Beskæftigelsesudvalget 2019-20
L 135 Bilag 4
Offentligt
2163750_0001.png
Teknisk gennemgang af L 135
Udvidet ret for arbejdsgiver til refusion og for selvstændige til
sygedagpenge som følge af covid-19
P
r
æ
s
e
n
t
a
t
i
L 135 - 2019-20 - Bilag 4: Beskæftigelsesministeriets præsentation fra den tekniske gennemgang af lovforslaget
2163750_0002.png
Formålet med lovforslaget
Forslaget indebærer, at arbejdsgivere og selvstændige kan modtage sygedagpengerefusion/sygedagpenge
fra første fraværsdag
og ikke først efter en arbejdsgiverperiode på 30 dage eller en egen-periode på 14
dage.
Lovforslaget skal medvirke til at afværge de store økonomiske konsekvenser for arbejdsgiverne ved et
eventuelt omfattende udbrud af COVID-19 i Danmark.
Lovforslaget omhandler virksomhederne og deres adgang til refusion og sygedagpenge fra de offentlige i
arbejdsgiverperioden og i egen-perioden for selvstændige.
Ved at hjælpe virksomhederne på denne måde holder vi også hånden under lønmodtageren og deres
arbejde.
2
L 135 - 2019-20 - Bilag 4: Beskæftigelsesministeriets præsentation fra den tekniske gennemgang af lovforslaget
2163750_0003.png
Arbejdsgiverperioden og egen-perioden
En lønmodtager, som ikke får udbetalt fuld løn under sygdom, har ret til sygedagpenge fra arbejdsgiveren i
30 kalenderdage fra første fraværsdag. Det kaldes også for
arbejdsgiverperioden.
Arbejdsgiveren har ret til refusion fra kommunen, hvis han udbetaler løn efter udløbet af
arbejdsgiverperioden. Det er en betingelse, at lønmodtageren opfylder betingelserne for ret til
sygedagpenge fra kommunen.
Selvstændige erhvervsdrivende har ret til sygedagpenge fra kommunen fra første fraværsdag efter 2 ugers
sygdom. De første to uger kaldes
egen-perioden,
hvor den selvstændig erhvervsdrivende i udgangspunktet
selv skal finansiere et fravær.
L 135 - 2019-20 - Bilag 4: Beskæftigelsesministeriets præsentation fra den tekniske gennemgang af lovforslaget
2163750_0004.png
Uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom (§ 7)
Retten til sygedagpenge er betinget af, at lønmodtageren eller den selvstændig erhvervsdrivende er
uarbejdsdygtig
på grund af egen sygdom.
Afgørelsen af, hvorvidt man kan anses for uarbejdsdygtig, skal ske på grundlag af en samlet vurdering af
sygdommen og dens indvirkning på personens arbejdsevne.
Det betyder, at personer, som har en sygdom, men som ikke er uarbejdsdygtige på grund af sygdommen, i
udgangspunktet ikke har ret til sygedagpenge efter de gældende regler. Der er således ikke ret til
sygedagpenge alene på baggrund af bestemte diagnoser; det afgørende er, om den sygdom, man har,
betyder, at man ikke kan varetage sit arbejde.
L 135 - 2019-20 - Bilag 4: Beskæftigelsesministeriets præsentation fra den tekniske gennemgang af lovforslaget
2163750_0005.png
Hvem er omfattet af lovforslaget? (1)
En arbejdsgiver får refusion for løn eller sygedagpenge, der bliver udbetalt i arbejdsgiverperioden fra
lønmodtagerens første sygefraværsdag vedrørende lønmodtagere, der
er uarbejdsdygtige
som følge af
egen sygdom på grund af COVID-19.
En selvstændige får ret til sygedagpenge fra kommunen i egen-perioden, hvis pågældende
er
uarbejdsdygtig
som følge af egen sygdom på grund af COVID-19.
Det vil være en person, som er
konstateret smittet
med COVID-19.
