Beskæftigelsesudvalget 2019-20
L 135 Bilag 3
Offentligt
2163436_0001.png
Beskæftigelsesministeriet
Høringssvar om udvidet ret for arbejdsgiver til refusion
som følge af covid-19
Folketinget har i dag 1. behandlet udkast til
Lov om ændring af lov om syge-
dagpenge (Udvidet ret for arbejdsgiver til refusion og for selvstændige til syge-
dagpenge som følge af covid-19).
Forslaget giver arbejdsgivere ret til refusion fra kommunen de første 30
kalenderdage af sygefraværet, hvis lønmodtagerens uarbejdsdygtighed
skyldes covid-19.
Mange danske virksomheder befinder sig i en alvorlig økonomisk situa-
tion som følge af covid-19. DA finder det derfor positivt, at regeringen
fremlægger et lovforslag, der delvist kan kompensere virksomheder for
lønudgifter til medarbejdere, der er smittet eller kan være smittet med co-
vid-19.
DA mener dog, at det er uklart, hvilke lønmodtagere/selvstændige, der er
omfattet af lovforslaget. Det fremgår, at forslaget omfatter lønmodta-
gere/selvstændige, der
”ikke
kan varetage sit arbejde på grund af en an-
befaling fra sundhedsmyndighederne til bestemte grupper om hjemme-
ophold på grund af konkrete forhold i forbindelse med covid-19”. DA sav-
ner en nærmere uddybning af, hvad der forstås ved
”anbefaling fra sund-
hedsmyndighederne”.
Uklarheden opstår bl.a., da lovforslagets formule-
ringer ikke svarer til netop vedtagne ændring af epidemiloven (Lov om
foranstaltninger mod smitsomme sygdomme og andre overførbare syg-
domme).
Der anvendes i lovforslaget fx begrebet ”karantæne”, som ikke
bruges i epidemiloven.
Efter epidemilovens § 5 kan sundheds- og ældreministeren påbyde en-
hver, der lider af en alment farlig sygdom, eller som formodes at kunne
være smittet med en sådan skal 1) lade sig undersøge af en sundhedsper-
son, 2) lade sig indlægge på et sygehus eller i anden egnet facilitet, 3) lade
sig isolere i en egnet facilitet. DA mener, at målgruppen i nærværende
lovforslag bør omfatte alle, der er målgruppen i epidemiloven, uanset om
der er tale om et påbud eller en anbefaling.
13. marts 2020
MBI/FLD
Dok ID: 158999
Vester Voldgade 113
1552 København V
Tlf.: 33 38 90 00
CVR 16834017
[email protected]
da.dk
L 135 - 2019-20 - Bilag 3: Høringssvar fra DA og beskæftigelsesministerens svar om, hvem lovforslaget omfatter
2163436_0002.png
Dertil er det vigtigt, at målgruppen i nærværende lovforslag også omfat-
ter de grupper, som sundhedsmyndighederne vurderer befinder sig i en
særlig risiko, og som man bl.a. anbefaler at blive hjemme, fx personer, der
lider af en kronisk sygdom og gravide. Dette er personer, der som ud-
gangspunkt ikke er omfattet af epidemilovens § 5.
Efter DA’s opfattelse, skal det sikres i lovforslaget, at gravide, hvis de sen-
des hjem på baggrund af anbefalingerne, automatisk skal anses som om-
fattet af sygedagpengelovens bestemmelser om graviditetsbetinget syg-
dom, hvilket efter gældende dagpengelov medfører, at der ikke er en ar-
bejdsgiverperiode. Andre i risikogruppen, som sendes hjem på baggrund
af myndighedernes anbefalinger, bør ligeledes anses som uarbejdsdygtige
efter dagpengeloven således, at der ikke er en arbejdsgiverperiode.
Side 2/2
Med venlig hilsen
DANSK ARBEJDSGIVERFORENING
Sign. Erik E. Simonsen