Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
L 133
Offentligt
2162545_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 12-03-2020
Enhed: SUNDJUR
Sagsbeh.: DEPESL
Sagsnr.: 2002413
Dok. nr.: 1133130
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 12. marts 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 72 (L 133
Forslag til lov om ændring af lov om foranstaltninger mod
smitsomme og andre overførbare sygdomme (Udvidelse af foranstaltninger til at fo-
rebygge og inddæmme smitte samt sikring af kapacitetsmæssige ressourcer m.v.)) til
sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Lars Boje Mathiesen (NB).
Spørgsmål nr. 72:
”Vil
ministeren yde teknisk bistand til et ændringsforslag om deling af det fremsatte
lovforslag, så § 27 om ekspropriation udskilles til et selvstændigt lovforslag, som Fol-
ketinget kan stemme om særskilt?
Svar:
En deling af lovforslaget, således at hjemlen til ekspropriation i den foreslåede § 27
udskilles til et selvstændigt lovforslag, vil have den virkning, at der i epidemiloven
ikke vil være hjemmel til at foretage ekspropriation, i det omfang det udskilte lov-
forslag ikke vedtages eller, hvis det udskilte forslag vedtages, i perioden frem til
ikrafttræden heraf. Det vil have som konsekvens, at der
i det omfang et indgreb
måtte være ekspropriativt
ikke vil være hjemmel til i medfør af f.eks. de foreslåede
§§ 12 a og 12 b at fastsætte regler om forbud mod adgang til transportmidler eller til
lokaler, som erhvervsdrivende råder over, og hvortil offentligheden har adgang.
En opdeling af lovforslaget vil kunne udformes på følgende måde:
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og indhold:
A. ”Forslag til lov o æ dri g af lov o fora stalt i ger od s itso
e og a dre
overførbare sygdomme (Udvidelse af foranstaltninger til at forebygge og inddæmme
smitte samt sikring af kapa
itets æssige ressour er .v. ” o fatte de § , r.
-26,
28-30, §§ 2 og 3.
B. ”Forslag til lov o
overfør are sygdo
og 3.
æ dri g af lov o fora stalt i ger od s itso
e og a dre
e Mulighed for ekspropriatio ” o fatte de § , r. 7, §§
b
Ændringsforslag til det under A nævnte forslag
L 133 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 72: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag om deling af det fremsatte lovforslag, så § 27 om ekspropriation udskilles til et selvstændigt lovforslag, til sundheds- og ældreministeren
Til § 1
2)
Nr. 27
affattes således:
Ӥ 27
ophæves.”
[Konsekvensændring]
Til § 2
3)
Som
stk. 3
indsættes:
”Stk.
3.
Lovforslaget kan stadfæstes straks efter dets vedtagelse.
[Indsættelse af bestemmelse om, at lovforslaget kan stadfæstes straks]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget op i to forslag.
Det ene lovforslag (A) indeholder alle de bestemmelser, der fremgår af det oprinde-
lige lovforslag, bortset fra ekspropriationsbestemmelsen i den foreslåede § 27 i epi-
demiloven, jf. § 1, nr. 27, i det oprindelige lovforslag. Virkningen af, at ekspropriati-
onsbestemmelsen udgår, er, at der ikke vil være hjemmel til i medfør af f.eks. de fo-
reslåede §§ 12 a og 12 b at fastsætte regler om forbud mod adgang til transportmid-
ler eller til lokaler, som erhvervsdrivende råder over, og hvortil offentligheden har ad-
gang, i det omfang sådanne indgreb måtte udgøre ekspropriation.
Det andet lovforslag (B) indeholder alene ekspropriationsbestemmelsen i den foreslå-
ede § 27 i epidemiloven, jf. lovforslagets § 1, nr. 27, samt §§ 2 og 3.
Til nr. 2
Det foreslås, at § 27 i epidemiloven ophæves. Forslaget er en konsekvens af den fore-
slåede opdeling af lovforslaget, som betyder, at nyaffattelsen af § 27 ikke længere er
en del af det delte lovforslag (A). Der er derfor behov for, at den gældende § 27 op-
hæves.
Det bemærkes, at hvis den gældende § 27 ikke ophæves, vil det betyde, at der i for-
bindelse med de forebyggende foranstaltninger, der iværksættes i medfør af lovens
kapitel 3 for at hindre udbredelse af smitsomme og andre overførbare sygdomme, og
som påfører nogen tab, vil skulle udbetales erstatning fra det offentlige herfor.
Det bemærkes i den forbindelse, at de økonomiske konsekvenser ved ikke at ophæve
den gældende § 27 i kombination med de foreslåede grundlæggende ændringer i den
gældende epidemilov, der skal sikre myndighedernes handlemuligheder med henblik
på bl.a. at forebygge og inddæmme smitsomme og andre overførbare sygdomme,
ikke kendes.
Til nr. 3
Det foreslås i det delte lovforslag (A), at lovforslaget kan stadfæstes straks efter dets
vedtagelse. Det bemærkes i den forbindelse, at det delte lovforslag (A) efter den fore-
Side 2
L 133 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 72: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag om deling af det fremsatte lovforslag, så § 27 om ekspropriation udskilles til et selvstændigt lovforslag, til sundheds- og ældreministeren
slåede opdeling ikke omfatter en ekspropriationsbestemmelse. Mindretalsbeskyttel-
sen i grundlovens § 73, stk. 2, vedrørende lovforslag om ekspropriation af ejendom
finder således ikke anvendelse på det delte lovforslag (A).
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Esther Løffler
Side 3