Skatteudvalget 2019-20
L 137 Bilag 1
Offentligt
2165777_0001.png
19. marts 2020
J.nr. 2019 - 4023
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende til forslag lov om ændring af momsloven, kildeskatteloven, skatteindberetningslo-
ven og lov om afgifter af spil (Modernisering af momsreglerne for grænseoverskridende
handel med varer og ydelser solgt til forbrugere i EU, digitale salgsregistreringssystemer,
håndtering af A-skat m.v. i forbindelse med udbetaling fra feriegarantiordninger m.v. og
udskydelse af ikrafttrædelsestidspunktet for den digitale logbog m.v.).
Forslagene til ændring af momslovens regler for grænseoverskridende handel med varer
og ydelser (e-handelsreglerne) har været i høring fra den 13. december 2019 til den 10. ja-
nuar 2020. I løbet af høringsperioden blev forslaget justeret for så vidt angår den forenk-
lede ordning for angivelse og betaling af importmoms, når import One Stop Shop ord-
ningen (IOSS) ikke anvendes. Det justerede forslag blev sendt i supplerende høring fra
den 27. januar 2020 til den 10. februar 2020.
Forslagene om håndtering af A-skat m.v. i forbindelse med udbetaling fra feriegaranti-
ordninger m.v. og udskydelse af ikrafttrædelsestidspunktet for den digitale logbog har væ-
ret i høring fra den 30. januar 2020 til den 13. februar 2020.
Morten Bødskov
/ Jeanette Rose Hansen
L 137 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2165777_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Advokatsamfundet
Ingen bemærkninger.
Danmarks Statistik
Danmarks Statistik er positiv over
for ønsket om at modernisere
momsreglerne for grænseoverskri-
dende handel med varer og ydelser
til forbrugere i EU og påskønner
både harmoniseringen af reglerne
inden for EU samt den lettelse for
virksomhederne, som de ændrede
regler indebærer.
Danmarks Statistik har ingen
tekstnære ændringer til lovforsla-
get, men vil, på grund af momsop-
lysningernes vigtighed for statistik-
produktionen i Danmarks Statistik,
gerne anføre en række opmærk-
somhedspunkter:
Danmarks Statistik oplyser, at
momsoplysninger om virksomhe-
ders køb og salg i andre EU-lande
indgår som et væsentligt element i
en lang række statistikker, som ud-
arbejdes i Danmarks Statistik. Det
er derfor væsentligt, at momsop-
lysningerne stilles til rådighed for
statistikproduktionen, så snart ind-
beretningsfristen er udløbet. I for-
bindelse med den supplerende hø-
ring efterspurgte Danmarks Stati-
stik mere konkrete tidspunkter for,
hvornår data kan modtages.
Momsoplysningerne fra One Stop
Shop skal indgå i statistikprodukti-
onen på brancheniveau, og det er
derfor centralt for Danmarks Stati-
stik, at oplysninger om de uden-
landske virksomheders branchetil-
Danmarks Statistik kan få oplys-
ninger fra One Stop Shop syste-
merne for hver afgiftsperiode og
dermed også efter udløbet af hver
indbetalingsfrist. De mere kon-
krete tidspunkter er ikke fastlagt
helt endnu, men data vil blive stil-
let til rådighed så hurtigt som mu-
ligt.
Såvel de oplysninger, som virk-
somheder skal give i forbindelse
med registrering i One Stop Shop
ordningerne, og indholdet af
momsangivelserne, er fastsat i de
fælles EU-regler.
Side 2 af 29
L 137 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2165777_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
hørsforhold knyttes til momsop-
lysningerne. Danmarks Statistik
gentog vigtigheden heraf i forbin-
delse med den supplerende høring.
Uanset at Danmark i EU har frem-
ført ønske om, at virksomhederne
skal oplyse branchetilhørsforhold,
er dette ikke medtaget i de fælles
EU-regler.
Det vil være muligt at skelne mel-
lem varer og ydelser gennem op-
lysninger i momsangivelserne samt
handel med EU-lande kontra ikke-
EU-lande.
Danmarks Statistik bemærker, at
momsoplysningerne er tæt knyttet
til statistikken over virksomheder-
nes udenrigshandel med varer in-
den for EU, og danner grundlag
for fastlæggelsen af den kreds af
virksomheder, som skal indberette
detaljerede udenrigshandelsoplys-
ninger til Danmarks Statistik. Lige-
ledes anvendes oplysningerne til at
estimere EU-handel fra de virk-
somheder, som er undtaget fra at
afgive oplysninger til Danmarks
Statistik. Det er derfor centralt for
Danmarks Statistik, at det er mu-
ligt at skelne, hvorvidt de indberet-
tede momsoplysninger vedrører
varer eller tjenester, og hvorvidt
oplysningerne er knyttet til handel
med EU-lande kontra ikke-EU-
lande.
Endelig anfører Danmarks Stati-
stik, at det er vigtigt, at rettelser til
allerede indberettede momsoplys-
ninger kan henføres til den periode
rettelserne vedrører, da dette er en
forudsætning for at kunne udar-
bejde retvisende konjunkturbelys-
ende statistik over aktiviteten
blandt de danske virksomheder.
Rettelser i momsangivelser skal
henføres til den afgiftsperiode,
som rettelsen vedrører. Rettelserne
opdeles dog ikke i varer og ydelser.
I relation til handlen med ikke-
EU-lande kan skelnen mellem va-
rer og ydelser dog indirekte udle-
des af, om angivelserne er foreta-
get i IOSS (varer) eller i ikke-EU-
ordningen (ydelser). Tilsvarende
gør sig ikke gældende for den in-
terne EU-handel, hvor både varer
og ydelser angives i OSS.
Side 3 af 29
L 137 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2165777_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Danmarks Statistik har i forbin-
delse med den supplerende høring
anført, at ændringer i indholdet på
momsangivelsen kan betyde, at der
ikke kan produceres de statistikker,
som man er forpligtiget til jf. EU-
lovgivningen, medmindre der ud-
føres en supplerende dataindsam-
ling, som skal træde i stedet for de
data der i dag indhentes fra moms-
angivelsen. Danmarks Statistik fin-
der det væsentligt at blive hørt, før
arbejdet med opdatering af moms-
angivelsen går i gang.
Som anført ovenfor, er det fastsat i
de fælles EU-regler, hvilke oplys-
ninger, som momsangivelserne i
One Stop Shop ordningerne skal
indeholde. Reglerne for momsan-
givelsen i OSS findes i artikel 369g
i momsdirektivet, således som ar-
tiklen affattes i Rådets direktiver
(EU) 2017/2455 af 5. december
2017 og (EU) 2019/1995 af 21.
november 2019 og for IOSS er
findes reglerne i artikel 369t, jf. di-
rektiv (EU) 2017/2455.
Dansk Arbejdsgiverfor-
ening
DA støtter lovforslagets element
om håndtering af A-skat m.v. i for-
bindelse med udbetaling fra ferie-
garantiordninger m.v.
DA anfører, at lovforslaget skaber
klarhed om håndtering af A-skat
m.v. i forbindelse med udbetaling
på grundlag af de understøttende
garantistillelser i arbejdsmarkedets
parters feriegarantiordninger, søg-
nehelligdagsordninger og fritvalgs-
ordninger og dermed understøttes
den danske model.
Dansk Byggeri
Ingen bemærkninger.
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv (DE) anfører ind-
ledningsvis, at DE er meget positiv
overfor momstiltagene i lovforsla-
get, som må anses for helt afgø-
rende skridt for at sikre danske
virksomheder mere fair konkur-
rencevilkår.
Side 4 af 29
L 137 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2165777_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
DE har fulgt arbejdet med de nye
EU-momsregler tæt og har været
en aktiv medspiller både for så vidt
angår de konkurrencemæssige ud-
fordringer relateret til de nuvæ-
rende fjernsalgsregler, og de
mange udfordringer forbundet
med det meget store antal pakker,
der dagligt importeres til Danmark
og andre EU-lande fra lande uden
for EU, såsom Kina og USA.
