
Hermed som aftalt en mail fra mig. Vi kan som nævnt afgive et af regionsrådet godkendt høringssvar umiddelbart efter den 24. juni
(hvor regionsrådet holder møde).
Venlig hilsen
Erik Ørskov
Seniorkonsulent
Regional Udvikling, Uddannelse og Mobilitet
E-mail: [email protected]
Direkte:76631989
Mobil: 29201989
Region Syddanmark
Damhaven 12, 7100 Vejle
Hovednummer:7663 1000
www.rsyd.dk
L 14 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2084563_0033.png
-- AKT 509716 -- BILAG 2 -- [ signaturbevis ] --
-------------------------------------------------------------
E-posten er afsendt
: Thu Jun 13 10:44:12 CEST 2019
E-posten er modtaget
: Thu Jun 13 10:44:24 CEST 2019
E-posten er kontrolleret : Thu Jun 13 10:44:45 CEST 2019
-------------------------------------------------------------
E-posten var signeret.
Signaturstatus : Gyldig
Signeringscertifikat subject : serialNumber=CVR:29190909-UID:34206425+CN=Region Syddanmark -
Sikkerpost TestRsyd2,O=Region Syddanmark // CVR:29190909,C=DK
Signeringscertifikat issuer : CN=TRUST2408 OCES CA III,O=TRUST2408,C=DK
Signeringscertifikat serienummer : 1511656846
-------------------------------------------------------------
E-posten var krypteret.
Krypteringscertifikat subject : serialNumber=CVR:43265717-UID:53139501+CN=Transport- og
Bygningsministeriet - Sikkerpost,O=Transport- og Bygningsministeriet // CVR:43265717,C=DK
Krypteringscertifikat issuer : CN=TRUST2408 OCES CA II,O=TRUST2408,C=DK
Krypteringscertifikat serienummer : 1461459868
-------------------------------------------------------------
L 14 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
Brevdato
Afsender
Modtagere
Akttitel
Identifikationsnummer
Versionsnummer
Ansvarlig
Vedlagte dokumenter
Dokumenter uden PDF-
version (ikke vedlagt)
Udskrevet
25-04-2019
[email protected] ([email protected])
Transportministeriet ([email protected])
Fra Rigsrevisionen vedr. ingen bemærkninger til høring over
forslag til lov om anlæg af ny jernbane over Vestfyn
499671
1
TRM Malte Stampe Lysgaard
SV Høring over forslag til lov om anlæg af ny jernbane over
Vestfyn (Id nr. 495615)
03-09-2019
L 14 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2084563_0035.png
-- AKT 499671 -- BILAG 1 -- [ SV Høring over forslag til lov om anlæg af ny jernbane over Vestfyn (Id nr. 495615) ] --
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
E-mailtitel:
Sendt:
Transportministeriet ([email protected])
TRM Malte Stampe Lysgaard ([email protected])
[email protected] ([email protected])
SV: Høring over forslag til lov om anlæg af ny jernbane over Vestfyn
SV: Høring over forslag til lov om anlæg af ny jernbane over Vestfyn (Id nr.: 495615)
25-04-2019 13:34:05
Transport- Bygnings- og Boligministeriet har den 10. april 2019 sendt forslag til lov om anlæg af ny jernbane over Vestfyn i
høring.
Rigsrevisionen har gennemgået lovforslaget med fokus på bestemmelser vedrørende statslige revisions- og/eller
regnskabsforhold jf. Rigsrevisorlovens §§ 7 og 10 og kan konstatere, at det ikke omhandler sådanne forhold.
Vi har derfor ingen bemærkninger.
