Beskæftigelsesudvalget 2019-20
L 135 Bilag 5
Offentligt
2163812_0001.png
Til lovforslag nr.
L 135
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den [16. marts 2020]
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om sygedagpenge
(Udvidet ret for arbejdsgiver til refusion og for selvstændige til sygedagpenge som følge af covid-19)
[af beskæftigelsesministeren (Peter Hummelgaard)]
1. Dispensation fra Folketingets forretningsorden
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen i
Folketingets forretningsorden § 13, stk.1, om, at der skal gå
30 dage fra lovforslagets fremsættelse, til det kan vedtages
ved 3. behandling.
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen i
Folketingets forretningsorden § 8 a, stk. 2, om, at der skal gå
2 dage fra offentliggørelsen af betænkningen, til lovforslaget
kommer til 2. behandling, fra bestemmelsen i § 12, stk. 1,
således at 2. behandling kan finde sted tidligere end 2 dage
efter 1. behandling, fra bestemmelsen i § 13, stk. 1, således
at 3. behandling kan finde sted tidligere end 2 dage efter 2.
behandling.
2. Indstillinger
[Udvalget indstiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
]
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin‐
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Udvalget
Udvalget anerkender, at den såkaldte risikogruppe (æld‐
re, gravide og folk med kroniske sygdomme) ikke i sig selv
er en del af målgruppen for dette lovforslag. Dog opfordrer
udvalget til, at regeringen følger risikogruppen tæt for at sik‐
re, at vi ikke oplever ekstraordinært mange afskedigelser af
mennesker i denne gruppe. Udvalget opfodrer ydermere re‐
geringen til at være særligt opmærksomme på mennesker i
risikogruppen, der ikke er omfattet af aftaler indgået i hen‐
hold til sygedagpengelovens § 56.
Venstre, Dansk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og
Liberal Alliance
Venstres, Dansk Folkepartis, Det Konservative Folkepar‐
tis og Liberal Alliances medlemmer af udvalget bemærker,
at Danmark lige nu står i en alvorlig og ekstraordinær situa‐
tion, der påvirker alle dele af det danske samfund. Således er
også det danske arbejdsmarked under et usædvanligt pres,
og derfor er der brug for, at vi holder hånden under danske
arbejdspladser og under danske virksomheder, så vi i videst
muligt omfang undgår fyringer og konkurser.
I lyset af den alvorlige situation gennemfører vi nu på an‐
befaling fra regeringen hastelovgivning, der skal sikre mid‐
lertidige ændringer i sygedagpengesystemet. Ændringerne
har til formål at mindske virksomhedernes udgifter ved
medarbejderes sygdom eller karantæne som en direkte kon‐
sekvens af COVID-19.
V, DF, KF og LA har efter 1. behandling af lovforslaget
stillet en række spørgsmål til beskæftigelsesministeren. Der‐
udover giver lovforslaget anledning til en række opmærk‐
somhedspunkter.
For det første noterer V, DF, KF og LA sig, at ændringer‐
ne i sygedagpengereglerne kun gælder til den 1. januar
2021. Det står i kontrast til ændringerne vedtaget »Forslag
til lov om ændring af lov om foranstaltninger mod smitsom‐
me og andre overførbare sygdomme«, der gælder indtil 1.
marts 2021. Dette sker efter regeringens egenhændige skøn.
V, DF, KF og LA vil følge dette tæt.