DE anfører, at hvis ændringerne
skal få den tilsigtede positive effekt
og føre til mere fair og lige kon-
kurrencevilkår, er det afgørende, at
de udformes på en måde, der gør
dem effektive. Det vil sige, at de
skal være lette at efterleve, at IT-
systemerne virker, og at reglerne
kontrolleres og håndhæves. Ligele-
des er det vigtigt, at der afsættes
tilstrækkelige ressourcer til hånd-
hævelse og kontrol. Det gælder
både i Danmark og i EU. Her bør
der også tages højde for de proble-
mer EU’s Revisionsret, EU’s svin-
delenhed OLAF m.fl. har beskre-
vet. DE opfordrer derfor til, at det
nye kontrolcenter regeringen har
planlagt at etablere får fokus på,
hvordan snyd med moms ved
grænseoverskridende e-handel kan
stoppes.
For DE er det helt afgørende, at
implementeringen af de nye regler
er klar den 1. januar 2021 og ikke
forsinkes. DE havde derfor gerne
set, at momsbagatelgrænsen for
forsendelser fra 3. lande var blevet
fjernet tidligere, som det er sket i
Sverige, og finder det derfor uac-
De foreslåede nye momsregler for
e-handel er implementering af fæl-
les EU-regler. Det er tilstræbt, at
reglerne bliver så enkle og klare
som muligt. Som nævnt i kom-
mentaren til Dansk Industri er der
stor opmærksomhed på, at it-syste-
merne fra den 1. januar 2021 skal
kunne understøtte de nye regler.
For så vidt angår kontrol tilrette-
lægger Skatteforvaltningen denne
efter en vurdering af risiko og væ-
sentlighed, og dette gælder også
for de foreslåede nye regler.
Som anført ovenfor er der stor op-
mærksomhed på, at it-systemerne
fra den 1. januar 2021 skal kunne
understøtte de nye regler.
Det ikke muligt at udskyde ikraft-
trædelsen, hvis ikke samtlige EU-
lande er enige om at udskyde de al-
Side 5 af 29
L 137 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2165777_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ceptabelt, hvis den forsinkes yder-
ligere. Ministeren meldte på et
pressemøde i efteråret 2019, at det
var uvist, om de danske IT-syste-
mer, som skal håndtere momsbe-
taling i IOSS’en blev klar i tide.
DE bemærker, at der er forlyden-
der om, at flere andre EU-lande
desuden er ramt af forsinkelser
med deres systemimplementering
inden 1. januar 2021.
lerede vedtagne EU-direktivers be-
stemmelser om virkningstids-
punkt. I overensstemmelse med en
erklæring fra Rådet, afgivet i for-
bindelse med vedtagelsen af EU-
reglerne, har Kommissionen den
7. februar 2020 udarbejdet et do-
kument om status for implemente-
ring af de nye regler. Kommissio-
nen anfører bl.a., at et meget stort
flertal af EU-landene har oplyst, at
de forventer at være klar til gen-
nemførelse af reglerne den 1. ja-
nuar 2021. Det fremgår dog også,
at der er enkelte lande, der har ud-
fordringer med at nå alle systemtil-
retningerne til denne dato.
Som omtalt ovenfor vurderes det,
at de nye regler vil reducere den
grænseoverskridende momssvig,
og desuden forventes det, at et
forslag om anvendelse af betalings-
oplysninger vil give et bedre værk-
tøj til at kontrollere e-handelsvirk-
somheder. Det forventes, at forsla-
get bliver vedtaget af Rådet i for-
året 2020.
Internationalt samarbejde er vigtigt
for at bekæmpe momssvig og -
unddragelse. Derfor anvender
Skattestyrelsen en række mulighe-
der for internationalt samarbejde i
forbindelse med kontrolarbejdet
og deltager aktivt i en række inter-
nationale fora, fx Eurofisc.
For så vidt angår fjernsalg af varer
internt i EU, anser DE afskaffel-
sen af den eksisterende fjernsalgs-
grænse, som varierer inden for et
spænd EU-landene imellem, for et
væsentligt element. Denne grænse
har nemlig vist sig at åbne for
momsunddragelse og konkurren-
ceforvridning til ulempe for lande
som Danmark med en af de høje-
ste momssatser i EU. Den tidligere
grænse erstattes med én fælles EU-
fjernsalgsgrænse på 10.000 euro år-
ligt til hele EU. DE havde gerne
set, at der fremover slet ikke var en
fjernsalgsgrænse, men når dette
ikke har været politisk muligt, fin-
der DE det positivt, at den nye
grænse er lav. Det vil i praksis be-
tyde, at kun meget få virksomhe-
der ikke skal betale moms, hvilket
vil gøre konkurrencen mere fair.
Det forudsætter dog, at det er mu-
ligt at kontrollere, om virksomhe-
derne sælger for mere end de
Side 6 af 29
L 137 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2165777_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
10.000 euro. I og med at det er fri-
villigt, om europæiske virksomhe-
der lader sig registrere i OSS’en
(hvilket DE har støttet), vil det
kræve effektive systemer og infor-
mationsudveksling mellem EU-
landenes myndigheder at kontrol-
lere beløbsgrænsen. DE anfører, at
EU’s Revisionsret i flere rapporter
har påpeget, at dette ikke er tilfæl-
det i dag
det samme har Europa-
Parlamentets studie fra 2018 om
momssnyd ved grænseoverskri-
dende e-handel. DE opfordrer de
danske myndigheder til at arbejde i
EU for, at der sikres systemer til
effektiv og løbende kontrol.
For så vidt angår den gældende 80
kr. importgrænse anfører DE, at
den betyder, at danske virksomhe-
der udkonkurreres, fordi uden-
landske netbutikker lovligt kan
sælge varer til danske forbrugere
uden at opkræve den høje danske
moms.
DE bemærker, at momsbagatel-
grænsen også giver et incitament til
at snyde med værdifastsættelsen af
forsendelserne fra 3. lande. DE på-
peger, at EU-Kommissionen anser
dette for at være udbredt, og det
bekræftes af erfaringerne fra Dan-
mark, hvor Toldstyrelsens kontrol-
aktioner i 2018 viste, at op mod 90
pct. af alle forsendelser fra Kina
havde en angivet værdi under 80
kr. DE’s egne testkøb viser, at kun
i 3 ud af 38 forsendelser fra Asien,
var der angivet den korrekte værdi
på pakken.
Det vurderes, at incitamentet til
underdeklarering af varer falder
kraftigt med ophævelsen af baga-
telgrænsen og krav om, at der skal
betales moms af alle varer uanset
værdi. Det vil stadig eksistere en
vis risiko for, at nogle sælgere vil
foretage underdeklarering for at
mindske momsbetalingen. Denne
risiko er en af grundene til, at plat-
forme mv., som formidler salg af
varer til forbrugere, med lovforsla-
get anses for at være sælgere af va-
rerne. Det vurderes nemlig, at plat-
formene mv. i større omfang end
mindre 3. landsvirksomheder vil
Side 7 af 29
L 137 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2165777_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
DE bemærker, at da det i dag er
den angivne værdi på pakken, som
PostNord bruger til at beregne im-
portmomsen, og den Toldstyrelsen
har brugt i sine kontroller, er det
væsentligt, at beløbet kan kontrol-
leres effektivt.
angive og betale den korrekte
moms.
Ud over, at incitamentet til under-
deklarering som nævnt formind-
skes væsentligt med de foreslåede
nye regler, kan det nævnes, at plat-
forme mv. skal indgive elektroni-
ske toldangivelser, og de vurderes i
stort omfang at betale momsen
gennem IOSS. Det samme vil være
tilfældet for formidlere, der udpe-
ges af 3. landsvirksomheder til på
deres vegne at anvende IOSS.
