Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
L 133
Offentligt
2162512_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 12-03-2020
Enhed: SUNDJUR
Sagsbeh.: DEPESL
Sagsnr.: 2002413
Dok. nr.: 1133048
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 12. marts 2020 stillet følgende
spørgsmål nr. 42 (L 133
Forslag til lov om ændring af lov om foranstaltninger mod
smitsomme og andre overførbare sygdomme (Udvidelse af foranstaltninger til at fo-
rebygge og inddæmme smitte samt sikring af kapacitetsmæssige ressourcer m.v.)) til
sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Spørgsmål nr. 42:
”Vil
ministeren redegøre for forholdsreglerne og konsekvenserne for den enkelte
borger, der af myndighederne er sendt i karantæne for at undgå spredning af virus,
herunder om det kan være ansvarspådragende for den karantæneramte borger at
forlade det sted, hvor denne er i karantæne, og dermed potentielt eller reelt udsætte
den øvrige befolkning for virussmitte?”
Svar:
Efter den med lovforslagets § 1, nr. 6, foreslåede affattelse af § 5 i epidemiloven kan
sundheds- og ældreministeren bl.a. påbyde enhver, der lider af en alment farlig syg-
dom, eller som formodes at kunne være smittet med en sådan, at lade sig undersøge,
indlægge eller isolere.
Det fremgår af de specielle bemærkninger til den foreslåede bestemmelse, at det er
forudsat, at de i medfør af bestemmelsen fastsatte påbud alene opretholdes, så
længe dette er nødvendigt.
Det fremgår endvidere, at sundheds- og ældreministeren efter forhandling med
justitsministeren kan fastsætte regler om politiets bistand ved anvendelsen af befø-
jelserne i medfør af bestemmelsen, herunder om politiets bistand ved påbud om un-
dersøgelse, indlæggelse eller isolation.
Politiet vil med den foreslåede bestemmelses stk. 4 kunne anvende magtmidler for at
sikre gennemførelsen af et påbud i overensstemmelse med politiloven.
Det følger af epidemilovens § 29, stk. 1, at medmindre højere straf er forskyldt efter
anden lovgivning, straffes bl.a. den, der overtræder forbud eller undlader at efter-
kommer påbud efter epidemiloven med bøde eller fængsel indtil 6 måneder. Det vil
efter lovforslaget også gælde den foreslåede affattelse af § 5, stk. 1 og 2 samt § 7, stk.
1, jf. lovforslagets § 1, nr. 29.
Det følger desuden af epidemilovens § 29, stk. 2, som ikke ændres foreslås ændret
med lovforslaget, at der i forskrifter, der udfærdiges i henhold til loven, kan fastsæt-
tes straf af bøde eller fængsel indtil 6 måneder for overtrædelse af bestemmelserne i
forskrifterne.
L 133 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 42: MFU spm. om forholdsreglerne og konsekvenserne for den enkelte borger, der af myndighederne er sendt i karantæne for at undgå spredning af virus, til sundhedsministeren
Det bemærkes, at det med lovforslagets § 1, nr. 30, foreslås at indsætte et nyt stk. 3 i
epidemilovens § 29, hvorefter der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter regler i straffelovens kapitel 5 om strafansvar for juridiske personer.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Esther Løffler
Side 2