Med venlig hilsen
Mette E. Matthiasen
Ledelsessekretariatet - Rigsrevisionen
-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: [email protected] <[email protected]>
Sendt: 10. april 2019 15:30
Til: Lise Bjørg Pedersen <[email protected]>; [email protected]; Kommunernes Landsforening <[email protected]>;
Landsorganisationen i Danmark ([email protected] <[email protected]>; Movia <[email protected]>; Rådet for bæredygtig
Trafik <[email protected]>; Rådet for Sikker Trafik <[email protected]>; Trafik- Bygge- og Boligstyrelsen
<[email protected]>; [email protected]; '[email protected]' <[email protected]>; [email protected]; Fælles Fagligt
Forbund (3F) <[email protected]>; [email protected]; Arriva (inkl. Vestbanen) <[email protected]>; Dansk Erhverv
<[email protected]>; Dansk Transport og Logistik <[email protected]>; Danske Handicaporganisationer
<[email protected]>; Danske Regioner <[email protected]>; [email protected]; DI – Transport <[email protected]>; BD
direktionssekretariat - Banedanmark <[email protected]>; [email protected]; Dansk Industri <[email protected]>; Dansk
Jernbaneforbund <[email protected]>; DSB <[email protected]>; Erhvervsstyrelsen <[email protected]>; Forbundet af Offentlige
Ansatte <[email protected]>; Forbrugerrådet Tænk <[email protected]>; HK stat <[email protected]>; Rigsrevisionen
<[email protected]>; Annette Bæk ([email protected] <[email protected]>; [email protected]; Danmarks
Naturfredningsforening <[email protected]>; Dansk Byggeri <[email protected]>; Dansk Cyklist Forbund <[email protected]>;
Dansk Metal <[email protected]>; [email protected]; Dansk Vejforening <[email protected]>; [email protected]; International
Transport Danmark <[email protected]>; [email protected]; [email protected]; Energistyrelsen <[email protected]>; Forenede Danske
Motorejere <[email protected]>; Friluftsrådet <[email protected]>; [email protected]; Miljøstyrelsens Informationscenter
<[email protected]>; Naturstyrelsen <[email protected]>; '[email protected]' <[email protected]>; Fyns Politi <[email protected]>;
[email protected]; '[email protected]' <[email protected]>; Trafikselskaberne i Danmark <[email protected]>; Otto Greve
<[email protected]>; Gert Vinther <[email protected]>; Ankenævnet for Bus, Tog og Metro <[email protected]>;
'[email protected]' <[email protected]>; '[email protected]' <[email protected]>; Trafikforbundet <[email protected]>; '[email protected]'
<[email protected]>; HK Trafik og jernbane <[email protected]>; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]
Emne: Høring over forslag til lov om anlæg af ny jernbane over Vestfyn (Id nr.: 495615)
Til høringsparterne på vedlagte liste
Se venligst vedlagte, i forbindelse med Transport-, Bygnings- og Boligministeriets høring over forslag til lov om anlæg af
ny jernbane over Vestfyn.
Venlig hilsen
L 14 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
TRM Malte Stampe Lysgaard
Fuldmægtig
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet Ministry of Transport, Building, and Housing Togkontoret | FrederiksholmsKanal
27 F| DK-1220 København K [email protected]<mailto:[email protected]> | www.trm.dk |Telefon +45 72267015
L 14 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2084563_0037.png
Transport, - Bygnings og boligministeriet
Att.: Malte Stampe Lysgaard
4. juni 2019
J. nr. 14.12.08-K08-30-19
Casper Bøge Christensen
Mobil: 30 70 29 85
[email protected]
Trekantområdets Brandvæsen
Norgesvej 1, 7100 Vejle
Tlf. 76 81 08 00
EAN Nr. 5798006366873
Høringssvar fra Trekantområdets Brandvæsen i f.m. ”Forslag til Lov om anlæg
af ny jernbane over Vestfyn”
Konklusion:
Trekantområdets Brandvæsen (som på fyn ”dækker” Middelfart), har
ingen
bemærkninger
til det fremsendte lovforslag.
Baggrund for vort høringssvar:
Trekantområdets Brandvæsen har noteret sig, at der på siderne 45 og 46 er skrevet flg.
”Den nye
jernbane går nord om Strandmøllen inden for virksomhedens planlægningszone
og berører perifert sikkerhedszonen omkring virksomheden”. –
Med afsæt i denne
oplysning og ud fra det faktum, at der ikke er tale om opførelse af bygninger el. lign. men
alene et ønske om, at der udlægges jernbanenet, som transporterer personer inden for
relativt korte tidsrum forbi området ved Strandmøllen, hvor sikkerhedszonen samtidig kun,
som der er skrevet, berøres perifert, vurderes der ikke at være væsentlige
kompromitterende forhold (hverken i f.t. planlægnings- eller sikkerhedszonen).
Se
nedenstående beskrivelse af retningslinjer for området.
Retningslinjer for planlægnings- og sikkerhedszoner
For alle risikovirksomheder (nye som eksisterende) fastlægges sikkerhedszoner og
planlægningszoner. Disse fremgår af kort i den lokale del af kommuneplanen.
De vedtagne lokale retningslinjer for den enkelte risikovirksomhed skal fremgå af
kommuneplanen.
L 14 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2084563_0038.png
Inden for sikkerhedszonerne må der som udgangspunkt ikke etableres ny følsom
arealanvendelse, som f.eks. boliger, institutioner, forretninger, hoteller, eller steder hvor
der opholder sig mange mennesker.
Inden for planlægningszonen kan der planlægges for boliger, erhverv mv., såfremt det
ved en vurdering af risikoforholdene kan godtgøres, at den samfundsmæssige risiko
og/eller risikoen for individer, ligger inden for risikomyndighedernes acceptkriterium.
Inden for planlægningszonen må der som udgangspunkt ikke planlægges for
institutioner, som er væsentlige i en beredskabssituation, eksempelvis sygehuse og
bygninger, som huser redningsberedskabet.
Risikomyndighedernes acceptkriterium for den samfundsmæssige risiko fastlægges i
henhold til Miljøprojekt 112, jf. Miljøstyrelsens anvisninger.
Nye anlæg må ikke medføre øget risiko for dominoeffekt.
Venlig hilsen
Casper Bøge Christensen
Afdelingsleder
Side 2 af 2