Hvis IOSS ikke anvendes, vil kure-
rerne også toldangive elektronisk
og betale importmomsen på bag-
grund af disse angivelser. Det vil
således kunne kontrolleres, om be-
løbene på toldangivelserne og
momsen svarer til hinanden.
Med de foreslåede nye regler vil
der ikke være krav om udstedelse
af faktura, når virksomheder er re-
gistret her i landet for brug af en
One Stop Shop ordninger. Det
gælder både importordningen,
EU-ordningen og ikke-EU-ordnin-
gen). Der sættes relativt høje krav
til opbevaring af regnskabsoplys-
ninger til alle virksomheder, der
anvender ordningerne. Disse regn-
skaber skal elektronisk gøres til-
gængelige for skattemyndighe-
derne og kan dermed bruges til
kontrolformål.
DE påpeger, at de nye regler vil
undtage virksomheder fra 3. lande,
som benytter IOSS’en,
fra at ud-
stede en faktura. DE er undrende
overfor, at EU-baserede virksom-
heder forpligtes til at udstede en
faktura, mens virksomheder fra 3.
lande ikke skal, og det giver en be-
kymring for, at det vil gøre snyd
mulig og vanskeliggøre en effektiv
kontrol.
DE anfører, at efter forslaget vil
det momsmæssige ansvar for et
stort antal varer (Wish har til TV2
oplyst, at de har over 2 milliarder
varer på de digitale hylder) samles
hos platformene, hvilket lovforsla-
get vurderer vil betyde en mere
korrekt og effektiv momsbehand-
ling og øge mulighederne for kon-
trol og inddrivelse. DE støtter
Side 8 af 29
L 137 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2165777_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
denne del varmt og deler vurderin-
gen.
DE finder det også positivt, at for-
slaget tager højde for den situa-
tion, hvor varen ikke sendes di-
rekte, men sendes via et lager, da
der har været mange eksempler på
snyd med moms i disse tilfælde.
Fremover vil den platform, der har
formidlet salget, få ansvaret for
korrekt betaling af moms i forbru-
gerens hjemland.
DE ser det som positivt, at
MOSS’en foreslås udvidet til at
omfatte alle former for ydelser,
fjernsalg af varer inden for EU og
varer med en værdi under 150
euro indført fra lande uden for
EU. DE støtter udvidelsen, da der
er positive erfaringer med MOSS i
den interne EU-varehandel, som
gør det lettere for virksomheder at
sælge varer og ydelser til kunder i
flere lande, da de undgår at skulle
lade sig momsregistrere i samtlige
de lande, de har kunder i. DE be-
mærker, at byrderne ved at blive
momsregistreret i flere lande er i
toppen over de grunde e-handels-
virksomheder angiver som barrie-
rer for grænseoverskridende e-
handel. DE finder, at det vil være
med til at gøre det lettere for bl.a.
SMV’ere at sælge over grænserne.
DE bemærker, at det selvfølgelig
er en forudsætning,
at OSS’en bli-
ver let at bruge for virksomhe-
derne. De første erfaringer hos
brugerne er ifølge lovforslaget po-
sitive, men det er væsentligt at
have kontinuerligt fokus på dette.
Der er stor fokus på, at brugerfla-
den i OSS opbygges på en så bru-
gervenlig måde som muligt.
Skattestyrelsen har fra starten af
løbende arbejdet på at rette opda-
Side 9 af 29
L 137 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2165777_0010.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Ligeledes er det væsentligt for DE,
at OSS’en
fungerer og sikrer kor-
rekt indbetaling og en nemmere
udveksling af oplysninger mellem
medlemslandene til brug for bl.a.
kontrol og håndhævelse. EU’s
Revisionsret udgav en særberet-
ning nr. 12 i juli 2019, hvor den
påpegede en række huller og uhen-
sigtsmæssigheder i OSS’en. DE
opfordrer til, at der er fokus på at
få disse lukket.
DE er endvidere positiv overfor
indførelsen af IOSS’en og opfor-
drer til, at den gøres så nem og ef-
fektiv at bruge, at det bliver attrak-
tivt for virksomheder uden for EU
at bruge den. Momssatserne varie-
rer meget i EU, og de fleste EU-
lande har differentieret moms. Det
er derfor væsentligt, at systemet
hjælper virksomhederne med at
finde og betale korrekt moms.
EU’s Revisionsret påpeger i sin
særberetning nr. 12 fra juli 2019, at
flere af de nationale MOSS-syste-
mer ikke bistår med hjælp til de
korrekte momssatser, og at det gi-
ver risiko for forkert betaling. DE
finder, at dette bør sikres og ensar-
tes.
DE finder det ikke hensigtsmæs-
sigt, at IOSS er en valgfri ordning.
Først og fremmest er der flere
aspekter ved IOSS’en,
som er for-
skellig fra hensynet bag valgfrihe-
den for OSS’en, og før det
MOSS’en. Den valgfrie (M)OSS
har givet god mening al den stund,
at en del virksomheder med salg til
kunder i en række forskellige EU-
gede mangler og fejl, og erfarin-
gerne herfra indgår i udviklingen af
den nye OSS. For så vidt angår ad-
ministrativt samarbejde i relation
til MOSS - og fremover OSS - for-
ventes dette, som anbefalet af
EU´s Revisionsret at blive anvendt
mere og mere i kontroløjemed.
I forbindelse med indførsel af va-
rer fra steder uden for EU vurde-
res det, at IOSS vil blive attraktiv
at anvende. Ligesom med den in-
terne EU-OSS, jf. ovenfor, er der
fokus på, at brugerfladen i IOSS
opbygges på en så brugervenlig
måde som muligt.
Da der er mange forskellige
momssatser i EU-landene, herun-
der reducerede satser, vil der ikke i
IOSS blive indarbejdet hjælp til at
finde de korrekte satser. I stedet
vil virksomhederne kunne finde de
korrekte satser i en database udar-
bejdet af Kommissionen, som lø-
bende opdateres.
Det er korrekt, at forslaget inde-
bærer, at det er valgfrit at anvende
IOSS. Det er vurderingen, at der
er så mange incitamenter til at
vælge at bruge IOSS, at virksom-
heder, der ikke er etableret i EU,
vil vælge at bruge ordningen. Bru-
ges IOSS ikke, vil det fx betyde, at
kunderne (forbrugerne) ud over at
betale varen ved købet, normalt vil
Side 10 af 29
L 137 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2165777_0011.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
lande af praktiske og administra-
tive årsager vælger at lade sig
momsregistrere i de lande, de har
kunder i. Dette kan eksempelvis
skyldes, at den lokale tilstedevæ-
relse, herunder momsregistrering,
gør det nemmere at interagere med
de lokale skattemyndigheder, lige-
som lokale momsudgifter vil
kunne fradrages over den lokale
momsangivelse fremfor via moms-
refusionsordningen.
DE anfører, at uanset om samme
hensyn skulle gøre sig gældende i
forhold til IOSS’en, er der andre
hensyn, der efter DE’s opfattelse
vejer tungere. Det er bl.a. hensynet
til, at der fremadrettet både i for-
hold til selvstændige 3. landsvirk-
somheder, men særligt i forhold til
salg af varer fra 3. lande via plat-
formene, vil komme ordnede for-
hold og et level playing field, hvis
IOSS’en gøres obligatorisk.
DE
anfører, at en obligatorisk IOSS vil
være med til at sikre en højere grad
af efterlevelse af EU’s momsregler
og at mindske den momssvindel,
der foregår i vid udstrækning i dag
med kunstigt lave værdiansættel-
ser, manglende momsbetalinger
m.v. Derudover vil der som sagt
blive skabt et level playing field for
alle vareimporter under grænsen
på 150 euro, idet der ikke vil være
mulighed for, at 3. landsvirksom-
heder eller platforme går under ra-
daren ved ikke at tilslutte sig
IOSS’en.
