Beskæftigelsesudvalget 2019-20
L 136 Bilag 3
Offentligt
Udkast pr. 14.04.20
UDKAST
Ændringslovforslag
til 2. behandlingen af
Lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
og forskellige andre love.
(Justering af retten til ferie med ledighedsydelse, justering af mulighederne for
befordringsgodtgørelse og af overgangsbestemmelsen for voksenlærlingeordningen
m.v.).
L 136
[af beskæftigelsesministeren (Peter Hummelgaard]:
Ny paragraf
Af beskæftigelsesministeren, tiltrådt af...:
Til § 1
1)
Nr. 4 affattes således:
”4.
I
§ 13, stk. 13,
ændres ”selvforsørgelses-
og hjemrejseydelse eller overgangsydelse og er omfattet af
reglerne om et uddannelsespålæg” til: ”overgangsydelse,
ikke er omfattet af et introduktionsprogram efter
integrationsloven og er omfattet af
reglerne om et uddannelsespålæg”.”
[Sproglig korrektion]
2)
Efter nr. 4 indsættes som nye numre:
”01.
I
§ 13 a, stk. 1, 3. pkt.,
ændres ”selvforsørgelses-
og hjemrejseydelse, overgangsydelse eller
uddannelseshjælp” til: ”overgangsydelse og ikke er omfattet
af et introduktionsprogram efter
integrationsloven, eller som modtager
uddannelseshjælp”.
02.
I
§ 13 a, stk. 2, 1. pkt.,
ændres ”eller overgangsydelse” til: ”, overgangsydelse”.
03.
I
§ 13 a, stk. 2, 2. pkt.,
ændres ”selvforsørgelses-
og hjemrejseydelse eller overgangsydelse eller
uddannelseshjælp” til: ”overgangsydelse, og ikke er omfattet af et introduktionsprogram efter
integrationsloven,
eller som modtager uddannelseshjælp”.”
L 136 - 2019-20 - Bilag 3: Ændringsforslag fra beskæftigelsesudvalget
[Sproglige korrektioner som følge af nyaffattelsen af nr. 4]
Bemærkninger
Til nr. 1
I de gældende regler i § 13, stk. 13, i lov om aktiv socialpolitik, fremgår det, at for en person, der modtager
selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse, og som er omfattet af reglerne om et
uddannelsespålæg efter § 30 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, finder reglerne i § 13, stk. 1, 2 og 3.
pkt., og stk. 3-10 tilsvarende anvendelse. De nævnte regler vedrører personens rådighedsforpligtelse,
herunder at personen skal udnytte sine uddannelsesmuligheder.
Det er alene personer, der modtager overgangsydelse, og som ikke er omfattet af et introduktionsprogram
efter integrationsloven, som kan modtage tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats samt et
uddannelsespålæg efter § 30 i samme lov.
Personer, der modtager selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse, og er omfattet af et
selvforsørgelses- og hjemrejseprogram eller et introduktionsprogram efter integrationsloven, kan derfor ikke
visiteres som uddannelsesparate, herunder åbenlyst uddannelsesparate. Det er alene personer, der modtager
overgangsydelse og ikke er omfattet af et introduktionsprogram, der kan visiteres som uddannelsesparat,
herunder åbenlyst uddannelsesparat.
Det foreslås derfor, at
§ 13, stk. 13,
ændres, således at
”selvforsørgelses-
og hjemrejseydelse eller
overgangsydelse og er omfattet af reglerne om et uddannelsespålæg”
ændres
til: ”overgangsydelse, ikke er
omfattet af et introduktionsprogram efter integrationsloven og er omfattet af reglerne om et
uddannelsespålæg”.
Hermed vil bestemmelsen i lov om aktiv socialpolitik være i overensstemmelse med de gældende regler om
visitation af modtagere af selvforsørgelses- og hjemrejseydelse og overgangsydelse, som er omfattet af et
program efter integrationsloven. Bestemmelsen vil således være i overensstemmelse med, at det alene er
personer, der modtager overgangsydelse, og som ikke er omfattet af et introduktionsprogram efter
integrationsloven, som er omfattet af bestemmelserne i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, herunder
uddannelsespålæg efter § 30 i samme lov.
Der sker med ændringen af bestemmelsen ikke materielle ændringer af retstilstanden.
Til nr. 2
Ad 01
I de gældende regler i § 13 a, stk. 1, 3. pkt., i lov om aktiv socialpolitik, fremgår det, at en person, der
modtager selvforsørgelses- og hjemrejseydelse, overgangsydelse eller uddannelseshjælp efter § 11, som
åbenlyst uddannelsesparat skal udnytte sine arbejdsmuligheder, indtil den pågældende skal påbegynde
ordinær uddannelse.