Det vil være en person, der er sat i
karantæne
på grund af smitterisiko for COVID-19 uden selv at være
konstateret syg, men efter en konkret lægelig vurdering antages sandsynligvis at (kunne) være
smittebærer. Det skal efter Sundhedsstyrelsens vurdering være afgørende, at personen er i karantæne og
dermed evt. ikke kan arbejde af hensyn til bl.a. at modvirke spredning af smitte. Det forudsættes, at der
er tale om en løbende og aktiv, individuel opfølgning fra sundhedsmyndighederne af den karantænesatte
person.
5
L 135 - 2019-20 - Bilag 4: Beskæftigelsesministeriets præsentation fra den tekniske gennemgang af lovforslaget
2163750_0006.png
Eksempel:
Den
smittede medarbejder fra TV2 (han var smittet)
Medarbejderens
kolleger, som blev sat i karantæne (efter en konkret
lægelige vurdering samt løbende og aktiv, individuel opfølgning fra
sundhedsmyndighederne)
6
L 135 - 2019-20 - Bilag 4: Beskæftigelsesministeriets præsentation fra den tekniske gennemgang af lovforslaget
2163750_0007.png
Hvem er omfattet af lovforslaget? (2)
En arbejdsgiver kan opnå ret til refusion vedr. en lønmodtager, der i øvrigt opfylder lovens betingelser
bortset fra at være uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom,
når lønmodtageren ikke kan varetage sit
arbejde på grund af en anbefaling fra sundhedsmyndighederne til bestemte grupper om hjemmeophold på
grund af konkrete forhold i forbindelse med COVID-19.
En selvstændig kan opnå ret til sygedagpenge på tilsvarende vis.
Lønmodtageren/den selvstændige skal tilhøre en af de grupper, hvor sundhedsmyndighederne anbefaler
hjemmeophold på grund af COVID-19. Hensigten med bestemmelsen er at kompensere for fraværet, når
der er tale om en person, hvor sundhedsmyndighederne anbefaler hjemmeophold på grund af COVID-19,
fordi personen udgør en konkret smitterisiko.
Det omfatter personer, der antages at have haft kontakt til en person smittet med COVID-19, og som
sundhedsmyndighederne derefter som en sundhedsfaglig foranstaltning anbefaler at blive hjemme, så de
ikke smitter andre.
7
L 135 - 2019-20 - Bilag 4: Beskæftigelsesministeriets præsentation fra den tekniske gennemgang af lovforslaget
2163750_0008.png
Eksempel:
Personer, som har rejst i bestemte områder eller opholdt sig på
specifikke lokaliteter, hvor sundhedsmyndighederne
anbefaler/anbefalede hjemmeophold.
Det
kunne fx være de personer, som opholdt sig på en fredagsbar
på Panum Instituttet, hvor en borger efterfølgende viste sig at
være smittet.
8
L 135 - 2019-20 - Bilag 4: Beskæftigelsesministeriets præsentation fra den tekniske gennemgang af lovforslaget
2163750_0009.png
Administration og økonomi
Beregning og udbetaling af refusionen skal ske efter de almindelige regler i sygedagpengeloven.
Arbejdsgiveren skal anvende Nemrefusion.
Lønmodtageren vil modtage et underretningsbrev, hvoraf oplysningerne afgivet af arbejdsgiveren vil
fremgå.
Der lægges
ikke
op til at stille krav om udstedelse af dokumentation fra en læge/sundhedsmyndighederne
ved arbejdsgivernes anmodning om refusion. Det vil kunne medføre en øget belastning af
sundhedsmyndighederne. Udgangspunktet er derfor tro og love - også fra den selvstændige, der ansøger
via en blanket.
De økonomiske konsekvenser af forslaget er særdeles vanskelige at skønne over, da det afhænger af
udviklingen af COVID-19-smittede.
Samlet set skønnes forslaget med betydelig usikkerhed at medføre offentlige merudgifter på ca. 1.650
mio. kr. i 2020.
9