Tak, formand. En ny jernbane over Vestfyn er en del af Togfonden DK's fase 1, og med fremsættelsen af anlægsloven for den nye bane udmønter regeringen det beslutningsforslag, som en samlet forligskreds fremsatte, om, at anlægsloven skulle fremsættes. Og i og med at der i finanslovsforslaget samtidig er afsat midler til at anlægge projektet, følger vi op på de forlig, der er indgået, og vores tilkendegivelser inden valget.
Anlægget af en ny bane over Vestfyn er et godt projekt, som vil give et løft til den kollektive trafik i form af kortere rejsetid og bedre punktlighed. Visionen er at skabe et langt mere grønt og klimarigtigt togprodukt, der peger ind i fremtiden. Den nye regering ønsker en ny retning for Danmark, hvor klimaet og miljøet vægter højt. Og kollektiv transport er en vigtig brik i den sammenhæng. Togpassagererne fortjener en attraktiv jernbane i topform. Togmateriellet skal have en høj driftsstabilitet, infrastrukturen skal være vedligeholdt med tilhørende moderne signalsystemer, og, ja, så skal billetpriserne være attraktive. Jernbanen skal fortsat have potentiale til at levere et større bidrag til at løse trængselsudfordringerne, hvis man satser på jernbanens iboende styrke, nemlig at transportere mange mennesker hurtigt, enten mellem de større byer eller i tætbebyggede områder.
De visioner, som er i timemodellen, om at sikre en mere stabil drift og hurtigere transport mellem landsdelene er derfor fortsat vigtige, og derfor tager vi i dag første skridt med beslutningen om at anlægge en ny højhastighedsbane over Vestfyn. De videre skridt i udviklingen af jernbanen vil indgå i de kommende forhandlinger om en langsigtet infrastrukturplan – en investeringsplan, som skal omfatte en så stor del af Folketinget som muligt, hvormed planen bliver langtidsholdbar. I forhold til det er jeg selvfølgelig meget glad for – især da dette jo er mit første lovforslag som transportminister – at så stor en del af Folketinget har indikeret at ville stemme for dette lovforslag. Jeg vil gerne sige tak til Socialdemokratiets ordfører, Venstres ordfører, Dansk Folkepartis ordfører, SF's ordfører, Enhedslistens ordfører, Det Konservative Folkepartis ordfører, Alternativets ordfører, Liberal Alliances ordfører og Radikale Venstres ordfører, som alle har indikeret, at deres grupper vil stemme for dette forslag.
Der har været mange interessante synspunkter undervejs i debatten; et par enkelte vil jeg lige lave nedslag på. Der har bl.a. været diskuteret en samtidighedseffekt. Det er det her med, at havde man under den tidligere regering valgt at fremme dette forslag, sådan at anlægget af jernbanen kunne have foregået samtidig med det motorvejsanlæg, som er i gang i området i øjeblikket, hvad havde besparelsen så været? Og her skal jeg måske bare lige slå fast, at det er rigtigt, at der ville have været en samfundsøkonomisk værdi på ca. 400 mio. kr. ved det, hvorimod den anlægsøkonomiske besparelse i den sammenhæng havde været på 100 mio. kr. Det er bare lige for at forstå de to tal op imod hinanden. Vi er altså der nu med antagelsen om, at man ville kunne få en samtidighedseffekt, at det er meget begrænset, hvis det overhovedet er til stede. Så skulle man altså have taget en beslutning som denne på et tidligere tidspunkt.
Det leder mig så hen til de bemærkninger, der har været fra eksempelvis den konservative ordfører, om bekymringen i forhold til bilisterne på motorvejen. Der må man sige, at en af grundene til, at den samfundsøkonomiske gevinst havde været så stor som 400 mio. kr., hvis man havde anlagt de to projekter samtidig eller tilnærmelsesvis samtidig, netop ville have været, at man havde generet bl.a. bilisterne noget mindre. Det er jo lidt svært at gøre det om i dag, al den stund at det så er en beslutning om at ændre på noget, som ville kræve, at man havde opfundet en tidsmaskine. Og det ligger dog ikke inden for mit ressortområde, hverken som transportminister eller fungerende kirkeminister.
I forhold til debatten om eventuel fremrykning af anlægget er det klart, at selve den økonomiske side af dette forslag jo ikke ligger i anlægsloven. Anlægsloven sikrer alene, at der kan etableres et anlæg med tilhørende ekspropriationer m.v., og det kommer jeg tilbage til om lidt. Men det økonomiske forhold ligger i finanslovsforslaget. Ikke desto mindre synes jeg dog, det er væsentligt at fremhæve i hvert fald et element i forhold til teknikken vedrørende anlægget, og det er, at der jo er et forhold ved signalprogrammet, som der skal tages højde for.
For hvis man fremrykker jernbaneanlægget i forhold til 2023, hvor det er forudsat i finanslovsforslaget at man påbegynder det, vil det også påvirke ibrugtagning og leverance af digitalt signalsystem, altså ETCS, og her er Banedanmark i gang med at undersøge mulighederne generelt for at indplacere leverance og ibrugtagning af ETCS-udstyr i forhold til den nye bane over Vestfyn i de planer, der i øvrigt er for at opbygge den overordnede leverance.
Og derfor skal jeg også understrege, at Banedanmark ikke på nuværende tidspunkt har et fuldt overblik over den samlede leverances bindinger og derfor heller ikke har mulighed for at vurdere, om installationer og ibrugtagning af ETCS på den nye bane kan fremrykkes. Alt andet lige vil en fremrykning forventes at ske på bekostning af andre signalleverancer i Østdanmark på grund af begrænset kapacitet hos leverandørerne.
Det er bl.a. derfor – og det vil jeg gerne understrege – at vi i regeringen i øjeblikket er i gang med at lave et serviceeftersyn af jernbanen for at sikre, at der ikke er kapacitetsudfordringer i forhold til de samtidige projekter, der er i gang. De samtidige projekter er jo det nye signalsystem, den samlede elektrificering og ikke mindst indkøb af nye tog. Men som sagt ligger spørgsmålet om selve finansieringen altså i finansloven, og dermed er det et spørgsmål, som skal adresseres til finansministeren.
I forhold til ekspropriationsspørgsmålet – det var bl.a. hr. Kristian Pihl Lorentzen, der var inde på det spørgsmål – vil jeg lige fremhæve, at en forudsætning for at sikre en mulighed for fremrykket ekspropriation jo netop er vedtagelsen af dette lovforslag. Som det fremhæves i lovens bemærkninger, kan en sådan fremrykket ekspropriation ske i overensstemmelse med reglerne i jernbanelovens kapitel 6.
Men som sagt vil jeg gerne tilkendegive, at jeg er meget tilfreds med den udbredt positive modtagelse, som dette forslag har fået, og jeg vil selvfølgelig se frem til at diskutere eventuelle teknikaliteter m.v. i udvalgsbehandlingen.