Beskæftigelsesudvalget 2019-20
L 136 Bilag 4
Offentligt
2178472_0001.png
NOTAT
Teknisk gennemgang af L 136 (lovforslag om
ændring af lov om aktiv socialpolitik og lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats)
17. april 2020
J.nr. 20/02054
SYD
MTA
Indhold af lovforslaget
Rettelser af LAS med materiel betydning
Ret til afholdelse af højst 17 dages ferie med ledighedsydelse i ferieåret fra 1.
maj til 31. august 2020 for modtager af ledighedsydelse, således at antallet af
feriedage med ledighedsydelse svarer til reglerne for feriedagpenge.
I forbindelse med ændringen af reglerne om ferie med ledighedsydelse blev der
ikke i loven taget højde for det forkortede ferieår fra 1. maj til 1. august 2020. Der-
for fremgår det af reglerne, at en modtager af ledighedsydelse har ret til 25 ferie-
dage i denne periode. Det foreslås derfor, at personer kan modtage højst 17 dage
med ledighedsydelse under ferie i perioden fra de 1. maj til den 31. august 2020,
således at reglerne stort set svarer til reglerne vedrørende feriedagpenge for modta-
gere af arbejdsløshedsdagpenge.
Der indsættes en bestemmelse i § 43 i LAS om, at sanktionen skal være afviklet
inden for 5 år (konsekvensrettelse til sanktionslovforslaget).
Der er ikke indsat en forældelsesregel i § 43 i forhold til nedsættelsen af ydelsen
med 3 sanktionssatser i 3 måneder i lighed med, hvad der gælder i forhold til ned-
sættelsen af ydelsen i § 42.
Rettelser af LAB med materiel betydning
Konsekvensændringer om overgangsbestemmelse i lovens § 209, stk. 9, vedr.
tilskud efter voksenlærlingeordningen.
En mindre gruppe af ledige er ikke blevet omfattet af overgangsbestemmelsen for
voksenlærlinge i forbindelse med den nye lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Det drejer sig om personer, der er startet som voksenlærlinge i perioden 1. april
2018 til 1. januar 2020 efter den tidligere forsøgsbekendtgørelse.
Ledige ufaglærte, som havde under 2 måneders ledighed ved påbegyndelsen af
det aktuelle uddannelsesforløb, da de blev voksenlærling, og som kom fra dag-
penge, kontanthjælp, uddannelseshjælp eller integrationsydelse.
Ufaglærte ledige, som kom fra anden offentlig forsørgelse end de ovenfor
nævnte, fx ressourceforløbsydelse eller kom fra selvforsørgelse
L 136 - 2019-20 - Bilag 4: Skriftlig lovteknisk gennemgang af L 136 – Ændring af lov om aktiv socialpolitik, lov om en aktiv beskæftigelsespolitik og andre love, fra beskæftigelsesministeren
Det foreslås at ændre overgangsbestemmelsen i lov om en aktiv beskæftigelsesind-
sats, så disse målgrupper indgår i loven, og at ændringen skal have tilbagevirkende
kraft, således at jobcentrene efter vedtagelsen af lovændringen kan udbetale det
høje tilskud til de berørte virksomheder. Der foreligger ikke registreringer, der kan
belyse, hvor mange forløb der er berørt heraf, men det skønnes at dreje sig et min-
dre omfang.
Konsekvensændring vedr. §175, stk. 1, om befordringsgodtgørelse ifm. tilbud
om vejledning og opkvalificering
I den nye lovs § 175, stk. 1, er der videreført regler om ret til befordringsgodtgø-
relse for den transport mellem tilbudssted og bopæl, der ligger ud over 24 km pr.
dag. På grund af en teknisk fejl gælder dette ikke tilbud om vejledning og opkvali-
ficering f.s.v.a. ledige selvforsørgende og unge under 18 år. Det vurderes, at fejlen
alene berører et meget begrænset antal borgere. Det foreslås, at der indsættes en be-
stemmelse, som udvider reglerne om befordringsgodtgørelse til også at omfatte le-
dige selvforsørgende og unge under 18 år med behov for en uddannelses- og be-
skæftigelsesrettet indsats, som deltager i vejledning og opkvalificering.
Rettelser af LAB af teknisk karakter uden materiel betydning
Konsekvensændring af henvisningen til løntilskudssatserne i § 76, stk. 1 og 2 -
der indsættes en henvisning til stk. 6 og 7 om satsen for førtidspensionister i
løntilskudsjob og om nedsættelse af løntilskuddet, hvis arbejdsgiveren får of-
fentlig refusion for lønnen (fx sygedagpengerefusion).
I lovens § 81 tilføjes præcisering af, at der også er bemyndigelse til at fastsætte
regler om fravigelse af rimelighedskravet for førtidspensionister/særlige mål-
grupper.
I lovens § 209, stk. 8, skal en henvisning til lovens § 6, stk. 2-5, ændres til § 6,
nr. 2-5.
Rettelser i LAS af teknisk karakter uden materiel betydning
Konsekvensændring af §§ 10 f, 10 h, 11 og 91 som følge af ændring af § 22, så-
ledes at der henvises til de korrekte stykker.
Konsekvensændring af § 13 a, stk. 2, 2. pkt., hvor henvisningen til selvforsørgel-
ses- og hjemrejseydelse for personer omfattet af integrationsloven tages ud af
bestemmelsen, da denne persongruppe ikke kan være uddannelsesparat.
Konsekvensændring af § 2, nr. 60-63 og 72-74 vedrørende ændring af samtale
til jobsamtale samt indførelse af pligt til selvbooking ændres, således at der
henvises til det korrekte stykke.
Konsekvensændring af henvisning i § 96, hvor henvisningen skal ændres fra ka-
pitel 4 og 6 til kapitel 4 og 6 c som følge af ændringerne i revalideringsbestem-
melsen.
2