DE konkluderer, at en
manglende tilslutning til IOSS’en
alt andet lige vil stille virksomhe-
derne som i dag, altså en status
quo som indebærer en høj grad af
få en ekstra regning ved varens an-
komst i forbindelse med betaling
af importmoms og gebyr for fx
postvæsenets eller en kureres ar-
bejde i forbindelse med importen.
Køberen kan hermed ikke være
sikker på størrelsen af den faktiske
pris, de skal betale for at få varen,
hvilket giver incitament til, at de
vælger at købe varer fra IOSS-bru-
gere.
Det forventes derfor, at 3. lands-
virksomhederne vil have et stort
incitament til at vælge at anvende
IOSS.
En valgfri IOSS betyder også, at fx
mindre virksomheder uden for EU
ikke vil blive påført ekstra byrder
ved at skulle udpege og bruge en
formidler ved salget, men vil
kunne fortsætte med at foretage
enkelte salg til EU-købere ved at
anvende almindelig postforsen-
delse.
Såvel Kommissionen som alle EU-
lande vil naturligvis løbende vur-
dere og evaluere ordningen.
Side 11 af 29
L 137 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2165777_0012.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
manglende momsbetalinger, der så
vil vedblive med at stille lande som
Danmark i en konkurrencemæssig
helt uholdbar situation. DE be-
mærker, at et andet aspekt er, at in-
citamentet til at få platformene til
at tilslutte sig IOSS’en vil være be-
tydelig mindre, velvidende at andre
platforme, der måske ikke kan an-
ses som medspillere, med stor
sandsynlighed vil undslå sig
IOSS’en.
Samtidig mener DE, at
varesælgere fra 3. lande ligeledes
frit vil
kunne ”shoppe”
mellem
platforme, der ikke vælger at være
en del af IOSS’en med de øgede
muligheder for svindel, det fører
med sig.
DE gør afslutningsvis opmærksom
på vigtigheden af, at ikke kun de
offentlige it-systemer kommer på
plads inden reglernes ikrafttræden
1. januar 2021, men nok så vigtigt,
at der indregnes tid nok til at få
virksomhedernes IT-systemer, for-
retningsgange m.v. på plads i god
tid inden ikrafttrædelsen.
Virksomheder, der anvender IOSS
eller OSS, skal naturligvis forbe-
rede sig på denne brug. Som an-
ført i kommentaren til Dansk In-
dustri, er de nødvendige EU-regler
på nuværende tidspunkt vedtaget,
og der er tale om fælles og harmo-
niserede EU-regler, som skal im-
plementeres i alle lande. Det vur-
deres derfor ikke altafgørende for
virksomhedernes it-tilretninger,
hvis de danske systemer først er
klar på ikrafttrædelsestidspunktet.
Dansk Industri
Dansk Industri (DI) anfører til
momsforslagene, at DI igennem
en årrække har arbejdet målrettet
på at få skabt ensartede, moms-
mæssige konkurrencevilkår ved e-
handel i EU. Derfor støtter DI
også de EU-regler, der nu imple-
menteres i dansk ret, og som har
til formål at sikre, at varer og ydel-
ser pålægges forbrugslandets
momssats, når der sker fjernsalg til
en forbruger.
Side 12 af 29
L 137 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2165777_0013.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
DI bemærker, at for at undgå store
administrative byrder for virksom-
hederne, som følge af potentielt 28
momsregistreringer, udvides One
Stop Shop-ordningen således, at
virksomhederne kan indberette og
afregne moms i alle EU-lande gen-
nem en portal i deres eget hjem-
land (etableringslandet). Denne
udvidelse støtter DI.
DI nævner, at der samtidig indfø-
res en ensartet bundgrænse i EU
på 10.000 EUR således, at de aller-
mindste virksomheder ikke pålæg-
ges store administrative byrder,
men kan fortsætte med at benytte
nationale regler. DI anfører, at
denne lavere, fælles bundgrænse
set i sammenhæng med den oven-
nævnte One Stop Shop-ordning vil
medføre mere ensartede regler i
EU og være til gavn for danske
virksomheder både på hjemme-
markedet og på eksportmarke-
derne i EU. I dag bliver udenland-
ske virksomheder først omfattet af
de danske momsregler, når deres
omsætning overstiger 280.000 kr.
DI anfører, at et andet vigtigt ele-
ment er ophævelse af den momsfri
bagatelgrænse på 80 kr. ved import
fra tredjelande. DI anfører, at ba-
gatelgrænsen i dag desværre udnyt-
tes til at underminere den legitime
e-handel, hvorfor DI støtter ophæ-
velsen af bagatelgrænsen.
DI anfører, at en ophævelse af ba-
gatelgrænsen dog vil medføre bety-
delige udfordringer i forbindelse
med importbehandlingen, hvorfor
det er nødvendigt med ensartede
Der er fuld opmærksomhed på
vigtigheden af, at virksomhederne
kan registrere sig i systemet alle-
rede i 4. kvartal 2020 og angive og
betale momsen af forsendelser
Side 13 af 29
L 137 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2165777_0014.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
EU-regler og velfungerende it-sy-
stemer til at understøtte det nye re-
gelsæt. Denne kompleksitet var
også en væsentlig årsag til, at reg-
lerne først skal træde i kraft den 1.
januar 2021, selv om de blev ved-
taget i EU i 2017. For at under-
støtte denne proces er etableringen
af den såkaldte import One Stop
Shop (IOSS) essentiel, idet den vil
muliggøre momsafregning på
vegne af forbrugerne og dermed
sikre en enkel og hurtig importbe-
handling og -kontrol. DI anfører,
at uden dette element vil import-
behandlingen sande til i manuelle
processer og deraf følgende geby-
rer og forsinkelser. DI anfører, at
der derfor i forbindelse med frem-
sættelsen af lovforslaget bør gives
en redegørelse for skattemyndighe-
dernes it-mæssige parathed til at
håndtere de nye momsregler set i
forhold til ikrafttrædelsestidspunk-
tet.
DI anfører, at det er deres forstå-
else, at der er udfordringer med at
få it-systemet OSM2, der skal
kunne håndtere betalingen af im-
portmomsen under IOSS, klar til
januar 2021. Dette udgør en
bombe under hele set up’et for
modtagelse og momsopkrævning
af forsendelser fra tredjelande,
fordi mængden af forsendelser, der
skal håndteres, forventes at stige
markant. DI opfordrer på det kraf-
tigste til, at udviklingen af it-syste-
met prioriteres højt, og at der fore-
tages en meget tæt opfølgning på
dette
også fra politisk side.
indført ved fjernsalg fra lande
uden for EU fra 1. januar 2021.
Derfor udvikler Skatteforvaltnin-
gen de væsentligste funktioner i
IOSS it-systemet først. Andre
funktioner forventes færdiggjort
hurtigst muligt derefter, f.eks. ryk-
kerfunktionen, hvilket kan med-
føre, at der i en kortere tidsperiode
vil skulle foretages visse manuelle
arbejdsgange i Skatteforvaltningen.
At der i kortere tid udføres manu-
elle arbejdsgange i Skatteforvalt-
ningen forventes ikke at påvirke
virksomhederne negativt.
Som anført ovenfor, er der stor
opmærksomhed på, at IOSS fra
den 1. januar 2021 skal kunne un-
derstøtte de nye regler, hvor der
ved brug af systemet skal opkræ-
ves moms af sælger ved varekøbet,
og hvor denne moms så angives
og indbetales af sælger eller dennes
formidler gennem systemet. Kun i
tilfælde, hvor IOSS ikke anvendes,
skal der betales importmoms ved
varernes ankomst her til landet.
