Til lovforslag nr.
L 135
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 16. marts 2020
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om sygedagpenge
(Udvidet ret for arbejdsgiver til refusion og for selvstændige til sygedagpenge som følge af covid-19)
[af beskæftigelsesministeren (Peter Hummelgaard)]
1. Dispensation fra Folketingets forretningsorden
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen i
Folketingets forretningsordens § 13, stk.1, om, at der skal gå
30 dage fra lovforslagets fremsættelse, til det kan vedtages
ved 3. behandling.
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen i
Folketingets forretningsordens § 8 a, stk. 2, om, at der skal
gå 2 dage fra offentliggørelsen af betænkningen, til lovfor-
slaget kommer til 2. behandling, fra bestemmelsen i § 12,
stk. 1, således at 2. behandling kan finde sted tidligere end 2
dage efter 1. behandling og fra bestemmelsen i § 13, stk. 1,
således at 3. behandling kan finde sted tidligere end 2 dage
efter 2. behandling.
2. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Udvalget
Udvalget anerkender, at den såkaldte risikogruppe (æld-
re, gravide og folk med kroniske sygdomme) ikke i sig selv
er en del af målgruppen for dette lovforslag. Dog opfordrer
udvalget til, at regeringen følger risikogruppen tæt for at sik-
re, at vi ikke oplever ekstraordinært mange afskedigelser af
mennesker i denne gruppe. Udvalget opfordrer ydermere re-
geringen til at være særlig opmærksom på mennesker i risi-
kogruppen, der ikke er omfattet af aftaler indgået i henhold
til sygedagpengelovens § 56.
Venstre, Dansk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti,
Nye Borgerlige og Liberal Alliance
Venstres, Dansk Folkepartis, Det Konservative Folkepar-
tis, Nye Borgerliges og Liberal Alliances medlemmer af ud-
valget bemærker, at Danmark lige nu står i en alvorlig og
ekstraordinær situation, der påvirker alle dele af det danske
samfund. Således er også det danske arbejdsmarked under et
usædvanligt pres, og derfor er der brug for, at vi holder
hånden under danske arbejdspladser og under danske virk-
somheder, så vi i videst muligt omfang undgår fyringer og
konkurser.
I lyset af den alvorlige situation gennemfører Folketinget
nu på anbefaling fra regeringen hastelovgivning, der skal
sikre midlertidige ændringer i sygedagpengesystemet. Æn-
dringerne har til formål at mindske virksomhedernes udgif-
ter ved medarbejderes sygdom eller karantæne som en di-
rekte konsekvens af covid-19.
V, DF, KF, NB og LA har efter 1. behandling af lovfor-
slaget stillet en række spørgsmål til beskæftigelsesministe-
ren. Derudover giver lovforslaget anledning til en række op-
mærksomhedspunkter.
For det første noterer V, DF, KF, NB og LA, at ændrin-
gerne i sygedagpengereglerne kun gælder til den 1. januar
2021. Det står i kontrast til ændringerne vedtaget i forslag til
lov om ændring af lov om foranstaltninger mod smitsomme
og andre overførbare sygdomme, der gælder indtil den 1.
marts 2021. Dette sker efter regeringens egenhændige skøn.
V, DF, KF, NB og LA vil følge dette tæt.
For det andet konstaterer V, DF, KF, NB og LA, at lov-
forslaget ikke fyldestgørende forholder sig til de udfordrin-
ger på arbejdsmarkedet, som er en direkte konsekvens af po-
litiske tiltag for at dæmme op for covid-19. Således hjælper
lovforslaget ikke de lønmodtagere, selvstændige og virk-
somheder, der oplever kraftig nedgang, selv om de ikke selv
er smittet med covid-19 eller er i karantæne. Lovforslaget
løser dermed kun udfordringerne på en lille del af det dan-
AX024389