Skatteudvalget 2019-20
L 137
Offentligt
2184689_0001.png
4. maj 2020
J.nr. 2019 - 4023
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 137 - Forslag til lov om ændring af momsloven, kildeskatteloven, skatte-
indberetningsloven og lov om afgifter af spil. (Modernisering af momsreglerne for græn-
seoverskridende handel med varer og ydelser solgt til forbrugere i EU, digitale salgsregi-
streringssystemer, håndtering af A-skat m.v. i forbindelse med udbetaling fra feriegaranti-
ordninger m.v. og udskydelse af ikrafttrædelsestidspunktet for den digitale logbog m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 2 af 23. april 2020. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Dennis Flydtkjær (DF).
Morten Bødskov
/ Jeanette Rose Hansen
L 137 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om, hvordan man sikrer, at den rigtige moms bliver afregnet i de forskellige lande, til skatteministeren
2184689_0002.png
Spørgsmål
Hvordan sikrer man, at den rigtige moms bliver afregnet i de forskellige lande?
Svar
Lovforslaget fastsætter blandt andet nye momsregler for e-handel, hvor den nuværende
bagatelgrænse på 80 kr. for import af varer fra tredjelande ophæves, og der indføres en
fælles EU fjernsalgsgrænse på 10.000 euro.
Den foreslåede fjernsalgsgrænse på 10.000 euro (ca. 75.000 kr.) er udtryk for, hvornår der
skal betales moms til forbrugslandet ved handel indenfor EU. Fjernsalgsgrænsen er en del
lavere end de eksisterende nationale grænser (hvor den danske er på 280.000 kr.), og det
vurderes, at hovedparten af de virksomheder, der har grænseoverskridende salg til forbru-
gere i andre EU-lande, vil skulle betale moms i forbrugslandet og med forbrugslandets
momssats.
Virksomheder i andre EU-lande med salg til danske forbrugere vil derfor som udgangs-
punkt enten skulle være momsregistreret her i landet eller angive og betale momsen gen-
nem One Stop Shop-ordningen (OSS som er et system til forenklet afregning af moms).
Virksomhederne skal i deres regnskab gemme en lang række oplysninger om deres salg,
herunder oplysninger der danner grundlag for virksomhedens bestemmelse af, hvor
momsen skal betales.
For så vidt angår fjernsalg af varer og ydelser internt i EU, er det som udgangspunkt det
EU-land, hvor virksomheden er registreret i OSS, der skal fortage den nødvendige kon-
trol af, om salget angives og betales korrekt. Det vil herudover være muligt for skatte-
myndighederne i forbrugsmedlemslandet at indhente regnskabsoplysninger fra OSS-regi-
strerede virksomheder med henblik på kontrol. Er virksomheden ikke registreret i OSS,
skal den være registreret i forbrugslandet. Hvis forbrugslandet er Danmark, er det som
udgangspunkt de danske skattemyndigheder, der skal foretage kontrollen. Det er herud-
over altid muligt at anmode om administrativ bistand fra virksomhedens hjemland/regi-
streringsland.
Har de danske skattemyndigheder indikationer på - fx gennem betalingskortoplysninger -
at en virksomhed i et andet EU-land har salg til forbrugere her i landet og i andre EU-
lande, der overstiger grænsen på 10.000 euro, uden at være registreret for dette her i lan-
det eller i OSS, kan skattemyndighederne kontakte virksomheden direkte. Giver dette
ikke et tilfredsstillende resultat, kan skattemyndighederne i virksomhedens hjemland/regi-
streringsland kontaktes og anmodes om oplysninger og eventuelt om at foretage en kon-
trol i virksomheden.
Der findes ikke en tilsvarende fjernsalgsgrænse for tredjelandsvirksomheders salg af ydel-
ser til forbrugere i EU, og grænsen på 10.000 euro gælder således hverken for salg af ydel-
ser eller varer fra tredjelande.
Side 2 af 3
L 137 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om, hvordan man sikrer, at den rigtige moms bliver afregnet i de forskellige lande, til skatteministeren
2184689_0003.png
Tredjelandsvirksomheder registreret for salg af ydelser til forbrugere i EU skal være regi-
streret i OSS eller i forbrugslandet, og de skal, ligesom EU-virksomheder, gemme en
række oplysninger, som skattemyndighederne skal have adgang til med henblik på kon-
trol. Desuden kan Skattemyndighederne rette direkte henvendelse til virksomhederne,
hvis der er indikationer på fx manglende registrering og momsbetaling. Giver den direkte
kontakt ikke et tilfredsstillende resultat, er de videre muligheder for at sikre korrekt
momsbetaling af tredjelandsvirksomheders salg af ydelser begrænsede, idet der er få afta-
ler med tredjelande om gensidigt administrativt samarbejde og eventuel inddrivelse af
momsskyld.
For så vidt angår salg af varer under 150 euro fra tredjelande til forbrugere i EU, vil virk-
somhederne med lovforslaget kunne anvende den såkaldte Import One Stop Shop
(IOSS). Det betyder fx, at EU-etablerede platforme, der sælger varer fra tredjelande gen-
nem platformen kan blive registreret i IOSS, mens ikke-EU-etablerede virksomheder skal
registreres ved en EU-etableret formidler. Kontrolmulighederne af varer under 150 euro
vil dermed svare til kontrolmulighederne i den interne EU-handel beskrevet ovenfor. I
modsætning til ydelser leveret fra tredjelande, vil alle varer, der ikke betales gennem IOSS,
skulle toldbehandles ved ankomst til EU. Toldbehandlingen betyder, at det er forbruge-
ren, der er ansvarlig for betaling af moms af varer fra tredjelandsvirksomheder. Denne
importmoms opkræves normalt hos forbrugeren af postvæsen eller kurerer.
Side 3 af 3