Virksomheder, der anvender IOSS
skal naturligvis forberede sig på
denne brug. Alle de nødvendige
EU-regler er på nuværende tids-
punkt vedtaget, og der er tale om
fælles og harmoniserede EU-reg-
ler, som skal implementeres i alle
lande. Virksomheder, der anven-
der IOSS skal kun anvende syste-
met i ét EU-land, uanset om der er
tale om momsbetalinger til andre
EU-lande. Det vurderes derfor
ikke altafgørende for virksomhe-
dernes it-tilretninger, om det dan-
ske IOSS-system er klar allerede
Side 14 af 29
L 137 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2165777_0015.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
DI påpeger, at de logistikvirksom-
heder, som i praksis vil blive pålagt
opgaven med at sikre den korrekte
momsmæssige behandling ved im-
port fra tredjelande, har behov for
at udvikle en række it-løsninger til
at understøtte denne proces. De
har således behov for tid til at ju-
stere deres it-systemer til at kunne
håndtere ikke kun danske regler,
men flere europæiske regelsæt. Det
er derfor DIs opfattelse, at det bør
være en klar ambition, at det of-
fentlige it-system er klar senest 30.
juni 2020 således, at de private ak-
tører har mindst 6 måneder (ud af
de 36 måneders implementerings-
tid fra direktivets vedtagelse) til at
kunne justere deres systemer. DI
anfører, at de er bekendt med, at
en del af perioden fra vedtagelsen
af reglerne i EU har været benyttet
til afklaring af en række praktiske
problemstillinger, ligesom DI har
noteret sig, at der i december 2019
er vedtaget en gennemførelsesfor-
ordning, der skal understøtte en
række af de nye bestemmelser.
I forhold til indberetning og ind-
betaling af importmoms for post-
væsen, kurerer mv. anfører DI, at
man støtter, og finder det positivt i
forhold til at reducere de admini-
strative byrder på dette punkt, at
den eksisterende ordning med må-
nedlige angivelser og indbetalinger
nu lovfæstes. DI har ingen be-
mærkninger til det justerede for-
slag, der blev sendt i supplerende
høring.
DI bemærker, at et tredje element i
lovforslaget er de i 2019 vedtagne
medio 2020. Det væsentlige er, at
virksomhederne kan registrere sig i
systemet her i landet, hvis de øn-
sker dette i løbet af 4. kvartal 2020,
og at de kan angive og betale gen-
nem systemet for varer indført fra
og med den 1. januar 2021.
Det er korrekt, at reglerne for plat-
formes ansvar i forbindelse med
Side 15 af 29
L 137 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2165777_0016.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
EU-ændringer, hvorefter plat-
forme pålægges et øget ansvar for
korrekt momsafregning ved for-
midling af salg fra aktører uden for
EU. DI anerkender, at der er be-
hov for foranstaltninger, der dæm-
mer op for udfordringen med
tredjelandsaktører, der ”gemmer
sig” bag en platform og dermed
undslår sig momsbetaling. DI an-
fører, at vedtagelsen af disse regler
foregik uden en forudgående hø-
ring endsige konsekvensberegning,
idet disse regler blev indarbejdet i
forbindelse med rådsbehandlingen.
DI er af den opfattelse, at konse-
kvensen er, at de nye regler i prak-
sis er besværlige
hvis ikke umu-
lige
at implementere, idet de for-
udsætter en kontrol over transakti-
onerne, som kun enkelte platforme
har i praksis.
fjernsalg fra steder uden for EU
ikke var en del af EU-Kommissio-
nens oprindelige forslag. Der har
dog været en meget omfattende
drøftelse af reglerne i Rådet forud
for vedtagelsen af direktivreglerne
i 2017. På baggrund af seminarer
mv. med deltagelse fra erhvervsli-
vet blev der i 2019 både vedtaget
mindre ændringer til disse direktiv-
regler samt gennemførselsbestem-
melser for at sikre en ensartet og
klar fortolkning af reglerne og let-
tere at administrere.
For at sikre, at platformene kan
håndtere reglerne uden at have uri-
melige byrder til kontrol af alle op-
lysninger ved en transaktion, er det
i artikel 5c i Rådets gennemførel-
sesforordning (EU) 2019/2026
blandt andet fastsat, at platforme,
der anses for selv at have modta-
get og leveret varerne, ikke hæfter
for betaling af moms ud over den
moms, som de har angivet og be-
talt, hvis de er afhængige af oplys-
ninger fra leverandører, der sælger
varer via platformen, eller fra an-
dre tredjeparter, og de modtagne
oplysninger er fejlagtige. Dette
gælder, hvis platformen kan på-
vise, at den var uvidende om og
ikke med rimelighed kunne have
vidst, at disse oplysninger ikke var
korrekte.
Gennemførelsesforordningen er
direkte gældende i alle EU-lande,
og bestemmelserne heri er derfor
ikke indsat i lovforslaget.
Side 16 af 29
L 137 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2165777_0017.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
DI bemærker, at i henhold til lov-
udkastet er platforme ansvarlige
for momsen, hvis de ”formidler”
levering af varer til forbrugere. Det
er ikke defineret i lovteksten, hvor-
dan ”formidling” skal forstås, lige-
som der ikke er taget stilling til,
hvordan platformene i praksis skal
håndtere denne forpligtelse
sær-
ligt for transaktioner, som de kun i
meget begrænset omfang er invol-
veret i. Platformene vil derfor være
tvunget til at basere deres indbe-
retning på oplysninger fra tredje-
mand, som de reelt ikke har kon-
trol over.
DI bemærker også, at begrebet
”platform” i sig selv kan defineres
meget bredt. Vil en virksomhed,
der i forbindelse med salg af egne
produkter for eksempel også sæl-
ger (eller formidler salget af) en re-
servedel fra en underleverandør,
blive omfattet af regelsættet? DI
ser gerne, at disse udfordringer i
forhold til platforme fremhæves
tydeligere i lovforslaget, idet DI
ser en meget stor praktisk og kon-
trolmæssig udfordring ved regel-
sættet, som ikke ses adresseret på
nuværende tidspunkt.
I ovennævnte gennemførelsesfor-
ordning er det i artikel 5b define-
ret, hvornår en platform ”formid-
ler” salg af varer gennem platfor-
men og dermed anses for at have
købt og solgt varerne selv og såle-
des er ansvarlig for momsbetalin-
gen. Hovedreglen er, at der er tale
om en
sådan ”formidlende plat-
form”, når anvendelse af platfor-
men gør det muligt for en kunde
og en leverandør, der udbyder va-
rer til salg via platformen, at
komme i forbindelse med hinan-
den, hvilket resulterer i en levering
af varer via platformen. Det frem-
går desuden af bestemmelsen, at
der ikke er tale om en ”formid-
lende platform”,
1) når platformen
ikke fastsætter, hverken direkte el-
ler indirekte, nogle af de vilkår og
betingelser, hvorunder leveringen
foretages, 2) platformen ikke,
hverken direkte eller indirekte, er
involveret i at godkende opkræv-
ningen af betaling fra kunden og 3)
platformen ikke, hverken direkte
eller indirekte, er involveret i be-
stillingen eller leveringen af va-
rerne. Endelig fastslås det i artik-
len, at der ikke er tale om en
”for-
midlende”
platform, hvis den kun
leverer følgende ydelser: a) håndte-
ring af betalinger, der vedrører le-
vering af varer, b) katalogisering
eller annoncering for varer, eller c)
omdirigering eller overførsel af
kunder til andre platforme mv.,
hvor varer udbydes til salg uden
yderligere medvirken ved leverin-
gen.
Det er en konkret vurdering, om
der i de enkelte tilfælde er tale om
Side 17 af 29
L 137 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2165777_0018.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
en sådan ”formidlende”
platform,
der må anses for selv at have købt
og leveret varerne.
