Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 12-03-2020
Enhed: SUNDJUR
Sagsbeh.: DEPESL
Sagsnr.: 2002413
Dok. nr.: 1133074
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 12. marts 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 51 (L 133
–
Forslag til lov om ændring af lov om foranstaltninger mod
smitsomme og andre overførbare sygdomme (Udvidelse af foranstaltninger til at fo-
rebygge og inddæmme smitte samt sikring af kapacitetsmæssige ressourcer m.v.)) til
sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 51:
”Hvordan
bliver borgernes retssikkerhed forringet i forhold til tidligere lov, herunder i
forhold til erstatning/kompensation?”
Svar:
Der kan vanskeligt foretages en direkte sammenligning mellem den gældende epide-
milov og lovforslaget. Med lovforslaget foreslås en række grundlæggende ændringer i
den gældende epidemilov, da loven på en række områder efter regeringens opfat-
telse ikke er tilstrækkelig til at sikre myndighedernes handlemuligheder og effektiv
ressourceudnyttelse med henblik på bl.a. forebyggelsen og inddæmningen af smit-
somme og andre overførbare sygdomme og det ekstraordinære pres, som smit-
somme sygdomme kan medføre for samfundet. Eksempelvis lægges der med lov-
forslaget op til at ændre kriteriet for, hvornår personer kan pålægges at lade sig iso-
lere fra ”e hver, der lider af e al e t farlig sygdo , eller
som må antages at være
s ittet ed e såda ” i de gælde de lov til ”e hver, der lider af e al e farlig syg-
do , eller so for odes at ku e være s ittet ed e såda ”. Lovforslaget i de-
bærer dog ikke generelt f.eks. ændringer af muligheden for domstolsprøvelse af be-
rettigelsen af indgreb efter loven.
For så vidt angår spørgsmålet om erstatning bemærkes det, at der efter den gæl-
dende bestemmelse i epidemilovens § 27 ydes erstatning fra det offentlige for tab i
forbindelse med forebyggende foranstaltninger, der iværksættes efter lovens kapitel
3. Med lovforslaget lægges der op til at nyaffatte epidemilovens § 27, således at der
efter bestemmelsens stk. 2 skal ydes fuldstændig erstatning til den eller de berørte
ejere, hvis der foretages ekspropriative indgreb til gennemførelse af foranstaltninger
efter epidemiloven, jf. den foreslåede § 27, stk. 1.
Det bemærkes i øvrigt, at regeringen følger de udfordringer, som COVID-19 skaber
for det danske samfund tæt, og senest har fremlagt en række initiativer for at holde
hånden under danske arbejdspladser.
Med venlig hilsen