Det følger af de gældende regler i integrationsloven, at personer, der modtager selvforsørgelses- og
hjemrejseydelse eller overgangsydelse og er omfattet af et selvforsørgelses- og hjemrejseprogram eller et
introduktionsprogram efter integrationsloven alene kan visiteres som jobparate eller aktivitetsparate.
Personer, der modtager selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse, og er omfattet af et
selvforsørgelses- og hjemrejseprogram eller et introduktionsprogram efter integrationsloven, kan derfor ikke
visiteres som uddannelsesparate, herunder åbenlyst uddannelsesparate. Det er alene personer, der modtager
overgangsydelse og ikke er omfattet af et introduktionsprogram, der kan visiteres som uddannelsesparat,
herunder åbenlyst uddannelsesparat.
L 136 - 2019-20 - Bilag 3: Ændringsforslag fra beskæftigelsesudvalget
Det foreslås, at i
§ 13 a, stk. 1, 3. pkt.,
ændres ”selvforsørgelses-
og hjemrejseydelse, overgangsydelse eller
uddannelseshjælp” til: ”overgangsydelse og ikke er omfattet af et introduktionsprogram efter
integrationsloven, eller som modtager uddannelseshjælp”.
Hermed vil bestemmelsen i lov om aktiv socialpolitik være i overensstemmelse med de gældende regler om
visitation af modtagere af selvforsørgelses- og hjemrejseydelse og overgangsydelse, som er omfattet af et
program efter integrationsloven. Overgangsydelsesmodtagere, som ikke er omfattet af et
introduktionsprogram efter integrationsloven, vil fortsat være omfattet af bestemmelsen, da de kan visiteres
uddannelsesparate, herunder åbenlyst uddannelsesparate.
Der sker med ændringen af bestemmelsen ikke materielle ændringer af retstilstanden. Der er således alene
tale om en sproglig korrektion som følge af nyaffattelsen af § 1, nr. 4.
Ad 02
I de gældende regler i § 13 a, stk. 2, 1. pkt., i lov om aktiv socialpolitik, fremgår det, at en person, der
modtager selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse eller kontanthjælp som jobparat,
hurtigst muligt og senest 3 uger efter tilmelding som jobsøgende i jobcenteret skal registrere cv-oplysninger
på Jobnet om kompetencer, erfaringer og øvrige relevante forhold.
Det foreslås, at
§ 13 a, stk. 2, 1. pkt.,
ændres, således at ”eller overgangsydelse” ændres til: ”,
overgangsydelse”.
Der er alene tale om en sproglig korrektion.
Ad 03
I de gældende regler i § 13 a, stk. 2, 2. pkt., i lov om aktiv socialpolitik, fremgår det, at en person, der
modtager selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse eller uddannelseshjælp som åbenlyst
uddannelsesparat, hurtigst muligt og senest 3 uger efter første henvendelse til kommunen om hjælp skal
registrere cv-oplysninger på Jobnet om kompetencer, erfaringer og øvrige relevante forhold.
Det følger af de gældende regler i integrationsloven, at personer, der modtager selvforsørgelses- og
hjemrejseydelse eller overgangsydelse og er omfattet af et selvforsørgelses- og hjemrejseprogram eller et
introduktionsprogram efter integrationsloven alene kan visiteres som jobparate eller aktivitetsparate.
Personer, der modtager selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse, og er omfattet af et
selvforsørgelses- og hjemrejseprogram eller et introduktionsprogram efter integrationsloven, kan derfor ikke
visiteres som uddannelsesparate, herunder åbenlyst uddannelsesparate. Det er alene personer, der modtager
overgangsydelse og ikke er omfattet af et introduktionsprogram, der kan visiteres som uddannelsesparat,
herunder åbenlyst uddannelsesparat.
Det foreslås, at i
§ 13 a, stk. 2, 2. pkt.,
ændres ”selvforsørgelses-
og hjemrejseydelse eller overgangsydelse
eller uddannelseshjælp” til: ”overgangsydelse, og ikke er omfattet af et introduktionsprogram efter
integrationsloven, eller som modtager uddannelseshjælp.
Hermed vil bestemmelsen i lov om aktiv socialpolitik være i overensstemmelse med de gældende regler om
visitation af modtagere af selvforsørgelses- og hjemrejseydelse og overgangsydelse, som er omfattet af et
program efter integrationsloven. Overgangsydelsesmodtagere, som ikke er omfattet af et
introduktionsprogram efter integrationsloven, vil fortsat være omfattet af bestemmelsen, da de kan visiteres
uddannelsesparate, herunder åbenlyst uddannelsesparate.
Der sker med ændringen af bestemmelsen ikke materielle ændringer af retstilstanden. Der er alene tale om en
sproglig korrektion som følge af nyaffattelsen af § 1, nr. 4.
L 136 - 2019-20 - Bilag 3: Ændringsforslag fra beskæftigelsesudvalget