DI giver udtryk for bekymring for,
at disse regler dels vil gøre det svæ-
rere for nye platforme at etablere
sig og dels, at de nye regler vil
medføre ændringer i samarbejdet
med platforme, som i praksis vil
medføre, at platformene bliver di-
rekte involveret i (og skal have be-
taling for) en større del af værdi-
kæden for at kunne håndtere
momsforpligtelsen. DI mener, at
dette vil være i klar modstrid med
intentionerne.
Det er korrekt, at de platforme
mv., der efter de nye regler opfyl-
der betingelserne for at skulle an-
ses som køber og sælger af de va-
rer, som de formidler gennem de-
res platform mv., får øget ansvar
for varerne momsmæssigt. Dette
vurderes nødvendigt for at sikre
EU-landenes momsprovenu. En-
delig bemærkes, at der i dag er re-
lativt få og store platforme mv.,
der er involveret i hovedparten af
salget af varer indført fra steder
uden for EU. Det vurderes, at
disse vil kunne håndtere de nye
regler.
EU etablerede platforme mv., der
alene formidler salg af varer fra
EU-virksomheder til kunder i EU,
bliver ikke omfattet af tilsvarende
regler. De vil dog med lovforslaget
blive pålagt at gemme en række
oplysninger om deres formidling
af varer og ydelser og være forplig-
tet til på forespørgsel at udlevere
disse til skattemyndighederne, jf.
forslaget til ny § 55 b.
DI bemærker, at kontrolindsatsen i
forhold til dette regelsæt bør til-
passes til de udfordringer, som
platformene og deres leverandører
er stillet over for.
DI har i forhold til de samfunds-
mæssige konsekvenser m.m. be-
mærket, at der ikke er en omtale
af, hvordan kontrolindsatsen på-
virkes af lovforslaget, men det er
Skatteforvaltningen tilrettelægger
sin kontrol efter en vurdering af ri-
siko og væsentlighed, og dette gæl-
der også for de foreslåede nye reg-
ler.
Det fremgår af lovforslaget, at der
vil være ”ikke
uvæsentlige løbende om-
kostninger til bl.a. drift og sagsbehand-
ling”.
Dette dækker også over, at
Side 18 af 29
L 137 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2165777_0019.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
anført, at der ingen merudgifter er
for stat, kommuner og regioner.
DI antager, at dette skyldes, at den
eksisterende kontrolindsats videre-
føres med det nye regelsæt, men
efterlyser en omtale af, hvordan
kontrolindsatsen i praksis vil æn-
dres med det nye regelsæt. I den
forbindelse fremhæver DI behovet
for oplysning af forbrugerne, som
igennem mange år er vænnet til
ikke at betale dansk moms af køb
via internettet og slet ikke at betale
moms af forsendelser under 80 kr.
Dette er ikke mindst for at undgå,
at en stor andel af forsendelserne
ikke afhentes af modtager, og der-
for skal sendes retur til afsender.
Det ressourcemæssige, håndte-
rings- og miljømæssige spild på
dette område er i forvejen enormt.
DI henviser til høringssvaret fra
Dansk Arbejdsgiverforening i rela-
tion til lovforslagets elementer om
håndtering af A-skat m.v. i forbin-
delse med udbetaling fra feriega-
rantiordninger m.v. og udskydelse
af ikrafttrædelsestidspunktet for
den digitale logbog.
der vil være behov for øget kontrol
som følge af det nye regelsæt.
Desuden ser såvel Skatteforvalt-
ningen som EU-Kommissionen
på, hvordan forbrugerne bedst kan
oplyses om regelændringerne.
Digitaliseringsstyrelsen
For så vidt angår forslaget til mo-
dernisering af momsreglerne for e-
handel anfører sekretariatet for di-
gitaliseringsklar lovgivning, at de
offentlige implementeringskonse-
kvenser må antages at have et be-
tydeligt omfang og sekretariatet
opfordrer Skatteministeriet til at
beskrive de forventede risici for-
bundet med udviklingen af digital
understøttelse af lovforslaget nær-
Skønnet over de forventede om-
kostninger til drift og sagsbehand-
ling er fortsat under konsolidering,
da de blandt andet afhænger af,
hvor mange virksomheder, der vil
anvende systemet, og omfanget af
manuelle processer hos Skattefor-
valtningen.
Side 19 af 29
L 137 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2165777_0020.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
mere. Dette kan bl.a. omfatte yder-
ligere kvantificering af de forven-
tede omkostninger til manuel sags-
behandling og drift.
Sekretariatet anfører endvidere, at
Skatteministeriet kan overveje at
beskrive de tiltag nærmere, som
der agtes iværksat til mitigering af
projektets risikoprofil. Tilsvarende
kan Skatteministeriet overveje at
indkredse størrelsesordenen af de
forventede udviklingsomkostnin-
ger, uden at dette sker på bekost-
ning af hensynet til statens for-
handlingsposition ved udbud og
kontrahering.
Sekretariatet bemærker, at det er
Skatteministeriets vurdering, at
lovforslaget følger principperne
for digitaliseringsklar lovgivning i
relevant omfang. Sekretariatet an-
fører, at det kan overvejes anført,
hvilke principper der er relevante,
og om de er fulgt eller fraveget.
Det bemærkes, at tiltag til mitige-
ring af projektets risikoprofil er dy-
namiske og løbende tilpasses i takt
med, at it-udviklingen skrider
frem. Folketingets Finansudvalg
vil til foråret blive orienteret om
status for it-udviklingen.
Principperne om, at reglerne skal
være enkle og klare, baseret på di-
gital kommunikation, muliggøre
automatisk sagsbehandling er rele-
vante, og fulgt i den udstrækning,
som dette er muligt henset til, at
der er tale om implementering af
et relativt omfattende og kompli-
cerede EU-regler. I forhold til it-
understøttelse af de foreslåede reg-
ler, er der på grund af relativt om-
fattende it-udvikling en vis risiko
for forsinkelser af dele af syste-
merne, hvilket i en kortere periode
kan nødvendiggøre nogle manuelle
arbejdsgange i Skatteforvaltningen.
Digitaliseringsstyrelsen har ingen
bemærkninger til lovforslagets ele-
menter om håndtering af A-skat
m.v. i forbindelse med udbetaling
fra feriegarantiordninger m.v. og
udskydelse af ikrafttrædelsestids-
punktet for den digitale logbog.
Side 20 af 29
L 137 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2165777_0021.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Erhvervsstyrelsens Om-
råde for Bedre Regulering
OBR vurderer, at lovforslaget om
modernisering af momsreglerne
for e-handel, når det bliver ud-
møntet i praksis, samlet kan med-
føre administrative lettelser for er-
hvervslivet på over 4 mio. kr. år-
ligt.
OBR bemærker, at specielt One
Stop Shop og ændrede regler for at
foretage korrektioner i momsangi-
velserne medfører lettelser, men
forslaget medfører også admini-
strative omstillingsbyrder for virk-
somhederne.
OBR gengiver, at Skatteministeriet
forventer, at mellem 4.000-12.000
virksomheder vil registrere sig i
OSS. Inden populationen kendes
nærmere, vil en AMVAB-måling
indebære stor usikkerhed om de
reelle administrative konsekvenser
ved forslaget. Derfor anbefaler
OBR at foretage en AMVAB-må-
ling, når det er muligt at kvantifi-
cere lettelserne nærmere.
OBR vurderer, at lovforslagets ele-
menter om håndtering af A-skat
m.v. i forbindelse med udbetaling
fra feriegarantiordninger m.v. og
udskydelse af ikrafttrædelsestids-
punktet for den digitale logbog
medfører administrative konse-
kvenser for erhvervslivet.
OBR vurderer, at disse konsekven-
ser er under 4 mio. kr. årligt, hvor-
for de ikke kvantificeres nærmere.
Skatteministeriet er enig i, at det er
hensigtsmæssigt at vente med at
foretage en AMVAB-måling til de
nærmere populationer kendes. Det
forventes, at populationerne kan
vurderes kort efter reglernes ikraft-
trædelse, idet virksomhederne, der
ønske at bruge OSS, da vil have re-
gistreret sig i systemet.