DokumentId
Journalnummer
L 135 - 2019-20 - Bilag 5: Udkast til betænkning
2163812_0002.png
2
For det andet konstaterer V, DF, KF og LA, at lovforsla‐
get ikke fyldestgørende forholder sig til de udfordringer på
arbejdsmarkedet, som er en direkte konsekvens af politiske
tiltag for at dæmme op for COVID-19. Således hjælper lov‐
forslaget ikke de lønmodtagere, selvstændige og virksomhe‐
der, der oplever kraftig nedgang, selvom de ikke selv er
smittet med COVID-19 eller er i karantæne. Lovforslaget
løser dermed kun udfordringerne på en lille del af det dan‐
ske arbejdsmarked. En lang række virksomheder, store som
små, samt tusindvis af lønmodtagere og selvstændige vil
dermed ikke blive hjulpet af regelændringerne. Det er fuld‐
stændig afgørende for V, DF, KF og LA, at staten og Folke‐
tinget bidrager til at holde hånden under de lønmodtagere,
virksomheder og selvstændige, der oplever massive udfor‐
dringer grundet den hastige udbredelse af COVID-19 og de
tiltag der politisk er taget for at dæmme op for smitten.
For det tredje konstaterer V, DF, KF og LA, at lovforsla‐
get ikke tager højde for de udfordringer lønmodtagere i sær‐
ligt hårdt ramte brancher oplever. Særligt lønmodtagerne og
selvstændige i den danske turist-, oplevelses - og rejsebran‐
che oplever i disse dage utryghed. For V, DF, KF og LA er
det essentielt, at der tages særlige initiativer for at forhindre
yderligere konkurser samt massefyringer blandt denne grup‐
pe lønmodtagere.
V, DF, KF og LA stemmer for lovforslaget, herunder ha‐
stebehandlingen, på baggrund af nødvendigheden af disse
tiltag. Men V, DF, KF og LA mener samtidig, at der er brug
for yderligere hjælpepakker til virksomheder, selvstændige
og lønmodtagere så hurtigt som muligt.
Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet
Socialistisk Folkepartis, Enhedslistens og Alternativets
medlemmer af udvalget roser regeringen for rettidig omhu
og for hurtigt, at sikre nogle løsninger, der skaber en tryghed
og sikkerhed hos mange lønmodtagere. SF, EL og ALT op‐
fordrer regeringen til sammen med arbejdsmarkedet parter,
relevante organisationer og Folketingets partier at følge si‐
tuationen for dem i usikre ansættelser, der f.eks. er løst an‐
satte og ikke lever op til beskæftigelseskravene for ret til sy‐
gedagpenge.
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 13. marts 2020 og var til 1.
behandling den 13. marts 2020 Lovforslaget blev efter 1. be‐
handling henvist til behandling i Beskæftigelsesudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget er ikke forinden fremsættelsen
sendt i høring. Under hensyn til at lovforslaget hastebehand‐
les, er lovforslaget heller ikke sendt i høring samtidig med
fremsættelsen.
Teknisk gennemgang
Beskæftigelsesministeren og medarbejdere fra Beskæfti‐
gelsesministeriet har den 16. marts 2020 foretaget en teknisk
gennemgang af lovforslaget over for udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag på lovforsla‐
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 15 spørgsmål
til beskfætigelsesministeren til skriftlig besvarelse, som mi‐
nisteren har besvaret.
Bjørn Brandenborg (S) Bjarne Laustsen (S) Jan Johansen (S) Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S) Kasper Sand Kjær (S)
fmd.
Leif Lahn Jensen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Samira Nawa (RV) Kathrine Olldag (RV) Karsten Hønge (SF)
Halime Oguz (SF) Jette Gottlieb (EL) Victoria Velasquez (EL) Christian Juhl (EL) Torsten Gejl (ALT) Hans Andersen (V)
Anne Honoré Østergaard (V) Carsten Kissmeyer (V) Morten Dahlin (V)
nfmd.
Anni Matthiesen (V) Ulla Tørnæs (V)
Bent Bøgsted (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Naser Khader (KF) Birgitte Bergman (KF)
Lars Boje Mathiesen (NB) Alex Vanopslagh (LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
48
42
16
16
14
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
3
1
1
1
1
L 135 - 2019-20 - Bilag 5: Udkast til betænkning
2163812_0003.png
3
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
13
13
4
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
1
5