Beskæftigelsesudvalget 2019-20
L 136 Bilag 2
Offentligt
2177300_0001.png
NOTAT
Høring vedr. forslag til ændring af lov om ak-
tiv socialpolitik, lov om en aktiv beskæftigel-
sesindsats og forskellige andre love (Præci-
sering af retten til ferie med ledighedsydelse,
præcisering af mulighederne for befordrings-
godtgørelse og af overgangsbestemmelsen
for voksenlærlingeordningen m.v.)
5. marts 2020
J.nr. 20/02054
SYD
MTA/EVAS
1. Indledning
Udkast til forslag til ændring af lov om aktiv socialpolitik, lov om en aktiv be-
skæftigelsesindsats og forskellige andre love (Præcisering af retten til ferie
med ledighedsydelse, præcisering af mulighederne for befordringsgodtgørelse
og af overgangsbestemmelsen for voksenlærlingeordningen m.v.) har været
sendt i høring i perioden fra den 26. februar 2020 til den 4. marts 2020.
Fra de organisationer m.v., som lovforslaget har været sendt i høring til, er der
modtaget høringssvar fra følgende:
Aarhus Kommune, Advokatrådet, Ankestyrelsen, Danske A-kasser
Datatilsynet, Digitaliseringsstyrelsen, Forhandlingsfællesskabet, Fælles Fagligt
Forbund, Institut For Menneske Rettigheder, Rigsrevisionen, SAND og Ældre
Sagen.
Ankestyrelsen, Danske A-kasser, Datatilsynet, Digitaliseringsstyrelsen, Fælles
Fagligt Forbund, Institut For Menneske Rettigheder, Rigsrevisionen og Ældre
Sagen har ingen bemærkninger til lovforslaget.
Derudover er der modtaget høringssvar fra Advokatrådet, som har oplyst, at de
har besluttet ikke at afgive høringssvar.
De modtagne høringssvar vedlægges.
I følgende afsnit gives en oversigt over hovedindholdet af de modtagne hø-
ringssvar samt Beskæftigelsesministeriets bemærkninger hertil. For en fuld-
stændig gennemgang af samtlige indsendte synspunkter henvises til vedlagte
høringssvar.
SAND
De hjemløses landsorganisation
SAND
Forkortelser anvendt i høringsnotatet:
L 136 - 2019-20 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2177300_0002.png
------
2. Generelle bemærkninger til lovforslaget
2.1.
Aarhus Kommune har en række
herunder tekniske
bemærkninger og for-
slag til andre ændringer i lov om aktiv socialpolitik, lov om en aktiv beskæfti-
gelsesindsats, bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats samt en skri-
velse om vedtagelse af sanktionsreglerne.
Kommentar: Kommunens bemærkninger og forslag har ikke relation til lov-
forslagets indhold.
2.2.
SAND bemærker, at man ikke bør strømline ret og pligt på tværs af tilbud og
målgrupper. Det er ikke juridisk og etisk forsvarligt at forvente, at alle borgere
formår at efterleve systemets behov for kontrol.
Kommentar: Beskæftigelsesministeriet bemærker, at der er særlige værnsreg-
ler for sanktionering af aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere.
3. Bemærkninger til de enkelte bestemmelser
3.1.
Aarhus Kommune bemærker, i forhold til lovforslagets § 1 nr. 7, 8, 12, 13, 14
og 15, at ændringerne tilsyneladende allerede er foretaget på et tidligere tids-
punkt.
Kommentar: Beskæftigelsesministeriet bemærker, at ændringerne er foretaget
ukorrekt, hvorfor de ændres, som redegjort for i bemærkningerne til lovforsla-
get.
3.2.
(Bemyndigelsesbestemmelse til regler om fravigelse af rimelighedskravet for
særlige målgrupper)
Forhandlingsfællesskabet bemærker til forslaget om ændring af § 81 i lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats (LAB), at sikring af merbeskæftigelseskravet og
rimlighedskravet er afgørende for en positiv balanceret indsats, og de finder det
afgørende, at der er tydelige og fastsatte regler for, hvordan merbeskæftigelse
og rimelighedskravet påses/godtgørelse. Forhandlingsselskabet finder det be-
kymrende, at der med forslaget overlades til ministeren at fastsætte regler, som
fraviger rimelighedskravet for særlige målgrupper, som Forhandlingsfællesska-
bet ikke kan gennemskue rækkevidden af.
Kommentar:
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget (Til § 2, til nr. 4), at der ikke er
tale om materielle ændringer, men alene en præcisering af, at der kan fastsæt-
tes regler om fravigelse af rimelighedskravet for særlige målgrupper. Det
2
L 136 - 2019-20 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
fremgår ligeledes, at præciseringen skyldes, at der dermed ikke vil kunne være
tvivl om hjemlen til den i forvejen fastsatte regel om, at rimelighedskravet ikke
gælder for førtidspensionister i løntilskudsjob.
Baggrunden for denne fravigelse er, som det også nævnes, at det i satspuljeaf-
talen fra 2019 blev aftalt at permanentgøre en forsøgsordning med fravigelse
af rimelighedskravet for førtidspensionister i løntilskudsjob. Der er ikke med
ændringen påtænkt fravigelse af rimelighedskravet for flere målgrupper.
3.3.
SAND bemærker, at der er tale om mindre konsekvensændringer til allerede
vedtaget lovgivning, samt en meget kort svarfrist. SAND har derfor kun givet
deres overordnede perspektiv på konsekvensændringerne med et særligt fokus
på indsættelse af bestemmelse i § 43 i LAS om at sanktionen skal være afviklet
inden for 5 år.
Kommentar: Beskæftigelsesministeriet har taget bemærkningerne til efterret-
ning.
3