Side 21 af 29
L 137 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2165777_0022.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
FDIH
Foreningen for
Dansk Internet Handel
FDIH har anført, at høringssvaret
fra Dansk Erhverv dækker for-
eningens synspunkter i relation til
forslaget om modernisering af
momsreglerne for e-handel.
Forbrugerrådet Tænk
Forbrugerrådet Tænk finder det
positivt, at man forsøger at sørge
for, at importmomsen betales af
forbrugeren i forbindelse med kø-
bet og ikke ved indførelsen af va-
ren i Danmark. På denne måde
sikres det i et vist omfang, at for-
brugerne ikke rammes af håndte-
ringsgebyrer fra postvæsen og ku-
rerer, der kan synes urimeligt høje,
hvis de sammenlignes med varens
værdi, som i mange tilfælde vil
ligge under 80 kr.
Forbrugerrådet Tænk anfører, at
der dog alligevel som følge af lov-
forslaget må påregnes langt flere
tilfælde i fremtiden, hvor import-
momsen opkræves, når varen ind-
føres i Danmark end i dag. Henset
til dette undrer Forbrugerrådet sig
over, at der ikke forudsættes admi-
nistrative konsekvenser for bor-
gerne i lovforslaget, idet borgerne
jo netop i et større omfang må for-
udsættes at skulle underlægges
toldbehandling i forbindelse med
import af varer for en værdi på un-
der 80 kr.
Forbrugerrådet Tænk opfordrer
derfor til, at man foretager en for-
nyet omkostningsundersøgelse hos
postvæsen og kurerer således, at
det sikres, at forbrugerne ikke be-
Når varer indføres fra lande uden
for EU, vil der altid, ud over va-
rens faktiske pris, være omkostnin-
ger til forsendelse og deklarering til
brug for håndtering ved ankom-
sten her til landet. Med forslaget
om, at der skal betales moms af
alle forsendelser uanset værdi, vil
der herudover for alle varer - også
varer med en værdi under 80 kr. -
være omkostninger til opkrævning
og betaling af moms.
Det antages, at der for langt ho-
vedparten af forsendelserne under
150 euro vil blive opkrævet moms
ved varekøbet, og denne moms
betales gennem IOSS. Det antages
desuden, at også mange af de va-
rer, der har en værdi over 80 kr.,
og hvor der efter gældende regler
betales importmoms, vil blive
momsafregnet gennem IOSS. Når
der anvendes IOSS forventes det,
at alle omkostninger, herunder til
momsafregningen og deklarering
mv., i de fleste tilfælde vil blive
indregnet i vareprisen og opkrævet
på salgstidspunktet. Hermed vil
forbrugerne ikke modtage ekstra
regninger ved varens ankomst.
Med andre ord vil forbrugerne i
disse situationer få en administra-
tiv lettelse ved kun at skulle hånd-
Side 22 af 29
L 137 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2165777_0023.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
taler højere gebyrer end nødven-
digt i forbindelse med håndterin-
gen af told- og momsspørgsmålet.
tere én betaling ved varekøb i ste-
det for to betalinger
nemlig en
ved varekøb og en ved varens an-
komst.
For varer, der ikke momsbehand-
les gennem IOSS, vil moms og øv-
rige omkostninger sandsynligvis
som i dag først blive opkrævet hos
forbrugerne ved varernes ankomst
her i landet. Er varens værdi under
80 kr., vil dette medføre en øget
administrativ byrde for forbru-
gerne set i forhold til i dag.
Fordelingen af forsendelser under
150 euro, hvor IOSS vil blive an-
vendt, og forsendelser, der vil
skulle importmomses ved ankom-
sten her til landet, er ikke kendt.
Ligeledes er der ikke kendskab til
de enkelte virksomheders konkrete
prisfastsættelse af de øvrige om-
kostninger, hverken ved brug af
IOSS eller ved almindelig import.
På denne baggrund er det vurde-
ret, at forslaget samlet set ikke har
administrative konsekvenser for
forbrugerne. Forbrugerne må dog
regne med en øget økonomisk be-
lastning som følge af en fordyrelse
af varerne både på af grund mom-
sen og øgede omkostninger til
moms- og toldhåndtering af for-
sendelser med værdi under 80 kr.
Disse omkostninger antages at
blive overvæltet på forbrugerne.
Ovenstående er præciseret i lov-
forslagets bemærkninger.
Forbrugerrådet Tænk har desuden
noteret sig, at det foreslås, at gøre
onlineplatforme, markedspladser
Side 23 af 29
L 137 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2165777_0024.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
og lignende momsmæssigt ansvar-
lige for salg af varer, der har en
værdi på ikke under 150 euro. Det
vurderes, at dette vil medføre en
mere korrekt og effektiv momsbe-
handling og øge mulighederne for
kontrol og eventuel inddrivelse.
Forbrugerrådet Tænk har sammen
med en række andre forbrugeror-
ganisationer i Europa længe arbej-
det for, at kommercielle online-
platforme, markedspladser og lig-
nende ifalder et større ansvar over
for forbrugerne, når der handles
varer, som enten er behæftede
med mangler eller sikkerhedsmæs-
sige risikoer. Alt for ofte afviser
disse platforme at have noget an-
svar under henvisning til, at de
blot formidler en kontakt mellem
virksomheder og forbrugere.
Forbrugerrådet Tænk håber, at
dette lovforslag og de underlig-
gende EU-regler er et udtryk for,
at regeringen og EU fremadrettet
vil anlægge samme tilgang til plat-
formenes ansvar, når det gælder de
grundlæggende forbrugerrettighe-
der, som man gør, når der skal be-
tales moms til de enkelte medlems-
stater.
I henhold til nye EU-momsregler
ændres momslovens regler for e-
handel, og platformene får et
større ansvar momsmæssigt.
Momssystemet ændrer ikke på øv-
rige områder, der kan have indfly-
delse på forbrugerbeskyttelse.
FSR
danske revisorer
FSR er overordnet positiv over for
forslaget vedrørende modernise-
ring af momsreglerne for e-handel
i sin helhed, da forslaget vil inde-
bære en lang række forenklinger
for såvel erhvervslivet som private
forbrugere.
Side 24 af 29
L 137 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2165777_0025.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
FSR bemærker, at det følgende
næppe kan reguleres over moms-
reglerne, men finder, at det burde
være logisk af hensyn til forbru-
gerne/slutkøberne, at den plat-
form mv., der skal afregne import-
momsen skal være forpligtet til at
indregne gebyrer for ekspeditionen
af importen mv., hvis et sådant ge-
byr (fortsat) agtes opkrævet ud-
over et eventuelt beløb til dækning
af fragt. Der synes ikke at være
tvivl om, at gebyret i givet fald skal
indgå i momsgrundlaget, men det
ville være en fordel for forbruge-
ren, hvis en vare fx annonceres til
"500 kr. inkl. moms og forsen-
delse", så forbrugeren kan regne
med, at der ikke kommer et gebyr
oveni denne pris.
Samtidig finder FSR det positivt,
at man både sænker fjernsalgs-
grænsen, og desuden giver virk-
somheder muligheden for at an-
vende MOSS ved fjernsalg til/fra
EU-lande. Gennemførelse af dette
forslag vil både skabe mere kon-
kurrencemæssig ligestilling, men
vil også gøre det langt enklere for
fx danske internetvirksomheder at
starte op med salg til forbrugere i
andre EU-lande.
FSR vurderer i forbindelse med
den supplerende høring, at forsla-
get om den mere formaliserede ad-
gang for formidlere/transportører
m.fl. til at afregne moms ved im-
port fra tredjelande til private
modtagere indebærer en afklaring
af mulighederne og reglerne for så-
dan momsafregning, og den hidtil
konstaterede ”tilfældighed” med
Det er ikke muligt at regulere i
momslovgivningen, hvordan fx ge-
byrer for ekspedition af import-
moms mv. opkræves.
