NOTAT
Teknisk gennemgang af L 136 (lovforslag om
ændring af lov om aktiv socialpolitik og lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats)
17. april 2020
J.nr. 20/02054
SYD
MTA
Indhold af lovforslaget
Rettelser af LAS med materiel betydning
Ret til afholdelse af højst 17 dages ferie med ledighedsydelse i ferieåret fra 1.
maj til 31. august 2020 for modtager af ledighedsydelse, således at antallet af
feriedage med ledighedsydelse svarer til reglerne for feriedagpenge.
I forbindelse med ændringen af reglerne om ferie med ledighedsydelse blev der
ikke i loven taget højde for det forkortede ferieår fra 1. maj til 1. august 2020. Der-
for fremgår det af reglerne, at en modtager af ledighedsydelse har ret til 25 ferie-
dage i denne periode. Det foreslås derfor, at personer kan modtage højst 17 dage
med ledighedsydelse under ferie i perioden fra de 1. maj til den 31. august 2020,
således at reglerne stort set svarer til reglerne vedrørende feriedagpenge for modta-
gere af arbejdsløshedsdagpenge.
Der indsættes en bestemmelse i § 43 i LAS om, at sanktionen skal være afviklet
inden for 5 år (konsekvensrettelse til sanktionslovforslaget).
Der er ikke indsat en forældelsesregel i § 43 i forhold til nedsættelsen af ydelsen
med 3 sanktionssatser i 3 måneder i lighed med, hvad der gælder i forhold til ned-
sættelsen af ydelsen i § 42.
Rettelser af LAB med materiel betydning
Konsekvensændringer om overgangsbestemmelse i lovens § 209, stk. 9, vedr.
tilskud efter voksenlærlingeordningen.
En mindre gruppe af ledige er ikke blevet omfattet af overgangsbestemmelsen for
voksenlærlinge i forbindelse med den nye lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Det drejer sig om personer, der er startet som voksenlærlinge i perioden 1. april
2018 til 1. januar 2020 efter den tidligere forsøgsbekendtgørelse.
Ledige ufaglærte, som havde under 2 måneders ledighed ved påbegyndelsen af
det aktuelle uddannelsesforløb, da de blev voksenlærling, og som kom fra dag-
penge, kontanthjælp, uddannelseshjælp eller integrationsydelse.
Ufaglærte ledige, som kom fra anden offentlig forsørgelse end de ovenfor
nævnte, fx ressourceforløbsydelse eller kom fra selvforsørgelse