Det vurderes, at de foreslåede nye
momsregler for e-handel samlet
set vil mindske risikoen for forkert
og manglende momsafregning.
Som anført i kommentaren til
Dansk Erhverv, vurderes det
blandt andet, at incitamentet til un-
derdeklarering af varer ved import
falder kraftigt med ophævelsen af
bagatelgrænsen og kravet om, at
Side 25 af 29
L 137 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2165777_0026.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
hensyn til, om der faktisk afregnes
moms efter loven, bliver markant
begrænset ved en gennemførelse af
forslaget.
Dog er FSR bekymrede for, at
gennemførelsen at den prakti-
ske/tekniske gennemførelse af et
så kompliceret regelsæt vil afdække
visse uhensigtsmæssigheder, især i
forhold til import fra lande uden
for EU. FSR opfordrer til, at myn-
dighederne vil udvise forståelse
over for formidlere/transportører
m.fl., som faktisk ønsker at afregne
korrekt moms af de forsendelser,
som de hver især er involveret i.
der skal betales moms af alle varer
uanset værdi. Herudover vurderes
også forslaget om, at platforme
mv., som formidler salg af varer til
forbrugere, anses for at være sæl-
gere af varerne, at øge efterrettelig-
heden. Skatteministeriet deler des-
uden FSRs vurdering af, at også
formaliseringen af den forenklede
ordning for transportører m.fl., der
kan anvendes, når One Stop Shop
ikke anvendes, vil sikre en mere
korrekt momsbetaling.
Skatteforvaltningen vil i tiden op
til de nye reglers ikrafttrædelse ar-
bejde på at informere erhvervslivet
bedst muligt om reglerne. Herud-
over vil reglerne blive beskrevet i
Den Juridiske Vejledning.
FSR har ingen bemærkninger til
lovforslagets elementer om hånd-
tering af A-skat m.v. i forbindelse
med udbetaling fra feriegarantiord-
ninger m.v. og udskydelse af
ikrafttrædelsestidspunktet for
den digitale logbog.
Post Danmark
Post Danmark anfører, at de i hele
processen med modernisering af
momsreglerne for e-handel har
været aktive i forhold til ønsket
om at få defineret klare rammer
for ændringerne af de gældende
regler. Post Danmark har således
efterspurgt en hurtig og veltilrette-
lagt proces for ændringerne, her-
under opfordret skattemyndighe-
derne til at fremlægge en klar ope-
rationel plan for implementering
Udviklingen af det nye it-system til
understøttelse af reglerne har høj
prioritet, men er desværre meget
presset på tid, og det bliver derfor
ikke muligt at være klar 6 måneder
før reglernes ikrafttrædelse. Skatte-
ministeriet vil dog involvere rele-
vante parter med henblik på, at sy-
stemet kan anvendes, når reglerne
træder i kraft.
Side 26 af 29
L 137 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2165777_0027.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
og et minimum på 6 måneders var-
sel for at kunne omstille såvel Post
Danmarks produkt som it-syste-
met til de nye vilkår.
Post Danmark anfører desuden, at
de har efterspurgt afklaring af,
hvordan de nye regler skal fungere
i praksis.
Post Danmark anfører, at de har
været positive overfor at forenkle
momsreglerne for alle aktører på
e-handelsmarkedet, da det er for-
ventningen, at de nye regler vil
kunne medføre en reduktion af de
administrative byrder for både
kunder og leverandører.
Post Danmark ser med tilfredshed,
at der i lovforslaget lægges op til,
at den gældende danske praksis,
hvor postvæsenet kan angive og
betale importmomsen månedligt
lovfæstes. Post Danmark har ingen
bemærkninger til det justerede for-
slag, der blev sendt i supplerende
høring.
Post Danmark bemærker, at de
nye momsregler forudsætter et
IOSS-system, der er idriftsat og
fuldt funktionsdygtigt den 1. ja-
nuar 2021. Post Danmark anfører,
at hvis dette ikke er tilfældet, vil
alle både operationelle og økono-
miske ulemper blive væltet over på
Post Danmark som operatør.
Dette vil være en urimelig situa-
tion.
Post Danmark anfører, at det er
helt afgørende for de nye regler i
IOSS-systemet, at der etableret en
Der er fuld opmærksomhed på
vigtigheden af, it-systemet er funk-
tionsdygtigt den 1. januar 2021.
Derfor udvikler Skatteforvaltnin-
gen de væsentligste funktioner i it-
systemet først, med henblik på at
undgå unødige byrder for borgere
og virksomheder, herunder Post
Danmark.
Sideløbende med udviklingen af it-
systemet arbejder Skatteforvaltnin-
gen på risikomitigerende tiltag, ef-
terhånden som projektet skrider
Side 27 af 29
L 137 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2165777_0028.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
proces, der sikrer at varer, hvor
momsen er betalt via IOSS får
uhindret og smidig proces frem til
modtageren. Det er den eneste
måde kundeoplevelsen og tilfreds-
heden kan garanteres og samtidig
skabe incitament for e-handelsplat-
formene til at tilvælge IOSS. Uden
en smidig IOSS-løsning vil det
ikke være muligt at leve op til kun-
dernes forventninger, og derud-
over vil de administrative og ope-
rationelle udfordringer for Post
Danmark være betragtelige. Hvis
de nødvendige it-systemer ikke er
på plads, vil dette uden tvivl føre
til forsinkelser og en fordyrelse af
forsendelserne. Omkostninger
som i sidste ende vil ramme kun-
derne.
Det er derfor Post Danmarks op-
fattelse, at det helt afgørende
punkt for, om de nye regler kan
implementeres succesfuldt, står og
falder med udviklingen af de nød-
vendige it-systemer. Post Danmark
nævner, at Skatteministeriet selv
nævner i lovforslaget, at det er
nødvendigt at prioritere it-syste-
merne, og det er muligt, at der i en
overgangsperiode vil skulle foreta-
ges visse manuelle arbejdsgange i
Skatteforvaltningen. Post Dan-
mark anfører, at med under 12
måneder til ikrafttrædelse af reg-
lerne og med den usikkerhed myn-
dighederne selv anfører, er der et
akut behov for at få disse systemer
udviklet og afprøvet. Hvis ikke det
er muligt at løse disse udfordringer
inden for kort tid, opfordrer Post
fremad, og risici eventuelt indtræf-
fer.
I takt med projektets fremdrift vil
det blive muligt at give indikatio-
ner på, hvor stor en del af opga-
ven, der vil være færdigimplemen-
teret inden EU’s tidsfrister, og
hvor stor en del, der eventuelt skal
håndteres manuelt i en overgangs-
periode. Det første overblik for-
ventes at kunne dannes i foråret
2020, hvor der forventes at blive
taget stilling til, hvilke alternative
initiativer, der eventuelt skal iværk-
sættes i en overgangsperiode.
Disse initiativer vil indebære ma-
nuel sagsbehandling, indtil proces-
serne kan erstattes af systemauto-
matisering.
Det er fortsat vurderingen, at de
mest kritiske funktioner bliver fær-
dige til tiden, så det bliver muligt
for virksomhederne at registrere
sig samt angive og betale moms i
systemet. Endelig er det ikke mu-
ligt at udskyde ikrafttrædelsen, hvis
ikke samtlige EU-lande er enige
om at udskyde de allerede ved-
tagne EU-direktivers bestemmel-
ser om virkningstidspunkt.
Side 28 af 29
L 137 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2165777_0029.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Danmark til, at ikrafttrædelse af de
nye regler udsættes.
Sikkerhedsstyrelsen
Ingen bemærkninger.
Skatterevisorforeningen
Ingen bemærkninger.
Side 29 af 29